Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 8635 ggr
Leilin
0

Påskmat 2009-tråden

Tänkte vi kunde sätta ihop en påskmatstråd med förslag på recept/menyer!

Borde ju vara enkelt att hitta på sånt som känns påskigt med ägg, lax, majonnäs osv… ;) Vad planerar ni?Cool

Men vad stoppar man i påskäggen? Visst kan man skippa godis och stoppa ner nåt annat, men om man har barn som är vana vid godispåskägg, finns det något som är "mindre dåligt" än annat?

Hittade den här tråden från -07

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=4c896175-1262-4eaf-8fb4-81248aed1e88

Lava
0

Jag älskar rökt lax och ägg, så nåt sånt blir det nog för mig :)

Choklad med hög kakaohalt (minst 70%) är ju rätt okej i påskägget.

Thea
0

Jag kommer att äta påskmat precis som varje år; mkt räkägg m majonäs, sillar i alla dess former (heminlagda med minimalt med socker), gravad lax, kokta ägg, prinskorv och ev påskskinka.

Dessert blir Memma med grädde!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Regina78
0

#2  Memma?

Mina barn får påskpresenter och lite hemgjort godis alternativt gör vi godis tillsammans.

Lite godis tycker jag är okej, det blir högst någon gång i månaden.

De äter minst lika glatt parmesan och parmaskinka eller jordnötter som "helgsnacks".

Annars blir det väl, ägg och ägg och ägg och ägg…….Skrattande

Johannika
0

Ägg är ju en given ingrediens på ett påskbord, man kan ha CF med stenbitsrom på, eller grönmögelost eller majo eller skagenröra…. Jag gillar också rökt lax, korv blir det nog oxå (fast från Lidl), ost på längden och på tvären, hemgjorda köttbullar, lammstek (Fina Gubbens fantastiska vitlöksspäckade rosa lammstek), broccoli till det och god gräddsås, litet mörk choklad kanske… eller nej, jag skippar det. Klarar inte att äta bara lite.

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

ariaam
0

Shit, det bara vattnas i munnen, jag kommer nog att äta, ägg med majonäs och räkor, rökt lax, stenbitsrom, memma med grädde men ingen socker längre, o mörk choklad..Tungan ute

blackeyes
0

I år sammanfaller påsken med årets husvagnspremiär! Vi bestämde att ta några dagar och bara njuta av ledighet.

Kommer att bli en hel del ägg, lax, räkor, majonnäs, avocado…mat som är smidig att ha med i "tattartermosen". Då jag dessutom är en som "måste" ha lamm till påsk blir det troligen grillade lammkotletter med ört-/vitlökssmör och smörstekt blomkål och broccoli. Desserten kan bli nån bit mörk choklad…till en liten whisky.

Lottar8
0

Mina barn vill hellre ha en peng i ägget, än godis. Fast jag tycker det är ok att äta lite godis ibland, inga mängder, o inte så ofta bara.

Annica38
0

#2 Är det inte en massa kolhydrater i memma!?!? Förvånad

#3 Memma är en finsk påsktradition, typ en "pudding" gjord på rågmjöl, malt mm. mm

blackeyes
0

85% kolisar enligt Fineli.

ariaam
0

Ja, hmm, men en tesked går kanske?? (med memma?) Eller så får man helt enkelt låta bli!!Obestämd

hoppet
0

Lammsteken är given med mycket vitlök. Ägg, lax och goda ostar bl.a.

Jag brukar köpa en Bulgarisk fetaost som är grymt god. Den tar jag en bit av och mosar med mexeyoghurt, vitlök och lite olivolja. Mums.

Aniara4
0

Här blir det väl lammstek och massor med ägg, och leksaker i påskäggen!

Leilin
0

Egna funderingar så långt är:

Ägg, ägg, ägg och ägg, sen ugnstekt lax med aioli och sockerärter alt med fetaosttäcke och sparris. Ska till landet på västkusten, så det är finnas goda räkor etc att festa på också.

I sambons ägg tänkte jag lägga lite tryfflar m chili, kanske gör ett till mig själv också:) Är också sugen på att göra en riktig chokladkaka/kladdkaka som man kan bjuda resten av kolhydratikersläkten på.

Ni som har barn, får era barn påskägg av släktingar också eller bara av er föräldrar? Tycker det där är jobbigt, förstår faktiskt inte varför de ska ha fler godisägg… Tråkig mamma?

kaisakavat
0

Jag tänker göra:

- Kycklingleverpastej

- Nöt-/lammstek (beroende på utbudet)

- Laxpaté

- Kokta ägg med kaviar-dill-smör 

- Gravad lax

med mera..

storost
0

Vi ska ha rökt lax, ägg i olika varianter, ost och grillkorvar.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Karin20
0

Klippt ur Hötorgshallens nyhetsbrev.

"Någonting att dricka?
Äggets bästa vän
Det går elaka rykten om att vin och ägg inte passar ihop. Det är inte sant! Viner av druvan chenin blanc funkar ofta fint!

Bellingham Chenin Blanc 2007 (nr 2085) 79 kr
Ett prisvärt elegant vin med toner av honungsmelon.

Rudera Chenin Blanc (nr 2237) 109 kr
Mer personlighet, mer krut och härlig kryddighet"

Jag vill gärna ha ett glas vin till påskbordet och slippa snapsen till sillen

//Karin

[Sias]
0

Istället för påsk-bord - Påsk-Smörgåstårta. 2 tårtbottnar av ägg. Fyllning;  En röra av majonnäs, räkor och lax. På toppen smör och massor med "pålägg". Kallskuret = Skinka, rökt renstek, kyckling, kalkon, lamm  och ost formade till strutar runt om. I mitten majonnäs med  ett "berg" av Lax och räkor.

Traditionen med Påskägg fyllt med godis  är inget barnen saknar - har vi märkt. De vill mycket hellre få ett ägg med något de kan ha roligt med.  Ett pyttelitet Påskägg istället för etikett på paketet - med ett par godisbitar i.

Go-D
0

Mina ungar får godis i påskäggen för de äter inte LCHF. De är stora tonårsgrabbar så jag styr inte deras godisvanor.

Synd att jag inte kan med kokt ägg, annars hade det ju närapå varit julafton matmässigt fast det är påsk.

Leilin
0

Kom på en liten smakbomb som nog också hamnar på påskbordet:

Avocadohalvor fyllda med en röra på blåmögelost, knaperstekt bacon i bitar och cremefraiche. Garneras med några fina skivor krispiga färska champinjoner. Mums!

blackeyes
0

DET tipset snor jag direkt! Tackar.

aussiemia
0

Vi ska på påskfest på lördag med och vi har fått i uppgift att ta med potatisgratäng, lamm, påskgodis och bröd…Obestämd

För det första så kan jag inte ens göra potatisgratäng. Jag har aldrig tyckt om det och därför aldrig gjort det. Men hur svårt kan det egentligen vara, oavsett så ska det bli den bästa potatisgratäng de ätit efersom jag ska pösa på med massvis av grädde och smörklickar ovanpå. Oskyldig Inget lätta-lätt och mini-skit här inte!

En av tjejerna är/har varit vv-konsulent så hon kommer säkert äta mest av alla. Ni vet, hon har ju sparat points. Flört

Bröd tänker jag därimot inte lägga något krut på, det blir nått billigt skit från affärn. Lamm och påskgodis är ju också okej. Det är 10 ungar och jag KAN ju inte omvända alla de till mörk choklad och jordgubbar.

Men på eget bevåg tänker jag göra den knallgoda tårta a la' Varenne. Den gör alltid massiv succe' och med vispad grädde till kan ju kanske jag ta en bit. Jag är förtvivlat strikt ett tag framöver så jag får se om jag vill äta choklad och grädde.

aswedishsmorgasbord.com

kricko1
0

Jag tänker frångå lammsteken och göra kalvstek. Jag har ett gammalt recept som ursprungligen härstammar från min farmor i Kalix, Norrbotten.

Helst ska det vara riktig spädkalv men det finns sällan och aldrig att få tag på numera, så man får beställa det minst nötlika som butiken kan uppbringa.

Steken ska helst ha benet kvar. Den gnids in med grovsalt runtom och läggs i plastpåse i kylen ett par dagar. Vänds nån gång då och då.

Den dag den ska tillagas så torkar man av hela steken, hyvlar skivor direkt från smörpaketet och täcker in hela steken med rejält med _smör_ (måste vara SMÖR för den speciella smakens skull).

In i ugnen på ganska låg värme, max 175 grader och med en stektermometer i tjockaste delen, men inte direkt mot benet.

Tar ett bra stund (flera timmar) att laga till i ugnen om man har en 2-3 kilos stek med ben. Får man tag på riktig spädkalv så kan man med fördel göra den genomstekt (75 grader) för den är så underbar att använda kall och den blir tåligare att förvara med benet i om den inte är för röd närmast benet när man tar ut den ur ugnen.

Sedan öser man steken _flitigt_ under tiden i ugnen och när den börjar ha nått färdig temperatur är det en mörk, nästan svart lite knäckig skorpa runt hela steken av smöret och saltet. URGOTT, jag lovar!

Underbaraste stek som tänkas kan, så mjäll och mör att den smälter i munnen. Passar utmärkt när som helst som kallskuret och förstås i varm form som första middag. Iaf. om man får det att passa med den långa tillagningstiden.

Gärna serverad tillsammans med ångad broccoli och blomkål, lättkokt och ugnsgratinerad brysselkål med baconsmulor (alt. några mosade sardellfiléer) och grädde samt något med vårkänsla tex. den gammaldags pressgurkan som är så fräsch att göra den här tiden på året Skrattande

Smaklig spis utlovas till den som provar och dessutom i dagarna tre om man inte är för många till bords :-) //Kricko.

rifla
0

Här blir det lamm stek (tjälknöl) och ägg och sill som ligger i annat klet..och ägg och färskrökt röding…och hemgjorda fläskkorvar med färsk koriander

kricko1
0

Rifla - "hemgjorda fläskorvar med koriander", guuud så avis man blir när man läser. Det låter ljuvligt, men är förmodligen alldeles på tok för avancerat och tidskrävande för mig :-)

Men jag lade iaf. in sill idag a'la LCHF (dvs. utan socker) för första gången så det blir spännande. Storhelgerna enligt svensk tradition har jag upptäckt är rena guldgruvan för en LCHF'are.. det går ju knappast att komma undan den perfekta maten ens om man skulle vilja det ;D

VH!/Kricko.

PS: Jag brukar göra tjälknöl på älgstek men har aldrig provat det på lamm. Använder du fryst urbenad stek? Nätad eller uppbunden isf.?

Sindri
0

#22 Kalvsteken får det verkligen att vattnas i munnen. Men nöt med ben har jag inte sett på år och dag!

Här blir det också mycket ägg; med löjrom, med räkor, med skinka.

Och min marinerade kokta skinka som jag uppfann med en gammal julskinka i vintras.

Och lamm förstås, i en ellar annan form.

Själv älskar jag gravad lax och åt det till vardags förr tills jag fick reda på att den odlade inte var så lax-nyttig som man tror och dessutom inte är så miljövänlig att odla. Hittade eko-lax och provade, men den har alltid varit fryst (fångas bara 1 gång per år) så den smakar tran efter ett par dagar.

Nu tänkte jag göra i alla fall till påsk - men då! Man använder ju socker - och inte så lite heller. Hur blir det? Försvinner det mesta ut med lagen? Men lite blir ju kvar. Och även i såsen är det ju lite socker, det törs jag inte göra utan. Hur gör ni?

shamani
0

Jag kommer att lägga in sillen som jag alltid har gjort och även göra Jansson och köttbullar. Ägg blir det också, naturligtvis! Sen VAD och i vilken mängd jag äter av det jag gör återstår att se. Det beror nog på hur stark jag är då… Jansson och sill är ju så gott!! Godiset slopar jag helt. Kanske jag gör lite av min goda hemgjorda glass istället…

kricko1
0

Sindri - Näää, du har helt rätt. Det skulle ju vara väldigt späd kalv så späd att man nästan inte törs säga det nuförtiden. Men då användes hela lårsteken av en kalv på inte speciellt många kilos slaktvikt. Det minns jag för mamma hade ett "handtagsben" (lårbenet) som pappa sågade av för att få den att passa i hennes lilla långpanna ;-)

Men numera går det inte att uppbringa så späd kalv. Gödkalv är ju att betrakta som nöt i princip och då finns det förstås bara urbenat om man ska få in det i ugnen överhuvudtaget Flört

Men har man tur och känner någon lantbrukare eller har speciella kontakter med slakteri eller grossist så kanske man skulle kunna få tag på denna delikatess. Fast numera får så späda kalvar inte slaktas i Sverige.. men de fraktas till Holland istället. Så slaktas gör de, men inte här.

Fast man kan förstås göra den på urbenad stek också. Med så späd kalv som möjligt förstås, det är ju det viktigaste. De sista 15-20 åren så har det ju varit ett måste om man överhuvudtaget ska kunna göra "kalvstek".

Blir bra det med, men riiiktigt lika bra blir det trots allt inte. Fast har man inte smakat kalvstek med ben så kan jag garantera att det här är undebart gott även utan ben.

Ang. gravlaxen så kan du läsa min vånda i tråden om att grava lax med sötningsmedel eller inte. Jag provar bägge varianterna nu. En bit med bara salt och en med tillägg av Hermesetas. Gravlax/Hovmästarsås gillar jag inte själv men det är ju en oljesås huvudsakligen så där bör det väl funka med lite sötningsmedel. Det brukar vara en eller ett par msk socker på ett par dl olja. Bör nog gå att ersätta det med lite sötningsmedel utan större problem tror jag. Fast jag är väl jävig som inte ens gillar den in the first place Flört

VH!/Kricko.

kricko1
0

Jag la in sill idag utan socker. För första gången får jag tillägga.

Kokade lag med ättika, vatten, kryddor och lite Hermesetas istället för socker. Blev jättebra smak på den lagen så nu tronar burken i kylskåpet i väntan på att bli klar så att delar av sillen kan blandas ut med någon god gojamoja-röra med CF/majonäsbas och resterande ätas direkt med lag och garnityr.

Vilken röra det ska bli har jag inte riktigt bestämt än. Så är det någon som har någon tiopoängare att tipsa om så tas det tacksamt emot.

Jag kommer själv att göra Blomkåls-Jansson enligt ett gudomligt recept som jag hittade här på forumet till jul. Minns inte vilken tråd det var men det var någon som hade gjort ett helt fantastiskt fotoreportage över hela tillagningsproceduren. Finfint recept som faktiskt blev bättre än med potatis och med den lysande bildpresentationen som grädde på moset så var det en ren fröjd att både laga och äta Glad

VH!/Kricko.

nenna31
0

I Påskägget till mina "barn" 22o24 år blir det nog mörk choklad, blandade nötter…..en lott och lite vanligt godis…..

Maten blir inte så avanncerad….

Till lunch: princkorv,köttbullar,potatisgratäng,broccoligratäng… 

Till kvällen blir det fläskfile och kanske klyftpotatis med en blomkål-el.broccoligratäng och kanske lite vitkålsröra också till……

Efterätt: lchf-glass, hallon och smält mörk choklad…..

Och givetvis får jag inte glömma massor med ägg med majjo,kaviar el.stenbitsrom en liten räka på……mums…

Kommer säkert på mera jag vill ha till helgen…..Glad

Jea59
0

Jag gör alltid Purjolökslåda på högtider med ägg o grädde, har ätit det sen barnsben

rifla
0

#24 lammsteken det beror på har den ben behövs inte nät, är den färsk så nätar jag den och fryser.färdig stek från afären brukar jag bara frysa som den är.

Inte alls tidkrävande att göra fläskkorv, tar inte en timme ens sammanlagt..kolla in göra korv så finns det lite recept..ska lägga in fläskkorven där med.

AnnaCecilia
0

Underbart god myrstack!

Man gör en "boll" av ½ dl lättvispad grädde och ett stort paket philadelphiaost som man vispar ihop försiktigt.Rör i en fin hackad liten gul lök och någon klyfta pressad vitlök + salt o peppar. Forma en boll på ett fat och täck bollen med svart kaviar. Ser jätte kul ut och smakar fantastiskt gott med tex grönsaks stavar.

Det finns dock ett lurigt moment, där jag misslyckats några gånger..grädden skall bara vispas väldigt lätt, den skall fortfarande vara "rinnig". När jag vispat den för mycket så blir allt rinnande!Så det gäller att göra det försiktigt..

En liknande variant som jag gjort för länge sedan är med hackad lax i röran och hackade valnötter utanpå.(man rullar bollen i nötter)

AnnaGlad

mariannele
0
#21 Har du recept på tårta a la' Varenne.

Har någon ett recept på fläskfile som kan lagas i förväg. Gärna i ugnen och utan att stekas?

rifla
0

Här kommer ett recept på en matjeslåda som jag lärde mig på 80talet på kockskolan.

• 1 halv purjo hälften grön/vit finstrimlad
  • 1 Burk finstrimlad matjesfile
  • 1½ dl vispad grädde
  • 0,50 majonäs
  • 2 kokta ägg
  • 1 kruka klippt gräslök

Börja med att strimla purjon och lägg i en form och sedan matjessillen. blanda majonäs och grädde och kleta på ovanpå. ställ in i kylen övertäckt över natten sen innan servering hacka äggen och lägg på sedan garnera med gräslöken..

En favvo även på midsommar och jul..

nenna31
0

mariannele…..

Här kommer ett recept på mat man kan laga i förväg i ugnen…..

Kassler/fläskfilegratäng

• Fläskfilé/kassler 100-150gr/person
  • Hårt vispad grädde (3 dl till 4-6 pers.)
  • 1 burk champinjonkräm
  • 1 stor burk hela/skivade champinjoner
  • 1 strimlad gul lök
  • Riven ost
  • soya och kryddor tex pepparmix
  • smör

- stek fläskfilén/kasslern lite lätt…..krydda med tex pepparmix efter behag (det krävs inte mycket kryddor) lägg köttet i en ungsfast form

- förväll/stek den strimlade löken mjuk tillsammans med champinjonerna, jag brukar ha lite vatten i stekpannan först för att sen när vattnet kokat in tillsätta en klick smör och champinjonerna, tillsätt även lite kryddor och lite soya, bred blandningen över köttet 

- blanda den hårt vispade grädden med champinjonkrämen, bred blandningen över köttet, löken och champinjonerna

- strö över riven ost i önskad mängd

- Grädda i 225 grader tills osten fått fin färg, det tar ca 20-30 min

- Gräddningen kan man välja om man vill göra innan, delvis eller inte alls……förut så bjöd jag ris och grönsallad till och då var det perfekt att sätta på riset när jag ställde in gratängen

- Denna rätt har alltid gjort stor succe både till studenten, bröllop  mm mycket gott

Lycka till och smaklig måltid…..nenna31

mariannele
0

Tack Nenna31. Perfekt recept. Det blir det. Då kan jag steka i förväg. Gillar inte när det är stekos det första gästerna får ta del av.

Sedan är det efterrätten. Har för mig att läst i forumet någonstans på chokladtårtor och liknande men hittar inte.

mariannele
0

Hopsan. Jag hittade tråden alldeles själv i vänsterspalten. Allt fixar sig bara man ber om hjälp. Nu skall jag läsa igenom vad där finns för smarrigheter.

kaisakavat
0

Fläskfilé blir ju super om man bryner hela filéer (utom tunnaste änden som man tar bort) på spisen i stekpanna, klappar in salt och peppar runtom och sedan ugnssteker dem färdiga 225 grader i 20-25 min.

Vira in i folie när de är klara och låt svalna. Skiva dem i tunna skivor på snedden - snyggt!

Lägg upp skivorna i snygga rader på serveringsfat och garnera med gott snyggt runtom/på (ruccola, små tomater, paprikatrimlor, persilja, citronskivor, vad man vill).

Jag brukar göra en olje-citron-svartpepparmarinad och hälla över köttet innan, också. Servera varmt eller som kallskuret.

fd-sockerknarkare
0

# 21 Tänkte bara tipsa dig om hur du får en underbar potatisgratäng.

Skiva all potatis du skall använda, skifa även gul lök (alt röd lök) och vitlök.

Lägg i potatis och lökarna i en stor kastrull och häll över grädde och mjölk så att det precis täcker potatisarna och lökarna. Smaksätt med svartpeppar och salt. Låt det koka. Jag brukar låta det koka i  några minuter…

Häll upp all i en gratängform och riv en stark ost (typ västerbotten) Varvara röran från kastrulln med ost (typ som en lasagne) och lägg över ett tjockt täcke med ost längst uppe!

Den kommer att uppskattas vill jag lova :-)

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

mariannele
0

Det får bli Krämig chokladtårta till efterrätt. Verkar kunna smaka de flesta, LCHF eller ej.

Ett annat måste på  helger hos mig:

1 burk matjesill i små bitar(lite socker i men man får äta måttligt), 1 dl majonäs, 1,5 dl gräddfil, 4 msk tubkaviar (också gränsfall), 1 liten finhackad rödlök, 1 dm finhackad purjolök, 1 dl finklippt dill, 2-3 hårdkokta hackade ägg. Detta är ett måste enligt barnbarnen. Jag fyrdubblar receptet så att det blir över att ta hem.

kricko1
0

Rifla - Lägger du steken i saltlag efter tiden i ugnen? Vilken procenthalt gör du på lagen och hur beräknar du tidsåtgången i lag?

VH!/Kricko.

rifla
0

#41 jag lägger ner steken efter tillagning och när steken är varm men saltlagen kall.

procent sats är nog ingenting jag räknat ut men jag tar till 3 liter ca 1dl grovsalt ibland kan det behövas mera, man märker när det är mättat för saltet löser sig inte. sen brukar den ligga minst 6 tim men inte mer är 1 dygn.

jag brukar smaka av lagen och den ska smaka illa för att det ska bli gott. den ska vara mer salt än du vill ha i mun.

kricko1
0

Rifla - Tack för hjälpen, nu åker lammsteken i saltlag (kunde inte låta bli att köpa en liten lammstek och testa Flört)

Glad Påsk! /Kricko.

aussiemia
0

#33 Här kommer det:

1 dl Starkt kaffe

250 gr mörk choklad

250 gr smör

2 dl socker (Jag brukar faktiskt använda splenda, men det gör man naturligvis som man vill med)

4 ägg

175 grader varm ugn

1. Klä en springform med bakplåtspapper. jag har provat med alufolie men det fastnar i botten på kakan och är sabla svårt at få bort. Det gnisslar ganska duktig mellan tänderna att tugga på folie..

2. Häll kaffet i en kastrull och bryt sönder chokladen och smöret iika bitar och lägg i lite i taget.

3. Blanda ner det söta, vad du nu väljer.

4.Häll i äggen, ett i taget och rör hela tiden så det inte bli omelett :D

5. Häll smeten i formen och grädda i ca 1 timme i mitten av ugnen.

Eftersom det inte är bakpulver i den så blir den ganska platt och krakelerar på toppen. Det ska den göra.

Absolut godast är den dagen efter, då den har blivit lite seg. Vi serverar med grädde eller mjukrörd gräddglass till dom som vill ha.

aswedishsmorgasbord.com

Cissit
0

Det är mamsen och mormor som fixar maten (vi fick absoluuut inte köpa något eller hjälpa till…suck ;) ) Men jag har pratat med mamma om vad vår nya livsstil betyder och hon verkar ha hajjat läget. För vår del blir det kombinerat påskfirande och lite firande för min man som fyller 30 helgen efter påsk. Det skulle bli rökt björnkött(!) fläskfilé med gräddig sås i ugnen, feta röror av olika slag och ägg, köttbullar och prinskorv och lite sån "vanlig påskmat" men det verkar inte bli några problem för oss att äta hyffsat bra iallafall.

De ville att vi skulle äta tårta eller något annat gott till efterrätt eftersom maken fyller år, så vi fick i uppdrag att fixa något sådant. Jag tänkte nog göra en krämig chokladtårta enligt recept här från forumet, har testat den förut och den var väldigt god, inget för de striktaste men lite festligt vid speciella tillfällen, vi äter bara en tunn tunn skiva (den är VÄLDIGT mäktig) med en STOR klick grädde till. :) Tror att det kan falla de andra i smaken också, möjligtvis att de yngre barnen tycker att det smakar för stark choklad, men man kan ju köpa till lite hallon eller något så kan de äta hallon och grädde om de inte gillar tårtan.

Min underbara mamma hade förresten gjort smörgåstårta med omelettbotten till oss igår när vi kom upp till Hälsingland (bor i sthlm annars) för de andra skulle äta vanlig smörgåstårta för att fira min lillasyster som fyllde 13 igår. Kan rapportera att det var väldigt mumsigt, saknade inte alls brödet, kändes inte så stor skillnad ens. Enda problemet var att omeletten inte suger upp vätska så bra, så det hade runnit ut lite vätska (antagligen från tonfiskröran mamma brukar använda som fyllning) på fatet.

nenna31
0

Cissit…..vad roligt att din mamma verkligen tagit åt sig av eran kost ….ge henne en ros från mig……bra gjort….

Puffar  för Chattrum 2…..Flört

Agyr07
0

I kväll hade vi en fin påskmiddag.

Började med förrätt: Räksallad på en liten rund LCHF-kexkaka.

Huvudrätt: Ugnstekt lammfiol med provencialkryddning, hemgjord beasås, lite smörstekta champinjoner och lite gröna ärter, själv tog jag ca 20 stycken för smakens skull. För kolhydratätarna kokade jag lite ris till.

Efterrätt: Krämig Chockladkaka med appelsinsmak. En mastig kaka där man blev proppmätt av bara en liten bit med ca en msk vispgrädde till.

Nu är klockan 11 och jag är fortfarande proppmätt.

Glad påsk på er!

Jerker63
0

Jag vill tipsa om en trevlig påskrätt som jag gjort hela livet och som var busenkel att LCHF-anpassa. Min mor hittade den i nån tidning i slutet av 60-talet och har sen följt mig. Det är en slags äggmackor.

LCHF-anpassningen består i att göra ett LCHF-långpannebröd. Sen gör man en äggkräm/röra så här på ett ungefär:

Jag gjorde ju till en hel långpanna, så det gick åt:

12 ägg, hårdkokta
100-150 g rumsvarmt eller t.o.m. smält, avsvalnat smör
2-3 krm salt

Mosa eller tärna de kokta äggen i en äggskivare. Blanda med smöret och smaka av med salt.

Bred ut på brödet. Lägg därefter ut riven ost över hela ytan, ganska mycket, ungefär lika tjockt som äggkrämen. Om osten är av en stark sort så kan den vara salt. Tänk på att inte göra äggkrämen för salt då.

Klart! Skär bitar av det efter behag!

Kan ätas som kvällsmat med te eller till frukost eller som del i en buffé.

bubblor
0

Så många bra recept, dom duger ju både till helg och söckenGladh

Aniara4
0

Släktens fyraåring gick påskkärring för första gången och tyckte det var kul att klä ut sig och gå runt med de andra barnen och få godis av alla grannarna. Detta trots att han inte äter godis - han tycker helt enkelt inte om det! Men man kan ju leka med det, räkna det, och bjuda famljen! (Det är bara jag som äter LCHF.)