Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: frågelåda-minmat
Läst 9642 ggr
Mimmsi
1

Grönsaker? å lite till ang LCHF

Hej!

Jag är ny här..med många frågor! Den första gäller grönsaker..

Jag äter väldigt gärna grönsaker.. Ruccola, gurka, avocado osv.. Inget under jord och undviker röda grönsaker nästan helt och hållet. Men nu till min fråga… HUR mycket grönsaker kan jag äta till varje måltid utan att det blir för mycket? Dem inhåller ju trots allt lite kolhydrater.

Sen min andra fråga som gäller proteiner…

Jag har läst att jag ska äta 1g proteiner per kilo kroppsvikt. Nu innhåller ju kött/fisk/ägg osv. olika mycket proteiner. Det känns så omständigt att hålla på att räkna ut för varje råvara. Finns det något ungefärgligt mått på hur mycket proteiner jag ska äta?

Tredje frågan gäller fett..

Kan man verkligen äta hur mycket fett som helst utan att gå upp i vikt? Jag vet att det mättar bra och det smörjer magen bra har jag erfarat Glad. Men fett är ju också väldigt kaloritätt… Finns det någon övre gräns? Jag vill ju trots allt inte gå UPP i vikt, jag vill gå NER och gärna ca 25-30kg. Jag undrar också hur jag kan gömma fettet i maten bättre? Jag tycker nämligen att det SER så oaptitligt ut när det flyter omkring en massa fett Skäms.

I övrigt vill jag bara tillägga att jag tycker denna typ av kost är helt underbar då man slipper vara hungrig!! Min mage har också blivit SÅ mycket bättre redan! Nu väntar jag bara på det centimetermässiga resultatet Flört.

Fiana
0

Svaret på alla frågorna blir nog : det beror på - dvs det beror på en massa andra saker också och är dessutom individuellt.

När det gäller grönsaker så beror det på hur mycket kolhydrater du vill äta per dag och hur mycket andra saker med kolhydrater i du äter. Tänk ut ungefär hur mycket kolhydrater från grönsaker du vill äta och gör lite överslag på hur mycket av en sort du "får plats med". Äter du bara kolhydratssnåla grönsaker och inte mejerier och saker som bär och flatbröd så kan du nästan äta hur mycket som helst av dem utan att det blir några stora totala mängder. (eller hör du till de som tycker ett kilo grönsaker per dag är lagom så kanske man behöver hålla tillbaka lite grann ändå)

1gram protein per kilo *önskad* kroppsvikt. Generellt så kan du tänka hur mycket protein du åt tidigare och hålla den samma, du ska inte öka mängden gentemot "normal" kost.

Äter man typ fakir och utan att proteinet blir för högt kan du nästan äta hur mycket fett du kan stoppa i dig, dock kanske du inte skulle gå ner då om kroppen får all energi den behöver. Nu äter ju inte de flesta strikt fakir (och de ska de ju inte heller) och då kan man behöva vara mer noga med att inte äta mer än kroppen vill ha, alltså äta tills man inte längre är hungrig och inte äta förrens man är hungrig igen - alltså inte äta mer för att det är "gott" eller man är "sugen". Och mängden fett man behöver är inte så stor volym, tanken är att du ersätter kalorierna från kolhydrater med kalorier från fett och då blir volymen mycket mindre. Ingen anledning att ösa på med fett om du väljer t ex naturligt fett kött och fisk och steker i smör etc. Äggröra är typisk mat som "gömmer" mycket smör utan att det märks :) Stekt vitkål en annan.

Prova gärna att registrera på t ex Minmat några dagar för att bara ser ungefär hur du ligger, behöver inte fortsätta att göra det när du har ungefärlig koll.

mikaelj
0

Läs vanliga frågor & svar.

rikpe190
0

Hej!

Fråga 1: Det går inte att ge ett "rätt eller fel" svar, utan det är mycket individuellt hur mycket och vilka grönsaker man kan äta. Bladgrönsaker innehåller väldigt lite kolhydrater så de flesta kan äta dem med gott samvete. Så länge man inte vräker i sig såklart

Fråga 2: 1g proteiner per kilo målvikt brukar man säga, men det är också ett ungefärligt mått. Det viktigaste är att du inte går under den gränsen, så får du i dig 10-20g extra så är det inget att oroa sig för.

Är du dessutom fysiskt aktiv så bör du öka proteinintaget till kanske 1.5-2g per kilo.

Fråga 3: Tja, jag vet inte riktigt själv, men av egen erfarenhet så går jag ner i vikt och mår bra av att äta mig mätt på fett. Och då menar jag lagom, behagligt mätt. Inte övermätt. Om man vräker i sig fett tills man blir komamätt så vete tusan om man går ner så mycket Flört. Lagom är bäst!

matsmurfen
0

Grönsaker:

För det första kan du förmodligen inte äta så mycket grönsaker så att mängden gör något. För det andra så är det inte grönsaker som ska utgöra den största mängden på tallriken (lite beroende på, förstås).

Proteiner:

Väg en bit kyckling, nötkött, griskött, fisk, och räkna ut och "lär dig" hur mycket protein de innehåller. I slutänden spelar det kanske inte så stor roll hur mycket protein du får i dig, om det ligger på t.ex 0,8 eller 1,2 gram per kg.

Fett:

Så där fruktansvärt mycket fett måste du inte äta. Simmar fisken eller köttbiten omkring i en massa fett så måste du ju faktiskt inte äta upp fettet när det övriga är slut!  Men glöm inte att fettet ska ersätta de kolhydrater du utesluter!

MimLan
0

#3 Rekommenderar du 1 g protein/kg målvikt? Samma rekommendation oavsett vi pratar en som har fem kilos övervikt som femtio?

Kroppen behöver protein, åtminstone för att kunna bära sig själv. En stor kropp behöver, och har, mer muskler. Därför 1 gram protein/kg vikt.

Mimmsi
0

Tack för era svar Glad

Wildrat
0

De flesta av oss räknar inte själva på vad maten innehåller utan vi använder MinMat och skriver in där. Sen räknar programmet ut alltihop. Det enda som behövs är en våg.

När det gäller proteinmängden så kan det bli lite lite mat om man har väldigt mycket att gå ner, räkna då med din vikt eller en delmålsvikt. Det är inte farligt att äta mer protein än 1g per kilo kroppsvikt, mest bara dyrt.

Fettet är lätt att gömma om du väljer sånt som är fett i sig självt. Köttfärs, såser och röror (majonäs tex) kan vara väldigt fett utan att det märks. Fettet är nånting som du dessutom vänjer dig vid. Om du tycker allt verkar jätteflottigt just nu, dra ner lite på fettet och öka sen ungefär en gång i veckan tills du får i dig så mycket som du ska äta. Kalla, krispiga grönsaker till maten gör också att du har lättare att få i dig mer fett.

[annalinnea]
0

En ganska bra regel är att hålla sig under x gram kolhydrater om dagen. Många kör 20 gram, en del vill ligga under 5 gram, och andra kan äta mer. Man får testa sig fram, men oftast når man en bättre viktnedgång ju mindre kolhydrater man äter…

I en av Skaldemans böcker finns en lista över grönsaker. Om man tänker att man ska äta max 6 gram kolisar per måltid, då blir det ungefär såhär mycket:

670 gram kokt spenat
600 gram konerverad sparris
375 gram fräst spenat
300 gram rädisor
300 gram gurka
270 gram isbergssallad
200 gram haricot verts
195 gram grön paprika
160 gram vitkål

[annalinnea]
0

oj, jag var inte riktigt färdig, men det är exempel på några bra grönsaker. ett halvt KILO spenat är ju rätt mycket.

Fiana
0

#5 #7 Överflödigt protein kan kroppen få för sig att omvandla till glukos och helt plötsligt äter man inte särskilt lågkolhydrat längre. Sen är det inte hälsosamt att äta för mycket protein - det är en av de "klassiska" hälsoinvändingarna mot lågkolhydratkost - att man äter så mycket protein vilket inte är bra - detta är dock ju inte sant om man gör det "rätt" och låter energin ersättas med fett istället. Proteinbehovet är någonstans straxt över 0.5g per kilo fettfri kroppsmassa, så räknar man på 1gram normalvikt så har man marginal på en hel del muskler. Väger man 50 kilo för mycket och äter 50gram protein mer än 1g per normalvikt är det ganska så mycket protein.

Wtn3
0

Proteinberäkning ska man göra på fettfri massa, oavsett hur stor övervikt man har, det är i alla fall så de flesta gör, att utgå från faktisk kroppsvikt finns det mig veterligen inga belägg för, inte av vad jag läst någonstans.

JAUS
0

#10 Nej, överflödigt protein kissas ut. Protein höjer däremot insulinet.

Fett cellerna behöver inte protein, så därför ska man endast räkna på fettfri vikt. 1g per kilo är endast en tumregel vissa klara sig bra på mindre andra behöver mer.

Det är nog bästa att variera intaget av protein beroende på hur fysikt aktiv man varit, ät mindre under vilodagar och lite mer under träningsdagar. Att konstant äta mycket protein är onödigt och dyrt, ät mer fett istället.

Fiana
0

#12 Det råder det ju uppenbarligen delade meningar om (hurivida det kissas ut eller snarare omvandlas till glukos)

JAUS
0

#13 Protein omvandlas endast till glukos vid behov, via glukoneogenes men kroppen kommer aldrig producera ett överskott av glukos från protein utan det kommer åka ut med urinen.

Zepp
0

Här är en bra lista på grönt.. märk väl att det finns bra rotfrukter oxå!

http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

Man kan äta en hel del grönsaker utan att det blir några större mängder kolhydrater!

Sen så får man lära sig proportionerna.. ett halv kilo potatis blir i runda slängar 50 gram smör,, det blir väl i stort sett vad du steker med om du ätit fettsnålt tidigare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tankgirl
0

Fett kan man också få i sig i form av avocado och oliver och kokosmjölk, t.ex!

Då måste man äta mer av det dock.

14 gram (1 msk)  olivolja/smör/kokosfett  motsvarar:

40 gram svarta oliver el

80 gram gröna oliver el

100 gram avocado el

21 gram majonnäs/aioli el

30 gram nötter/mandel/kokos el

75 gram kokosmjölk !

Lycka till!

Mimmsi
0

Tack så mycket alla för era svar! Glad