Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6489 ggr
Vappu
0

förhöjt blodsocker

Ser att här börjar i april en gemensam satsning och peppning att gå ner i vikt. jag förstår nog att det diskuteras så mycket och är en angelägen sak för dem det berör.

Jag är ny medlem här och bara ätit enligt lchf ca 3 månader, För mig är det önskan om att få blodsockret på rätt nivå. Ingen önskan om viktminskning men har ändå gått ner ca 2,5 kg  ( i morse 61,9 kg  till 171 cm ) kan väl anses ligga inom normalvikt ännu.

Nångång på senhösten- december började jag ana att jag har för högt sockervärde och att jag borde kontrollera det. Vetat att jag varit i riskzonen. Hade vid en enstaka mätning 2008 och 2009 haft 6,0 och 6,1 ungefär och typ 2 diabetes funnits i nära släkten. Ville inte gå mäta och få någon etikett eller diabetesstämpel eller medicin utan att först själv försökt göra något. ( åt väl bara mot bättre vetande ännu mera smörgåsar)

Efter helgen började jag äta enligt lchf. och efter ca 6 veckor mättes fasteblodsockret. Inspirerad av allt jag läst om hälsovinster och hur folk fått trappa ner med medicinering efter bara kort tid med lchf förväntade jag mig att värdet skulle vara ganska Ok, litet under 6,0 i.a.f. Men det var 6,7. Jag hade slutat med bröd,potatis, ris, och pasta, Dock vid vissa tillfällen som bjudning o. a, ställen där jag måste närvara hade jag tagit bröd till kaffet, i medeltal 1 gång i veckan ungefär.  Jag vet ju inte värdet före, tror att det varit ganska mycket mera (pga visa symtom) Jag bestämde tid vid diabetesköterskan men det mötet ligger ännu 10 dar framåt i tiden, Så för att själv få en mellanrapport var jag ta nytt prov 5 veckor efter det första, dvs i slutet av mars, Värdet exakt detsamma, inte ett enda streck neråt. Och nu har jag inte ätit en enda skiva bröd! Också slutat sätta havrekli & vetegroddar på filbunken som härefter är "röd" från att före lchf varit det mest fettfria.

Vad gör jag för fel ?  Har läst på många bloggar och flera böcker i ämnet. Nu senast i Lars Litsfields Diabetes Inte, om proteinet. han säger att äter man mer än kroppen behöver förvandlas proteinet till glukos, blodsocker och det utsöndras mera insulin. Han varnade också för att dricka "extra glas" mjölk, att det fort höjer blodsockret.

För att få sockret att gå in i musklerna skulle tydligen fordras mycket kraftigare motion (= att man anstränger sig tills man t,ex, får mjölksyra) än den jag hittills utövat. Jag har varit på ledd vattenjumpa en gång i veckan och ca 1 timmes promenad tillsammans med väninna 4 ggr per vecka.(båda två 70 + !) 

Jag har ingen hjälp att få från viktminskning och mera motion. Så då borde något ändras i matväg ? ! Har nog läst frågor och svar bl.a. på denna blogg men ändå svårt att beräkna rätt avvägning.

Är det nån som kan ge goda råd ?  Värdena som de varit nu är väl inte "katastrofala" har jag förstått. Då vet jag ju inte vilken ev skada som redan skett och jag vill ju få fasteblodsockret inom normala värden och vill inte börja medicinera !

Vappu

mikaelj
0

För att få sockret att gå in i musklerna skulle tydligen fordras mycket kraftigare motion (= att man anstränger sig tills man t,ex, får mjölksyra) än den jag hittills utövat. Jag har varit på ledd vattenjumpa en gång i veckan och ca 1 timmes promenad tillsammans med väninna 4 ggr per vecka.(båda två 70 + !)

Det du tränar är på gränsen till motion, tycker väl jag. Styrketräning är det absolut bästa att träna som pre-diabetiker.

Mjölksyra får du av att träna länge. Att träna hårt, som du skall göra, ger i regel inte mjölksyra.

Morgonblodsockervärdet kan vara förhöjt på lågkolhydratkost. Har du mätt några timmar efter du gått upp? Jag själv har 5,5 på morgonen men 3,8 någon timme senare.

kitabu
0

Först och främst skall man veta att så gott som alla blodsockermätare kan visa fel med upp till 20%. Om man som jag kollar flera mätare mot varandra ibland brukar det slå på ca 0,5 mmol/l i mätområdet 5-6 mmol/l.

Du skriver att du är 70+. Du vattenjumpar och promenerar 5 ggr per vecka. Strongt.

Om du redan nu äter LCHF kan "fasteblodsockret" vara aningen högre än på tallriksmodellen.

Med ett BMI (som jag vet att somliga fnyser åt) på ca 21 är du ju fullt normalviktig.

Många tror att de flesta diabetiker typ 2 är överviktiga. I själva verket är ca 1/5 av alla DT2 normalviktiga så visst finns risken.

Utan att ta till brösttoner skulle jag vilja lugna din oro för ev. skador du skulle ha fått. Man måste enligt dr Bernstein, som är den främste experten på diabetes i kanske hela världen, hålla sig under 7,5 mmol/l för att inte få sk senkomplikationer.

Om du har tillfälle kan du ju delta i kolhydrater.ifokus krysssning den 16-17/4, det finns nog platser kvar, där kommer det att talas mycket om LCHF och diabetes.

Min historia kank du läsa om du vill på

http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/anekdoter/kitabu

Hav förtröstan

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Vappu
0

Tack Kitabu/ Helena H !

Jag har tidigare på kostdoktorn läst mycket om dig. Tog nu upp och repeterade och läste en intervju med dig. Märkte då att du är tuffingen som gått ner mycket i vikt, fått sluta med insulin och lappat i hop en lejonbiten krigare i Tanzania.

Jag har inte möjlighet att komma på kryssningen. men är glad över att jag kommit så långt att jag är medlem i detta forum.  Nu anar jag att kommentaren ska skrivas här under, "privat meddelande", är antagligen om jag t.ex bara vill skriva till dig direkt ?

Jag antar att jag under 2009 haft högre blodsocker än nu uppmätts. Så jag ska väl inte vara så pessimistisk. Det har väl sjunkit, men inte mellan de två nämnda mätningarna. Därför funderar jag om det finns mera jag borde lämna bort. För kolhydrater fast i mindre mängd finns i de flesta matvaror.

Jag förtröstar och ser hur det är nästa gång. Kanske kan det bli en ny lägre "platå" då.

Vappu

kitabu
0

Om du vill kan du maila mig på

hesselmark@gmail.com

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

snart 70