Eriks LCHF-hopkok
Tänkte det kunde vara kul med en tråd där jag postar bilder/recept på diverse mat som jag lagat. Kanske kan inspirera någon, vad vet jag!
Tyvärr är det bara en dålig mobilkamera som jag får ta bilder med så dom är rätt lågupplösta/suddiga/mörka. Försöker ligga runt 20-30 gr kolhydrater/dag, aldrig över, ibland mindre. Har inte riktigt räknat på innehållet i maten nedan förutom tårtan som jag gjorde idag (fyller 24 år, yay!)
Köttfärssås med Vitkål/broccoli
Nöttårta med grädde/jordgubbar
Nöttårta med grädde/jordgubbar bild 2
Kcal: 450
Kolhydrater: 8gr
Protein: 13gr
Fett: 41gr
Fler bilder finns på Facebook där jag laddar upp allt eftersom jag lagar maten.
Enjoy!
Erik

Grattis! SJälv fyller jag 35 imorgon. Då blir det semla!!!
Kul att se lite bilder på andras mat för inspiration :-)

grattis på Dig. kramarom
Lars
Tackar! Och grattis i förskott till dig med! Det finns ett jättebra LCHF-semlerecept på nån metroblogg (bara att googla LCHF-semla så är det på första träffen tror jag..) Riktigt god!
Nunne
Tack så mycket! :)
Har en liten fråga som jag kan ta här. Vet någon om man kan göra proteinbars med proteinpulver i ugn? Vet inte hur pass stryktåligt proteinpulver är i ugnen, en del säger att det går och andra att det inte går.
Erik
Oj vad dåligt med uppdateringar det vart här… men här kommer dagens hopkok, LCHF-hamburgare (hittade receptet i någons blogg.)
Erik

Gjorde oxo hamburgare för nån vecka sen på Lembasbröd. Mums!!
Vad är det brödet gjort på? Har du receptet?
Erik
#6 Det finns en jättelång tråd om just Lembasbröd här på KiF där kan du hitta många olika varianter på det
Tack Fiana, ska genast kika upp det!
Erik
fina bilder, men inga texter????Recept menar jag….

De där hamburgerbröden har funnits länge här men heter Oopsies
http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=159
Håller med, bilder säger inte mycket om man inte har recepten
Nej jag borde kanske skriva vad jag använder, glömde helt av (finns ju inget av värde egentligen utan antingen en fråga eller recept så…
) Recepten har jag tagit från www.lchfrecept.com, ska försöka lägga till receptet framöver.
Hamburgaren ovan var gjord efter denna guide. det är dock inte helt oopsies men nästan (det är lite frön och fiberhusk i det men annars så..)
"Pålägg":
- Ost
- Tomat
- Salladsblad
- Skivad lök
- Vitlökssås
Såsen är en vitlökssås gjord på:
- 2 dl cremé fraiche (34%)
- ½-1 dl majonäs (vägde inte så noga.)
- 2-3 vitlöksklyftor (pressade.)
- Italiensk salladskrydda (provsmaka dig fram här.)
Erik
Flottig kvällsmat, men det var gott! En slags "hamburgare" utan bröd.
Här följer receptet (man kan minska på det såklart, jag äter bara två gånger/dag så det blir rätt stora mål kalorimässigt.)
Hamburgare(två portioner=fyra burgare):
- 500 gr blandfärs
- Salt, peppar
- Smör (att steka i.)
Stek fyra burgare i smör tills dom får en fin stekyta.
Fyllning/pålägg (en portion=två burgare):
- 4 skivor ost (två på varje burgare.)
- Tomat
- Gurka
- Salladsblad
Skiva och hacka upp detta medans du steker burgarna.
Sås (två portioner):
- 2 dl Creme fraiche
- ½-0.75 dl majonäs
- 2-3 Vitlöksklyftor, pressade
- Italiensk salladskrydda
Mixa gärna detta ett par timmar/nån dag innan, smakar bäst då. Prova dig fram med kryddning/vitlök för att få den smak du önskar.
Servering:
Lägg upp allt på en tallrik och servera! Gott och väldigt enkelt, tog max 15-20 minuter att laga och smakade riktigt gott.!
Erik