Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3900 ggr
chilisalsa
0

Trombocytgivning

Var för första gången och lämnade trombocyter idag… spännande. Annars har jag lämnat blod ganska länge. Men idag var det trombisar för första gången. En sak jag inte var medveten om innan, var att efter centrifugeringen i maskinen så infuseras ju resten tillbaka till dig. Men tillsammans med en infussionsvätska…

Blodet tillbaks blandas med en infusionvätska som består av vad ??? RingerDex ??

Jag hann dock inte se vad det var exakt. Hade jag varit lite mer för mig hade jag bett att få påsen med mig hem… men jag tror det måste varit glukos som en komponent där men vet egentligen inte…

Hursom var jag omotiverat hungrig efteråt och tog en halv renklämma till kaffet. 

Hade perfekt Blodtryck iaf trots 89 i puls… (normal vilopuls drygt 60-65)

Någon som vet vad infussionsvätskan består av ????

Medarbeterare på Kost

MarlaS
0

Infusionsvätskor finns på fass.se. om den heter ringer så kanske det är den här?

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20040607004883&DocTypeID=3&UserTypeID=0

chilisalsa
0

Näe Ringer var bara nåt jag fick för mig tror jag… gammal militärsjukvårdare. Det vi diskuterade blev mest runt aceton, och att det faktiskt inte är nåt onaturligt Glad

Medarbeterare på Kost

sophia007
0

Det är säkerligen något liknande sagmanlösning som man blandar röda blodkroppar med på blodcentralen. Sagman innehåller salt adenin  glukos och manitol.