Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6102 ggr
jaxz
0

LCHF uthållig kost?

Med uthållig menar jag här i det långa loppet; vi äter ju massor med animaliska produkter (smör, grädde, bacon etc även ägg)

Och det är ju allmänt accepterat att en övergång till plant-baserad föda är en förutsättning för att jordens resurser ska räcka till.

Hur är det då med LCHF - bara kokosfett som är OK?

Cheers,

Jaxz

Wtn3
0

Det är fel. Animalisk mat i naturlig förpackning (dvs de som äter sin naturliga mat och inte de som matas med kraftfoder) är hälsosammast både för människor, djur och planeten.

LatMask
0

Jag hoppas verkligen att det inte är allmänt accepterat! - att vi måste bli vegetarianer allihop -

Låter i mina misstänksamma öron som nåt liknande klimathotet.

Pasi
0

Det enda hållbara är att överge det ekonomiska systemet vi har idag, eftersom det kräver ständigt ökad "tillväxt"/konsumtion (och resursförbrukning), vilket hindrar politiker från att säga som det är - vi är för många!

Att försöka göra en snabbfix med grödor och konstgödsel skulle just bara vara en tillfällig fix (om det nu vore sant) då utarmning av jordarna kommer bli påtaglig, oljan är på upphällning och enkel aritmetik visar att tillväxten snart kommit ikapp; vad gör vi då?

Lika idiotiskt som bytet till lågenergilampor som sparar in 0,1% av totala energiförbrukningen, då ökningen av den samma är 5% per år - hur många dagar fick vi minskad resursförbrukning???

(OBS har inte kollat - utan använder här siffror för att åskådliggöra verkligheten)

Muskrat
0

Med dagens befolkning och födelsetal, 80 miljoner om året tror jag det var så existerar ingen "hållningsbar" matproduktion, dagens matproduktion som det är är HELT beroende av konstgödsel, som är helt beroende av fosfor malm och olja, både beräknas ta slut inom 50 år. Sedan är det game over för större delen av mänskligheten (om inget oförutsätt händer)

Om alla skulle bli vegetarianer? skulle bara påskynda denna utveckling, som dagens jordbruk fungerar så skulle det inte odlas mindre. Det skulle antagligen odlas mer av desperata bönder som försöker överleva. Kosttillskottsindustrin skulle ju säkert jubla dock ;)

Pasi
0

#4 Hur länge oljan räcker kanske inte är det viktiga - utan snarare att vi redan gått över krönet, redan för några år sedan, där vi måste hushålla med oljan; ett resultat av ökande befolkning och ökad konsumtion per person i kombination med att oljemax (maximal mängd uppumpad olja) började uppnås ("max" anses nog uppnådd i dagsläget).
Med ökat kemiskt jordbruk så kommer oljekonsumtionen öka ytterligare, särskilt ihop med befolkningstillväxt och erforderlig konsumtionsökning för bevarandet av våra ekonomiska system. Oljan räcker inte i nuläget ens….hur ska det se ut om några år!?

Wtn3
0

"Hur skulle det se ut om hela världen ville börja använda sig av telefoni? Kopparn kommer ju ta slut långt innan det hänt." Så lät det förr, och vad hände? Jo, ny och bättre teknik utvecklades, så att man inte behövde koppartrådar, och nu har hela världen telefoni. Och så är det alltid, innan oljan är slut kommer ny teknik finnas och vara lönsam, det måste den bli, för ju mindre olja som finns i världen desto högre blir marknadspriset och desto mer akut blir det även för den som strikt tänker på vinst att ta fram ett bättre alternativ. Jag har aldrig förstått varför alla dessa domedagsprofeter glömmer att räkna in faktorn att nya metoder för samma sak uppfinns hela tiden när de varnar för än det ena, än det andra. Utveckling är något som ska uppmuntras, inte tyglas.

tankgirl
0

Vad glad jag blir att så många här på sajten är så kloka! Glad

Pasi
0

#6 Det finns ekonomiska intressen som håller tillbaka utvecklingen i detta fallet … och som jag skrev tidigare - det är inte oljans sinande som är faran, utan brist av den - något som redan råder sedan 2004-2005, och kommer öka ju mer konsumtion och människoantal ökar.
Trots att brist redan råder så ser inte jag några ersättningsenergikällor.

Skaldeman
1

Det största problemet i England för 120 år sedan var att London skulle överges. Inom kort skulle nämligen hästskiten göra vägröjning omöjlig. Folk skulle begravas i sina hus. Men man räknade inte med bilen för den var inte känd.

På Visingsö planterades ekar för några hundra år sedan. De avverkades häromåret, men inte för att bygga de planerade krigsskeppen. Man räknade inte med att krigsskeppen skulle byggas av metall i framtiden, för den tekniken var inte känd.

Oljan kommer aldrig att ta slut, den kommer bara att bli svåråtkomligare och dyrare. När den blir tillräckligt dyr ersätts den med något billigare.

Det man vanligen beskriver som problem är inga verkliga problem. De verkliga problemen är att vi förgiftar vår livsmiljö så att det till slut inte blir möjligt att leva i den. Men det budskapet vinner man inga val på.

/SSS

Wtn3
1

Det fanns ekonomiska intressen som höll tillbaka glödlampan också, till förmån för fotogenet, vem som segrade av skaparna och tyglarna vet vi ju vid det här laget… De som kommer med nya grejer, vare sig det handlar om idéer eller färdiga produkter blir alltid motarbetade (LCHF är väl ett utmärkt exempel) av de som för tillfället dominerar, men om de nya har något som faktiskt är bra så vinner de, historien är full av sådana exempel. För övrigt råder ingen oljebrist ännu, och när det väl blir oljebrist ökar som sagt incitamenten för de smarta att utveckla alternativ, trots allt finns det stora pengar att tjäna för de som forskar fram ett bättre och mer lönsamt bränsle än olja, och jag återkommer till vad jag sade tidigare, när oljan börjar sina stiger marknadspriset, utbud och efterfrågan, och då blir det genast mer ekonomiskt lönsamt att hitta något bättre.

Det Skaldeman skriver ovan;

"Oljan kommer aldrig att ta slut, den kommer bara att bli svåråtkomligare och dyrare. När den blir tillräckligt dyr ersätts den med något billigare."

är en perfekt sammanfattning av vad jag vill säga, och med bättre formulering dessutom, när man skriver domedagsprofetior och varnar för diverse saker som är på väg att ta slut räknar man inte med att det "plötsligt" dyker upp nya produkter som löser de problemen. Bara för att vi inte ser dem idag betyder det inte att de inte kommer, jag minns hur jag och polarna för 15 år skulle tycka att det var coolt om man i framtiden kunde ringa till varandra och se varandra samtidigt, dvs videosamtal, typ som i Jetsons, men vi "visste" ju att det bara var en utopi, men det hände, och 15 år innan det trodde säkert den tidens ungdomar att det här med att ringa varandra också var science fiction…

[ngupa]
0

övertygad om detsamma, ny innovationer kommer var så säkra.

Det senaste jag hört av en som är engagerad i projektet (norrman) är att vi snart har en elbil som laddar sig själv på vägen (obegränsade mil) och som sedan kan pluggas in i huset för att ge energi till huset…. finnes dock ingen sajt om saken ännu…

starhawk
0

#11: Var det inte den första april det där inslaget gick? Det är kanske förklaringen till att ingen sajt finns

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

nyborjare08
0

#11 En variant av det definitivt är på G. Just nu är det inne att bygga passivhus. Nästa steg är plusenergihus som alstrar sin egen el. Det är delvis på gång redan. Då kan man periodvis leverera ut el på nätet och ladda sin egen elbil och elmoppe hemma i garaget. Problemet är väl att elbolagen (förstås) inte är så intresserade av sån konkurrens.

[ngupa]
0

#12 Nej, jag har träffat denna norrman i påskhelgen i Danmark och han var livslevande och inte något aprilskämt Flört

träffar han igen om en dryg vecka och då får jag antagligen mer tid  att gå djupare in i frågor…

starhawk
0

#14: Jo det behövs nog, be han förklara hur den kan ladda upp sig och fortfarande ha kraft att röra sig under gång, det vore mycket intressant att läsa. Har han uppfunnit en Perpetum Mobile (evighetsmaskin)?

Tycker fortfarande att det låter som ett aprilskämt!

[ngupa]
0

den laddar med hjulen som snurrar. men ett problem torde vara att batteriet inte är evigt  livslång och sådana batterier är dyra!

starhawk
0

För att hjulen skall snurra måste ju någon motor driva bilen (eftersom det inte finns eviga utförsbackar) och den motorn kräver energi, skall den dessutom driva generatorer så kräver det ännu mera energi, var har han tänkt att hämta den energin?Han kan inte hämta den från generatorerna för omvandlingen elenergi-mekanisk energi-elenergi innebär förluster, det fungerar helt enkelt inte

dufva
0

Jag har svårt att se något långsiktigt hållbart alternativ till oljan.

Det finns tyvärr inga "dom" som kommer att lösa problemet åt oss eller någon patenterad lösning som ligger i en skrivbordslåda nånstans och bidar sin tid.

Det lilla problemet är då man tvingas cykla till jobbet istället för att ta bilen eller får sluta att åka på den årliga semestern till solen.

Om man ser sig omkring i rummet där man sitter är det inte många föremål man kan plocka ut där inte olja varit en förutsättning för att kunna producera objektet.

Det är lite perspektivgivande tycker jag

När vi inte kan producera mat till rimliga priser längre kommer det att bli kärvt.

Att oljan sinar är ett faktum och jag bävar för den värld vi lämnar över till våra barn och barnbarn.

camsve09
0

"People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it" Flört

nyborjare08
0

dufva, alternativ till den fossila oljan finns redan! Glad Problemet är bara att få till storskalig produktion och distribution. Och att se till att själva produktionsledet blir hållbart. Och så länge som oljeproduktion är lönsamt så lär det inte ske i nån större skala. Men eftersom oljan (troligen) är på väg att sina/bli dyrare att få upp så kan kostnadsvågen på sikt tippa till fördel för alternativa bränslen.

[Anega]
0

Jag tror inte brist på olja är någon fara i framtiden, av anledningar som redan tagits upp här.

Däremot brist på rent dricksvatten tror jag kan bli en större källa till konflikter och lidande på många ställen i världen.

dufva
0

Ja, vilka alternativ kan hålla igång bilismen på den nivåden är idag eller tom högre?

Kina tillverkar tex mer bilar varje år åt sin befolkning än vi har människor i Sverige.

Uppenbarligen vill dom köra lika mycket bil i framtiden som vi gör.

Är det dom eller vi som ska börja cykla först? Flört

De flesta alternativa bränslen som etanol är ju en återvändsgränd när man börjar inse vilka arealer som måste tas i anspråk för att ens ersätta några procent av bensinen.

Batterier till elbilar lär också kunna bli svårt eftersom lithium och platina är bristvaror redan

Naturgas är en hyfsad ersättning som kommer ge oss lite respit i några årtionden, men en ofantlig omställning krävs.

På ganska kort sikt tycker jag det ser oroande ut med oljan

Vi har ju i princip lågkonjunktur än men oljepriset ligger ändå och sniffar på 90$ fatet.

Redan i nästa högkonjunktur kan det bli priser vi aldrig sett tidigare och då kommer det troligen bli uppenbart för många vad som är på väg att ske.

Vid tillräckligt högt pris kan det bli ekonomisk kollaps

Det mest oroande är som sagt att det kan bli prischocker på mat

starhawk
0

Nä nu är du alltför pessimistisk dufvan, batterierna till elbilen är ju ingen förbrukningsvara på samma sätt som oljan och om man bara ser till att återvinning genomförs så kan man hålla den bristen stången, sen kan vi ju klämma upp ett par kärnkraftverk så vi kan producera vätgas som bilarna kan gå på, den råvaran är det ju ingen brist på eftersom det är vanligt vatten

nyborjare08
0

dufva, det pågår framgångsrika försök med diverse olika typer av biomassa som råvara till syntetiskt framställd olja med samma egenskaper som den fossila. Alger som odlas i stora anläggningar i öknen eller i haven skulle kunna vara en möjlig lösning eftersom de då inte skulle konkurrera med matproduktion. Oljerika nötter och frön är också intressanta vet jag. BTL (biomass-to-liquid) tycker jag verkar vara en spännande teknik, men dessvärre är själva processen energikrävande har jag förstått (jag är ingen teknikexpert).

Så nog GÅR det. Detta är bara EN teknik i mängden. Sen är det förstås en hel del saker att lösa innan vi når storskalig hållbar produktion och distribution.

Hälsningar, "optimisten" Glad

[Anega]
0

Farmtidens bilar kanske drivs av nån slags kärnkraft 3.0. Utan utsläpp.

wooster
0

camsve09: Skrattande

Jag tror att åttitalisterna kommer att rädda oss. För varje generation blir vi mindre förstockade och inskränkta, och mer intresserade av att lösa problem.

JAUS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Elbilen är redan idag betydligt billigare än en bensinbil i längden och eftersom en elbil knappt behöver något underhåll alls så håller den i hundratals år om den är gjord av komposit så den inte rostar, de enda man behöver byta är batterier var 5-10 år, men det är fortfarande mycket billigare än bensin. El från solen är framtiden, vi behöver bara en bråkdel av all energi som solen slungar emot oss varje sekund. Tillräckligt många solpaneler i Sahara skulle lätt kunna täcka hela planetens energibehov.

dufva
0

#24-27

Hoppas intensivt att ni har rätt, men ämnar gardera mig för det motsatta Glad

Digital
0

haha, kul att läsa inlägg av superpessimister. Verkar som det redan är kört för oss, lika bra att slänga sig framför ett tåg och göra lidandet kort :D.

Som sagts innan, när oljan inte längre är ekonimisk kommer det att satsas på andra alternativ. Alternativen finns i redan i någon form (prototyp eller ide) bara det att det är få som lägger ner pengar och tid på dem då det fortfarande finns lönsammare alternativ. Jag påstår inte att det kommer gå smidigt, men problem är det inte.

dufva, ska du sammla på dig olja eller hur hade du tänkt gardera dig ?

JohanBaltic
0

Grundproblemet är väl fortfarande att vi är för många på planeten. Att föda 6 miljarder människor kräver en del energi - och i dagsläget är stora delar av mänskligheten beroende av odlad mat som är framställd med konstgödsel som i sin tur är framställd av fossila bränslen.

Om vi inte konstgödlsar så ger jordarna inte tillräckligt stora skördar för att föda alla - och om vi fortsätter att konstgödsla så kommer jordarna att utarmas som har skett på mycket stora arealer i t ex USA, de ger ingen avkastning längre.

Det spelar heller ingen roll om vi framställer gödsel med bioenergi - om vi fortsätter att beskatta jordarna utan att återföra näringsämnena så kommer de ändå bli utarmade och sluta ge avkastning.

Som jag ser det är enda vägen ut ur detta lokalt framställd, mestadels animalisk kost med djur som betar och samtidigt återför näringsämnen via gödseln till jorden. Det ger ju betydligt lägre avkastning per hektar sett i energimängd (kalorier som vi kan äta) men är nog det som är långsiktigt hållbart.

En renodlad vegetarisk kost fungerar ju inte i längden heller utan att åkrarna gödslas på något sätt, och det förutsätter ju någon form av djurhållning (om det inte är så att vår egen gödsel duger förstås) för markbearbetning och gödsling. Vet inte om det skulle fungera med gödsel från människor eller om det verkligen krävs djur för en uthållig odling av t ex potatis.

Nu är ju inte jag någon förespråkare för vegetarisk kost förstås… men diskussionen kan vara intressant.

Angående energidiskussionen så är vi i Sverige rätt lyckligt lottade med elenergi som kommer ca 50% från vattenkraft och ca 50% från kärnkraft, och lite bioenergi på topp (och pyttelite vind). Vi är i princip självförsörjande på elenergi. Vi har också stora tillgångar på Uran - förstås ändliga, men som kan täcka våra behov i 100-tals år (lite själviska får vi vara då).

Vårt fossila behov kommer från transportsektorn och behovet av konstgödsel för i första hand veteproduktionen.

Men i stort sett spelar det ingen roll om vi sparar några enskilda kWh i vårt lilla land när stora delar av världens befolkning ska börja använda energi som vi idag gör och samtidigt födas med konstgödslad mat.

Efter denna något pessimistiska text måste jag säga att jag som andra i tråden är stark tekniksoptimist - det kommer att komma tekniska lösningar som kommer att ge oss den energi vi behöver. Men vad gäller jordfrågan ser jag ingen lösning - om vi ska vara så här många så måste vi hitta en planet till :-)