Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 7321 ggr
MonicaG
9

Mandelmjöl på Lidl

Igår åkte jag förbi vårt Lidl som jag knappt är inne i annars men jag har läst om nötmjöl här på sajten och så gick jag in och hittade Almond - mandel mald som mjöl.

Är detta samma som man pratar om här när man pratar nötmjöl eller finns det något annat.

Tänkte att jag skulle testa nötbrödet.

Eller har någon annan bra tips och recept vad jag ska göra med detta.

Caena
0

precis! .. det e det det snackas om!
gör nötbröd, gör kokosochmandelpannkaka.. allt blir mjumma!

ska göra en sats plättar och frysa in..

fd-sockerknarkare
0

har också köpt mandelmjölet…skall testa något och få se om jag gillar det (avskyr mandelmassa och sånt…men kan äta vanlig mandel)

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Molla
0

Om jag inte tittat fel är det ju massor av kolisar i sötmandel (13% om jag inte mins fel). Men i paranötter är det under 5, då är det väl  bättre att göra eget mjöl av para!? Men det kanske smakar illa som mjöl? Nån som vet?

Hausswolff
0

Kokosmandelpannkaka…. mmmm…. Kan man få recept?

ankianka
0

*sur* mitt Lidl har det inte.

nyborjare08
0

#5 med en mandelkvarn kan man fixa mjölet själv! Flört

greensis
0

#3 Visst är det en massa kolhydrater i mandel - men jämfört med vetemjöl som har över 70% är 13% rätt hanterbart.

Klarar man att äta en liberalare LCHF är nötmjöl ett vettigt alternativ i sånt som pannkaka, panering, scones, i alla fall ibland.

Fabricati diem, pvnc!

chilisalsa
0

Har heller inte hittat det i mitt Liedl Rynkar på näsan

Men vad har man det till då ???

På Doctors hade man Almond Butter (mandelsmör) som ett nyttigare alternativ till smör/margarin på nån fullkornsmacka. Doktorn som provade verkade inte så förtjust… krävde mycket vatten.

Medarbeterare på Kost

lizaohman
0

Jag hade tänkt fixa mitt egna mandelmjöl. Hur svårt kan det va?

greensis
0

Nötmjöl hos oss går i första hand till pannkakor & våfflor till barnen, typ en gång i veckan.

Någon enstaka gång till nötbröd/scones.
Någon enstaka gång till panering.
Någon enstaka gång i kakor/bottnar till födelsedagskalas

Fabricati diem, pvnc!

ankianka
0

Jo det är sant, men kastade den för ett tag sen…knäppt va

Caena
0

håller med greensis, vid liberalare lchf så fungerar det då och då.. 
jag försöker just nu hålla nere på mandeln så det blir inte så mycket.. 

körde ca hälften kokosflingor, hälften mandelmjölet, 3 ägg och 2-3 dl grädde.. massor med smör i plättlägget, .. 
det blev 3-4 satser ganska precis.. (minns inte vilket)
1 blev superbra, en blev bränd och en blev pluffsig.. så 3 satser.. åt 1½ och var dömätt.. 
stor skillnad med vanliga pannkakor då jag kunde äta säkert 4-5 satser till middag.. 
(bunken jag hade blandningen i står i disken så jag måste vänta med att kolla ungefärligt hur mycket det var.. ) ca 1½ dl per ägg kanske?

ragnhildar
0

Finns nötmjöl också? Jag köpte mandelmjöl på Lidl häromdagen. Kunde inte se något kh-innehåll. De mandlar jag har hemma nu innehåller bara 4,5 g/100g medan hasselnötterna jag har innehåller 7g/100g.

Molla
0

#9 Jag gjorde mitt mandelmjöl med hjälp av stavmixern. Gick inte perfekt, men det gick. Nu är jag på jakt efter en mandelkvarn istället! =)

greensis
0

De säljer mandelkvarnar på Claes Ohlsson och på välsorterade köksutrustningsbutiker. Stormarknader, också, om du har tur.

Jag tänkte ta med mig några att sälja på kryssningen i maj.

Fabricati diem, pvnc!

ankianka
0

Tog stavmixern sist och hade allt runt om mej inte i skålen…inte bra, ska kolla C.Olsson

Novisan
0

#13, vad konstigt. Hur kan det skilja sig så mycket på mängden kolhydrater i mandlar? Mandlar som mandlar tycker jag. Min påse från ICA står det 13% på.

ragnhildar
0

Ja, visst är det märkligt att det skiljer så mkt. Kan det vara rätt?

Kanjagkandu
0

Enligt Lchf butiken så har deras mandelmjöl 4,8 g kolhydrat /100 gram och normalt sett brukar man säga att under 5 gram/100 gram är okej! det är ju inte nolltolerans mot kolisar men dock bör man använda produkter med kolhydrater sparsamt!Skrattande

//Malin

Fiana
0

Det skiljer sig mellan sort med tid på året osv också vad kolhydraterna i mandlarna är - bara t ex Coop´s mandlar varierar mellan 4.5gram/100g och 13.5gram/100g så man får vara lite observant för ofta ligger en gammal leverans tillsammans med de nya. Tyvärr verkar de högre värdena vara mer vanliga - men de som förekommer i coops påsar när det är "låg-period" är nog samma sort som de som lchf-butiken maler från

Mojjan73
0

Eldorados sötmandel man köper på Willys har 5,5 g/100 t ex.

Fiana
0

#21 Kom ihåg att kolla nästa gång du köper också - det kan som sagt variera kraftigt även inom samma märke under produktionsåret

Mojjan73
0

Fiana: Tack, det har jag inte tänkt på utan bara köpt dom eftersom jag vet att dom har lågt med kolliar. Tokigt att det kan ändra sig under produktionsåret.

ToFat
0

Är det inte så att vissa räknar bort fibrerna? Därav det lägre kolhydratinnehållet. Lite som man räknar bort sockeralkoholer.

Fiana
0

"24 Nej inte i sverige, där ska fibrerna alltid vara separat redovisade, dock om man själv skickar efter något från ex USA så ska man räkna bort fibrerna. Men med just nötter kan det vara oerhörd skillnad mellan de olika sorterna