Tack Mikaelj
Jag är ännu litet ovan hur man hanterar skrivandet här. Hoppas du får svaret. Jag har ännu ingen egen mätare. Hoppas få låna en då jag träffar diabetessköterskan, Då kan jag kanske också finna ut vad som drastiskt höjer blodsockret. Litsfield uttalade också farhågor inför turkisk yoghurt,
har hört att värdet kan vara högre på morgon, Vid min senaste mätning var jag klockan åtta på morgonen vid mottagningssköterska vid Hälsovårdscentralen,
Hur länge ska man varit utan mat vid mätning av fasteblodsocker. Ifall jag beräknar att det mäts klockan 8-9 på morgonen ?
Tack ! Överraskad över att få ett svar så snabbt. Har tidigare sett att du varit mycket hjälpsam och kommit med långa utredningar.
Vappu
Svarar gör du genom att skriva i rutan längst ned och sedan "skicka kommentar".
Mätare kan du beställa gratis på nätet, gå till diabetes.se
Fasteblodsocker mäts oftast kring 8, och jag tror att man brukar räkna 12h fastande. Men på morgonen frisätts kortisol för att höja blodsockret lite extra för att väcka dig. Någon timme senare när du börjat använda kroppen bör det sjunkt igen.
Tack ! Jag har nog då hållit mig inom ramarna. Inte ätit nånting senare än ungefär kl åtta på kvällen.
Jag bor inte i Sverige, så jag får nog inte låna därifrån. tror nästan att jag ska kunna få låna via hälsovården här i Finland.
Vappu