Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3186 ggr
shintaida
0

MÅSTE jag äta?

MÅSTE jag äta något även om jag inte är hungrig? // Shintaida

folke
0

Nej….men ja…..

Nej inte tvinga i dig mat, men samtidigt så är ju kroppen utrustad med en försvarsmekanism om det är svält, så att man faktiskt blir piggare om man inte äter på länge, för att uppoffra den sista energin innan man dör till att jaga sin föda, det är ju därför man mår så bra under lågkaloridieter.. 

Lärde mig på en föreläsning av Fredrik Paulun, att Levern varje morgon avsöndrar kolhydrater motsvarande en banan, för att kroppen ska få energi att samla mat.

Många oftast kvinnor tolkar detta som ett tecken på att de inte är hungriga, och låter då bli att äta, vilket ofta resulterar i att blodsockret sjunker drastiskt lite senare och de då panikäter istället.

(OBS DETTA ÄR TAGET FRÅN KOLHYDRATÄTARE )…..

Regeln här brukar ju vara att hålla sig till 3 mål om dagen, men att äta när man är hungrig….

Dvs är du inte hungrig på morgonen , ät inget..  blir du hungrig vid 10 för att "bananen" tatt slut, så ät ett mål då… men ät ett riktigt mål, inget extra snacks å sånt skit…

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

MegN
0

Ja, det är viktigt att inse om man är hungrig eller inte…! I början när man åt kolhydrat"fritt" kunde man gå länge och tycka att man inte alls var hungrig (särskilt om man hade råkat smittas av någon dum tanke om att det var "duktigt" att inte äta alls - en variant av anorexi-virus antagligen).

Numera har jag inga problem med det, men så har jag ju nötit sen juni 2005 också…!

Mervi
0

Precis så var det MegN, man kände sig duktig när man kunde klara sig jättelänge utan mat, jag tror att man inbillade sig att det då försvann massa fett ur kroppen.Flört

shintaida
0

Det är inte för att "känna mig duktig" utan för att jag helt enkelt inte är sugen på mat eller något annat.

Är inte alls en frukostmänniska.

// Shintaida

Bullan
0

I mitt "förra liv" åt jag alltid te och smörgåsar på morgonen…nästan direkt jag klev upp, var ett måste.

Men då jag började med detta så har det mer blivit att jag äter en "frunch"…varken fukost el. lunch! Funkar bra!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

MegN
0

Jag har alltid haft svårt att äta något på morgonen, vilket var ett stort problem medan jag var "sockerätare". En period när vi hade kötttjurar skötte jag dem på morgonen, drack först en kopp varmt vatten, arbetade en timme i lagården - sen kunde jag äta en rejäl frukost som jag nästan stod mig på hela dagen!

Numera dricker jag en kopp kaffe med grädde direkt på morgonen (när jag vacklar upp för att släppa ut hundarna vid 7-tiden på morgonen). Sen äter jag när jag har skjutsat barn till skolan samt tagit ut hundarna på den dagliga långpromenaden. Då är klockan ungefär 9.30. Sen äter jag något lättare vid 14-tiden (inte för mycket, då glömmer jag att laga kvällsmat åt mina stackars barn!).

folke
0

Jag var tvärtom,, vrålhungrig på morgonen,,,, och då åkte ett paket kalaspuffar ner magen…

Det var ju inte accepterat att äta riktig mat på morgonen…

Jag kommer aldrig att glömma min första dag med LCHF, jag tryckte i mig en 300 grams entrecote stek i massor av smör klockan 6 på morgonen,,,  Det var precis det min kropp velat ha i 35 års tid,,,,,,   Räcka ut tungan och jag mådde som en kung !!

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

shintaida
0

Det lät jättegott, Folke!

Och Du är fortfarande kung i Ditt rike, hoppas jag? Flört 

// Shintaida

mezza
0

MegN!

Det där anorexi viruset det känner jag igen…..

Men det är ju inte så duktighet mäts inte i matmängd……

Men jag ska försöka få i mig något innan "bananen" tar slut och paniken kommer…

Dricker som uppvärmning ettglas med varmt vatten kakao och mitt ny inköpta kokosfett helt okej men det var godare med kokosmjölk..