Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8751 ggr
nyborjare08
0

Äggspertfråga :-)

I en tråd på Hälsa i fokus frågar en person om det är farligt att äta för många ägg pga att ägg höjer kolesterolet. Flera, inklusive jag har skrivit att ägg visst är nyttiga och ofarliga att äta. Men så kom ett inlägg som påpekade att man främst "är oense om" taurinet i äggen och dess farlighet.

Jag har då aldrig hört att det skulle vara något som diskuterades om just ägg. Jag kollade upp taurin och hittade att det finns i alla animaliska livsmedel.

"Taurin är en organisk syra (ett derivat av aminosyran cystein) som djur själva bildar i kroppen för att reglera hjärtat och muskelsammandragningar. Namnet kommer från latinets taurus för tjur, då ämnet först upptäcktes i gallan på en oxe (Bos taurus) av de tyska kemisterna Friedrich Tiedemann och Leopold Gmelin år 1827. Taurin är inte någon aminosyra eftersom det saknar karboxylgrupp. Däremot är det en sulfonsyra. Ämnet förekommer i alla animaliska livsmedel.

Ämnet är en populär ingrediens i energidrycker, såsom Red Bull och liknande.

På senare tid har några fallrapporter väckt misstankar om att taurin i kombination med alkohol kan vara orsak till plötsliga dödsfall hos unga människor [1]. Det finns ännu inga vetenskapligt acceptabla bevis för att så skulle vara fallet, men energidrycker innehållande taurin är ändå förbjudna i flera länder, tex. Frankrike. Taurin har också en effekt som verkar sänkande på blodsockernivån.

Källa: Wikipedia

Någon som vet nåt mer om taurin i ägg och om huruvida det diskuteras om ägg skulle vara farligt pga det?

MimLan
0

Låter som nys. Ägg kan inte innehålla mycket taurin om man ser till nivåerna jämfört mellan lakto-ovo-vegetarian, vegan och en köttätare.

"Hur mycket får vi i oss?

En kost där fisk- och köttprodukter ingick innehöll 120-130 mg taurin per dagsintag. En lakto-ovo-vegetarisk kost innehöll 17 mg taurin per dagsintag och en vegankost inget taurin alls. Energidrycker innehåller ofta 4000 mg taurin per liter, en burk på 2,5 dl innehåller då 1000 mg taurin. Läs mer om energidrycker via länkarna till höger. "

Zepp
0

Har jag alldrig hört talas om!

"Förekomst i vanliga livsmedel

I naturen förekommer taurin i höga halter hos alla djur, även insekter och spindeldjur, men är frånvarande eller finns bara som spårmängder hos växter och bakterier. I livsmedel finns de högsta halterna i musslor, mörkt fågelkött och i vissa fiskar (tabell 1). Frukt och grönsaker innehåller inte taurin i detekterbara halter. Laidlaw et al (18) har gjort en beräkning av taurinintag i fyra olika dieter, som hade ett kaloriinnehåll på 2 300-2 550 kcal/dag. I två dieter där det ingick kött- och fiskvaror, var dagsintaget av taurin 123 respektive 128 mg från dessa koster. En lakto-ovovegetarisk kost, alltså en vegetarisk kost som innehåller mjölk- och äggprodukter, gav ett dygnsintag av 17 mg taurin, medan en vegankost inte innehöll något taurin alls. Zhiao et al (19) har beräknat dagligt intag av taurin för kinesiska män och kommit fram till att intaget i olika regioner varierar mellan 34 och 80 mg taurin per dag. Enligt Hayes och Trautwein ligger dagsintaget taurin via föda mellan 40 och 400 mg (1)."

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Taurin/Taurin-i-energidrycker---till-vilken-nytta/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nyborjare08
0

Tack MimLan, jag hade nog gissat på ungefär samma sak. Jag ska fråga vart denna "taurin-diskussion" i så fall pågår.

dufva
0

Taurin tillsätts alltid kattfoder eftersom det visat sig att industri-foder ofta saknar ämnet och kissen är ett av dom djur som inte själva tillverkar det i kroppen.

Vi gör det så ämnet är inte helt nödvändigt för oss

Mängden i en energidryck är mångdubbelt vad man kan få i sig via vanlig mat.

Dessutom har jag för mig att det sönderdelas vid upphetning (se kattmat ovan) så det är inget vi behöver fundera över.Glad

Denna kommentar har tagits bort.
DanielS
0

Har 1 grams kapslar; har aldrig märkt av några negativa symptom vid alkoholintag.

Rulan
0

Så vitt jag vet så är det rå äggvita man inte ska äta för mycket av. En del kan till exempel blanda tex smoothies med ett rått ägg för att snabbt få näring.

men:  Rå äggvita innehåller ämnena avidin och antitrypsin. Vilka inte är nyttiga i för stor mängd. Därför ska man inte ge rå äggvita till hundar och katter.

chilisalsa
0

http://bud.ca/2010/03/25/an-all-egg-diet-what-whould-happen/

Jimmy Moore har testat med bara ägg och lite smör och ost… runt 2000kcal, tappade 12kg på 3 veckor…

http://lowcarbmenu.blogspot.com/2010/04/april-1-2010-low-carb-menu.html

Medarbeterare på Kost