Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5463 ggr
reumatusse
0

tips på illamåendemat

Varje måndag får jag cellgifter och varje tisdag mår jag så vansinnigt tjuvtjockt. Lyckades peta i mig mina ägg framåt lunch men nu är det stopp. Det enda jag känner mig sugen på är yoghurt men jag vet ju att det kan höja blodsockret och jag har ingen lust att släcka fettbrasan. Äter fakir nu annars. Skit är det. Undrar just hur dåligt det verkligen är att svälta helt en dag i veckan vilket jag känner för mest av allt.

Ron-Jag
0

Stackare. Kanske kan du dricka lite äggmjölk (kanske till och med kall).

Jag gör min på 2 äggulor, 50 g smör, 2 dl kokande vatten, 1,5 tsk kakao, 1 tsk snabbkaffepulver samt ca 2 msk proteinpulver med chokladsmak.

Kanske kan du sen ställa in den i kylskåpet och ha andra smaker i.

(Ja, jag vet att vissa är emot proteinpulver men detta hjälper mig att få i mig varierat på morgonen när jag i vanliga fall inte äter något alls.)

reumatusse
0

Hmm…ja, det kanske skulle gå. Jag har inte vågat prova äggmjölk än, har hört flera stycken som ulkar av det och då blev jag avskräckt direkt. Nu har jag ju faktiskt mitt sukrin hemma så jag kan ju till och med söta det en aning så går det lättare… Skall prova. Tack!

piri-piri
0

Prova ingefärate, kan kanske ta bort illamåendet så att du kan äta.

nyborjare08
0

Det låter hemskt jobbigt.

Jag vet inte riktigt vilken fot jag ska stå på här. Å ena sidan är det normalt inte farligt med intermittent fasta, dvs att man drar ner födan till ett minimum någon dag i veckan. I ditt fall kanske det tom kan vara bra för att hjälpa till att "svälta ut" cancern. (om det är det du har, jag drog den slutsatsen utifrån cellgifterna). Tumörer lever ju på glukos och svälter utan. I vilket fall som helst så är det ju väldigt bra att äta så strikt som möjligt i övrigt, vilket du ju gör.

Å andra sidan behöver man nog all näring man kan få när man kämpar mot cancer och går igenom tuff behandling. Men äggmjölk är ju ett bra tips.

Hoppas att du hittar något som fungerar för dig!

reumatusse
0

#4 Det är inte cancer jag har utan riktigt svår reumatism. Har opererat bort en del leder och 2 fingrar på vänsterhanden är helt slut i lederna och hänger bara, väntar på operation så ja, jag äter strikt för att försöka döda inflammationen. Cellgifter är immunsuppressiv behandling, även den för att bromsa. Den här sjukdomen dödar mig långsamt och förstör mitt liv Gråter

Jag sitter just nu och sippar på min äggmjölk, den är helt okej faktiskt.

Tack alla, ni är ett gott stöd!

nyborjare08
0

Jag förstår. Ursäkta att jag drog fel slutsats. Du är tuff som kämpar på. Du har helt klart valt rätt inflammationshämmande kost!

Kram till dig!!

reumatusse
0

Tack snälla, de flesta tror att det är cancer när man tar cellgifter. Nu har jag fått i mig 3 dl äggmjölk och mår lite bättre.

MimLan
0

Även om du är känslig för mjölkprotein, kan en liten yoghurt på 50/50 fet yoghurt och vispgrädde funka när du inte har så mycket att välja på. (Och hallon eller något annat friskt i.) När jag gör sådan yoghurt är det vanligtvis som efterätt eller som snask, men det blir så mäktigt och mättande att det kan räcka med en halv dl, en hel om jag är på riktigt glupskt humör.

reumatusse
0

#8 Jag testade en vecka att 'unna' mig sån smoothie och jisses vad det satte fart på min viktuppgång. Fast då åt jag väl närmare 2 dl om dagen, klart det blir skillnad om jag drar ned det till 0,5 dl enstaka dagar. Det är ju så ruggigt smaskigt.

chilisalsa
0

En klassiker om man har magsjuka och svårt att behålla mat är ju hönsbuljong… helst kokad på en riktig höna så att den blir fet och fin. Annars kan man nog köra med köpebuljong + smör som man mixar innan servering ?

http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=5d2e71ce-ea0d-48b9-beee-2ec70394f310

Medarbeterare på Kost

sepersl
0

efter en magsjuka kunde jag inte tänka mig att äta ägg. Det jag fick ner var avokado, räkor med lite cf eller majo. Det funka fint. Det åt jag i 2 dagar innan jag kunde äta som vanligt igen.

Kram på dig!