ny här, svårt
Började igår med lchf och tycker det är svårt att veta hur mycket man får äta. Hur mycket kolhydrater, och hur mycket protein, och även fett. Om man ska veta hur mycket det blir måste man ju skriva upp alt man äter hela tiden. Det blir ju jobbigt. Jag vill gå ner 20 kg
Börja gärna med att läsa tråden Vanliga frågor & svar som finns bland de översta trådarna här i listan till vänster.
Du kan ju skriva in vad du äter på minmat i början några dagar bara så du ser ungefär. 1 g protein/ kg kroppsvikt ca, vet inte om du tränar nåt, då kan man väl öka proteinet, Jag äter max 20 g kolhydrater men prova dig fram, och fett så du blir mätt
Lycka till

Man skall äta sig ohungrig.. dvs så man står sig mellan måltiderna!
Tanken är att hålla ner blodsockret och ställa om kroppen till att i huvudsak ta sin energi från fett!!
Mängden mat skall motsvara ditt energibehov.. som om man är normal regleras av en biologisk mekanism som kallas för hunger/mättnad!
Knepet är att ersätta enegin från kolhydraterna med energi från fett.. vare sig mer eller mindre.. har man lyckats med det och har fettdepåer att ta utav är det inte helt ovanligt att kroppen tar av depåerna oxå.. då brukar aptiten sjunka något!
Som regel räcker det med att äta fullfeta produkter och lära sig var kolhydraterna finns!
Äter man mindre än 100 gram kolhydrater per dag befinner man sig i ketos i någon utsträckning.. ju mindre kolisar ju mer ketos.. dvs fettförbräning!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Du behöver bara skriva upp en eller två veckor sen har du lärt dig hur mycket du kan äta. Jag tycker det är ett bra sätt att börja men jag gillar ju räkning.
Annars kan du låta bli att räkna. Ät i huvudsak kött (fisk, ägg), lägg till lite kolhydratfattiga grönsaker (tex spenat, blomål, broccoli) och använd inte alltför mycket mjölkprodukter. När du köper korv och andra blandprodukter se till att de innehåller mindre än 3 eller 5 gram kolhydrater per 100g så klarar du dig fint.
Ät när du blir hungrig. När du äter ska du bli nöjd, blir du mätt har du ätit för mycket. Men i början kan du behöva äta ganska stora mängder men det är normalt.
tycker visst man kan äta sig riktigt mätt i början, inte bara ohungrig. Det gjorde jag och gick ner i vikt ändå Viktigare att man inte faller dit med godis o annat dumt
jag märker att jag överäter gärna också ny här,,,men jag tror också efter alla år av misshandel mot sin kropp måste man få läka i lugn & ro,,,,dvs börja förstå signaler igen,,,jag äter långsamt, tuggar länge , ställer ifrån mig tallrik, mitt fel är att jag har svårt *att lämna* mat på tallriken,,,dvs det jag lagt upp äter jag gärna upp trots att jag känner mättnadskänslan börjar komma så det är mitt nya mål!
Att våga börja lämna mat OCH lägga upp MINDRE..testa dig fram, lyssna inåt och framförallt
*le inåt mot ditt hjärta och tacka din kropp varje dag för att den finns där just med dig*
då kommer samspelet tror jag….vad tror ni?
*le inåt mot ditt hjärta och tacka din kropp varje dag för att den finns där just med dig*
Mycket bra sagt, däri ligger nog den stora utmaningen, att vara glad för, respektera och känna glädje, i balans och tacksamhet över sin kropp. Samma kropp som man hatat, skämts för, varit ett hinder, sin värsta fiende, så som man motarbetat den och förstört den. Talar för mig själv men jag tror inte jag är ensam 
Ytterligare ett tips
Min störste tabbe för 3 år sedan var att fokusera på att ständigt väga mig
kan bli en besvikelse.
I dag inser jag att det var måttbandet som skulle ha varit det vägledande för att få bättre uppfattning om vad som sker med omfördelning av fett kontra muskler, vikten förblev ganska oförändrad, ned i början sedan stannade det upp.
På fotografier kan jag så här i efterhand se att proportionerna förändrats mot det bättre.
Alltså dokumentera kroppen med måttband i första hand, då inte bara magmåttet.

Håller med PerH att det bästa är att mäta sig!
Det där har jag funderat ¨på, med måttband. Väger man över 20 kilo förmycket (eller som jag det dubbla) så borde det ju visa sig på vågen tycker jag, Om man inte tränar och bygger muskler. Hur kan det komma sig att man i ett stillasittande liv inte går ner i vikt men blir mindre i omfång? Till slut funkar det ju iaf inte, då borde ju vikten också dala.

Mnja.. har man kaloribantat.. så har man sanolikt använt sina muskler och inre organ som energireserver.. då vill kroppen gärna bygga upp dessa först!
Sen så.. om man äter mer protein så får man en positiv kvävebalans som ytterligare stimulerar muskeltillväxt.. till en viss gäns!
De som svältbantar äter till slut upp sitt eget hjärta!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Man måste inte träna för att bygga muskler, börjar man tillföra ordentligt med näringsrik mat kan kroppen i viss mån göra det av sig självt om den tycker att man är för klen.
Kroppen är ju lite cool faktiskt. Tänk om det vore så bra, jag ska ju gå ner helst 40 kilo, nöjer mig gott och väl med 20 eller 20, allt utom detta. Har inte gått ner något på vågen men några cm lite här och där har försvunnit. Hoppas jag får muskler istället då! Men 40 kilo muskler vill jag inte ha ;-P