restauranger i gbg
hejsan
undrar om någon har några tips till mig på bra restauranger i göteborg som serverar LC-rätter? Alltså ställen där man kan hitta redan färdiga rätter utan kolhydrater, utan att man behöver be dem byta ut det ena och det andra. Jag känner redan till ett par tapas-resturanger och så klart downtown freddys men skulle vilja ha tips på fler om det är någon som vet.
Tack på förhand!
Golden Days kanske? Lunchbuffé.
tänkte mer på kvällsrestauranger. Annars är ju golden days väldigt bra tycker jag.
Café Kosmos på Västra Hamngatan, bredvid Bokia (gamla Wttergrens) serverar en GI-burgare, stor är den med bacon, goda majonnässåser och svamp, tomater, saltgurka och olika salladssorter. Mycket god och mättande. De har öppet till kl. 21
Jag har börjat äta en del på Jensens Bofhus i Borås. Det finns en i Gbg också. Många LCHF vänliga rätter.
Jag vet inte varför du inte vill be dem byta ut saker. Jag antar p g a service på restauranger i Sverige oftast är urusel. I så fall kan jag rekommendera Jensens som varit tillmötesgående med mina förfrågningar.
nej det borde inte vara svårt att be dem byta ut saker men jag har bara stött på problem när jag har gjort det. Jag hade t ex riktigt stora problem med att få en skål grädde istället för dessert eftersom servitrisen blev så chockad att hon frågade 6 ggr om det verkligen var en skål grädde jag ville ha. Kände mig som värsta fettot och alla i restaurangen började syna mig och lyssna på vad vi sa. Då ändrade jag min beställning till lite grädde i kaffet istället som man tycker borde vara en lätt sak att fixa. Jag blev tillfrågad säkert 4 ggr till om jag menade allvar. helt sjukt och det har hänt flera ggr på flera ställen. På ett café gav de mig ingen grädde i kaffet förrän jag förklarat varför och sedan när jag skulle dricka upptäckte jag att grädden var ordentligt sötad. vill därför helst gå till ställen där jag slipper allt tjat men hittar jag inget så givetvis försöker jag få min beställning så LCHF-riktig som möjligt.
Men tack för tipsen, hoppas någon lchfare kan öppna en bra restaurang snart!!
OT men, riktiga gamla tantkaféer är toppen om man vill ha vispgrädde i kaffet. Det får man där - no questions asked!!
Tanter vet hur man lyxar till det på caféer, och de skiter i lattetrenden.

#5 Ta med egen vispgrädde istället utan karragenan. En 2:a visp ryms väl i handväskan. Eller en förpackning med skruvkork? Akta dock digitalkameran och mobilen ifall någon råkar sätta sig på din handväska.

haha precis! Tycker det är så konstigt att man blir så ifrågasatt om man vill ha grädde i kaffet, förr drack väl alla det?
Lite OT… Jag var på kurs i Nederländerna i höstas. Till min stora glädje var det standard med grädde till kaffet i fikapauserna! Övriga kursdeltagare fick (ganska irriterade) särskilt be om mjölk! Hehe! 
Downtown Freddy's i Göteborg har jag hört talas om.

Jag har köpt små tomma flaskor på apoteket, som jag har med mig lite grädde i när jag ska dricka kaffe utanför hemmet. Har nämligen dåliga erfarenheter av tillgången på grädde på de flesta fik! De rymmer 75cl och är avsedde att fyllas med eget schampoo och liknande på resor. Precis lagom till grädden!
#10 vilket bra tips! Tack, det ska jag oxå göra!