Resa bort!
Ja det är ju dumt att åka bort o trassal till dieten på andra veckan men jag har en kurs jag åker på i 3 dagar 1 gång i månaden o nu är det den veckan.
Alltså blir jag borta i 3 dagar. Jag har kollat skolans matsedel och jag tror det får bli så här.
Alla frukostar består av soygurt (allergisk mot mjölk o ägg)
250 gr = 147 kcal, 11,7 gr protein, 7 gr kolhydrater, 6,7 gr fett
Linfrö, pumpafrö, sesamfrö i.
Middag tisdag var ost o skinksås med pasta så det hoppar jag och tar med mig tacos utan skal förstås.
Onsdag middag var pannbiff så det går ju bra för de har salladsbord också.
Torsdag middag var soppa så det hoppar jag med och då är valet gatukök eller pizzeria. Vad äter man där?
På kvällarna är ju frågan vad jag behöver äta för o fylla upp kvoterna. Inga kolhydrater i alla fall. Jag vet att jag inte håller mig under 20 gram kolhydrater men jag ser det som en inkörsport för jag har väldigt svårt att komma in i detta utan min frukost. Klarar inte varm mat på morgonen. Ibland gör jag en sillmacka bestående av en stor tomatskiva som bröd sen alfagroddar en klick majonäs och en skiva ost. Då har jag fått i mig de mjölk-äggprodukter jag klarar på en dag.
Kan ni komma på något fett o bra som jag kan äta på eftermiddagen /kvällen och vad jag kan välja på gatuköket/pizzerian? Kan ju viserligen åka till affären onsdag kväll o köpa nåt…….
På pizzerior har jag käkat kebabsallad som ju är bara kött och grönsaker. Såserna där vet jag inte hur mycket kolisar det innehåller men det käkar jag lite av ändå. Bearneisesås funkar så där med kebaben men då får du ju en del fett i alla fall.
Gatukök så käkar jag på Max ibland. Lowcarbburgare med bearneisesås funkar tycker jag.
Käkade på subway i England i januari och då kunde man få sin sub utan bröd, dvs en sallad. Om det funkar i Sverige vet jag inte.
Dom hade bara nån lightmajonäs tyvärr. Nästa gång i England så ska jag se till att ha en tub med bra majonäs med mig i ryggsäcken.
///Anders
Varför inte ringa till skolan och prata med dem om de kan ordna specialkost åt dig?Jag har varit på både konferenscenter och folhögsskolor på kurser och det har aldrig varit några problem.
Om man bara förklarar ordentligt så är de oftast väldigt intresserade och tillmötesgående.Det gäller att inte bara säga att man inte vill ha kolhydrater utan man måste förklara att man vill ha fullfeta produkter annars kan resultatet bli för magert trots att de försökt göra sitt bästa….
Det händer att jag äter kebabsallad eller sallad från subway men det brukar bli lite för magert.
Ta med avocado,små ölkorvar och lite brieost (eller något annat du gillar)att ha på rummet att ta till om du blir sugen på kvällen.
http://www.winthers-skafferi.se/
Kebabsallad är gott (innehåller ofta mer kolhydrater än folk tror då det ofta är mannagryn i köttet och socker i såsen) och det tar jag till ibland.
På hamburger ställen typ gatukök kan man oftast "krångla" till det och be om en "hamburgertallrik utan bröd och pommes" och när de lyfter på ögonbrynen kan man säga de kan ersätta med lite mer sallad :P Dock även här har du oftast potatis i köttet och socker i såsen, men det finns betydligt värre alternativ :)
Max har även de tyvärr potatis i burgarna, men lowcarb burgaren är god tycker jag. McDonalds och Burger King har dock rent nötkött i sina, dock serverar de ingen i salladsblad, men man behöver ju inte äta brödet, eller be att få utan och bestick