Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6222 ggr
Jenny4
0

Återigen detta med ketos

Nybörjare som vill fråga..

Jag har läst runt massa olika trådar och är lite förvirrad ang detta med ketos. Många verkar ha som gräns att äta max 20 g kolhydrater om dagen (vilket jag kör efter), jag har trott detta har med ketosen att göra, men så är det nog inte?? Nu har jag nämligen läst i en tråd att äter man max 100 g kolhydrater om dagen hamnar man i ketos så småningom, stämmer detta? Dom där 20 g, har det mest med effektiv viktminskning att göra? I så fall för mig som börjat med LCHF utan att behöva gå ner i vikt  behöver inte få panik för att jag är bortbjuden och kanske kommer upp i 70 g kolhydrater den dagen? Jag ramlar inte ur ketosen för det, om jag väl kommit in i den(hur lång tid det nu tar?)? Och om man nu äter över dom där 100 g vid sällsynta tillfällen, kommer man snabbt tillbaka in i ketosen igen då? Läste i nån tråd att man inte kan "fuska", men vad är att fuska egentligen? Vill mest veta om allt är kört och jag måste börja om från 0 för att jag inte kan komma undan kolhydraterna på en bjudning?

Wtn3
0

De flesta måste hålla sina kolhydrater så lågt som 20 gram om dagen för att kunna tappa vikt, en del måste gå ännu längre. Ketos är en konsekvens av att äta så lite kolhydrater, inget självändamål. Har man inga problem med vikten kan man säkert vara rätt så liberal en del dagar. Och även om man skulle nå så höga sockernivåer att man ramlar ur ketos gör det inget, det viktiga är att man snabbt är tillbaka på banan igen.

Zepp
1

Jag är inte ens säker att friska normalvikta måste befinna sig i Ketos.. det är som sagt inget självändamål.. det viktiga är att äta mat som kroppen är anpassad för och som leder till hälsa och välmående!

Många obesa är ofta insulinresistenta i någon grad alternativt har en dåligt utvecklad lipolys som behöver kickstartas med ketos!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anders-S
3

Fetma är i normalfallet inte en sjukdom utan ett symtom. Tragiskt nog innebär det eviga tjatet i media och bloggar om att banta med lågkolhydratkost att många missar de viktigaste tillämpningarna för ketogen kost, där målsättningen just är att stimulera ketos.

Självklart för de flesta som inte arbetar inom vården är att diabetiker inte tål kolhydrater. Minst lika viktigt är dock de demenssjukdomar som har samband med insulinresistens i hjärnan. Där kan hjärnan erhålla extra energi från ketoner så att hjärncellerna överlever.

Enligt vissa forskare lider en del personer med Alzheimers av insulinresistens i hjärnan.  Högt glukosintag gör att hjärnceller dör på grund av brist på energi.  Hjärnan använder två olika energikällor parallellt, dels glukos och dels ketoner.   Genom att stimulera tillgången till ketoner kan hjärnan fortsätta fungera.

Det kan ske på flera olika sätt.  Vid svält bryter kroppen ner fett till ketoner och säkrar på så sätt hjärnans energibehov.  Genom ketogen kost med kolhydratrestriktion kan man erhålla tillräckligt med ketoner utan att befinna sig i svält.  Man kan även stimulera levern att bilda ketoner genom att tillföra MCT eller extra virgin kallpressad kravmärkt kokos.  I USA finns godkänt kosttillskott för AD-patienter för detta ändamål som innehåller MCT.

Viktigt är att notera att utan ketoner innebär ett återinsättande av kolhydratrik kost att hjärncellerna dör.