Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 3061 ggr
Margareta
0

TV24 just nu - debatt

Folkhälsoministern talar i TV24 just nu.

Hon behöver få information om att hon är på fel väg.

Skall vi skriva gemensamt eller känner någon sig laddad.
Får hon fortsätta blir alla ännu mer överviktiga.

Nyckelhålet är allenarådande

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Cattis Ahlström är moderator till debatten

Tanten
0

Nogvore det bra om vi/någon kunde bemöta allt tok som sägs i form av "allenarådande sanningar" Vi vet ju bättre eftersom vi använder det här på våra egna kroppar.

Vart tog Annika vägen förresten? Hon har försvunnit från GI sajten igen

Margareta
0

dr Annika Dahlqvist har tagit paus från ALLT annat utom sin egen blogg. Jag fick mail av henne häromdagen och skrev det någonstans här i forumet.

Mervi
0

Jag tror att det hade varit bra om någon skrev ett brev och vi sedan skrev på alla som vill, alltså. Men vem skriver. Jag skriver så dålig svenska och det finns många här som kan mer.

Margareta
0

I Malmö äter barn och ungdom betydligt mer kakor och kex än i övriga Sverige och mindre frukt o grönsaker.

25-35% fett tillåter de och nu börjar man prata om kvalitet på fettet…

14% kommer från mättat fett och det bör vara 10%.

(Nu skriver jag vad hon säger….)

Det fett som kommer från oljor ligger betydligt lägre…

Bullan
0

(varning…långt!) 

*suck*…varför envisas de men kostcirkeln, som BEVISLIGEN inte fungerar på tjockisar? Den är till för smala människor som genetiskt inte har lätt för att lagra fett. Varför inte acceptera att väldigt många mår bättre och blir friskare UTAN kolhydrater. Varför MÅSTE det vara på ett enda sätt? Människor är olika och därför måste det väl vara logiskt att olika dieter är nödvändigt för att alla ska kunna må bra. Däremot tvivlar jag på att socker gör någon, något gott.

Om man läst genetik, så vet man att vissa individer har väldigt lätt för att bygga muskler, utan någon träning alls. Medans andra inte kan bygga några muskler alls nästan…om än de tränar. En Fjällko kan aldrig bygga samma muskler som en Hereford-köttras. Ändå äter de samma mat. Men skulle man börja ge dem båda två samma sorts kraftfoder …tex soja! som är väldigt fettbildande på kor…så blir fjällkon och hereforden säkerligen lika feta procentuellt sett. Men det är mat de INTE skulle äta naturligt heller. Så varför ska det vara så svårt att inse att det funkar på samma sätt för människan? Äter vi sådant vi inte är avsedda för…så blir vi feta och sjuka…liksom djur blir.

Så om vi bara blir fetare och fetare…varför inte kolla vad vi igentligen äter fel? de flesta äter ju som vi är tillsagda att göra…enl. kostcirkeln! Vissa blir skitfeta och andra mindre feta…men kanske sjuka iallafall…men det är ju genetiskt också…vad vi har för arv att tampas med. De är totalt förblindade i tron att fettet gör oss feta. Tänk OM de skulle våga kolla in denna variant…där vi säjer att kolhydraterna gör oss feta? VAD är de så RÄDDA för? Varför försvarar de en metod som ingen lyckats med?…förutom genetiskt smala människor som har väldigt svårt att bli feta oavsett vad de äter då förståss!!! Blir sååå less på dessa "skygglappar"!!!

Massa rabblande från mig…men det är juh såååå enkelt och logiskt, när man väl sätter sig in i detta! SÅ varför är det så svårt för dem som säjer sig vara EXPERTER???*suck igen*

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*