Allergisajten söker relaterad info
Hej allesammans!
Jag önskar gärna bredda lite på allergier och ta in LCHF kosten då jag misstänker att ni har något av intresse för allergiker.
Jag söker dels personliga berättelser och även ren kunskap till artiklar, eller kanske rent utav en artikelförfattare?
Vad har ni att erbjuda i infoväg? 
Jag har total mjölkrproteinallergi som tyvärr kom fram då jag ätit LCHF-mat(med klart mycket fler mjölkprodukter än tidigare i kosten) i ett halvår ca. Innan det tålde jag mjölkprotein men inte laktos. Som en följd av detta blev det att jag ersatte mjölken med sojaprodukter som jag efter en tid också blev allergisk emot.
Sedan många år tillbaka är jag även mjölallergisk(vete, korn och råg) så numera består min kost av ren mat, inga halvfabrikat är möjliga, och jag har fått överge LCHF då det är svårt att äta så utan mjölkprodukterna.
Min fundering är om LCHF på något sätt har framkallat min allergi och jag ångrar nog idag att jag börjat med den trots att min IBS blev mycket bättre och trots att jag fått en del andra hälsovinster. Mjölkallergin kom så tydligt efter min överdosering av grädde, smör, cf mm och jag upplever det som att mitt liv blivit mycket mer begränsat sedan allt detta hände. Svårt att resa bort, svårt att hälsa på folk osv. Hade faktiskt föredragit hälsoläget jag hade innnan LCHF och mjölkallergins utbrott.

Ofelia, att det generellt är svårt att äta lchf utan mjölkprodukter stämmer inte. Den enda mjölkprodukt jag använder är smör och det skulle jag enkelt kunna byta ut. Jag lagar och äter god och varierad mat om och när jag vill.
Men visst, om du anser att det inte funkar för dig personligen så gör det ju inte det.
Ja, har man problem som ligger på lur kan dessa provoceras fram till en fullt utvecklad allergi. Detta hände mig också, fast med ägg.
Alla mynt har ju två sidor, en del hjälps medan andra stjälps av mipplande med kosten 
Många verkar må bättre av att komma ifrån socker, mjöl och liknande, så jag hör gärna både ris och ros i detta ämne, eftersom alla fungerar olika är det ju bra att nå ut med så många alterativ som möjligt.

Jag är ju hyperallergisk mot pencillin, och har kronisk nässelfeber pga den samma. Nässelutslagen triggas av även en liten mängd i maten, och det finns överallt, eftersom djuren får antibiotika, och vi gödslar med deras gödsel på åkrar osv. Det finns som sagt vad en liten gnutta i allting man stoppar i sej.
Min nässelfeber har lugnat sej av lchf, fast det varit en kall vinter, ch kyla brukar förvärra utslagen, men inte i år. Jag har heller ingen klåda längre, och behöver knappt smörja in mej som jag fått göra i 20 år innan. Min allergitablett tar jag däremot fortfarande, eftersom det inte är borta helt. Men det är underbart, helt enkelt, eftersom jag inte haft ont på kroppen, som jag brukar få när det blossar upp och likaså sluppit ansamlingen av vätska i leder osv, pga allergisk reaktion. Så den allergin har blivit bättre avsevärt.
Ska bli intressant att se hur jag reagerar på pollen nu när våren kommer. För där har jag också stora problem annars.
Har precis börjat med LCHF och har stora förhoppningar vad gäller mina eksem… Tycker redan att jag märker skillnad och det trots den kalla och LÅNGA vintern!
Intressant att höra hur olika vi reagerar på koständringar!
Men visst är det svårt att äta varierat om man ska hålla sig till LCHF och samtidigt inte äta någon mjölkprodukt? Titta på receptsamlingen där bara, finns nästan inga recept utan mjölkprodukter?
Det som återstår om mjölkprodukterna går bort är lite ovanjordsgrönsaker samt ägg och rent kött/fisk/skaldjur. Tja, inte lätt att variera sig där inte. Såsen som erbjuds blir majonäs och ja…?
Åt LCHF under flera år tills mjölkproteinallergin kom fram och efter det så bytte jag kost till något som idag mest liknar stenålderskost och som jag mår bra på. Alltså har behållit "renmat-tänket" från LCHF-tiden men tillsatt mycket mera+flera grönsaker och frukt , honung, bönor och havre. Minskat radikalt på fettet men inte återgått till fettskrämd mat. Känns som en lagom medelväg som jag kan hålla. Att steka kött/fisk i massor med kokosfett och äta med enbart sallad eller kokta grönsaker klarar jag helt enkelt inte av. Det BLIR urtrist.
Undrar bara om min mjölkprotein allergi skulle brutit ut utan LCHF och kan tycka att det var onödigt att jag utsatte mig för så mycket mjölkprodukter. De flesta LCHF;are äter mängder med mjölk via osten, creme fraichen, smöret, grädden, turkiska yoghurten. Tänk bara på alla gratänger som rekommenderas med Filadelfiaost, cf, oopsis osv…..
Jag är också mjölk allergiker och blev det efter min första förlossning. Allergi kan utlösas efter att kroppen blivit utsatt för chock, extrem utmattning, infektion m.m.
I ägg finns ett protein som är väldigt likt mjölkets protein varför man kan reagera på samma sätt med ägg.
Jag tål ca 0,5 dl mjölkprotein men inte varje dag och det är ganska svårt att veta när gränsen är nådd då det finns mjölkprotein i många produkter.
Har precis börjat tänka i LCHF:s banor och läser på för fullt. Känner också att det finns begränsningar för mig här men tänker börja med att ta bort kolhydrater och socker så får vi se hur det går. Har aldrig varit rädd för fett så jag använder smör, bregott men som sagt jag kan ju inte vräka i mig det för då säger allergin ifrån. Jag tänker fortsätta med sojaersättningarna för annars blir det väl för tråkigt.
Om man äter stora mängder mejeri (förutom smör) i LCHF så har man fått det hela ganska mycket om bakfoten - tyvärr är det många som gör det misstaget.
#7 tyvärr kan ju sojaersättningarna eventuellt ge andra problem då sojan inte är så nyttig, är nog bättre att försöka hålla nere intaget tror jag. Reagerar du på ägg också blir nog urvalet lite mer knepigare tror jag även om det naturligtvis går utmärkt med rent kött grönsaker också.

Hur definierar du varierat då? Att ha kött, sås och grönsaker som bas tycker jag aldrig blir enformigt eftersom det finns så extremt mycket olika kött och olika sallader att välja på, och bearnaise (tål man inte ens smör kan man göra den på ghee, eller i värsta fall någon ekologisk olja, bättre än den man köper i affären iaf), hollandaise, majonnäs, aioli osv. Jag tycker inte att det blir mycket mer varierat bara för att man kan använda grädde eller crème fraiche som såsbas.
Precis som Ofelia så bröt min mjölkproteinallergi ut när jag ökade grädden, osten och turkisk yoghurt. Inte roligt…
Men jag kör fortfarande med min variant av LCHF, inte så strikt, jag äter hur mycket grönsaker jag vill och räknar aldrig något. 2½ år nu.
Har antagligen fler allergier, för jag sitter här och har ont i magen av allergi nu på annandagen, antagligen av lite choklad, lite nötter och kokosmjölk flera dagar i rad. Tänker ibland attt det hade varit bättre att inte börja med LCHF och slippa allergin, men det hade jag kanske inte ändå, eftersom min dotter och båda mina barnbarn har samma problem (+glutenintolerans och allergi mot majs + något mer), och de äter inte LCHF.
Jag tycker inte att maten är trist, men jag har aldrig haft stort behov av omväxling. Jo, ingen grädde någonsin är trist, förståss.
Jag gör egen majonäs med standard rapsolja och kokosfett, ca hälften av varje, men äter även köpt för jag tycker den är god.
Hoppas verkligen att jag inte blir allergisk mot ägg också, för då kommer det att bli lite ensidigt….
Det är så med mjölkallergi (enligt min erfarenhet) att kroppen uppfattar det som gift. Det bryter ner luddet i tarmarna eftersom rätt enzym inte finns att bryta ner mjölken. Ju längre man slarvar med sin allergi eller om man inte begripit att det är tex mjölkallergi ju mer skadar man luddet och det gör att man blir 'allergisk' mot allt möjligt.
När jag var som mest 'sjuk' tålde jag inte citrus, tomat, rökt kött eller fisk, fet fisk, purjo och vitlök m.m. När jag väl slutade med alla mjölkprodukter tog det ca 1 år innan jag kunde börja äta alla saker igen. Det tar sin tid för kroppen att läka igen.
Idag äter jag allt utom mjölkprodukter med vissa undantag och ägg undviker jag så mycket som möjligt. Det här är min erfarenhet av min mjölk allergi. Det kan fungera annorlunda för andra så det stämmer säkert inte för alla men någon kanske kan ha hjälp av detta.
Jag vet att den raffinerade sojan inte är så bra men vad gör man. Fattar du vad glad man blir när man helt plötsligt kan använda vispad grädde! Jag blev allergisk -88 och då fanns bara vatten som ersättning så det har gått framåt även om allt inte är så nyttigt i längden, men efter att ha gjort såser på vatten så är det väldigt gott o kul att det kommit soja eller havre matlagningsgrädde. Det förhöjer smaken kan jag tala om.
Jag har slitit med svåra eksem på händerna i många år och trott att det varit mjölkallergi. Efter övergången till LCHF är eksemen borta, och jag kan äta precis hur mycket mjölkprodukter som jag har lust till. Dock har jag märkt att jag får kliningar i händerna om jag råkar få i mij mjöl, så det är väl där problemet ligger.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Tack för alla kommentarer! 
#11 Om jag inte tar fel så har du rört ihop mjölkallergi med glutenintolerans, är ganska säker på det.
#13 Ok om du säger det så, men det var så det fungera för mig :)
#14 Okej. En allergi innebär att man utvecklar antiallergener mot allergenerna i de ämnena man inte tål, medan intolerans ger symptom på allergi bland annat, men ha ingen riktig allergisk grund. Som laktosintolerans som beror på att kroppen saknar enzymet laktas för att bryta ner laktosen.
Celiaki (glutenintolerans) gör att tarmarna förstörs av gluten, så som du beskriver med mjölken.
Men du kanske menade laktosintolerans? det tär ju på tarmarna att inte kunna bryta ner laktosen.
Ja det är fler som sagt att jag nog egentligen är intolerant mot laktos men jag har suttit på en vårdcentral och druckit 1 liter laktos under en timme och förutom att det var äckligt så fungera det hur bra som helst.
Det var den här förklaringen som jag fick utav en dietist och jag har nog tyckt att den var logisk. Det borde väl tära på tarmarna med att inte kunna bryta ner proteinet i mjölken?
En allergi läkaare jag prata med sa att det fanns 2 sätt att vara överkänslig mot mjölkprotein. Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad han sa men det ena var med ärvt och kunde bryta ut när som och det andra hade med att enzymerna slutar fungera av andra orsaker och dessa två orsaker kunde ge skillnader på överkänsligheterna. Kanske borde lyssnat lite bättre men jag var så irriterad på sköterskan som hävdade att om jag kan äta ost så är jag laktosintolerant trots att jag kan dricka laktos. Får inte ihop den ekvationen.
Hur som haver så är jag nu "bara" överkänslig/allergisk/intolerant mot mjölkprodukter och ägg MEN jag kan använda en viss del. Efter en massa misslyckanden så har jag kommit fram till att det är ca 1/2 dl om jag mår bra för övrigt så det är inte lätt att veta när gränsen är nådd så då blir det automatiskt att man håller sig till det som fungerar.
Äggen är också lurigt. Jag kan äta en del majonäs och en liten kokosboll men jag kan inte äta kokta eller stekta ägg. Äter jag någonsin kokt ägg så tar jag bort vitan och då kan det fungera men hur går det ihop med att jag kan äta kokosboll, det är ju bara vita?
Jag kliar mig i huvudet många gånger när det gäller denna labila överkänslighet för det är banne mig inte lätt att veta när det går bra och när det inte går bra. Slutsumman blir att jag undviker mjölk o ägg helt 
#16 Oj, vilken röra!
Men jo det låter ju rent teoetiskt som om man skulle kunna kalla det mjölkproteinintolerans, och inte laktosintolerans.
Jag finner detta tämligen intressant då vi är väldigt lika, så när som på att jag har blivit hyperallergisk emot ägg, började som du, att en del gick bra. Reagerar också på mjölk, men inte typiskt allergiskt, och att byta till laktosfritt har inte hjälpt, men mjölkfritt funkar ju. Men jag har bara viftat bort det, förmodligen i ren okunskap.
Jag påverkas också av mitt övriga mående i hur allergierna ger rekationer eller ej, och hur allvarligt det blir.
Ja ibland så känner man sig lite rubbad. Allra helst om man äter borta. Det går ju inte att förklara att man kan äta en del av det och den del av något annat men inte ihop. Det blir ju så rörigt så jag brukar säga att jag vill undvika det helt.
Jag försökte länge att förstå min allergi och var så envis att tex äta pannkaka för det skule ju gå om jag inte hade mjölk i. Varje gång blev jag dålig och kunde inte förstå varför tills en tjej talade om för mig att i äggen finns ett protein som liknar mjölkens så då slutade jag med ägg också.
Jag tror att när kroppen läkt så tål den misstag bättre och det grundar jag på att innan jag fick ordning på maten så var jag ju känslig mot så mycket och nu när jag sköter mig så kan jag äta de sakerna igen som jag inte kunde förut. Nu kan jag tex vräka i mig purjolök utan att det händer något men innan så paja magen direkt. Citrusfrukter får jag fortfarande vara lite försiktig med och dricker aldrig ett helt glas juice utan spär ut det till hälften med vatten.
Det var många turer till akuten innan jag visste vad som var fel. Där blev jag behandlad som om jag hade gallstensanfall för det va vad de trodde och det hjälpte. Nu tycker jag inte det är så konstigt att kramplösande medel hjälper för det blir ju fruktansvärda kramper innan "skiten" är ute så att säga 
#18 Aha, då kan det alltså vara min kraftiga äggallergi som reagerar på mjölken?
irk, det ville jag inte höra 
Ja men ja! Exakt så, in på akuten och bli behandlad som om man hade gallstensanfall, been there done that!
Samma visa här.
Jo, hela mag- tarmkanalen krampar ju ihop totalt, ush 
Sorry 
Ja stackars magen, för att inte tala om kallsvettningen o illamåendet innan det släpper. Inte konstigt man blir en feg för att prova att fuska. Hörde att Holistic hade tabletter för att hjälpa till att bryta ner mjölkprotein men som sagt är för feg för o prova. Vill inte bli dålig!
Har faktiskt bara haft 1 riktigt anfall på snart 6 år. Inte illa 
Tyvärr så lista jag aldrig ut vad jag hade gjort för fel den gången.
Glömmer aldrig när jag skulle köra en sån där bantningskur på ägg, apelsinjuice, bananer o kaffe eller vad det nu va. Envis som synden strunta jag i alla symtom så efter en vecka ramla jag ihop totalt förgiftad. Detta var innan jag visste att jag skulle undvika ägg. Så dum man kan vara. Tog månader innan jag var människa igen.
#11 du kan använda kokosgrädde eller risgrädde istället för soja
Hhmm det här med allergier är jättesvårt. Har en son som fick en allergisk reaktion (svullna ögon) efter en kraftig förkylning när vi var i ett stall med massor av djur (gris, häst, kanin, lamm etc). Efter det gjorde vi ett allergitest (blodprov) och det visade sig att sonen (4år) var allergisk mot björk, timotej, häst, kanin, hund, mögel och mjölk. Inte det resultat vi hade hoppats på. Vi tog bort mjölken ur kosten, men ställde oss frågande till allt det andra. Hur kan han vara allergisk mot så mycket utan att ha några symptom? Vi har hund hemma, han klipper 4500m2 gräs etc utan att få symptom. Detta är jätteknasigt. Han har förvisso eksem men enligt läkaren kan hundallergi inte ge eksem däremot kan det vara så att eksemet inte blir bättre pga hundallergin. Ett halvår senare tar vi om alla allergiproverna fast med pricktest och alla allergier har blivit värre! Läkaren var lite upprörd över att en 4-åring kan ha så många och så kraftiga allergier. Dock så var mjölkallergin borta
Vi diskutterade hundallergin igen och läkaren sa att eftersom han inte har några symptom på hundallergi så är han inte allergisk (trots att provet visade det - kraftigt) Hon sa att det är verkligheten som gäller och inte provet. Då ställer jag mig frågan - varför testar man då överhuvudtaget? Om proverna inte är tillförlitliga så är det ju inte lönt att testa. Nu tyckte läkaren att jag var jobbig.
Vad säger ni andra? Hur kan man vara kraftigt allergisk mot så mycket utan att ha några symptom? Har ni några teorier? Nu har han ätit mjölkprodukter sedan 2 månader och hans eksem är som vanligt.
#21 Allergiprover är bara en fingervisning, som tillsammans med symptom bekräftar/avfärdar en allergisk diagnos. När det gäller födoämnen är proven inte ens 50% tillförlitliga, medan för pollen och sådant är de relativt hög trovädighet.
Det viktigaste provet är histaminet, på det ser man om man är allergisk eller ej.
Själv har jag bara utslag på björk, men känner knappt av det, däremot är jag vansinnigt allergisk emot ägg, tål inte latex och barrträd. Macadamianötter är jag också väldigt allergisk emot, och mandel reagerar jag på. Melon ger också våldsamma reaktioner. Min lista är lång, men inte ett smack syns på prover, utom björken, som jag knappt känner 
allergi är verkligen svårt. Jag ger bara upp. Så länge sonen inte har några symptom så får det vara (trots att det inte känns helt bra att göra så)