Näring vs. viktnedgång
Nu har jag provat att ta måltidsersättning i form av dryck och pulver i några dagar. För att jag kände mig så trött på så lång tid med LCHF och för att jag sällan känner för att äta riktig mat. Tycker helt enkelt det är en frihet att slippa tänka på mat och planera måltider utan snarare bara äta "vad jag ska" and thats it.
Detta är efter mina åsikter om erfarenheterna av båda:
Måltidsersättning:
+ Starkare naglar
+ Mindre sötsug (faktiskt)
+ Går lättare att äta
+ Minimalt med disk
+ Energiboost (faktiskt)
- Viktuppgång trots kalorirestriktion
- Dyrt i längden
LCHF:
+ Lättare att äta på middagar, med vänner etc.
+ Viktnedgång
+ Viss energiboost när övergångsbesvären är över
- Sköra naglar
- Jag har aldrig tyckt om fet mat, svårt att få ner
- Dyrt i längden (kött etc)
- Tycker synd om djuren.
- Småäter mer och har mer sug efter kolhydrater.
So basically. Det är roligare och lättare att dricka drycker och ser även starkare naglar, bättre hud etc, men jag går upp i vikt.
Jag vill fortfarande gå ner i vikt, detta är skälet till att jag tryckt i mig LCHF mat. Det tar dock emot, enda positiva är egentligen viktnedgången.
Nu hade jag dock tänkt sluta med dryckerna och börja LCHF:a igen, men det är motvilligt.
Vad tycker ni själva om detta? Åsikter? Råd? Egna erfarenheter?
Har du vekrligen upplevt så stora förändringar på några dagar? Man kan väl inte få starkare naglar på bara några dagar?
Eller så har jag missförstått din post.
Generellt sett tror jag inte på pulver o piller osv. Jag tror på riktig mat, oavsett om vilken inriktning man försöker äta. Det är meningen att vi ska äta så naturligt som möjligt och jag tror det är nyttigare med grönt, frukt osv. än pulver.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jo, ca en vecka. De är plötsligt långa, vita och starka. De var dom aldrig under ca 2 år med LCHF. Tror det är mer frukt och B-vitamin i form av mjölk som kan ha gjort det.
Fast det är nog fysiskt omöjligt att död materia kan förändras på en vecka… Jag är ingen vetenskapligt expert men såvitt jag vet är naglarna påverkade av det som hände för månader sen. Inte det som hände nu i veckan.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Kolla innehållet i en måltidsersättare. Nutrilett/herbalife är som godis med tillsatta vitaminer/mineraler. Ur näringssynpunkt är det rent skräp och jag förstår inte hur man kan marknadsföra det som "nyttigt". Du kan nästan äta en bit choklad och en multivitamin varje måltid och få samma "näring" som i en ersättare.
Erik

Att dina naglar är bättre skulle jag tror beror på andra orsaker… Tex. att du inte diskar lika mycket när du käkar pulver och du genom detta inte blöter ner händer och naglar lika mycket.?
Jag är nog benägen att hålla med övriga. Pulver är ingen bra variant för vare sig näring eller viktnedgång.
Apropå naglar så märkte jag skillnaden tydligt när jag hade varit svårt sjuk en period under vintern och förlorat en massa näring. Den följande sommaren var naglarna urkassa. Så nog tar det tid innan naglarna reagerar på ändring i näringen. Då tror jag snarare på Tisdags förklaring.
Du skriver att du tycker synd om djuren. Men jag förstår inte riktigt, LCHF innebär ju inte att man äter extra mycket kött jämfört med en "tallriksmodellare". Det är ju bara fettmängden som är större. Det finns ju vegetarianer som äter LCHF också.
Om du inte gillar fet mat så kanske en mellanvariant med lite mindre fett och kanske aningens långsamma kolhydrater skulle passa dig?
Men jag kan förstå att det är trevligt att slippa diska! Det gillar inte jag heller
Ett tips där: Diskmaskinen är världens bästa uppfinning! 
Diskmaskinen bränner inga kalorier dock!
diska för hand is the shit!
Erik
#6 Då vet jag ingen förklaring till varför mina naglar är så fina nu, har inte förändrat något utom kosten och diskar gör jag alltid med handskar ändå så är inte vattnet som är problem.
Vet att det brukar bli en hel del kött ändå med LCHF även om det är en fettdiet. GI skulle nog vara perfekt för mig om det inte var för att jag inte tål spannmål, massa bönor och fullkornsprodukter.

Mnja.. du är ju ung o frisk så jag tycker du kan strunta i vad maten du äter kallas GI eller LCHF eller nått annat.. ät bara god nyttig mat med näring så tror jag du förblir frisk och normalviktig.. däremot är jag av den bestämda uppfattningen att du skall ÄTA mat!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag tror att dina naglar blivit så fina pga kosten du åt för 4-6 månader sedan (LCHF). Skulle du gå på pulverdiet i 6 månader nu så kan jag nästan lova att dina naglar kommer vara skörare om 6 månader än vad de är nu..
Jag var nyss på en semesterresa till söderhavet och under den tiden var mina naglar jättefina. Jag behövde knappt fila dem. Nästan så fort jag klev på planet hem så blev naglarna torra och spröda och skivade sig. Skillnaden var den torra luften i planet. Det var i alla fall min slutsats. För som Jennix här ovanför skrev så är naglarna död materia och kan omöjligt reagera på kosten så snabbt. Det tar månader.
Jag tycker att Zepp har en mycket bra poäng!
#10 ätit LCHF tidigare i 2 år straight och då hade jag fortfarande crappy naglar.

Jag är för min del glad att jag kommit förbi den tid då jag lockades av pulverdieter, tokfasta och annat lika deprimerande.
Jag kan inte förstå hur sötsuget kan vara mindre än med LCHF? Vad åt du egentligen innan?
Mat kommer alltid för mig att vara en stor och viktig del av livet.
Visst får man en boost i början av en pulverkur och man tycker att man mår toppen och sötsuget minskar säkert. Det finns nån biokemisk förklaring till det som jag inte kan, men nån kunnigare kan säkert förklara. Men boosten varar inte och pulver är inget man lever på nån längre tid.
Man kan ju få brister även när man äter LCHF, om man inte äter tillräckligt varierat eller fel saker. Brister kan yttra sig i sköra naglar, t ex.

Hur såg din LCHF ut då? Vad åt du för nåt?
Åt varierat och korrekt. Tror fortfarande att det är mer mjölk (b-vitamin) som gör att naglarna är starkare annars.

Efter som det såldes kopiösa mängder med handsprit under "svininfluensan" så kan säkert många ha fått sköra naglar av det. Bara en tanke, eftersom mina sköra naglar har blivit bra igen.
Tror faktiskt det är solen som återvänt och d-vitamin boost. För nu äter jag strikt LCHF och naglarna är starka och långa :)
#19 Nej, det blir inget d-vitamin skapat av den här solen, inte ännu. Tror det börjar i maj tidigast.
Då är det fortfarande ett mysterium..
Hursomhelst skulle jag älska att få tag i Atkins drycker som motsvarighet till måltidsersättningarna men vad jag vet finns de inte i sverige. Eller har nån sett?