Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 7353 ggr
berittis
0

Martin Ingvar i Nyhetsmorgon

Var det nån som såg Martin Ingvar i Nyhetsmorgon? Där var också en kvinna som hade gått ner massor i vikt.

Men, inte ett ord om fett! Varken från henne eller Martin Ingvar. Det talades bara om att byta ut snabba kolhydrater mot långsamma.Och att hon hade fått lov att öka på proteinet. Sedan chattade Invar.

På frågan om vad man ska äta vid höga blodfetter svarade han bl.a.:"…om man normaliserar vikt och matinnehåll till längre kolhydrater så kommer normaliseringen. Då spelar fetterna i maten mycket liten roll."

En fråga om LCHF släpptes igenom(med undanglidande svar):

Ylva: Hej! Vad anser du om den fettreducerade LCHF-kosten?
Martin Ingvar: Det finns saker som är bra. Vissa saker är lite väl dogmatiska. Framför allt betonar maqn för lite att motion är en del av att må bra.

(Ylva skriver visserligen fettreducerad LCHF men man får väl anta att hon menar kolhydratreducerad.)

Jag skrev också och frågade om LCHF men fick inget svar. Han

Wildrat
0

Nä, han är väldigt emot LCHF i boken även om han lindar in det lite. Det är en kommentar där om att han tycker att det inte verkar särskilt bra att öka på fettet som vi tycker man ska göra. Observera att han TYCKER, han har ingen fakta på sin sida i den frågan. Med lite mer fettforskning kanske han också ändrar åsikt eller iaf tycker vi är lite mindre extrema…

Som jag skrev i en annan tråd om honom och boken så får man tänmka på att han också blivit matad med antifettpropaganda och han är en expert på hjärnan, inte kost eller hjärt-kärlsjukdomar (vilket väl är tur annars hade han nog inte ens kastat ut sockret).

dufva
0

En som satt i rullstol frågade om man kan göra nåt med kosten när han inte kunde motionera så mycket

Martin svarade att han bör försöka göra så mycket  han kunde ändå

Inte ett ord om att mer fett och mindre kolhydrater fungerar bättre i det läget

bubblor
0

Han sa ju flera gånger att man kan äta allt men inte alltid och mycket. Det kan säkert stämma för en del, men för mig och flera med mig är sockerberoendet så starkt att jag måste ha livslång nolltolerans med socker.

Det är tråkigt att dietister och andra förståsigpåare har så liten kunnskap om "sockeralkoholism". Sockerberoendet är lika tufft att komma till rätta med som alkoholism. Faktiskt tror jag att det är svårare, för äta måste man, men för att komma till rätta med alkoholproblem gäller det bara att inte dricka sprit. Men…..försök att sluta äta……det går nog bra et tag men sen dör man.Tungan ute

berittis
0

Sen är det kanske så att han måste "hålla tungan rätt i munnen". Han är kanske inte beredd att ta konsekvenserna av att förorda LCHF som Annika Dahlqvist gjort. Maybe.Obestämd

Somntuta
0

Hej!

Av en händelse såg jag idag en intervju med Martin Ingvar i SVT från i början av året, när hans bok "Hjärnkoll på vikten" kom ut. Och där nämner han fettet och dess funktion bl a i att sakta ner matsmältningen. Tipsar bl a även om att man kan äta några nötter innan man börjar sin måltid.

Så jag tycker nog han tar upp det. Men han betonar samtidigt att han inte vill ge konkreta viktminskningsråd, typ ät x, y och z. Hans syfte är att förklara hur hjärnan styr våra val och han  vill visa på vad vi själva kan göra för att påverka dessa val.

Personligen tycker jag han är väldigt bra och lyfter fram ett viktigt men ofta förbisett perspektiv på kost och hälsa. För min egen del har det hjälp oerhört mycket att få en förståelse för mekanismerna bakom. Det är först då jag verkligen kan hålla en lågkolhydratkost hela livet.

bubblor
0

Jag läste en intervju med honom i en av veckotidningarna, där sa han faktiskt att fett hjälpte till att ge mättnadskänsla.

För min egen del är jag jätterädd för att få nåt återfall, därför passar jag mig för allt som tidigare lockat mig till överätning. Det är inte bara socker utan t.ex. knäckebröd och äpplen. Ja, äpplen är ju söta så det kanske är naturligt, men knäckebröd?

Men Martin Ingvar sa en annan sak som jag tror är viktigt, det är att om man äter för mycket triggar man igång lusten att äta igen och igen och igen utan att man kan hålla koll på hunger eller mättnadskänsla.

Från mitt lekmannaperspektiv är det stor skillnad på sug och hunger. Det är väl så att när man är hungrig på riktigt behöver kroppen föda, när man är sugen beror det på att det där hålet i själen behöver fyllas igen. Du känner väl till de där hungerhålet, det som uppstått utav för lite kärlek och för mycket klagomål på ens person, på ens jag.Flört

Bibban
0

Jag försökte också få ett ord med i laget på chatten och frågade om just fettintaget. Men han ville inte ha med mig att göra heller. Däremot har jag hört honom fördöma "fettskräcken" tidigare. Har inte skaffat hans bok men jag håller med om att det känns ganska skönt att, åtminstone till en del, känna att det finns någon mer än Annika som vågar vara lite positiv till lchf. Han fördömer "oss" ju inte helt även om han anser oss vara "revolutionära extremister". Himmel så kul - det har jag inte varit sedan det glada 70-talet!!!

MimLan
0

#6 Knäckebröd och äpplen består av socker. Och båda exemplen är standard för vad många inte tål alls, och då menar jag inte ur kolhydratperspektiv. Spannmål är dåligt i sig, men triggar även sötsuget _rejält_ hos många.

Knäckebröd är sött! Det är mycket som är sött och som inte består av vitt socker. Morötter, potatis, bröd, paprika, et.c.

Gör inte misstaget att fokusera på vitt socker, det finns mycket som ställer till det om man inte känner efter hur man reagerar på det. Jag t.ex. tål vitt socker, ur sötsugperspektiv, bättre än jag tål att äta äpple eller knäckebröd. Av äpple blir jag vrålhungrig och av knäckebröd vill jag helst inte sluta äta alls. Nötter ställer också till det för många. Och så vidare. Det beror helt på hur man är funtad i hjärnan. Läs gärna de två översta inläggen från Johannas blogg.

Sugiyama
0

Jag tycker det låter konstigt det där att om man äter för mycket så startar man ett sug. Jag tycker tvärt om att när jag äter mycket så vill jag inte äta mer på hela dagen. Till skillnad från när jag proppa i mig kolisar, då blev man såklart snart hungrig igen. Dessutom är det svårt att äta sig sådär proppmätt nuförtiden.

JAUS
0

LCHF är en kost varför ska man, då nämna motion som är en helt separat del. Sen kan man kombinera det det med ett träningsprogram, givetvis.

golftokig
0

Jag gillar M Ingvar skarpt. Såg en föreläsning igår på Kunskapskanalen som handlade om smärta. Han förklarar bra och begripligt.

Jag förstår inte att ni klagar på honom! Han är HJÄRNFORSKARE, ingenting annat. Hans mål är att öka vår kunskap om hur knoppen fungerar - inte berätta för oss exakt vad vi ska äta! Jag tror inte han är speciellt för eller emot nånting alls i dietväg i sin professorsroll. Det är ju inte det han sysslar med. Men läser man boken finns mycket nyttigt där om sockret /allt sockers/ negativa inverkan. Räcker det inte att det finns någon som försöker hjälpa oss att också få ordning på hjärnvägarna till maten?

Glad

(Chatten styrdes troligen av en moderator som släpper fram vissa frågor. Mycket otroligt att han skulle välja själv, alltså hinna välja och också svara.)

berittis
0

Jag vet att han är HJÄRNFORSKARE! Men han skriver ju om KOST i boken.

Ja, jag har läst boken och där skriver han om fett.Men det jag började den här tråden med var att han i programmet Nyhetsmorgon bara pratade om kolhydrater och protein men inte alls nåt om fett! Nåt kunde han väl ha sagt om att öka på fettet när man minskar kolisarna. Nu lät det som de hade ersatts med protein. Dessutom tyckte jag att han var onödigt vag i sina svar.

chapp
0

Vi vet att han är hjärnforskare! Han är skicklig på att förklara hur hjärnan fungerar och är förmodligen en skicklig forskare. Men nu har han skrivit en bok om kost (tillsammans med en journalist inte att förglömma) och då förväntas man väl ha en god överblick över kunskapsläget inom det området. Han är en högt utbildad akademiker så detta borde väl inte vara så svårt för honom. I detta tycker jag han fallerar.

Min uppfattning är att ju längre tid i rampljuset han får, desto mer utslätat blir hans budskap. Håller han på att gå i media-fällan, förblindad av sina "15 minutes of fame"?

MimLan
0

#13 Jag skulle nog vilja hävda att han redan är en kändis, några ytterligare 15 minuter gör nog varken till eller från.

Jag tycker att det är bra att han håller ett litet avstånd till det vi vill att han skall säga, för det är viktigt att flera olika grupperingar kommer ut och ger sin del av bilden. Hans del är att hjärnan (och kroppen) påverkas rejält av kosten. Bara det är viktigt eftersom olika grupper lyssnar på olika förebilder. Kommer han och börjar hylla LCHF kommer många att rycka på axlarna och undra hur populistisk han blivit egentligen. Det är onödigt.

golftokig
0

Bla inslag igår i Rapport (? eller Aktuellt). Just om sockerberoendet och belöningssystemets oerhört starka påverkan.

Jag tycker att han väcker tankar som kan leda till att fler funderar och läser på och finner en bättre väg framåt. Om det är GI eller LCHF som "hittas" spelar egentligen inte så stor roll tycker jag. Kommer fler bort från sockret och margarinet och de kolhydratstinna produkterna så är mycket vunnet för folkhälsan i stort.

Glad påsk!

Wildrat
0

Det jag tycker är bra med hans bok är att han påpekar just hur allvarligt hjärnan påverkas av socker och dålig mat. Det finns ju många om hävdar att sockerberoende osv är humbug…

Botrytis
0

jag tycker det är jättebra att han inte är så tokradikal som många av er är här i forumet!!! Det skrämmer ju bara bort folk. Och varför i hela friden måste "vi" redan omvända skriva folk på näsan? Låt folk prova sig fram. För de flesta räcker det gott att undvika det vita och gå över på fullfeta produkter i stället. Ju mer man predikar för folk desto mindre lust kommer de få att testa. Låt resultaten tala för sig själv i stället. Och tänk, kanske det visar sig att han har rätt till slut, hemska tanke SkrattandeOskyldig

chapp
0

Martin Ingvar är definitivt inte den som bebor tv-soffor och chattar vanligtvis, även om han inte är ett okänt namn. Alla påverkas av en sådan sak, dras med i det, förförs av det anpassar sig till det. Han är "medial", bra på att prata och säger inget otrevligt, har inga radikala åsikter som svärtar ned eller retar upp folk. Gott så.

Ändå tycker jag grundkunskapen är viktigare än sättet man framför det på! Säger man att mättat fett är dåligt så har man kunskapsbrister, eller är det jag som är helt ute och cyklar? Hypotesen om det mättade fettets dåliga egenskaper stöds inte av forskningen längre.

Kunskap är en ständigt pågående utveckling där ingen har "rätt" i slutändan.

bubblor
0

Chap, din sista mening tilltalar mig och är en av de få absoluta sanningar som finns.

Har Ni läst gårdagens Aftonblad där en hjärtläkare säger att man kan få hjärtinfarkt av vår älskade kost?

Är det nån fler än jag som känner skräcken börja krypa under skinnet?

bubblor
0

Chap, din sista mening tilltalar mig och är en av de få absoluta sanningar som finns.

Har Ni läst gårdagens Aftonblad där en hjärtläkare säger att man kan få hjärtinfarkt av vår älskade kost?

bubblor
0

Wildrat
0

#19 Eftersom Aftonbladets skräckpropaganda bara är humbug så, nej.

Läs artikeln ordentligt så ser du att hon refererat till ETT fall där personen redan haft en hjärtinfarkt på vanlig mat, sen bytt till LCHF och fått en till. Vilken mat tror du hade mest verkan, den som personen ätit i 40-50 år eller den som personen ätit i 1 år?

Adur
0

#21 Jag tycker definitivt att man mer och mer anar skräcken hos diverse fettskrämda förståsigpåare. Skräck över att allt färre tar deras omoderna kunskaper på allvar.

maxiq
0

Martin Ingvar ska prata om sin bok i P4 Extra idag (om jag hörde rätt). Dessutom ska Björn Ferry vara med eftersom han ska ge ut en kokbok.

maxiq
0

Japp! Ingvar var med och gav tips