Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 6501 ggr
Bjorne
0

Familjär kolesterolemi

Det finns ju en stor skepsis mot kolesterolsänkande mediciner, men hur skall man ställa sig när det gäller familjär kolesterolemi?
Min fru, som snart blir 59 år, har en historia av hjärinfarkter i sin familj. Både pappa mamma och en bror har avlidit i denna sjukdom.
Själv har hon rätt så höga kolesterolvärden.
HDL 2.2, LDL 6.4 och totalt 9,4.
Hennes läkare tycker absolut att hon skall medicinera mot detta eftersom han mistänker familjär kolesterolemi.
Hon har tidigare fått ner totalkolesterolet till 5 med medicinering men avbröt eftersom hon inte mådde bra av medicinen.
Jag har sett att Doc har skrivit något om familjär kolesterolemi men jag kan bara hitta rubriken.

Zepp
0

Vad jag lyckats lista ut angående FH så är det som så att det handlar om en genetisk defekt som gör att man inte bryter ner LDL i den omfattning som behövs.. varvid man får förhöjda väden av dessa!

Och om man skall tro på vad Ravnskog skriver så är problemet att man dör redan i unga år.. har man kommit upp över medelåldern så lever man lika länge som alla andra.. trots högre LDLnivåer!

Sen så.. verkar FH vara någon sorts slaskdiagnos för de som har höga kolesterolvärden och samtidigt har släkt som lider av samma problematik.. jag är själv en sådan!

Det visar sig rätt snabbt när man kikar lite djupare i problematiken att det kan vara helt andra orsaker.. tex.. familjärt dåliga matvanor, hypotyreos, ärftlig benägenhet för fetma, metabolt syndrom plus lite annat eller kombinationer av flera orsaker!

Iallafall så är en rubbad blodfettbild ett symptom på att något är i olag.. men det behöver inte vara något problem då tex vi som äter en högfettkost ofta får en annan blodfettfördelning än de som äter en högkolhydratkost! 

Problemet med förhöjda LDLnivåer är att dessa lätt blir oxiderade eller glykoliserade om man samtidigt har höga blodsockernivåer.. och kroppen kan inte använda dessa då till något vettigt utan låter städpatrullen ta hand om dessa och lagra undan dem i kärlväggen.. och därmed inleds Arterosklerosen.. om processen får fortsätta i höga nivåer!!

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.