Astma + kokosfett = förbättringar?
Jag har en vän som blivit mer o mer intresserad av min kosthållning. Han är inte ännu lchf:are - men nyfikenheten börjar ta överhand.
Jag har berättat för honom att det finns de som har upplevt att deras besvär m astma blivit bättre efter att de gått över till lchf.
Min vän har alltså astma. Han tar en dos astmaspray nästan varje kväll inför natten - och jag har sett här på forumet, att några av er har upplevt, att besvären med astma mildrats/försvunnit och att ni kopplat ihop det med att ni äter kokosfett.
Min fråga är hur snabbt märkte ni av dessa förbättringar? Tog det veckor eller månader, eller vad?
Annat, som ligger inom lchf (utöver själva kosthållningen som sådan, totalt sett), som ni upplever mildrar astmabesvären?
Vill gärna inspirera honom till att närma sig lchf ännu mer, jag tror att han skulle må väldigt bra av att göra det.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag kan inte säga så mycket om påverkan av kokosfett eftersom jag själv sällan äter det, men sedan jag börjat med LCHF så har min astma absolut blivit bättre. Det märks t.ex. så fort jag har fuskat några dagar, för då behöver jag mer medicin och är mer lättretad i luftrören. Varför vet jag inte exakt, men det måste ju ha något att göra med att ett svajande blodsocker ökar på inflammationen i kroppen.
Jag kommer inte ihåg hur länge på LCHF det tog för mig att kunna sluta med astmamedicinet, tror att det tog 3-4 månader, jag började med Omega 3 och kokosfett då och tror att båda hjälpte till, det var i alla fall inte fråga om viktminskning, för mig har LCHF fått viktuppgången att stanna och går ner väldigt sakta, men riktningen är rätt i alla fall. Har också blivit av med värk i lederna.

Kokosfett är toppen men den stora anledningen att det blir bättre är nog att vi skippar fröer och mjöl fullt ut 

Håller med dufva! Min astma förbättrades när jag la om kosten. Fuskade jag med säd i någon form (pasta eller öl) så märktes det tydligt på luftrören.
Kokosfett började jag med långt senare.
"still lost in space and time"

Jag tror det främst är vi med atopisk eller ansträngningsastma som har blivit friska eller bätter iomed kostomläggningen!
För mig tog det cirka tre månader att bli medecinfri.. samtidigt som vikten började dala!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag har ansträngnings astma, måste ta min medicin 3-4 ggr dagligen i balnd mer ofta (!) men med lchf så märker man en tydlöig skillnad för med denna kost så stressar jag inte min kropp som kolisar gör!! Astman har blivit bättre o jag hoppas kunna minska ner medicinen rejält som förra gången jag åt lchf, hade ett avbrott pga sjukhusvistelse men nu e jag på G igen!!
Vad härligt det måste vara för er som upplevt att ni mår bättre av kosten! Jag har nog svårt att föreställa mig hur det är när man åker på "astma-attacker" - men som utomstående/bevittnare känns det riktigt jobbigt, särskilt när man inte kan göra nå't.
Jag tror att min vän har något motsvarande "ansträngningsastma" - åtminstone reagerar han lätt på ansträngning. Han är även lätt allergiskt eller överkänslig (mot kvalster bl a - så renbäddade sängar är A och O för honom) och om jag förstått det rätt, så hör allergin och astman ihop.
Det verkar även uppmuntrande att man kunnat notera effekt ganska snart! (Likaså att det märks 'omgående' när ni "fuskar".)
Tack allihop - ni ger mig inspiration till att inspirera mera!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Min vän har nu kommit till den punkt då han vill prova lchf fullt ut - för att minska på den (lilla) övervikt han har. Det blev den största "motivatorn" - att astman kanske skulle förbättras var inte motivering nog. Tyvärr är vi människor sådana allt för ofta - hälsan hamnar långt ner på prioriteringslistan.
Han har ätit lchf sedan knappt 6 veckor. På de veckorna har han gått ner 5 kilo. Och - astmabesvären försvann nästan helt på en gång.
Hittills, under många år har han använt sin inhalator varje dag.
På dessa 6 veckor har han känt behov av att använda sin astmamedicin 3 gånger - alla tre gångerna "för säkerhets skull" (kände en antydan till besvär). Vid två av dessa tre tillfällen hade han "fuskat" och ätit något med mer kolhydrater i, den tredje gången befann han sig i en mycket stressig situation.
Han planerar nu att "äta sig ner i vikt" på lchf och därefter återgå till viss del till "normal blandkost". Han hoppas på att kunna äta ris m m. Han är en "brödoman" - "måste" ha färskt bröd till frukost - men nu har han provat att göra lchf-bröd och han lär nog hålla sig till det länge än.
Få se, när han nått sin "idealvikt", hur han gör och hur han kommer att påverkas av det.
Jättekul att han själv ville prova (jag har inte tjatat på eller försökt att övertala honom, bara berättat lite om lchf vid något tillfälle). Och det är så kul att han på en gång upptäckte fördelarna med hans hälsa!
Nu - har han lyckats inspirera sin syster (som lider ännu mycket mer av astma, övervikt m m) och sin svärsons båda föräldrar. Så ringarna på vattnet sprider sig!!! :)