Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2811 ggr
nikita3
0

Gallsten!!!

Hejsan!

Är det någon som är bra på det där med gallstenar?

Min son, snart 15 år och en mycket uthållig LCHF:are, som gått ner närmre 24 kg undrade då han pluggar biologi i skolan med kroppens organ som tema just nu.

Han frågade mig ifall det skulle kunna hända att han får gallsten, då han äter MYCKET fett varje dag?

Jag vet ju att levern producerar galla som tar hand om fettet och att om det blir för mycket kan det bildas gallstenar(står ju också i grundskolans biologiböcker)

Jag kunde inte riktigt förklara för honom men sade att han kan vara lugn.

Däremot lovade jag honom att fråga här på forumet.

någon som vet?

Kramar till alla!

magma
0

…jag är långt ifrån insatt eller säker på att jag minns rätt. Men jag har för mig att mycket fett snarare egentligen är positivt för gallan, eftersom en rejäl produktion av galla "sköljer rent" i gallgångarna och sätter fart på systemet. Säkert får du bättre, mer vetenskapliga svar än så, men det har jag ivartfall för mig att ha läst… Flört

[Saiva]
0

Jorå, risken att få gallstenar är om inte obefintlig på HF så väldigt liten. Gallan produceras i levern och lagras i gallblåsan. Gallan innehåller också gallsalter och på en kost där gallan blir liggandes ett tag i gallblåsan så kan de salterna börja utfällas(klumpa ihop sig till kristaller/stenar). Gallan behövs för att finfödela fettet i det ma ätit så att det lättare kan tas om hand i tunntarmen. Men äter du inget fett - så utsöndras ingen galla och den blir kvarliggandes. Men med så mkt fett man äter i LCHF så har du och din son ert på det torra ;o)

Men det behöver inte betyda att ni inte har gallstenar sedan tidigare. Har ni ätit fettfattigt tidigare kan ni ha stenar liggandes i gallan. Om man plötsligt börjar äta mer fett och gallan spolas ur kan stenarna fastna i gångarna och det är det som gör ont.

Men… 24kg(BRA JOBBAT!!!) sa du.. Då har ni käkat så här ett tag. Hade ngn av er gallstenar tycker jag att ni borde ha märkt av dem nu.  ;o)

Fortsätter ni att äta fett kommer det inte att bildas några gallstenar eftersom ni "spolar rent" varje gång ni äter. Cool

nikita3
0

Tack för svaren.

Ja, nu är inte jag lika duktig som min son inte men försöker ta tag i det efter bakslag.

Jag tror inte han har några gallstenar, han bara undrade när han läste i sin bok.

Jag minns en arbetskamrat som fick gallstensanfall, hon var då ganska ung men hon åt fettrik mat alltid och sade att hon var tvungen att reducera fettet i sin kost p.g.a det.

Konstigt?

Sotlugg
0

När jag var i Rumänien för många år sen fick vi bara kött hela tiden. Guiden sa att dom ville visa turisterna att dom var rika och kunde bjuda på det. Själva åt dom annorlunda. Men jag fick jätteont i gallan av allt kött och hade kontakt med en doktor. Det gick bort när jag kom hem och kunde blanda med annat. Men frågan från sonen gällde ju fett så detta är bara en fotnot.

Pasi
0

Jag tror att Saivas förklaring var väldigt riktig. Bra förklarat Saiva!Glad

nikita3
0

Tack alla, jag ska berätta detta för honom i morgon när jag vaknat, då blir han glad.

Sitter på jobb till 07.10. Fler som jobbar hela natten?

[Saiva]
0

#5 Tack Pasi!Skrattande

#6 Nja, en stund till. Sitter och pluggar…

Pasi
0

Inte här, jag försöker bara läsa ikapp allt jag missat under dagens lopp.