konsten att bajsa korrekt! (seriöst)
Tänkte jag skulle förmedla min nyfunna kunskap kring det anatomiskt korrekta sättet att bajsa.
Sprang på detta klipp enbart tack vare min nya och härliga lchf kost.
Detta har totalt ändrat min toalettupplevelse och jag vill hävda att inlägget passar fint i hälsovinster-tråden.

Don't you just love Sean Croxton? Inte bara för hans poop-box utan för att han verkar ha en sån påläst och sund syn på det mesta, som jag kan hålla med om! Väntar alltid med spänning på hans nya videor, de senaste om magsår och h. pylori-bakterier är ett bra tips också!

Håller med fullt ut.
Kul att du nämnde magsårsvideon, blev av med en väldigt långvarig halsbränna delvis tack vare den. Skrev precis om det i en annan tråd.
Intressant!

Lustigt. får mig osökt att tänka på hur min fästmö brukar reta mig lite för att jag alltid sitter "på tå" när jag går på toaletten, så om det är något jag börjat med omedvetet för att det blir lättare… så kan jag väl tänka mig att detta är något jag ska testa.
Jag redan postat denna bajsvideo i en annan tråd.
#1 Ja, underground wellnes är riktigt bra.
Men åhh då gör jag ju rätt! Har länge behövt ha fötterna på en IKEA-barnpall i plast (den höge varianten) för att det ska funka optimalt. Är jag borta och måste göra nr 2 blir det svårare och jag får hitta andra lösningar.
Tack för denna video, nu kanske man vågar berätta hur man sitter på toa, om man nu hamnar i en sån diskussion dvs. Kände mig rätt så konstig. 
Jag ser fram emot nästa bajsning.
Jag märkte en markant förbättring både i längd och i tid jag behövde spendera på stolen.
Det var första försöket och jag ska fortsätta för att se huruvida det var en engångsföreteelse.

Fast jag har inte det problemet sen jag började med LCHF. Det går till ungefär som han säger ändå - snabbt och lätt och utan överdrivet kladd. Skulle jag däremot göra avsteg och käka kolhydrater, ja då ökar genast toapappersförbrukningen! Tröghet har aldrig varit ett problem för mig, före LCHF hade jag däremot det motsatta problemet.

Hukmetoden har jag känt till sen gymnasiet. Jag hade en skolkamrat som satt på huk på toalettstolen när hon skulle bajsa.
Sen bodde jag i Japan på sextiotalet och där var de flesta toaletter sådana där man satt på huk på två fotplattor, precis som i videon.

Fast pallen verkar lättare om man har knäproblem…
Min familj i hemlandet har två toaletter, den ena är den traditionella såna i marken som man sitter på huk och den andra är den vanliga här i väst. Folk där föredrar den traditionella för det lättar på att göra nr 2 helt enkelt.
En en annan sak som kan lätta på att få allt avföring ur kroppen är att sitta på toan som vanligt och böja sig fram och tillbaka. Först böja sig frammåt och när man håller på böja sig bakåt trycka samtidigt. Den rörelsern skall man göra under 2- 3 sekunder för bättre resultat och upprepas tills man är nöjd. Det finns också andra trix man kan göra men nu känns det för äckligt att tala om det 

vetskapen om hukmetoden är givetvis ingen större hemlighet. dock kan det ju vara intressant att bli upplyst kring de anatomiska fördelar detta medför.
angående din skolkamrat gissar jag att hennes metod främst gick ut på att slippa vidröra skolans smutsiga toalett-sits.
följer dina framsteg med spänning.
Heter det inte "baksteg" i det här fallet…? 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Bajsning update: Min mage var tokig igår och tyckte att jag skulle besöka stolen tre gånger under eftermiddag och kväll. Jag måste säga att skillnaden fortsätter att vara markant. Det var dock lite lösare konsistens de två senaste gångerna, så det var ej möjligt att slå längdrekord.
Mitt stora problem nu är att jag normalt infogar en del kunskap genom läsning under mina 20 minuters toalettbesök. Nu när jag är nere i någon minut så är jag rädd för att bli dum.

hehe, jag har upplevt exakt samma problem. brukade hinna läsa igenom flertalet intressanta och spännande tidningar där inne förr i tiden. nuförtiden har jag enbart med mig en ficklampa (frivilligt att fundera på varför)
*Skitbra!* 
"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh
Han berättar om var i magen de två vanligaste problemen uppstår när man använder en vanlig toalett. Fattar inte vad orden betyder bara…försöker tänka ut hur de kan stavas, men får inga träffar.
Det är alltså orden vid 3,29 och 3,31 in i filmen. Och vad är det för åkomma han nämner vid 3,48? Någon som kan kolla? 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
hihi, maxiq, vad snabb du var nu. La till åkomman vid 3,48 också :)
Ska genast gå in på länkarna du skrev. Tack.
…eller på svenska Blindtarm och Colon sigmoideum
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Ärligt talat tror jag att jag behöver vara ännu mer "hopvikt" när jag bajsar än vad jag lyckas åstadkomma med hjälp av en pall. Undrar vad hyresvärden skulle tycka om ett hål i golvet, med två fotplattor?! 

Cecum = blindtarm http://sv.wikipedia.org/wiki/Blindtarm
och sigmoid colon, delen längst ner typ, scrolla ner lite i wikipediaartiklen, som för övrigt är på engelska: http://en.wikipedia.org/wiki/Colon_%28anatomy%29
Maxiq o Isalu507 Tack för hjälpen
Ileo-Cecal Valve Dysfunction kanske? Här finns den lille rackaren iaf.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

första ordet är Cecum=blindtarm
andra är Sigmoid, dock lite osäker på vad det blir på svenska. skickar med en länk istället: http://en.wikipedia.org/wiki/Sigmoid_colon
Inte helt säker dock!
magmun
Tack :)
Maxiq
jo, men det låter som om det skulle kunna vara det han säger.
#23: Undrar mer vad grannen under skulle säga om ett hål i golvet… 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#29 Vi bor i hyresradhus, så nemas problemas 

Mina knän skulle aldrig palla med hukandet, men man kanske kan ha en stång och liksom hänga i knävecken? Och ett par rejäla handtag bredvid?
#31 Nä, både ryggen och knäna hade pajat ännu mer här, vid närmare eftertanke. Men det där med en stång låter ju inte så dumt.
Haha, nä nu måste jag bruka allvar och gå in och duscha, hur trevligt detta än var. 
Jag provade med en barnstol. Det var svårt att få upp fötterna tycker jag, är väl för gammal och stel. Men stolen var bra, för jag kunde hålla i ryggstödet och få bättre balans.
Tyckte nog att det fungerade bättre än att sitta om vanligt. Är väldigt hård i magen, och ändå går det åt mycket papper.
Får se hur det går i längden.
För kvinnor är denna ställing bra även för nr 1 då vi inte tömmer blåsan ordentligt när vi sitter som vanligt. Har man problem med uvi kan detta vara lösningen.

Detta forum! Ja vad ska man säga? Gör att man går till klarhet efter klarhet.
Hur kan det bli så att man gör saker som inte fungerar "bara för att"!!!?? Stackars barnen! De når ju inte ens ner till golvet!!!
Föda barn liggandes i kungsställning, på rygg i en säng, till exempel. Det har vi ju numera frångått genom att undersöka saken och se hur det gick till innan…
Hur mycket dumt har vi hittat på för att försvåra tillvaron?
Tack för länken!
Ja - kära nån.
Då måste jag få dela med mig av en erfarenhet sen 1986.
Jag var gravid och på semester hos svärföräräldrarn. De hade torrdass på landet som var jättehögt. Jag dinglade med benen.
Efter några dagar var jag så förstoppad utan att förstå varför.
Min man fattade, så han byggde en pall åt mig för att jag skulle få upp knäna mot magen bättre.
Tjillevippen
Den pallen lever än, jag har den under fötterna här vid datorn.
Numer pensionär i Nynäshamn
Har nu funderat vidare på detta och ska försöka skaffa en lagom hög pall till dottern (6 år) så hon kan spjärna emot. Stackare som inte ens når ner. Den jag använder finns ju tillgänglig, men när hon provade igår var den för hög och hon höll på att ramla ner i toaletten
.
Hehe, just nu går det trögt med mina toalettbesök så idag provade jag att sätta mig på huk PÅ toaringen. Höll på att bryta anklarna och paja knäna, så det var ingen hit. Sen fick inte rumpan plats mellan mina vader och toa"ryggen", så jag höll på att tippa framåt. Haha…men men, man måste ju testa… 

Eller som på LCHF-julfesten vi hade i Smörhålan. Jag råkade nog äta för mycket mat och behövde genast på toa. Hade ju då ingen pall, utan fick själv hitta ett bra sätt. Tog då plastsopkorgen, tog ur påsen och vände korgen upp och ner. Bara det att den hade tunna "plaststrimmor" mitt på och när jag pressade på…ja, gav ju dessa plaststrimmor vika…som tur blev de sig själv igen, men det kändes lite dumt.

Nu har jag testat (la tvättkorgen, som för tillfället var tom, på sidan), men det enda som hände var att benen började pirra och somna inom några minuter. I övrigt ingen skillnad!
Det finns ju pallar för barn som används vid tvättställ för att nå upp. Jag köpte en på IKEA för några tior för att ha när barnbarnen kommer. Men nu kan ju vi använda den hela tiden!
#38 - Så korgen fick 'korgen' - eftersom den inte 'pallade' för trycket?
/L
#40 Det är en sån vi har, den höga varianten. Jättebra för mig, men dottern har svårt att hålla balansen med den. Kanske en övningsfråga också.
#41 Höhö, ja…typ så ja. 

Jag brukar använda luta sig framåt metoden eftersom jag saknar lämplig pall. Men problemet är att skålen blir så skitig, det blir den oavsett förresten måste alltid spola minst två gånger och oftast använda borsten däremellan, kan det vara magmedlet? äter Moxalole (Movicol), har inget minne av att det var så här när jag hade annat magmedel
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Har gått en tid nu och jag känner lite nyfikenhet kring hur
metoden fungerat för er.
Har ni märkt några positiva effekter eller är
det ungefär som tidigare?
Puttar upp den här tråden! Alla, gå in och kolla på videon på första inlägget! La direkt ut den på min facebook.
Mer bajs till folket! 

Jag har gjort som #40 och skaffat en liten barnpall som officiellt är till för besökande syskonbarn, ha ha. Dock bara den lägre modellen, tror jag. Jag känner inget stort behov av att använda den här metoden fullt ut, däremot fick diskussionen mig att upptäcka att jag satt och dinglade med benen och att det inte var helt bekvämt, så nu använder jag alltid pallen vid det stora morgonbesöket. (Och tack vare LCHF är det bara ett stort besök och inte 4-5 per dag!)

Ha ha, jag måååste bara testa! Återkommer med rapport!!
Äntligen ett bra användningsområde för alla telefonkataloger som dräller in!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
En riktig skitvideo om ni frågar mig.

Jag älskade hans video om kokosolja.
#46# Haha, precis vad jag tänkte nu i helgen när jag hade mitt barnbarn…."nu ska farmor skaffa en liten pall som du kan stå på när du ska tvätta händerna…"
En huktoalett är det bästa, eftersom det är den mest naturliga sittställningen för en människa.

Eller så är det mest naturliga att sitta en bra stund, varva ner och läsa en Clas Olson-katalog eller liknande
Eller att sitta på långbänk som i gamla tider och skvallra…
Medarbeterare på Kost
Toalettbesök ska vara snabba, är man mer än 5 minuter på toa, då har man problem.

Eller så har man alldeles för mycket att göra…
Medarbeterare på Kost
Vill man ta det lugnt så ska man basta eller ta ett ljummet bad inte sitta på en porslinsstol.

Hemavid blir det alltid kort. Men på landets utedass kan jag allt sitta och filosofera en stund… Beror nog inte bara på miljön utan att man är mer avstressad där. I fjällen blir det hukmetoden. Inte bara för att det ibland är enda alternativet utan att man pga mygg och knott tvingas röra på sig under tiden… och det kan gå vansinnigt fort från ner med brallorna tills man är klar :)
Medarbeterare på Kost

Nu förstår jag varför min före detta man (grek) alltid satt på huk uppe på toasitsen.
Och varför min mage inte vill som jag vill, när vi är på landet.
Torrdass med med för hög stol, jag når inte ner till golvet!