Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2726 ggr
shintaida
0

Mer fett än proteiner?

Nu är vi ju ett antal som är med i kören "Jag-går-inte-ner". Vi sjunger vår klagosång….ajajajajaj… Förvånad

Nu undrar jag (jag står också stilla) Ska jag öka på fettet och minska på proteinerna…

eller…

…ska jag öka på proteinerna och minska på fettet?

Ja, halleda…vad ska man göra? Fundersam 

// Shintaida

Mervi
0

Jag vet faktiskt inte vad jag skall svara. Men jag kör fakir nu, nästan noll kolhydater, lagom protein och mycket fett och vikten
går ner. Jag tror att det är olika för var och en. Jag läst om dem som ökar proteinerna och minskar i vikt och dem som inte gör det. Kanske bästa att prova sig fram.Glad

shintaida
0

Tack Mervi!

Men vet Du hur länge (hur många dagar) man ska/bör prova var och en sak? Hur lång tid ska man "ge" ett försök och sen börja på ett nytt?

// Shintaida

magma
0

Hejsan Shintaida! Jag kommer inte riktigt ihåg, men visst var det ganska nyligen du började äta LCHF??? Har du kaloribantat mycket innan LCHF, och hur äter du på en "normal dag"?

shintaida
0

Hej Magma!

Jo, jag är rätt ny - 28/1 07.

Innan dess käkade jag som GI i två veckor. Men det var inte RIKTIGT min grej ändå. Kände mig jämt sugen på nåt.

På en normal dag äter jag ungefär så här:

Vid lunch: 2-3 ägg hackade med majonnäs, lite gurka, skinka.

eller: en omelett på 3 ägg med skinka/kassler, creme fraiche.

Middag: Mycket kött (gärna kyckling), stekt i mycket smör, en halv gul och en halv röd paprika stekta i smör + purjolök. Creme Fraiche. Ibland byter jag ut köttet mot köttfärs.

På kvällen: Smörbollar och kanske vispad grädde.

Till kaffet: alltid vispgrädde.

Jag dricker ca 1,5 liter Ramlösa varje dag. 

Äter jag galet???

// Shintaida

magma
0

Nej, det tycker jag absolut inte, tvärtom ser det jättebra ut! Tycker du ska ge det lite mer tid innan du börjar fundera på om du äter fel, din kropp kanske bara är lite trög i starten och behöver få lite lugn och ro att smälta allt det nya..? Om du har bantat en del tidigare så är det inte säkert att din kropp vågar släppa på reserverna i första taget. Förresten- är lunch dagens första mål, eftersom du inte tog med frukosten?

justanne
0

Är det inte så att det någonstans finns en brytpunkt för när det "bara" blir en viktminskning och ingen hälsoeffekt? jag vet att om jag äter så lite kolhydrater som jag gör nu, mindre fett och mer grönsaker - då går jag ner i vikt.  Men då handlar det ju om en helt annan typ av viktminskning och jag tappar fokus på målet; en långsiktig förändring av levnadssätt och hälsovinster. Tillbaka i träsket, så att säga.

Att hitta eller inte hitta denna punkt… det är frågan.

Nu till ett annat nöje.

Sova

Godnatt gott folk.

magma
0

Här sitter ännu en, som redan borde sova… Men som har svårt att slita sig:) Vad gäller fokus- det beror nog lite på, t.ex hur stor övervikt man har. Är den rejäl, kanske t.o.m livshotande, då är antagligen viktminskning en förutsättning för hälsa och liv överhuvudtaget? Själv så behövde jag dra ner på grönsakerna för att minska i vikt, det var mitt gamla "Viktväktartänk" som spökade- "inte kan man bli tjock av broccoli?!" även om jag inte tänkte det så kände jag så. Men sedan broccolin blev glömd kvar på ICA i frysdisken så ramlade jag ner nästan 3 kg på en vecka, trots 1-2 dl vispgrädde varje dag. Som jag trodde var boven först…

shintaida
0

Magma!

Njaaaaa, frukost blir det sällan. För min man jobbar natt och kommer hem vid 6-tiden på morgonen.

Jag sover väldigt dåligt eller inte alls när han är borta. (Han är min Nallebjörn).

Och NÄR han kommit hem så drabbas jag i regel av stress i kroppen(i regel hela natten). Jag försöker hela tiden att somna och håller på så tills han vaknar mellan 13-15 någon gång.

DÅ äter han sin frukost - ja, för min del blir det nog en brunch istället.

Det händer att jag vid 7-tiden på morgon får för mig att göra omelett, men jag är SÅ trött, vet Du!

I går tog jag bort en medicin som KAN vara orsaken till min stress. Den gångna natten har jag sovit några TIMMAR….*gör vågen*…ska inte ta den medicinen i kväll heller. Men olaten att vara vaken på natten sitter i än. 

Det blev långt, hoppas Du förlåter!

// Shintaida

magma
0

Vaddå, jag som både sitter här OCH för det mesta är långrandig… Cool Själv jobbar jag bara nätter och har en karl som jobbar 3-skift (han började ikväll sin första natt av fyra på raken, sedan löser jag av honom med tre på raken med början på måndag…) Så visst känner jag också av det där med störd dygnsrytm. MEN om jag tog mig i kragen och faktiskt la mig i sängen, så kanske det skulle vara lättare att somna?!

Gonatt Glad

shintaida
0

Natt natt, Magma…sov gott! // Shintaida

Pasi
0

shintaida - Du får ha lite mer tålamod….givetvis kan du experimentera så mycket du vill, det lär man sig på, men kroppen behöver kanske mer tid innan du ser nåt på vågen och kanske också innen du ser riktiga effekter av experimenten. Kanske så mycket som 1-3 månader.Glad

shintaida
0

Pasi!!

Puuuh så lååång tid!

Hoppas att jag orkar att vänta!

Jag är rädd för att jag ska ge upp. Rädd för att jag ska gå upp mer i vikt med tanke på allt fett som jag äter…..jo, jag vet…"bort från gammalt tankesätt"….men det sätter in när jag känner…hmmmm…ångest, kan jag nog kalla det…

// Shintaida

Pasi
0

Shintaida - Du behöver knappast oroa dig för viktökning….Glad…det känns lite ovant i början att stoppa i sig det som varit förbjudet under så lång tid.
I början experimenterade jag med att testa stoppa i mig kopiösa mängder fett….det resulterade bara i att jag omöjligt kunde äta på de nästkommande 20timmarna. Min rädsla försvann då när jag förstod……Räcka ut tungan

Pasi
0

Glömde säga att fettet kan börja försvinna tidigare men det kanske inte syns på vågen eftersom den tidigare svälta kroppen gärna bygger på sig muskler…..därför 1-3 månader.
Klart du orkar vänta…hela denna tiden kommer du ha fördel av förbättrad ork och hälsa.Skrattande

odezza
0

Shintaida, stirra dig inte blind på vågen… mät dig istället! Det kan ju vara så att din kropp börjar med att omfördela fettet till muskler istället, och det kanske inte syns på vågen på en gång. Skaldeman rekommenderar ett snöre…

Sedan ska du inte väga eller mäta dig varje dag… nöj dig med en gång i veckan. Kroppen varierar alltid lite upp och ner från dag till dag, och det kan nog orsaka stress…

Känn efter hur du mår också, om du upplever andra förbättringar av hälsan, så kan det kanske hjälpa till att motivera dig att fortsätta, även om inte viktnedgången kommer på en gång.

Var absolut inte rädd för fettet! Det är kolhydraterna som är den stora boven! Men, som andra redan har påpekat, låt det gå ett tag innan du börjar laborera.

"still lost in space and time"

shintaida
0

Så snälla ni är mot mig!

Tack!

// Shintaida

Iza_the_cat
0

Shintaida

Ett litet tips som funkar på min son (11År) (menar inte att jämföra dig med ett barnGenerad)

Jag har börjat sätta på lugn musik typ whalsongs eller något annat avstressande och han sover bättre nu. CD-spelaren står vid sidan om sängen  och skulle han vakna mitt inatten start han själv om skivan .

Kanske värt att prova

Kramar om

shintaida
0

Tack Iza the cat!

Jag fick en ny cd/radio att ha på väggen bredvid sängen med hörlurar och allt, i julklapp.

IBLAND funkar det.

Brukar lyssnar på Ralph Lundsten tror jag han heter.

Försöker att lyssna på talböcker också.

Idag är jag "bara" trött - inte stress i kroppen. Har slutat med Omeprazolen. Nu blir jag mentalt stressad för att jag VÄNTAR på att få stress i kroppen.

Vilket ekorrhjul det har blivit! 

Kram tebaks // Shintaida

Mervi
0

shintaida: Jag tror att du kan fortsätta som du gjort hittills och inte ha så bråttom, vikten är inte det viktigaste. Har du mätt dig med måttband.

Jag har ätit så här sedan sommaren 2005 och inte gått ner nämnvärt 2-3 kilon i början och sedan pendlat fram och tillbaka och gått upp i julas. Det är dessa kilon som skall bort nu.

Jag går inte upp om jag håller mig från bröd od. Detta är ett bra sätt att hålla vikten och kunna äta sig mätt. Men det är svårt att hitta balansen och gå ner.

Min dotter som är jätteöverviktig och har diabetes följer Annikas kostråd och räknar ingenting har lyckats över förväntan. Men hon har inte bantat förut om man inte räknar en omgång på viktväktarna när hon var 16-17, hon är 35 år nu.

Lycka till!