Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6790 ggr
0

Insulin i blodet...

Hur länge stannar Insulin kvar i blodet?

Min kompis går GI/LCHF och har gått ner 20kg på ca 1 år. Över jul så fuskade han och åt godis och frukt och gick upp ca 3 kg. När han sedan kom tillbaka till skolan fortsatte han med GI och tappade de 3 Kg'na men han åt apelsin på morgonen och en frukt ibland på dagen och han slutade att gå ner i vikt så jag såg sambandet och rekommenderade honom att testa att sluta med apelsinen på morgonen tillsammans med Frukostmålet och han har nu börjat gå ner i vikt igen :)

Hur länge påverkar insulinet fettförbränningen efter det att man ätit t ex. en apelsin kontra en banan?

MatsL
0

Klurig fråga, men jag resonerar så här; Bananen innehåller ungefär dubbla mängden kolhydrater. Därför får du ett större insulinsvar och det bör ge längre tid "avstängd" fettförbränning. Å andra sidan har bananen ett högre GI (84 mot apelsinens 60), så det beror antagligen mycket på individens förmåga till insulinsvar. En insulinresistent person kan få svårt att svara upp med tillräckligt insulin och får tillverka insulin under längre tid för att få tillbaks blodsockret till normal nivå. En frisk person har ett bättre insulinsvar och där blir nog skillnaden mellan frukterna försumbar.

Zepp
0

Det är mängden kolhydrater mätt i gram som påverkar.. varje gram skall tas om hand av en viss mäng insulin!

Insulin bryts ner på en halv minut i blodet.. men det är hur lång tid som kolhydraterna sipprar in via tarmen som gör att man producerar insulinet!

Det går rätt snabbt med kolhydrater, men räkna med att det iallafall varar en till två timmar.. sen efter det så har man ju fyllt på glykogenlagren så då kan kroppen hämta energi däifrån oxå ett tag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

0

Ja! Tack för era svar det verkar mycket plausibla.

Följdfråga:

Om det är så att man äter en Apelsin så kommer BS höjas succesivt och sjunka (typ 7,2 - 8,7 - 10,1 - 7,5 - 6,2 mmol/l)

Jag har hört att man skall äta frukt på morgonen och vänta ca 30 min (beroende på vilken frukt).

Zepp, menar du att trotts att insulinet har avverkats då det givit blodsockerdipp/fall så kommer sedan lite av apelsinen ligga kvar i magsäcken och höja BS lite gran igen (alltså utsöndra nytt insulin). Därför skall man vänta 1-2 timmar innan man äter fett igen?

Minsta lilla insulin i blodet stänger av fettspsälkningen helt eller är det ju mer desto sämre?

MatsL
0

Vänta på vad då?

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter, men ju större GL (Glycemisk Last), dvs ju mer kolhydrater desto mer insulinpådrag. En liten last kommer inte att dra igång någon fettinlagring. Att äta en frukt eller en liten sötsak gör ingen större skillnad, medan en rejäl dos kolhydrater eller en konstant påfyllnad leder till fettinlagring. Det handlar om ´hur mycket kroppen kan förbränna.

Zepp
0

Om du får ett överskott av glukos så kommer du oxå få en höjning av insulinet över fastevärdet!

Maten ligger olika länge i mgasäcken beroende på hur fort det går att spjälka den och vad du ätit samtidigt!

Äter du bara en apelsin på fastande mage så tror jag knappt att blodsockret stiger speciellt snabbt.. värre är om du druckit samma mängd juice!

0

Ja men lite så…

Anledningen till att min vän slutade gå ner i vikt när han åt apelsinen till Frukosten är ju för att insulinpåslaget stängde av fettspjälkningen. Det är ju inte Kcal'erna som gör att han slutade gå ner eller tom. gick upp, det är ju glukosen (ca 6g)

Om min vän skall äta frukt bör han inte göra det tillsammans med massa fett…Hur länge bör han vänta efter att ha ätit en Apelsin (på fastande mage)?

Snackar vi 10 minuter eller 1-2 timmar? Vad tror ni?

Wildrat
0

Måste han äta apelsin på morgonen? Vill han ha vitaminer kan han äta en liten bit paprika istället och få i sig samma mängd c-vitamin men en bråkdel av kolhydraterna. Apelsin är dessutom en ganska dålig c-vitaminkälla men däremot en bra sockerkälla…

Zepp
0

Jag tror inte det fungerar så enkelt.. det handlar mest om hur mycket kolhydrater per dag man får i sig!

Din vän kanske är extremt insulinresistent!??

Cathia
0

Jag har hört att det är sämre att äta frukt tidigt på dagen, pga att kroppens ämnsesomsättning är låg då man precis vaknat.
Och att dess längre kolhydraterna ligger oförbrända dess mer socker bildas i kroppen, och mer tas upp i blodet.

Vet dock inte om det finns någon sanning i påståendet.

0

Kan man förklara det lite så här…

Vad som bestämmer hur mycket insulin som skall pumpas in är mängden glukos i blodet = BS, alltså hur mycket kolhydrater du ätit. Äter du ca 20g kolhydrater från Gröt så kommer 22g (Motsvarande mängd) insulin insöndras under ca 1 timme och äter du 10g kolhydrater från apelsin kommer15g (Motsvarande mängd) insulin insöndras på ca 10 minuter, vilket lämnar större BS Dipp.

Pasi
0

Detta är ett ganska krångligt ämne utan klart svar.

En mindre glukosutsöndring i blodet kan på många resultera i … ingenting! - varken BS eller insulin höjs, utan sockret äts upp av hjärnan på bekostnad av några enstaka gram mindre uppätna ketonkroppar.

En rejäl blodsockertoppning i sin tur påverkar inte bara BS och insulin för stunden utan även gentranskript, switchar i cellerna, vilket ger en långtidsverkan (negativ). Ofta får man en rekyleffekt på blodsockret som dessutom höjer kortisolet, stresshormon, som i sin tur påverkar både andra hormon och transkript i celler.
Hur långtgående eller kraftig effekt det har går inte att förutspå - finns ingen som vet.

Med dessa ytterligheter så säger logiken att det är bättre att fördela sina kolhydrater över så lång tid som möjligt, både vad gäller intag och upptag (äta tillsammans med annan mat).

0

Oj! Ja, jag förstår att det är invecklat :S

Det är tur att det finns dem som har koll på grejerna Flört

(Nästan) Självklart skall man hålla ett Jämnt BS och LCHF är ju mäster taktiken på just detta!

Näväl, min vän har hittat en bra balans som funkar för honom nu säger han vilket är bra. Hoppas det håller i sig.

Tack så mycket för era svar! //Mikael

kitabu
0

Det skulle vara intressant att få veta mera om just detta. Var kan man läsa om just insulinmängder och hur man mäter dem?

Helena Hesselmark

daibetiker typ 0