Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 485 ggr
AnnK
0

Vispat = mer kollisar?!

En högst ovetenskaplig fråga till församligen såhär på luciamorgonen: är det någon som har noterat att vispade livsmedel tycks ge ökad kolhydratkänning (eller vad man nu ska kalla det)?

Jag har tidigare noterat att vispad grädde får en större sådan effekt än vanlig "slät" grädde. Nu tycker jag mig också (tyvärr) notera något liknande med de underbart goda tonfiskplättarna, till vilka man ju vispar en smet ganska så porös. De slinker också ner nästan för lätt, på det där sättet som jag kommit att identifiera som karakteristiskt för "kolhydratmat". Kan det ha något att göra med att konsistensen på maten påverkar upptaget (tycker mig höra någon gammal GI-klocka i bakgrunden, typ "potatismos är värre än kokt kall potatis")? Att maten inte blir tillräckligt tuggad? Är det någon som känner igen sig?Glad 

Nu ska jag gå ut i fikarummet och motstå lussebullarna vid luciafikat!

Margareta
0

Inte en aning men jag förstår vad du menar.

Har inte tänkt tanken innan men vispad grädde känns "farligare" än en skätt i kaffet så varför inte?

Numer pensionär i Nynäshamn

AnnK
0

Ja det måste vara nåt! Är du färdigflyttad nu? Pust och stön?Glad

Margareta
0

Inte ett dugg färdigflyttad, knappt börjat, fick nyckeln igår.

Frolomp
0

Visst kan det vara så att vispat höjer GI! Det är ju väldigt beroende av "hur fort maten bryts ner och tas upp i mat/tarm-kanalen!

Fin fördelat går fortare än "stora bitar" så med luft "invispat" så kan det ju bli lättare!!

Gittan-Xyz
0

Förmodligen höjer det GI:t. Alla porösare konsistenser ger ökat GI.

Mervi
0

När jag tänker på detta, ta en 1 dl grädde och vispa det, det blir mer än 1 dl. Kanske 2 dl, har inte provat men kolhydraterna kan inte ha ökat det är ju bara luft man vispar in i grädden. Eller????

Jag tycker att du får mer grädde för lika mycket kolisarKyss.

Kan någon förklara hur det skulle blir mer kolisar??????

Gittan-Xyz
0

Ett fall för Pasi!

Margareta
0

Han sover nog… han satt sent här och läste ikapp…
Kyss på Pasi, Du är väl värd att sova efter det arbetet.

Pasi
0

SkrattandeInte blir det mer kollisar för att man vispar…och inte blir grädde mer finfördelat eftersom det redan är så finfördelat de kan bli (vätska) till skillnad från mat som är i fast form.
När den är vispad så ligger den antagligen och flyter en liten stund innan den smälter ner till samma konsistens som ovispad grädde….så jag hade gissat att just vispad grädde skulle ha något långsammare upptag, men det finns alltid risk för att man tänker fel. Tror faktiskt inte det spelar någon roll.Glad

Kanske någon diabetiker på forumet skulle vilja prova 2dl grädde på tom mage (vispad o ovispad) för att se hur det höjer blodsockret?

Margareta
0

Morning Pasi… vi har saknat Dig!!! Flört

Pasi
0

Margareta - Min inre klocka väcker mig alltid senast kl 9.00 oavsett hur sent jag lägger mig.Skrattande Det var en himla massa att läsa inatt….vilken hög aktivitet!?!?Förvånad

Margareta
0

Ja, jag som har sussat med kattungarna har haft fullt sjå att komma ikapp nu på förmiddagen…

mrsAngel
0

har haft nästan samma fundering. tack för att jag fick svar! :-)

en nyfiken fråga; tonfiskbiffar? har lusläst vartenda recept här på sajten, har jag missat dessa?

Margareta
0

Använd SÖK-funktionen och sök på tonfisk, så får Du ALLT som skrivits om tonfisk, det kan löna sig att söka på tonfiskbiffar också…

folke
0

Jag hörde nån gång för länge sedan av en kroppsbyggare (De brukar ha bra koll på föda, även om "experterna" säger annat)

att vispad grädde skulle vara bättre, dock ingen orsak varför..

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"