Vatten och fungerande mage!
Ja nu var det om denna magen igen och hur peristaltiken funkar bra med vatten. I allafall för mig. När jag började med LCHF började även magen ändra mönster, från att ha poopat varje dag till kanske 2 ggr i veckan. Kände att det fanns nåt som inte ville ut och jag kände mig smått uppblåst ibland. Erkänner att jag vart dålig på att dricka mer än till maten och har läst en del på forumet att man måste smörja maskineriet, vilket jag iofs vet om
Men hur som helst så häromdagen tänkte jag testa om det gjorde nån skillnad. Gick och drack lite vatten då och då under dagen, har gjort det i 3 dagar nu (4:e idag) och se….har fått gå varje morgon, det har inte kommit mycket som förr, men lite och som bekant får man vara glad för det lilla
Men en även bekant sak så finns det nackdelar med allt…jag vaknar på nätterna och måste upp kasta vatten. Nu är det kanske bara att lägga sig igen tänker nån, men för mig inte det lättaste. När jag vaknar måste jag först tråckla mig nerför stegen till loftsängen (compact living you know) och in på muggen. Sen tråckla mig uppför när jag är klar
och då har jag hunnit bli vaken och kan inte somna om. Men…hellre så än en mage som "inte vill som jag"
det kanske fixar sig med tiden det med. För övrigt mår jag (skit)bra
med denna kost och tänker fortsätta livet ut!
Det kan inte rimligtvis komma lika mycket avföring som förut eftersom du borde äta mindre skräp på LCHF jämfört med vanlig kost. Det är heller inget krav att det skall vara tarmtömning varje dag eller mer. Då jämför man sig med något som är normalt för bulkätare och tarmretare.
Om du känner att du har problem utöver det som nämnt kan även mer fett, eller kokosfett hjälpa. Eller att äta mindra ost.
#1 Jag har inga som helst problem med detta Har heller inget krav på att tarmen ska tömma sig VARJE dag. Tycker inte jag jämför vattnet med bulkmedel heller, utan ville bara tala om hur det varit för mig. Äter som jag gjort hela tiden med LCHF, alltså ingen potatis, ris, pasta…ja du vet!
Äter knappt ost mer än någon gång i maten och någon gång på en macka som är LCHF vänlig, typ Oopsies och Lempasbröd (hette det så?), alltså inte varje dag.
Förresten, smakar kokosfett mycket kokos? Har aldrig testat då jag helt enkelt avskyr smaken 
#2 Nej, det behöver inte smaka någonting alls. Det finns kokosfett/olja som smakar kokos, men jag har inte testat just den varianten. Det vanliga är att det är helt utan smak även om man köper bättre varianter än silverpaktetet som brukar finnas i mataffärerna. Jag köper en ekologisk variant från Biofood som är utan smak och råkar finnas i en lokal mataffär. 49:-/400 gram.
#3 Så silvervarianten är alltså inget bra alternativ? Tänkte nästan testa den i såfall…
#4 Därom tvista de lärde. Så jag köper ekologiskt för att vara på den säkra sidan.

Finns en del hälsoprofeter som rekommenderar att man använder rött ljus som nattlampor för att inte vakna allför mycket vid nattliga toalettbesök. Ju äldre man blir desto svårare är det att komma i djup sömn och då får man svårt att vara vaken på dagen också. Viktigt att se över sovrumsmiljön. Nattkärl användes förr!
#5 Ja dom tvistar om mycket, så jag ska nog också vara på den säkra sidan 
#6 Jag kommer nog bli lika vaken ändå, då jag måste svinga mig nerför sängen. Så ett nattkärl blir nog svårt och sen är det mörkt när jag vaknar (nåja, än i allafall)
Har bara ett rum (26,5 kvm) Så det är både sov-, dag- och tvmiljö i ett. Men det kanske kan ligga nåt i det med rött ljus då färger har olika påverkan på människan.

Tv-rummet på sovloftet istället?
#3 Nu har jag hittat återförsäljare nära där jag bor. Behöver bara åka 1 station med tåget så är jag där. Eller så finns det också på Ica Maxi, där min särbo och jag alltid handlar 
#8 Jaa du, kan ju vara en bra idé faktiskt. Men ett problemas…jag brukar oftast somna när jag ligger/halvligger och ser på tv, men det skulle vara genomförbart när skattepengen kommer och jag ska införskaffa en platt-tv 
Kanske bäst att dricka under dagen och undvika att dricka så mycket just på kvällen.
Drick mycket på morgonen och förmiddagen och väldigt lite på eftermiddagen och kvällen så slipper du kanske gå upp på natten.

#11 Det är så jag gör just för att slippa springa på natten. Fungerar väldigt bra :)