Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 12078 ggr
mejeri
0

detta kaloriräknande jämt

Vad ska man göra när man inte kan komma ifrån att räkna kalorier jämt. Jag har bantat en massa gånger med olika dieter och kurer men alltid genom att dra ner på kalorierna. Jag har gått hungrig hela dagarna, vilket resulterat i att jag förr eller senare börjat frossa och gått upp allt igen.

Nu har jag gått ner en massa kilon med hjälp av lchf. Men hur det än är så har jag fortsatt med kaloriräknandet. Jag är hungrig mest hela dagen. Äter det mesta av mitt intag vid middagen. Jag äter max 1000 kcal per dag.

Nu är jag nöjd med min vikt, och jag vill inte göra som tidigare att hoppa av dieten och börja med godis och skräpmat. Men hur ska jag göra nu för att inte gå upp  allt igen? Jag har ju ätit alldeles för lite under min viktminskning. Vad händer om jag nu börjar äta 1500-2000 kcal/dag? Kommer jag lägga på mig fett igen då eftersom min kropp antagligen varit inställd på svält under viktminskningen?

Snälla ni som är så kunniga vill ni hjälpa mig. Jag vill bara kunna äta normalt och fortsätta vara smal nu

Wtn3
0

Om du äter dig mätt på LCHF kommer du antagligen inte lägga på dig så värst mycket, i alla fall inte i fettvikt, om kroppen inte tycker att du är underviktig, om du återgår till att äta dig mätt på kolhydrater kommer du troligen ta tillbaka den vikt du hade förr, troligen mer, det gör de flesta jojobantare. Jag skulle rekommendera att du fortsätter med LCHF, men äter dig mätt. Inte mindre, men inte heller mer.

mejeri
0

Men jag är ändå rädd att gå upp i vikt för jag har nog ätit för lite fett. Jag har inte ätit 75% iallafall. Jag har mest ätit mager fisk och bantarbiffar för att gå ner snabbt. Om jag börjar äta fett nu finns det inte risk att kroppen lagrar maximalt då?

MatsL
0

Nej,

inte om du fortsätter äta lite kolhydrater. Kombinationen mycket fett OCH mycket kolhydrater leder garanterat till viktökning.

mejeri
0

Ja men jag äter inga kolhydrater alls. Har tagit bort alla mejeriprodukter och grönsaker

camsve09
0

Kan du inte försöka hitta ett sätt att äta på som inte är vare sig frosseri eller späkning?

Jag ligger på mellan 2000 och 2500 kalorier om dagen i snitt och går sakta men stabilt ner i vikt. Jag behöver inte vara hungrig och jag kan äta så här i hela mitt liv, skulle jag tro.

chocolatina
0

Du måste äta antingen fett eller kolhydrater. Kör du på bara protein kan det bli farligt i längden.

Det är inte konstigt att du "går hungrig mest hela dagen". LCHF = low carbo high fat.  Tar du bort kolhydraterna måste kroppen få fett för att kunna omvandla det till energi. (Enkelt uttryckt).

mejeri
0

Ja jag vet. Ibörjan tog jag bort kolhydraterna och åt fett, men jag gick inte ner i vikt i den takt jag önskade (jag är otålig) så jag började dra ner mer och mer på fettet och det gav resultat. Men nu har jag ätit fakir minus fett i flera månader och är rädd att det är "försent" att börja med fett nu, att kroppen redan är "förstörd" om ni förstår. Att jag har typ noll förbränning och kroppen lagrar allt på magen. Jag är livrädd för det. Jag har ju köpt en massa nya kläder nu. Dom får inte bli för små

camsve09
0

Mejeri - vad har du tänkt göra som alternativ? Äta 1000 kalorier om dagen i resten av ditt liv? På något sätt får du nog börja äta mer, och sedan hur du gör, det väljer du ju själv.

mejeri
0

#8 Ja jag skulle nog hellre äta 1000 kalorier/dag om det annars innebar att  jag gick upp i vikt igen

mejeri
0

och så är jag rädd att kroppen anser att  min normalvikt är högre än den jag tycker. Då måste jag äta mindre för att inte gå upp

karbohydrat
0

men hur gammal är du? tjej, kille?

Hur lång och vad väger du?

Kanske är din kropp i stabilt läge, och då kommer du inte gå upp så länge du äter efter hunger och inget annat.

mejeri
0

#11 14 år tjej 164 cm

karbohydrat
0

jag hoppas bara att du väljer att inte gå hungrig hela dagarna och inte plågar din kropp. Så kan man inte leva hela livet, du skall inte leva på under 1000 kalorier om dagen!!!

mejeri
0

men kan det vara risk att jag går upp till 60 kg om jag äter mer?

vinteralvan
0

Att äta fakir i flera månader är inte bra. Du måste börja med fett annars kommer du att börja må väldigt dåligt. Jag vet att du inte vill hör adet men du är bara 14, då växer du fortfarande, se till att få i dig mer mat, 1000 kalorier är för lite.

mejeri
0

ja men vad tror ni min kropp tycker är normalvikt?

vinteralvan
0

Det finns inte en chans för oss eller dig själv att veta det förrän du har vuxit färdigt. Även om du inte växer med på längden så är det massor med annat som utvecklas i kroppen i flera år till för dig. Äter du "vanlig " LCHF tills du är mätt så mår både du och din kropp bra.

karbohydrat
0

jag tror att du är på väg åt helt fel håll. Din kropp kan bli skadad för livet av detta. Jag tror att det här kan ha utvecklats till något annat, och att du kan behöva prata med någon…

mejeri
0

#18 Och vad menar du då? Vadå på väg åt fel håll? vadå utvecklats till något annat? Och vadå gå och prata med nån? Ni här vet väl hur dietisterna är. Ät margarin, ät pasta ät bröd till varje måltid. Jag behöver inte prata med nån Jag är ju här för att få tips av er som äter denna kost

[Columba]
0

mejeri, du som räknar kalorier kan ju tex. första veckan öka kalorierna med 100 per dag som motsvarar ca 15 g smör. När du sen efter 7 dagar märker att du inte gått upp i vikt(tror jag) fortsätter du sedan med 200 kalorer mer om dagen osv. Då har du koll på situationen. Men fett tror jag absolut mänskan behöver äta och gärna litet kolhydrater också i form av grönsaker.

Lycka till med fortsättningen!

chocolatina
0

Mejeri, ta och öka fetthalten lite så som Columba föreslår.

Du borde inte ha problem att tåla både mera fett och lite kolhydrater från typ grönsaker.

Problem har oftast vuxna personer som "förstört" kroppen genom att just banta med ensidig kost. Är själv 156 cm lång, väger 53,5 kg (började med LCHF med 62,5 kg)  och äter ca 1100 - 1400 kcal per dag och blir helt mätt på det. Det är fettet tillsammans med proteinet som mättar och ger mig energin jag behöver. Själv mår jag också bättre med lite fler kolhydrater (grönsker, bär) har jag märkt. innan blev det ca 15 g/dag. Nu är jag nog uppe i 30-40g per dag och går fortfarande ner, fast mycket långsamare.

mejeri
0

#21 Kan du skriva exempel på en matdag med den lägre kolhydrathalten

Fiana
0

Det är oerhört farligt för kroppen att äta "fakir" men inte äta fettet, en låg kolhydrat lågfett kost blir högprotein kost och det är livsfarligt. Så du har nog inget annat val än att börja äta antingen mer fett eller kolhydrater.

Det kallas visst "Rabbitstarvation" och tar man det extremt nog så dör man fortare av det än ren svält.

ijonsson
0

Mejeri. Det jag skriver är troligen inte det du vill höra… Men jag önskar av hela mitt hjärta att du ska vara RÄDD OM DEJ! Mycket viktigare än några kilo hit o dit… Du skrev att du vill ha råd. Mitt råd till dej är att du nu tar o lyssnar på vuxna råd från din omgivning. Hade jag varit din mamma skulle jag vara väldigt orolig och det tror jag att din mamma är va!? Ätstörningar behöver man hjälp med!

mejeri
0

#24 Och vem har sagt att jag har en ätstörning. Det har jag inte.

Visst jag åt lite kalorier. Men det var bara för att gå ner i vikt!

Och nu har jag gjort det. Det är inte att ha ätstörningar!

Och vadå för "vuxna råd i min omgivning"? Ska jag lyssna på dom som tycker att ungdomar som växer behöver pasta ris potatis och BRÖD med KLADDIGT ÄCKLIGT MARGARIN PÅ. USCH!!

karbohydrat
0

Mejeri; vad jag menade var i allra bästa välmening; du behöver nog andra råd än de vi kan ge här. Ta emot den hjälp du kan få från din familj, för jag tror att det egentligen, i långa loppet, är värt att ta itu med din rädsla för att gå upp i vikt, snarare än några kalorier hit och dit.

det viktiga är att du mår bra i kropp och själ, och när kroppen är i balans skall du inte behöva tänka på mat såhär mycket och med sådan rädsla!

mejeri
0

#26 Jaha, och vad behöver jag för "andra råd än de ni kan ge mig här" då. Det behöver jag inte alls. Jag behöver ingen hjälp från min familj eller någon annan som inte fattar nåt. Jag behövde råd angående kosten!. Inget annat. Och det trodde jag man kunde få här

isalu507
0

Tränar du något? Om du är 1,64. mitt i puberteten och dessutom tränar samtidigt som du försöker leva på 1000 kalorier om dagen under en lång tid så kan du bli undernärd.

Vad är viktigast för dig, att vara smal eller att vara frisk? Dessutom så väger du under 60 kg, vilket är i det lägre spannet för nomalvikt, så ner mer behöver du inte gå, och går du upp till 60 så är du fortfarande i lägre spannet för normalvikt och det är ju som sagt normalt och inget att ha ångest över.

chocolatina
0

När jag kollar i MinMat.net hur jag åt i början, (då skrev jag in allt jag åt för att ha koll. vilket jag inte behöver göra nu) så blev det ex.

FRUKOST: Äggmjölk gjord på 1 stort ägg och en äggula, ca 30g smör,                    30g kokosfett, 1 tsk ren kakao, lite kanel, lite                                      sötningsmedel, kokande vatten, ca 4-5  dl

Denna blandning räcker till 2 dagars frukost. Andra dagen rör jag i lite kokande vatten i muggen så att det inte blir so kallt och fettet "mjukas" upp.

LUNCH:  ca 100g kött,/ fisk / kyckling med gräddsås, majo eller bea                   till  det lite grönsaker blir väl ca 60-70g, broccoli,       blomkål,                     gröna bönor, paprika osv ELLER lite sallad med något "grönt"                 gurka,    tomat, avocado och en god dressing.

MIDDAG:  antingen som lunchen, eller ofta lite god ost med lite smör på, min favvo lufttorkat spansk skinka eller lite hemlagad soppa.

Viktigt är  att det blir varierad, inte samma hela tiden (förutom frukosten då jag gillar min kakaoFoten i munnen) och att man blir MÄTT. Jag är ju inte stor, rör mig normalt och jag växer ju inte på längden och på bredden vill jag inte växa. Men tänk på att alla behöver inte lika mycket näring och mår heller inte bra av samma saker så man får känna sig fram vad som är bra för en själv. Men absolut inte gå hungrig! Det mår ingen bra av i längden.

Lycka till

mejeri
0

#28 Jag styrketränade förut lite men jag slutade då det var så tråkigt. Nu går jag bara stavgång varje morgon. Jag har alltid varit frisk och nu är jag även smal. Det ena utesluter inte det andra

Inte en chans att jag skulle gå upp till 60 igen. Det vägde jag ju innan jag började lchf. En normal vikt är längden minus 110 =54 i mitt fall. Jag väger lite mindre än så och trivs bra nu. Nu gäller det bara att hålla detta

mejeri
0

#29 tack, jag tycker det där såg ut som mycket mat. Jag provade äggmjölk i början men tyckte inte om det

camsve09
0

Mejeri - vad anser du är normalt? Att väga under 60 kg KAN vara normalvikt för någon som är 1.64, men det är nog inte det vanligaste. I alla fall inte på en musklad, vuxen kropp. Själv vägde jag 52 kg till mina 1.68 som tonåring och såg för j**lig ut!! Själv tyckte jag att jag var fet, så klart, men jag såg ut som ett benrangel med biaframage! INTE SNYGGT! (Nä, inte ens om jag hade varit pro-ana eller något liknande). Jag svalt mig och levde på kaffe, cigaretter och annat som höll hungern borta. Gissa om jag mådde bra? Så klart inte, jag mådde skit, och jag såg skit ut också, även om jag var smal. Hoppas verkligen att du inte är inne på DEN vägen, för den är jobbig att vara på och jobbig att ta sig ifrån… 1000 kalorier och hungerkänslor resten av livet håller inte, du kommer antagligen att frossa emellanåt, få ångest och sedan späka dig ännu mer…. i en oändlig spiral som inte tar slut förrän du börjar gilla dig själv, oavsett kilon på kroppen.

Du är 14, inget barn längre, men inte heller vuxen. Kroppsuppfattning, vikt, självkänsla (ja, jag skriver självkänsla för du ÄR inte din vikt eller ditt utseende, du är DU) förändras genom åren. Om 10 år kommer du att titta på foton på dig själv som 14-åring och undra varför du inte såg det som alla andra såg.

Kan du inte försöka släppa det här med vikten och bara må BRA!? Testa yoga (fitnessvarianten), kampsport, boxning, teater, dans, afro, sjunga i kör eller något som gör dig glad! Den som mår bra ser bra ut, och den som gillar sig själv är lätt att gilla.

Vet att det här inte är råd om kosten, men allt hänger ihop…

Lycka till, vad du än väljer!

mejeri
0

#32 Vad anser jag normalt? Ja det beror ju på precis som du säger hur muskulös man är osv. Det kan förmodligen vara normalvikt för någon att väga 75 kg till min längd. Medans för en annan som mig som har tunn benstomme smala höfter osv är 50 kg lagomt.

Nej jag kommer aldrig börja frossa i kolhydrater mer, då ligger det närmare till hands med lchf-mat

Nej jag är verkligen inte inne på samma dåliga väg som du var. Varken kaffe eller cigaretter har jag använt och alkohol slutade jag med i samband med att jag började med denna kost. Intressen och kompisar har jag också så jag behöver inte tips på aktiviteter, men tack ändå

camsve09
0

Skönt att höra. :) Lätt att överreagera, det har varit en del prat här om ätstörda tonårsdöttrar som äter kokt fisk och fakirar… Och på en del pro-ana sidor hittar man lchf-kosten fast utan fettet. (ungefär som du beskrev)

Javisst kan det vara normalt att väga lite, har en modellkompis som är 1.75 och ligger stadigt på 58 kg och ser friskt och sund ut… hon har aldrig varit rädd för mat heller.

Jag har själv realtivt mycket muskler för att vara tjej och grov benstomme, så det blir lite helan och halvan över oss. Flört 

Alla är olika. Det är nog bara att följa rådet om att lägga till lite fett i taget tills du känner dig mätt och hitta en nivå som känns rimlig i längden.

Fiana
0

Igen - det är inte ett alternativ att äta en fettsnål "fakir"-kost - det är livsfarligt. Då *måste* du lägga till antingen kolhydrater eller fett eller båda, dessutom får du brist på vitaminer och mineraler om du varken äter inälvor eller grönsaker, den ena måste till.

Du kommer inte att fortsätta vara eller verka frisk om du äter en sådan kost.

Och ja, dör man hellre än riskerar att gå upp några kilo i vikt då har man en ätstörning.

camsve09
0

Och - Fiana har en poäng.

mejeri
0

#35 Jag kommer inte att dö bara för att jag inte går upp några kilon. Det där var idiotiskt sagt. Och man måste inte alls äta grönsaker eller inälvor. Ägg räcker gott. Och så äter jag c-vitamintillskott.

karbohydrat
0

Mejeri, jag tror inte att du behöver ta så illa vid dig. Jag tror att det finns folk här som faktiskt bryr sig, och många har nog också sett att liknande viktkontrollbehov kan härstamma från en ätstörning. Det skulle vara tråkigt om du fastnat i något sådant.

Men att du är så defensiv är lite oroande, för du påminner mig lite om en flicka i min närhet som började precis som du. Hon hade även samma "tankar om vikt och mat". Hon hamnade i mycket djupa ätstörningar med livshotande resultat.

Jag tror att många bara vill "rycka tag i dig" så att du tar dig ur de här tankarna!

Fiana
0

Om du verkligen äter "fakir" kost (dvs inga grönsaker utan bara kött/fisk/ägg/etc och fett) men hoppar över fettet så är det just livsfarligt att äta bara protein en längre period är farligare än att i princip inte äta alls.

Man kan "komma undan" med att äta fakir (*med* ordentligt med fett) under en period utan inälvor om man kompletterar med vitamin/mineral tillskott, men inte som en längre lösning. Och absolut inte om man inte är vuxen och därmed kroppen vuxit färdigt (det är inte bara på längden utan även inre organ osv)

Fettet är en oerhört viktig del av LCHF kost. Utan fettet blir det just livsfarligt.

I princip vilken kost som helst är mindre farlig än en ren mager protein kost.

mejeri
0

Energi kcal:

995,50

Energi kJ:

4170,00

Proteiner:

194,90

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

0,00

Vatten:

719,00

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

23,15

Kolesterol:

1022,30

E-mättade:

7,95

Mättade:

5,80

F-mättade:

4,20

Vitaminer:

A:

1786,00

B1:

0,95

B2:

1,00

B3:

63,20

B6:

2,55

B9:

149,50

B12:

13,70

C:

8,00

D:

24,50

E:

11,90

Mineraler:

Fosfor:

1852,00

Järn:

9,25

Kalcium:

203,00

Kalium:

2545,00

Magnesium:

227,50

Natrium:

2322,00

Selen:

327,60

Zink:

6,05

50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
400Gram Torskfilé kokt
400Gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen

ebet
0

mejeri

du tycks vara i det värsta puberteten. Det går över, jag lovar! Försök att vara mindre självsäker i dina påståenden (det blir lättare när du blir äldre) vad som är idiotiskt sagt… spar dina kommentarer och läs de om några år.

Visst är det jobbigt ibland, men ta inte dig själv eller din vikt i för stor allvar. Ta reda på fakta. Lär dig. Tyck om dig som du är (vad har man för val?) Och fixera inte inte dig för myckey vid vikten. Väger du 100 kilo, ok, bry dig om det. Väger du mindre? :Bry dig om att ha roligt och bry dig om att överleva puberteten.

Ochförståsss: ät ordentilgt med näring, kanske runt 2000 kalorier, då fungerar hjärnan  och kroppen bäst. Ta hand om dig, samtidigt lös dina problem och ha en distans till din kropp. Du kommer säkert att landa i den om några år. Förstör inte den innan dess. Flört

chrand
0

Hej, Mejeri! Vad bra av dig att ta tag i vikten och att lyckas ha gått ner! MEN nu börjar den svåra biten; att hålla vikten. Jag håller med ¤20. Öka på med bra fett lite försiktigt i början och öka successivt. Försök öka på så att du äter så MYCKET som möjligt UTAN att gå upp i vikt. Du borde komma upp i närmare 2000kcal när du är klar.

Sedan tror faktiskt jag att lite gröna grönsaker är bra och att inälvsmat bör ingå i en bra kost. Jag rekommenderar en multivitamintablett förutom C-vitaminen om du nu absolut inte vill…

LYCKA TILL!

[GoForIt]
0

Uj uj… mejeri! Nu ska inte jag också sätta upp ett pekfinger till. För visst är det bra att Du är medveten om matens betydelse för hälsan och vikten, har drivkraft och sätter dina tydliga mål. Samtidigt som jag håller med alla svar Du fått om att det är oerhört viktigt att Du låter din kropp få utvecklas med rätt näring i tillräcklig mängd osv. Precis som Du själv skriver behöver Du också ha annat i livet än "vikten" att tänka på - kompisar, intressen, fysisk aktivitet utan att det blir mani. Du berör oss - och jag kan så väl identifiera mig i din situation då jag själv har en 14-årig dotter, dessutom med ungefär samma förutsättningar i övrigt som dina.

Då min egen uppväxt var gravt "ätstörd" är jag angelägen om att hon ska ha en sund relation till sin kropp och till mat. Att äta tillsammans i familjen så ofta det bara går, att alla i grunden äter samma mat (jag tillämpar strikt LCHF och sedan har vi hela skalan via min dotter och man till våra söner i stigande skala kolhydratmässigt), att maten ska vara god, varierad, den ska vara trevlig att se på osv - ja, allt det där är jätteviktigt.

Är du ensam i familjen med din kosthållning? Äter Du ensam eller tillsammans med de andra osv. Finns någon i din närhet som också kan intresseras för LCHF så att ni kan experimentera och utforska ny mat tillsammans? Det är viktigt att det finns någon där som respekterar dig och dina val men samtidigt kan locka dig att våga ta ut svängarna lite. Du behöver få känna att mat är lustfyllt och inte skrämmande, att Du kan äta gott och varierat utan att behöva vara rädd att hamna i frosseri och tappa all kontroll.

MatsL
0

Väg dig inte för ofta! Kolla på Underground Wellness så förstår du. Glad

isalu507
0

Och en grej till som antagligen är viktigt för unga tjejer…om du inte äter ordentligt får du varken bröst eller snygga höfter, eftersom svältkost gör så att könshormonerna stryps.

ijonsson
0

Är det din mamma som skrivit tråden "orolig för min dotter" , Mejeri? Läsvärd tråd.

LatMask
0

Ja, nu inser du kanske helt konkret, Mejeri, att det handlar om att vi är DÖDLIGT FÖRSKRÄCKTA över hur du äter - rent bokstavligt kan det handla om LIV eller DÖD!

Att äta en högproteinkost, utan minsta tillägg av vare sig fett eller kolhydrater är helt bortitok!

LCHF innebär - läs noga nu - medelintag av protein, mellan 1 - 1,5  g protein /kg kroppsvikt.

Det innebär också lågt intag av kolhydrater, helst bara sisådär högst 20 g/dag.

Slutligen innebär det ungefär dubbelt så mycket intag av fett än protein (% procentuellt, inte viktmässigt…) alltså, inte  stora mängder, men tillräckliga.

Du har ätit STOORA mängder protein och inget därutöver - varningen för "rabbit starvation" är helt konkret!

Ingen tänker tvinga iväg dig till en dietist som tror på pasta och potatis!

MEN vi säger allesammans, vi som KAN LCHF: Ät lagom mängd protein, piffa med grönt och ÄT NÖDVÄNDIG MÄNGD FETT.

Kram från Gammelmormor LatMask!

mejeri
0

hej jag har varit ute en sväng, ser att ni skrivit i min tråd men hinner tyvärr inte svara er nu. Återkommer imooronbitti, om det är okSkrattande

Skaldeman
0

Hej, mejeri!

Jag skulle föreslå att du går över till att äta LCHF/GI-Noll! Din nuvarande kost är inte hälsosam och fortsätter du på den linjen kommer det att gå illa.

/SSS

Wtn3
0

Du äter 200 gram protein om dagen, det är fyra gånger så mycket som någon med din vikt som inte tränar mycket behöver. Skär ner proteinet till 50-60 gram om dagen, och låt resten av kalorierna komma från fett. Sen kan du lägga till mer fett så att du håller dig mättare, men samtidigt hålla koll på måttband och spegel så att du hittar den nivå där du är viktstabil. Fett är mindre insulinfrisättande än protein så om du inte drastiskt ökar kaloriintaget finns det ingen chans i världen att du lägger på dig (fett)vikt om du drar ner på proteinet och ökar fettet. Tvärtom så hade din viktminskning gått bättre om du ätit 50 gram protein och 89 gram fett om dagen instället (vilket också ger dig 1000 kcal), proteinet som musklerna inte använder fungerar som kolhydrater i kroppen.

Andina
0

Jag både hoppas och önskar att du tar till dig råden, och särskilt varningarna, som du fått i denna tråd - innan det gått för långt, innan det går illa! Det som känns bra idag kommer att visa sig bli ett platt fall för dig och din kropp imorgon annars. Alla här vill dig inget annat än ditt bästa, alla vill dig bara väl.

Om du 'vägrar' ta till dig av vad som sägs här i tråden - då vill jag att du stannar upp och faktiskt reflekterar över just det, att du fortsätter att 'blunda'. Det är i så fall ett ännu tydligt tecken på att du har en förvrängd och för dig osund och farlig syn på mathållning och vikt!

Stort lycka till i din jakt på balans för kropp och själ!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Andina
0

**Rabbit Starvation / Kaninsvält
**Vad händer när man äter nästan enbart protein (man har utgått ifrån det magra kaninköttet)?

(Ur Wikipedia)
Ett sjukdomstillstånd vid ensidig intag av protein.

Kanin är ett lättjagat byte men kaniners kött saknar vissa vitaminer som är nödvändiga för människan. Till exempel Hudson Bay-kompaniet har haft flera fall av pälsjägare som svultit ihjäl trots att de ätit rikliga mängder med kaninkött.

Vad som händer är att kroppen förbrukar sitt eget förråd av vitaminer och mineraler när kaninköttet ska smältas, och dessa kommer sedan ut tillsammans med avföringen. Om inte dessa vitaminer och mineraler ersätts får man först symptom av vitaminbrist, vilket kan vara trötthet. Fortsätter man med en ensidig diet på kaninkött blir det sedan värre. Det som hände med pälsjägarna var att de helt enkelt åt sig till döds, men hade de kompletterat kosten med några grönsaker så hade de överlevt. Sådant kan lätt hända om växtligheten är täckt av snö och is, vilket gör kaniner till den enda tillgängliga födan.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

karbohydrat
0

Vad jag skulle vilja göra här är att ta ett steg tillbaka, och försöka förstå vad det egentligen handlar om.

Jag kan inte, och tycker det känns ganska fel, att ge diettips  till en 14-årig tjej som "bantat en massa gånger". Då bör man nog fråga sig själv vad resultatet av sådant blir, och vad man faktiskt förespråkar.

Mejeri, du behöver hjälp.

Och som det verkar av ditt sätt att ta till dig kritik, har du inte själv insett allvaret i din situation.

Så här skall det inte vara, och du har förmodligen redan nu skadat din kropp, vilket kan få livslånga konsekvenser. Du är i puberteten och din kropps utveckling kan ha tagit skada.

Antingen får du själv söka hjälp, eller så får du ta emot den hjälp som de som faktiskt älskar och bryr sig om dig, "envisas" med att ge dig.

Annica38
0

Mejeri!

Jag måste få säga att jag blir mycket oroad av ditt sätt att äta, och din defensiva försvarsattityd så fort någon kommer med fakta och råd som inte passar dig! Det verkar inte alls hälsosamt, speciellt inte för någon som är så pass ung!

Har själv haft en ätstörning och jag började precis som du! Skulle bara gå ner några kilo och bli mer hälsosam. Och alla som sa något till mig som inte passade min övertygelse var förstås idioter som inte fattade någonting!

Sköt om dig och låt folk som bryr sig om dig få hjälpa dig!

Styrkekramar!

JAUS
0

Du äter farligt lite fett! Allt tyder på att du redan är under kaninsvält och det är bara en tidsfråga innan du kollapsar, för det är omöjligt att endast leva på protein.

sylfida
0

Ta hand om dig!!!!

mejeri
0

Hej igen. Nu har jag kommit hem. Har varit till tandläkaren och kan ni tänka er. Mina tänder hade aldrig sett bättre ut. Jag brukar alltid få skäll, men det måste bero på kosten. Jag äter inget som fräter på tänderna längreGlad

Så nu har ännu fler hunnit skriva i min tråd. Ska försöka hinna med.

Först #41 ebet. Du tycker att jag är så självsäker i mina påståenden. Det är inte sant. Då hade jag inte behövt be om råd här. Det verkar däremot du vara. Vet du vad jag tror. Du kanske är en överviktig tant som inte lyckas gå ner i vikt som du önskar. Då känns det förstås bättre att trycka ner den som lyckats bli smal. Vidare säger du att jag ska lösa mina problem. Vet inte vad du menar för problem men jag ser inga förutom de med kosten och det är ju de jag är här för att lösa.

#42 chrand. Tack för dina ord. De värmde Ja jag ska verkligen lyckas hålla min nya vikt nu. Tyvärr gillar jag inte inälvsmat. Det går bara inte ner. Det måste ju finnas fler än jag som inte kan med sånt. Ja om alternattivet är att ta vitamintillskott måste jag väl börja med det

#43 GoForIt. Du undrar över familjen. Dom har inte ätit lchf tidigare utan vanlig husmanskost pasta potatis lättmjölk bröd magert pålägg ja du vet. Men morsan har varit så hispig över att jag gått ner i vikt och tjajat en massa på mig om maten och det så nu har dom börjat med lchf sen 2 veckor typ. Men jag kan inte äta det hon lagar. Hon gör ju mycket gratänger och det är ofta både grädde cremefräch ost och grönsaker Kolhydrater + fett = viktökning. Plus att mejeriprod kan ge viktökning i sig, det var nåt med mjölkprotein minns inte. Och hon gör ju det säkert också för att hon vill att jag ska gå upp. Så jag lagar egen mat.

#45 isalu507. Vet inte vad som räknas som snygga höfter. Man kan ju inte få breda höfter om man har smala. Jag har alltid haft lite rak pojkkropp liksom. Mamma har också smala höfter och mormor.

#46l jonsson. Ja det är min mamma.Hon har tjatat om tråden och sagt att jag måste läsa era svar. Och ja. Jag har läst.

#49 skaldeman Jag beundrar verkligen dig. Otroligt att du gått ner så mycket och hållit vikten. Jag har alla dina böcker utom den sista och tycker att du skriver på ett lättsamt och bra sätt

#53karbohydrate Jag har ju redan sökt hjälp. Här av er. Jag behöver inte läggas in på psyket om du trodde det. Jag behöver bara äta rätt och hålla vikten så är det bra

#54Annica38 Du kan inte jämföra mig med någon som har ätstörningar. En sådan vill gå ner lite till och sen lite till och lite till och lite till tills den kollapsar och ändå tycker att den är fet. Jag ville bli smal och det har jag blivit nu. Jag är nöjd. Vill inte gå ner mer. Tycker att jag är smal och vill vara så här.

Till er andra som oroar er så behöver ni inte det. Jag åt en sak till igårkväll som jag inte hann skriva in. Vänta så ska jag kopiera från minmat

mejeri
0

Alltså nu gick det inte att kopiera men läs det jag skrev i #40 och lägg till 15g smör 80%.Drygt 100 kalorier extra Jag ska testa att lägga till 15 g smör varje dag och se om jag går upp av det. Går jag ner mer så lägger jag till mer smör. Men jag höll inte på att få i mig smöret igår. Jag måste nästan blanda det med nåt ikväll. Jag smälte det och drack upp då gick det bättre

Wtn3
0

Det verkar som du är väldigt påläst om kosten ändå, så jag undrar av ren nyfikenhet vad det var som fick dig att börja basera ditt viktminskningsätande på nästan enbart protein… De flesta som förespråkar denna kost är väl ganska överens om att överskottsprotein fungerar som kolhydrater, så varför valde du inte istället att lägga dig på lagom protein och sen ta resten fett? Det hade antagligen varit bättre både ur viktminskningssynpunkt och ur allmän hälsosynpunkt…

vinteralvan
0

Bra, nu börjar det likna nåt. Varför inte ha smöret på maten eller i äggmjölk? Läste tidigare i tråden att du inte gillade äggmjölk men har du prövat det med kakao eller kanel? Där går det ju att ha en hel del smör i.

mejeri
0

#59 Ja jag har läst massor. Har Annikas böcker också. Jag började ju att äta "som man ska" 75/25 fett protein men gick ner 1 kg på 1 månad. Ville gå ner snabbare så jag drog ner på fettet. då blev jag inte mätt så jag ökade på magert kött fisk. Jag vet att det blir till kolhydrater  i kroppen proteinet som blir över men jag chansade och fick jättesnabb effekt

Mojjan73
0

mejeri: Jättebra att du själv uppmärksammat att det kanske blivit lite fel i din kost… nu när du har fått det resultat du var ute efter så kan du ju sakta göra som du gjort och lägga till lite fett och ev grönsaker i taget. Vet du något som jag gillar?? Kokta ägg med lite bregott på. Då behöver du inte smälta fettet för att få i dig det. Och kanske en liten paprika eller dylikt för c-vitaminets skull. Öka sakta intaget så ser du att du inte går upp i vikt. Stort lycka till.

sigyn
0

Jag tycker att du mejeri verkar vara en tjej som driver med oss härinne för det kan verkligen inte finnas någon som bär sig åt som du. Du vill ha råd och hjälp av oss och när du får det så ratar du allt och kallar ebet för en "överviktig tant som inte lyckats gå ner i vikt som hon önskat".  Jag tycker det är väldigt oförskämt av dig!

Om du vill ha hjälp så kan i alla fall inte jag förstå varför du inte tar emot råden ödmjukt. Vad du sedan gör med dem är din sak. Och jag håller med de andra att du kan inte fortsätta med den dieten som du håller på med för den bryter ned din kropp på ett ödesdigert sätt.

magma
0

Hej

Det är glädjande att du ändå börjat lägga till lite fett i kosten! En sak som kan orsaka viktuppgång är höga stressnivåer, och så oroad du är vid att inte gå upp i vikt så ligger antagligen kortisolnivån högt för din del.

Om du skulle bli att gå upp i vikt genom att tillsätta 15 gram smör i maten lite då och då, så är det antagligen kroppens sätt att försäkra sig om överlevnad eftersom du svultit kroppen på fett så länge.

Vad du än tycker så har du antagligen problem med ditt ätande och hur du ser på att äta, vare sig du vill höra det eller ej. 

Om du värderar att väga på gränsen till undervikt framför att ha god hälsa och faktiskt leva länge, då har du problem. 

Jag hoppas att dina föräldrar ser vad du håller på med och kan ta itu med problemet innan det är för sent.

Att så många här har reageret på din kost beror på att du inte vill förstå att den kost du äter idag riskerar att skada och värsta fall ta livet av dig.

Hjärnan består till allra största delen av fett och byter ut sina celler regelbundet precis som alla delar gör i hela i kroppen. Hur tror du din hjärna mår- och kommer att må- om du inte tillför fett via kosten?

Utöver hjärnans celler som består till fullo av fett, så har alla celler fett i sina cellmembran, och de är beroende av att få fett tillfört för att kunna förnya sig.

Du riskerar också att skada dig själv så du inte kommer att kunna få barn i framtiden.

Ett tillägg: det är enligt våra Skrivregler här inte tillåtet att komma med nedsättande kommentarar angående andras person, som du gjorde i ditt svar till ebet i ditt inlägg #57. Hur ung du än är eller hur irriterad du än blir på folk som bryr sig och oroar sig över dig, så är det ingen ursäkt för att använda sig av personliga angrepp.

Lycka till!

magma/ medarbetare

mejeri
0

#63 jag tyckte ebet var oförskämd mot mig om att jag verkar vara "i värsta puberteten" och"att jag är så självsäker" osv. Jag är en lugn snäll tjej inte alls speciellt bråkig och jag tar till mig alla råd jag fått här om de framförts på ett bra sätt (ej kritiskt). Det har jag fått av flera här och jag har även tackat dom

Fiana
0

Om du nu beundrar Skaldeman varför följer du inte hans råd då? och vad han skriver i sina böcker - han är ju en av de som tydligast av alla talar om hur viktigt det är att äta fettet och hur illa och farligt det blir med för mycket protein.

Det finns en anledning till att exempelvis viktväktarna har en åldersgräns, och sättet du har hanterat det här visar tydligt varför det behövs. Dessutom är en växande kropp oerhört mycket känsligare. Man kan gå ner i vikt mycket snabbt på att leva på ett halvt äpple om dagen, det har många anorektiker bevisat - betyder det att det är hälsosamt? nä, men det är möjligt att det ändå är *mer* hälsosamt än att göra det på rent magert protein.

Fortsätter du äta som du gör riskerar du stora skador på kroppen, skador på inre organ. Och det har *ingenting* med din nuvarande vikt eller antalet kalorier att göra utan den riktigt urbota korkade sammansättningen av kost du valt att göra. Det är livsfarligt att basera en kost på i princip bara magert protein, riktigt farligt.

Men om du inte vill lyssna på det, så gör det ju som tur är inte mig något då du inte är någon i min närhet. Dina njurar, ditt hjärta och din hälsa osv. Eftersom du inte är myndig skulle jag dock gissa att någon i din närhet kommer att agera dock, med tvång enligt lag. Får hoppas du inser du inte kan äta så eller att någon agerar innan det är för sent.

mejeri
0

#64 ok jag ber om ursäkt men då ska även ebet få en tillsägelse. Det är inte sant det hon sa om mig

mejeri
0

#66 Du verkar ju inte ens ha läst mina inlägg. Varför skulle folk i min närhet behöva agera med tvång? Jag tänker ju inte gå ner i vikt mer så min morsa kommer säkert bli lugnare nu när jag är nöjd med min kropp. Och ja jag beundrar skaldeman och tänker följa hans råd. Det var helt och hållet en viktminskningskur att ta bort fettet. Men jag vill inte gå från noll fett till att basera mitt matintag på mestadels fett. Jag måste få ta det här lite i sänder från vecka till vecka, att minska protein och öka fettet. Målet är att äta en bra kost på lchf och hålla vikten

magma
0

#65: När man är 14 år så är man de fakto i puberteten.Flört

Och ebet skrev sitt svar till dig med humor och empati, inte nedsättande- även om det inte var vad du ville höra. Där du såg en oförskämdhet såg jag en vuxen med större livserfarenhet än du- en vuxen som är rädd om dig och ville få dig att se den större bilden och inte vara så fruktansvärt fokuserad på enbart vikten. Vikten är obetydlig om kroppen går sönder inuti.

En sak man bör ha i åtanke på ett diskussionsforum som detta, är att även om man får höra åsikter som går isär med ens egna, så behöver man försöka skriva i så god ton som möjligt och ändå få fram vad man vill säga på ett okomplicerat sätt.

Jag hoppas du så småningom kan få jämnvikt och ett avslappnat förhållande till din kropp, vare sig den väger 60 kg eller under 54 som du skrev att du gjorde nu.Glad

karbohydrat
0

mejeri: att "vara i värsta puberteten", eller vad som nu skrevs, är inte en förolämpning, och jag är ganska säker på att det inte heller vad avsett som en  sådan.

Att du tog det så fel och agerade så aggressivt på detta, är lite oroväckande. Jag tycker inte att du beter dig särskilt ödmjukt i detta fall, och jag har sett detta tidigare hos personer som redan hunnit utveckla svåra ätstörningar.

Jag hoppas att någon i din närhet ingriper, och inte låter dig "kontroller din vikt" på det här sättet. Detta kan annars bli permanent och bilda tankemösnter som är mycket svåra att ta sig ur…

15 gram smör tror jag inte räcker, tyvärr. Du måste komma ur det här tankesättet för att må bra!!!

magma
0

#68:"Jag måste få ta det här lite i sänder från vecka till vecka, att minska protein och öka fettet. Målet är att äta en bra kost på lchf och hålla vikten."

Det låter utmärkt! Jag hoppas bara att målet att öka fettandelen och äta enbra LCHF-kost är det viktigaste, så du inte slutar äta fett helt och hållet igen bara för att du kanske går upp ett kilo eller två. Jag håller tummarna, skriv gärna hur det går för dig!

mejeri
0

#69 Jag har sett betydligt värre saker iallafall än det jag skrev, men vill ni inte ha mig här så kan ni ju stänga av mig då. Det betyder annars mycket för mig att kunna fundera om saker här och läsa vad andra  tipsar å så

Fiana
0

Nej Mejeri det är du som inte läst mina inlägg.

Målsmän (och vissa samhällsfunktioner) *måste* enligt lag agera när barn och ungdomar utsätter sig för livsfara och annat som kan skada dem.

Det du missar hela tiden är att livsfarligheten här inte har ett dugg med din vikt eller totalt kalorintag att göra - utan kosten du äters sammansättning.

Och hade du lyssnat på (och förstått) Skaldemans böcker hade du aldrig fått idén att äta något så dumt sammansatt.

mejeri
0

#70 Men vad menar du nu då? Skulle jag ha en svår ätstörning för att jag vill hålla min nuvarande vikt? Varför hoppas du att någon ingriper? Det är väl om jag går ner mer som det är farligt. Nu är jag ju nöjd med min vikt. Vet inte hur många gånger jag skrivit det  i den här tråden. Jag är inte ute efter att gå ner mer, alltså har jag ingen ätstörning! Och jag har inte påstått att 15 g smör räcker heller. Läs det jag skriver i #68 en gång till. Jag vill äta rätt fördelning fett/protein. men lite i sänder. Kanske 15 g denna vecka. Och står jag still i vikt ökar jag kanske med 10 g till nästa v. Förstår du?

magma
0

Det handlar inte om att vi inte vill ha dig här, vilket jag redan uttryckt när jag i #71 ber dig hålla oss uppdaterade. Det handlar bara om att det inte är OK att kalla andra för nedsättande saker, vilket du ju redan vet gissar jag.

mejeri
0

#73, jag kommer att ändra sammansätningen. Men lite i sänder. Ja det var dumt att äta massa protein och inte så mycket annat men som en kortare viktminskningskur trode jag det var ok.

karbohydrat
0

Jag förstår att du tycker att det är bra att kunna ta till dig tips här.

Problemet är nog att du inte har riktigt nyttiga tankar om din kropp, och hyser en stor rädsla över att gå upp i vikt (till en vikt som för övrigt är normalvikt).

Detta gör att jag är orolig för att du inte kan ta till dig tipsen här på ett hälsosamt och konstruktivt sätt.

Det är där min oro ligger i första hand.

När det är på detta sätt måste någon vuxen ingripa.

För vad händer om du nu skulle gå upp några kilo i vikt av att äta "normalt"? Skulle du då späka dig själv igen?

Jag tror du försöker ha kontroll på din vikt, men i själva verket har du nog tappat kontrollen över din hälsa.

AnnaCathrina
0

# 72 Jag tror nog att alla vill ha dig kvar här. Och att alla vill hjälpa dig efter sin förmåga. Att folk reagerar starkt är för att de ser farorna med hur du äter.

Jag tycker det är bra att du är påläst och att du tänker på vad du äter. Men som ju så många har sagt och som du själv förstått så behövs mer fett. Många livsviktiga vitaminer är fettlösliga vilket innebär att vi måste äta fett för att få i oss dem.

Jag har svårt att tro att du kommer att gå upp i vikt av att tillsätta fett till den kost du äter nu.

Jag hoppas du fortsätter skriva här och berättar hur det går för dig att öka på fettet i kosten.

vinteralvan
0

Nu tycker jag att vi slutar klanka på mejeri och berömmer henne för att hon faktiskt har börjat äta fett igen. Jag tycker det är bra gjort. Men tänk på det mejeri, även om du går upp i vikt kanske det inte är fett, din kropp utvecklas fortfarande både utanpå och inuti.

mejeri
0

#77 Jodå jag tar till mig tipsen här på ett hälsosamt och konstruktivt sätt, och nejdå, jag har inte tappat kontrollen över min hälsa. Vad som händer om jag skulle gå upp i vikt av att äta "normalt" är väl förhoppningsvis ingenting sålänge det bara är siffror på vågen, men skulle byxorna även bli för trånga skulle det förstås inte vara så roligt. Jag har nämligen kastat alla 60-kiloskläder, som jag kallar dom och köpt en helt ny garderob. Inte kul att kasta och köpa större igen.

Shakti
0

Hej Mejeri.

Som jag ser det finns det bara en väg till hälsa och det är genom en sund kost, som inkluderar alla vitaminer, mineraler, spårlement och proteiner som kroppen behöver och att man lämnar bort alla osunda saker, som färdig mat, bullar, chips, godis och grädde, konsever (konserveringsmedel är skadligt), micromat, läsk, sötningsmedel osv. Ät hellre långsamma kolhydrater än snabba och välj de rätta fetterna (inga härdade fetter och även en bra utblansering mellan de olika fettsyrorna) och en ordentligt frukost är också viktigt.

Jag har själv varit väldigt sjuk, haft en massa diagnoser och dessutom varit överviktig, men mår nu bättre än någonsin och har blivit riktigt smal bara genom av leva som jag ovan beskrev. Jag räknar varken kalorier eller följer några dieter, inte livnär jag mig på fett eller utesluter kolhydrater från min mat heller. Jag äter mycket grönsaker och frukt, men inget kött och ingen fisk. I stället för råg och vetebröd äter jag dinkelbröd, som mysli använder jag mig av hampa och amaranthmysli och blir jag på kvällen sugen på något knaprar jag i mig några majstångar från eko-affären. Det som jag äter kan jag egentligen äta hur mycket jag vill av (med måtta förstås, eller tills jag är mätt helt enkelt), så jag behöver heller inte fundera på att gå omkrig hungrig på dagarna. Det är något som jag rekommenderar dig, att strunta i alla dieter och "kostråd" som sprids runt överallt och ät det som är nyttigt och rikt på vitaminer, mineraler och spårelement om du vill må bra och vara smal. Det samt en bra balans mellan protein, kolhydrat och fett är det som kroppen gillar och behöver, inte skräpmat och andra onyttigheter :)

mejeri
0

#79 Tack vintervalan

mejeri
0

oj vinteralvan hette du visst sorry

vinteralvan
0

Shakti, det känns lite som du är på fel forum. Vi som är här, är här för att vi mår bäst utan kolhydrater, snabba som långsamma. Alla typer av säd innehåller väldigt mycket kolhydrater det spelar ingen roll om det är råg eller dinkel.

mejeri
0

#81 shakti Tack för dina råd, men äter du LCHF? Du skriver att du äter mycket frukt och dinkelbröd. Oavsett vilket bröd jag äter så blir jag jättegasig i magen. Det blir jag även av frukt. Magen har blivit mycket lugnare med mindre fibrer. Och du skrev att du undvek grädde? varför då? Det gör i och för sig jag också just nu men jag vill gärna börja använda det i maten. Det går att göra så goda såser på

mejeri
0

Finns förresten inte bregott på minmat att lägga in? Jag hittar bara margarin el smör. Smör är väl 80% o bregott 60%. Kanske inte är så stor skillnad men jag tänkte så det blir rätt

Andina
0

Jo, Bregott finns med i minmat - sök dig fram till "Bordsmargarin Bregott"så hittar du det.

Det låter skönt att du till slut har börjat ta till dig lite av alla omtankar du fått i din tråd här! Och kom ihåg att du blir inte fet av fett - lika lite som att du blir söt av socker, sur av citron eller grön av grönsaker. Så, jättebra om du lyckas bli av med din fetträdsla så att du kan känna att du kan äta lite mer "fritt" och därmed också njuta av maten.

Grattis till ditt största framsteg på länge, som jag ser det! ;)

Shakti
0

Dinkel är bättre för matsmältningen och innehåller mer protein, mer magnesium, mer järn. Många som inte tål vete och sådant tål dinkel. Hildegard von  Bingen säger om dinkel så här:

"Dinkeln är det bästa sädeskornet. Den verkar

värmande och är fettrik, har högvärdig näring

och är mildare än andra spannmålssorter.

Den som äter Dinkel bildar bra muskelkött och

befrämjar blodbildningen. Dinkel ger ett glatt sinnelag och gladlynthetens gåva. I vilken form man tillreder och äter den,

som bröd eller kokt är Dinkel bra och lättsmält"

http://www.dinkelcentrum.se/Vad%20ar%20dinkel.htm

Det glada sinnelaget beror nog på dess höga halter av fenylalanin och tryptofan. Fenylalanin kan kroppen omvandla till dopamin och tryptofan till serotonin. Dinkel är nog ett av de näringsämnen som är bäst på att höja kroppens immunkrafter. Dinkel innehåller nitrilocider som höjer den kroppsegna immunkraften och skyddar mot cancer, hjärt och kärlsjukdomar. Hildegard von Bingen använde dinkel för att behandla alla mag och tarmsjukdomar.

Nej, jag äter inte Lchf och det är egentligen inte den kosten som jag kom hit för att diskutera om, utan jag ville bara ge dig några råd, i all välmening ändå :)

Grädde består nästan enbart av mättade fettsyror. För mycket av detta höjer kolesterolet. Maximalt tio procent av det dagliga kaloriintaget bör bestå av mättade fetter. Att äta grädde är helt enkelt inte sunt.

Du kan ju pröva med dinkelbröd, om du inte tål det heller kanske du har celiaki eller annan form av glutenintolerans. Vad som gäller frukten så borde du låta testa dig om du har fruktosintolerans.

bimp
0

Hej,

Vill bara säga att jag har en 15 årig dotter som också äter LCHF 95% av tiden och då inte för att gå ner i vikt utan av eget val, hon är inte så förtjust i potatis och bröd mm och är omåttligt förtjust i gräddsåser och jag tror faktiskt att det finns tonåringar som är intresserade nog att insupa kunskap om mat likaväl som något annat i livet. Jag skulle tippa att du är en av dem. 

Men med sin nyfikenhet för det nya och annorlunda (som många nu tycker att LCHF är) måste man också försöka öppna sitt sinne för att förstå andra.

Som mamma älskar man sina barn oavsett vad! Det innebär också förstås att man lätt oroar sig och när man oroar sig så blir oftast det man vill säga helt fel och inte är det lätt att gå från att vara "den enda i världen (så känns det oftast i alla fall) som kan "fixa" allt för sitt barn, till att faktiskt inse att ens barn har blivit halvvuxen och att man inte längre behöver göra allt för dem.

Många av oss som har skrivit här i din tråd är nog mammor som vill väl och det innefattar din egen mamma också. Kanske är det dags för dig att faktiskt vara den vuxnare personen just nu och försöka (det är inte lätt, jag har inte glömt hur det var när jag var tonåring) kommunicera eller visa det du känner när det gäller mat att du faktiskt har nått ditt viktminskningsmål nu och nu vill hitta balansen i ditt LCHF ätande men ändå behålla din vikt.

Du har fått goda råd tidigare i tråden om att äta mer fett och det har du tagit till dig och det tycker jag är jättebra, men du kanske måste fundera lite till, läsa lite mer här på KIF. Normalt sett är barn och ungdomar mindre känsliga för kolhydrater och jag tror inte att du är annorlunda i det fallet.

Fundera lite över hur du vill äta och vad du tycker är gott. Läste att du tycker det blir goda såser med grädde osv, du måste ju inte äta flera deciliter med sås utan bara någon eller några matskedar.

Prova dig fram med lite i taget och öka på succesivt, du måste ju inte dricka smält smör, är det jobbigt så ät kött med insprängt fett om det är lättare eller lite äggröra där inte smöret märks så tydligt. Du är smart nog att läsa dig till alla knep som medlemmarna här på KIF delar med sig av. Sen behöver du ju inte äta allt fettet på en gång, dela upp mängden till varje mål istället så blir det ingen stor grej av det.

Sköt om dig och bevisa nu för din oroliga omgivning att du har nått ditt viktmål och nu ska äta sundare=mer fett och lite fler kalorier framöver.

Kram från en mamma som bara vill väl!!!!

mejeri
0

#84 schakti Ska man bara äta 10% mättat fett? Vad ska man då äta för fett om man ska äta 75% fett. Eller tycker du att man ska äta 55-60% kolhydrater? Jag tror inte på att grädde är ohälsosamt. Jag tror man kan gå upp i vikt av det om man är känslig men inte av fettet ändå

mejeri
0

Och hur många gram är en äggula? Om man inte äter vitan alltså. Blir det 25 g el mer?

ijonsson
0

# 88 Shakti, ang det du skriver om grädde och max 10 % mättat fett om dagen. Var kan jag hitta fakta om det? Kan du hänvisa till en studie el liknande? Sådana uttalande är intressanta om vi kan få se fakta på dem. Var har du fått reda på detta?

OlgaMaria
0

Hej mejeri… jag har inte läst precis alla inlägg, men förstod att du är rädd för att gå upp i vikt.

Innan jag åt LCHF var jag hela tiden tvungen att vara snål med mat, annars gick jag helt enkelt upp i vikt. När jag åt normalt gick jag upp i vikt. Otroligt irriterande. Nu har jag ätit LCHF i mer än ett år och jag blir verkligen förvånad över hur lite jag kan tänka på vad jag äter och ändå inte gå upp i vikt. Första året var jag ganska strikt men åt normal LCHF. Med strikt menar jag att jag inte fuskade med godis och bröd m.m. Men jag åt grädde och bär och allt möjligt LCHF-igt. Jag gick ner i vikt mer vissa tider än andra, men jag gick aldrig upp i vikt förutom att vågen kanske kunde hoppa 1 kg hit och dit ibland. Nu fuskar jag ganska mycket med godis, chips och bröd ibland men jag går inte upp i vikt för det. Tidigare hade det garanterat synts på vågen men kroppen har nog blivit mer stabil och jag fixar att äta godis ibland utan att överdriva.

Ät mer fett! Ät mer riktig mat! Ät grönsaker! Jag tror inte du kommer gå upp i vikt. Och det är väl ändå värt att prova om det funkar!? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mejeri
0

ok tack men vet någon hur mycket en äggula väger?

mejeri
0

och så undrar jag också hur många gram fett ni äter. Och då menar jag en smal tjej som inte är så aktiv mer än promenader

mejeri
0

om man äter 77 g fett är det för mycket el lite tex?

camsve09
0

Beror på hur stort ägget är och hur det är sammansatt. Jag har egna hönor i trädgården och deras ägg har större gulor relativt sett än köpeäggen.

Har du en hushållsvåg är det nog enklast att väga den där.

(Tippar dock att runt 30 g är en normal äggula)

chocolatina
0

äggulan väger 35% av hela äggmassan. Sådet beror ju på hur stort ägget är……….

Har försökt länka, men fixar det inte, så du får gå in själv på www.fineli.fi/food. och där söka efter "äggula".

chocolatina
0

Joo, jag gjorde det ju, klicka på den lilla pilen så får du infoCool

camsve09
0

Oj! Då väger nog inte en normal äggula 30 g! Tungan ute

mejeri
0

men jag har egentligen inte vägt ett helt ägg heller. Jag har bara gissat på 50 g. Men nu vägde jag ett och det var 65! g. Jag har alltså ätit större mängd än jag trott

chocolatina
0

Ja men det kvittar nog om det är 50 eller 65 = med 15 g skillnad händer garanterat ingenting. Ifall du nu inte har ätit 10 äggulor på en gång, alltså 150 g skillnad

mejeri
0

#89bimp. Du skrev att din dotter 15 år äter lchf. Brukar hon skriva här? Vore ju kul att fundera med nån jämnårig som också äter kosten. Mina kompisar är pastaälskare och kan inte sluta med läsk godis å sånt. Dom är iofs smala ändå dom flesta men

karbohydrat
0

Mejeri, förlåt mig, men jag tycker fortfarande att det här låter lite tokigt, om man får säga så Glad

Vill du inte slippa tänka på gram fram och tillbaka? Vill du inte låta kroppen hitta sig egen balans, så att den får äta sig mätt och du slipper tänka på mat hela tiden?

Det är i alla fall så jag sett LCHF.

Sedan tror jag att detta är ett sätt att underhålla ditt kontrollbehov. Det som är extra tråkigt är att tjejer i din ålder lätt hetsar varandra och spär på varandras tankar om mat och vikt. Tönk på alla pro-ana-sidor. Det är så många ätstörningar triggas igång och hålls vid liv. Kan du inte istället öva dig på att släppa lite på de här tankarna?

Jag vill inte vara en moraltant Glad, men alla varningsklockor ringer i mitt huvud och det kan jag inte rå för. Jag är bara så rädd att det här är på fel väg (främst tankemässigt), även om du nu verkar villig att äta mer fett.

mejeri
0

#104 Vad är det som du tycker låter tokigt? Att jag frågade vad en äggula väger? Eller för att jag frågade om bimps dotter brukade skriva här?

Varför jag undrade om äggulan är för att jag tänkte skriva in vad jag ätit på minmat och kopiera hit och  fråga er om ni tycker det ser bra eller åtminstone lite bättre ut

Och varför jag frågade om hennes dotter var för att hon själv skrev om sin 15-åring som äter lchf och jag tyckte det vore skoj att få fundera med en jämnårig. Inte hetsa varandra till att svälta

[Columba]
0

Här på sidan har också tidigare frågats om äggulans vikt och innehåll osv, utan att frågeställaren har misstänkts ha ätstörning eller extra kontrollbehov. Många vill av naturen ha exakta uppgifter och är pedantiska av sej.

Håller med vinteralvan #79 att sluta klanka på mejeri.

onödigt att måla fan på väggen  hela tiden och fortsätta att komma med analyser och diagnoser och generaliseringar om hur unga beter sej. Unga är lika olika som vi vuxna.

mejeri
0

Jag vet inte, känns som jag blir lite deppad av karbohydrates inlägg. Hon/han har bara bestämt sig för att jag är sjuk. Jag vet att det kan verka sjukt. Men jag gör verkligen mitt bästa nu och vill äta en bra näringsriktig kost. Snälla sluta säga dåliga saker hela tiden. Sen får ni såklart ha anmärkningar på när jag lägger in ikväll vad jag ätit idagGlad

Fiana
0

Äggula är nyttigt. Exakt hur mycket en väger beror på hur stort ägget är samt variationer mellan ägg till ägg (syns ganska tydlig skillnad ibland även inom samma paket) - så vill du veta exakt får du nog ta och väga

Om din fråga om hur mycket fett som är "lagom" på en lågkolydrats kost - du ska nog inte gå under de 80gram som är i Annikas 80/80/20 variant (för små kvinnor som har svårt att gå ner i vikt - alltså ganska minimerat och kaloribegränsat) (80g fett, 80g protein, 20g kolhydrater) - äter du mer protein eller mindre kolhydrater än så behöver du troligen öka fettet ännu mer.

En sådan sammansättning *borde* du inte gå upp på (eftersom den som sagt är för att även sönderbantade lite äldre kvinnor ska kunna gå ner i vikt - som växande tonåring behöver du nog egentligen mer), gör du det är kroppen nog upprörd över den tidigare dieten med brister att kompensera. Vill du då desperat ändå inte gå upp i vikt är det nog träning som gäller. Äta som du gjort nu är som sagt inte ett alternativ.

(edit: på en icke lågkolhydratkost kan man äta mer fettsnålt utan att det är akut farligt, drar man ner kolhydraterna måste man hålla fettet uppe mer)

mejeri
0

#108 ok tack

Shakti
0

Vem har sagt att man måste äta 75% fett? Det som kroppen gillar och behöver skrev jag ju redan om tidigare. Det vill säga en sund och nyttigt kost helt enkelt och allt vad det innebär, med vitaminer, mineraler, spårelemt och allt det andra som jag skrev om. Vad behöver man en massa fett på tallriken för om man äter så? Dessutom är det osunt med så mycket fett och du får brister på allt möjligt. Grädde är bara till nytta om man vill gå upp i vikt.

Mättade fettsyror höjer kolesterolet dubbelt så mycket än vad omättade fettsyror sänker det. Så om du vill kompencera det med omättade fettsyror så måste du redan äta 30% fett och det är inte särskilt sunt. Det är helt vanlig kunskap som det finns mycket att läsa om på nätet, sök där så finner du nog.

mejeri
0

#110 Nej man måste inte äta 75E% fett men om man inte gör det måste man äta mer av något annat. Protein som jag har gjort? Nej det är ju farligt i längden. Alltså återstår kolhydrater. Med ett blodsocker som åker upp och ner som en jävla jo-jo. Grädde är bara till nytta om man vill gå upp i vikt säger du. Ja om man häller grädde på pastan så går man upp i vikt

Aniara4
0

Shakti, jag förstår att du är här för att du menar väl och vill hjälpa till, men du verkar inte särskilt inläst på vad LCHF innebär. De flesta av oss är varken rädda för mättat fett eller för kolesterol. Läs gärna Uffe Ravnskov så förstår du varför. Det blir väldigt förvirrande om du kommer in här och börjar ge råd som utgår från något annat än LCHF.

P.S. Läste alldeles nyss i SvD: "Senast i raden är en studie vid Lunds universitet, som visar att smör ger betydligt lägre blodfettshöjning efter en måltid än vad olivolja gör."

Shakti
0

Blodsockret går inte upp och ner som en jojo om man äter långsamma kolhydrater. Men även snabba kolhydrater kan vara bra ibland t.ex. för att få snabb energi om man tränar eller för att underlätta transporten av näringsämnen in i cellerna. Grädde går man upp i vikt av för att det innehåller mycket kalorier.

Hej, Nej, jag är här precis som du skrev för att jag menar väl och för att jag såg att "mejeri" frågade i sitt huvudinlägg om hur man kan äta normalt utan att gå upp i vikt och inte för att diskutera just lchf kost. Som jag ser det behöver man varken den ena eller andra dieten för att bli smal och må bra utan det räcker helt enkelt med att äta sunt, så som jag skrev i mitt första inlägg här. Men det är klart att "mejeri" gör som hon vill, precis som att ni andra här gärna får äta vad ni vill. Det var som sagt bara ett svar på hennes fråga och vad hon sen gör med den informationen är helt och hållet upp till henne själv att avgöra. Jag ville bara ge henne ett alternativt förslag till dieterna som finns för att jag tror att det är den sundaste vägen att äta så och för att dieter som lchf innebär ju också att man riskerar få brister på olika ämnen och andra sjukdomar. Det är ju inte allt för sällan som jag läser om folk som i samband med lchf kost drabbats av både det ena och det andra, men det samma kan man inte säga om dom som övergått till en sund kost.

isalu507
0

Mejeri:

Mitt råd skulle vara, lätt sagt; skippa hungern. Du ska inte gå hungrig, du ska ha nog energi för att hålla dig mätt mellan måltiderna, med ordentlig frukost, lunch, middag.

Nu säger jag inte att du har några ätstörningar, så ta inte illa upp, men om man tror att man måste gå hungrig för att vara smal eller gå ner i vikt så kan det utmynna i en störd uppfattning om vad som är bra kosthållning. Jag har flera års ätstörningar knappt bakom mig och det jobbigaste för mig var att jag mådde mentalt dåligt över att vara mätt, för i mitt sinne så betydde att jag var mätt att jag hade överätit. Nu säger jag inte att det är så för dig, men det är väldigt lätt att halka dit, trots att man tror att man är helt säker för såna tankar.

Du skrev i ditt första inlägg att du går hungrig mest hela dagarna, och det måste du komma till reda med. Mitt förslag skulle vara att äta hälften eller mindre av det protein du gör nu (var det 200 gram om dan du får i dig? aldleles för mycket) och sen fylla på med feta livsmedel. Ägg med smör till frukost, dricker du kaffe eller te kan du ta en klick kokosfett i det, sås till köttet och så.

Du är orolig för mejerierna, men tänk på att det är vuxna människor med störd metabolism och många års jojobantande bakom sig som kan stoppas upp av mejerier - du är 14 år, frisk som du själv säger och borde inte ha några problem. En dl grädde om dagen ger dig 3 g kolhydrater - det är ingenting, ingen fara alls, och det gör maten mycket godare.

Du får testa dig fram lite granna för att se hur mycket fett du behöver för att hålla dig mätt, experimentera med olika mycket olika dagar.

Fortsätt gärna skriva, det finns mycket bra hjälp att få här, och bli inte alltför arg för att folk blir oroliga - att ha en ätstörning är nog det värsta jag och många andra med mig varit med om och att reagera så som folk gör nu innebär inte att vi inte unnar dig att gå ner i vikt och känna dig nöjd - bara att du inte ska halka över i ett sjukt beteende, för det är mycket lättare än vad man tror, det vet jag.

Lycka till!

mejeri
0

#113 Tyvärr jag håller inte med dig. Snabba kolhydrater behövs aldrig. Långsamma kolhydrater i form av grönsaker och mejeriprod men jag tror inte man behöver frukt för vitaminernas skull. Och man behöver definitivt inte bröd och pasta. Om man går upp i vikt av grädde för att det är mycket kalorier måste du ju vara ännu mera emot smör = ännu fler kalorier. Viktväktarna passar nog dig bättre. Där får man äta av allt onyttigt bara man äter måttligt.

#114 Bra skrivet

Detta har jag ätit idag:

Energi kcal:

1054,45

Energi kJ:

4402,65

Proteiner:

76,87

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

0,46

Vatten:

322,16

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

83,48

Kolesterol:

1709,46

E-mättade:

33,41

Mättade:

33,32

F-mättade:

7,93

Vitaminer:

A:

1017,75

B1:

2,08

B2:

1,47

B3:

18,43

B6:

1,40

B9:

160,45

B12:

6,44

C:

0,00

D:

7,86

E:

8,65

Mineraler:

Fosfor:

1153,10

Järn:

9,76

Kalcium:

189,80

Kalium:

1101,05

Magnesium:

89,95

Natrium:

865,85

Selen:

81,77

Zink:

5,28

15Gram Smör 80% fett
50Gram Bacon gris
200Gram Fläskfilé gris
25Gram Äggula
25Gram Äggula
25Gram Äggula
20Gram Bordsmargarin Bregott mellan 60% fett berik
65Gram Ägg kokt
65Gram Ägg kokt

Aniara4
0

Bättre! Det är fortfarande väldigt lite mat, men åtminstone mer fett än protein, vilket är en mycket bra början.

chrand
0

Om du inte gillar inälvsmat så är mitt tips att blanda i lite mixad lever i blandfärs, kanske 15%, och göra biffar med lite lök och kryddor. Ta kalvlever för den smakar minst och be din morsa göra dem för det är himla äckligt att mixa lever…Flört

Rena vitaminbomben! Och häller du sedan i vispgrädde och creme fraiche i stekskyn och låter det koka ihop så blir det jättemumsigt och nyttigt. Själv äter jag lite broccoli till.

Sedan måste jag säga att jag är imponerad av hur påläst och välartikulerad du är! Mycket smartare än många vuxna, men tyvärr förekommer det åldersdiskriminering i denna tråd. Bry dig inte om dem utan fokusera på att äta bra mat med en bra fördelning.

cnidaria
0

Bra så, lägg till lite mer energi (mer fett) så blir det okej. För kroppens basala metabolism behövs runt 1400-1500 kcalorier för din del och därutöver behövs ju lite till så att den ska kunna jobba (plugga) etc. oxå, ca 2200 kcalorier totalt. Tillgodoser man inte det, eller ligger i underkant en längre tid, börjar kroppen äta av sej själv till slut. Längden - 110 är förlegat, längden -100 +/-5 kg stämmer bättre. Smal/kraftig benstomme skiljer inte mycket åt viktmässigt (myt). Protein och kolhydrater ger ca 4 kcalorier per gram, fett ger 9 kcalorier, så det är enklare att öka med fettet för energiökning. Lycka till!

chrand
0

¤118 Menar du att det är förlegat att vara slank? Jag tycker det är ett utmärkt mått när man är ung. Med åldern ökar man något kilo men som fjortonåring skulle jag vilja påstå att det stämmer väldigt bra.

ttss
0

Hej Mejeri!

Maten du skrev att du åt idag bra ut! Fördelningen ser JÄTTE BRA ut! Du kan försöka få i dig lite mer kalorier! Lite grönsaker och t ex grädde kan du försöka introducera, (du har skrivit att du gillar gräddsås tex).

En vitamin tablett kan vara vettigt att ta (men jag kan inte så mycket om det, det är bättre att lyssna på dem här med mycket kunskap). Själv tar jag 1 vitamin tablett. 

Till alla andra så tycker jag att det är fruktansvärt onödigt att hålla på med åldern. Är själv bara 1 år äldre än mejeri, och skulle inte tycka om att folk håll på om min ålder (det har jag redan varit med om alldeles för mycket i andra situationer). Vi är alla bara olika människor !

Mejeri, kanske enligt er lät "aggressiv", men jag antar att ni inte är några språkvetare/lingvister. Pragmatik, semantik OSV spelar stor roll och ibland säger/skriver man på att lite dumt sätt men man måste fråga personen vad den verkligen menar (vi övertolkar alldeles för lätt). jag har läst så har mejeri förklarat/försvarat sig om mat/vikt m.m. Och HON säger att hon inte ha några problem, då får VI som inte känner henne lita på henne och försöka hjälpa henne med det hon vill ha hjälp med.

En del inlägg i denna tråd har en dålig stämning, och det finns lite påhopp. JAG förstår varför folk blir oroliga i början i denna tråd innan mejeri hunnit förklara ordentligt, och jag kan också förstå varför mejeri blev upprörd. Man har rätt med sin egen åsikt, men innan man trycker på "skicka kommentar" så kan det vara vettigt att ta en funderare. 

Och för guds skull döm inte folk/placera dem i fack utan att ni är riktigt säkra.

mejeri
0

Men jag kan bara inte äta lever. finns verkligen inget annat alternativ? Äter ni alla lever här? Alltså jag blev tvingad att äta skolans leverbiff för några år sen då jag krånglade med maten i skolan. Jag åt varken det ena eller det andra. Men inte för att jag bantade alls då. Då åt jag pasta och godis och sånt hemma så jag höll vikten fast jag inte åt skolans mat. Ja men hursom helst så satt en lärare vid matbordet med mig typ nästan varje dag när dom andra ätit. Och det gick ju bra dom flesta gånger när dom bara tvingade mig att äta makaroner, korv, kalops å sånt som ändå gick ner. Men leverbiff!. Dom kunde ju inte veta att jag verkligen tyckte det var äckligt. Dom trodde bara att jag tjurade som vanligt. Det slutade iallafall att jag sprang på toa och kräktes.

Kan jag få slippa följande mat:

Blodpuddig

Pölsa

Lever

Fiskpudding (men hel fiskbit går bra)

Jag tar vad som helst annat

mejeri
0

Jag glömde kalvsylta och fiskbullar. Hemsk konsistens

nr-9
0

Äggulor innehåller det mesta man behöver, massor av nyttigheter. Jag klarar inte heller av lever.

camsve09
0

Klart du kan få slippa det!! Skrattande Jag klarar inte heller lever, men jag klarar lefter många års träning levermousse (finns recept på siten) i små mängder, på LCHF-bröd med massor av bregott under.

Äter inte heller det som du vill slippa, har svårt för ihopblandat jox.

För vitaminernas skull så går det säkert kanon med lite grönsaker, nötter och bär i stället. En del tar vitamintillskott i form av tabletter. Ägg är ju också jättenyttigt!

Du är smal och frisk, du behöver inte äta någon extrem variant på LCHF. Är du grönsaker och annat med gott samvete.

Kul att du väljer att stanna kvar här och skriva, fast vi kanske gick hårt åt dig i början! Vi vill ha dig kvar!

mejeri
0

#124 Ja några av er verkar vilja ha mig kvar iallafall och det är ju kul. Dom andra har väl gett upp att skriva i denna tråd. Ja ägg tycker jag är gott. Vet inte om jag ger mig på nötter än. Jag gillar mest salta cashewnötter. Inte den bästa sorten. paranötter tyckte jag inte om. Ska väl hellre försöka lägga till grönsaker isåfall

Mojjan73
0

mejeri: Håller med dig om lever.. det äckligaste som finns och jag klarar varken av att äta eller laga det. Tyvärr för det innehåller ju mycket nyttigheter.

camsve09
0

Mejeri - jag tror du kan äta NÅGRA cashewnötter utan problem. Bara du inte vräker i dig. En kompis till mig brukar säga att det är "nyttigare att äta dom än att låta bli". Jag håller med henne.

nobban7
0

#125 Har du provat macadamianötter? Finns saltade, mina favoriter Tungan ute

Andina
0

(borttaget av inläggaren)

mejeri
0

#128 nej har inte provat dom Finns dom i påse el lösvikt? Vet du kolhydratinnehåll?

Shakti
0

Ok, Du får gärna tro vad du vill och äta vad du vill, men jag ser att du inte har förstått mycket av det som jag skrev. Kanske du ännu en vacker dag kommer att förstå vad jag menar eller inte. I alla fall vet jag inte om det lönar sig att försöka förklara för dig vad en hälsosam kost innebär, när du ändå inte läser det som jag skriver utan något som jag inte har skrivit. T.ex. har jag inte skrivit att man behöver pasta och bröd, utan  jag skrev att jag i stället för råg och vetebröd äter dinkelbröd för att dinkel är hälsosamt. Jag skulle också kunna låta bli att äta dinkelbröd bara för att det innehåller kolhydrater och slurpa i mig en grädde i stället, men då skulle jag inte få i mig alla nyttiga ämnen som finns i dinkel. Sen har dinkel inget särskilt högt GI värde, bara 65. Du har nog rätt i att om man är överviktig och inte sportar att man inte behöver snabba kolhydrater. Men om man tränar och vill bygga upp muskler behöver man det i bland. Sen tror jag inte ens att jag skulle få bli medlem hos viktväktarna  på grund av min hälsa och vikt. Jag är 174 lång, väger 55 och mår väldigt bra. Det har jag har att tacka en hälsosam kost för. Förr i tiden var jag överviktig och dessutom väldigt sjuk. Men det har jag ju redan skrivit, så det verkar som att du inte ens läser det man skriver. Varför göra sig möda?

vinteralvan
0

Shakti, som jag och andra redan har sagt: Du är på helt fel forum för att rekommendera dinkel och GI-värde. Ja, om det inte är GI noll förståss. Glad

mejeri
0

#131 Men otroligt. De som är medlem på detta forum äter lågkolhydratkost. Personligen vill jag inte äta mer än 20 g kolhydrater per dag, vissa äter under 5 g. Då finns inte plats för bröd oavsett om det är bakat av dinkelmjöl eller ej. Och än mindre frukt kan man äta. Speciellt inte om man vill börja äta en  hel del grönsaker också. Och mejeriprodukter. Det räcker med kolhydrater från dessa källor. Ägg innehåller en massa bra saker och då behöver man inte de livsmedel du hänvisar till. Om jag bara var ute efter viktminskning skulle jag vara medlem på viktminskning.ifokus istället. Men nu är jag intresserad av lågkolhydratkost. L C H F. Läs på om det innan du uttalar dig negativt. Det var dumt som jag åt med i princip bara protein men jag har insett det nu och kommer lägga till mer fett och kolhydrater men inte från dinkelbröd och frukt och inte mer än 20 g/dag

Tisdag
0

Hej Mejeri

Nu har jag läst igenom alla inlägg, puh…

Något jag tänkte på var ditt inlägg #57, att du inte kan äta din mammas gratänger då det är ost, CF blandat med grönsaker, att skippa mejeriprodukter är inte ett måste för alla. Vissa som har väldigt svårt att gå ner måste göra det men många andra kan äta det utan problem. Nu när du inte vill gå ner i vikt kan/ska du verkligen äta gratängerna.

Nu kan du börja äta lchf igen vilket du tidigare faktiskt inte gjort då du gått på en högproteindiet. Följ SSS recept och ev. tillför lite extra kolhydrater i form av ovanjords grönsaker.

mejeri
0

#134 Jo jag vet, jag uteslöt mejerierna för att få fart på víktminskningen, och jag har ju börjat med att tillsätta mer smör nu och ska även prova med grädde cf ost (det står en jättestor cheddarost i kylen)

nobban7
0

#130  Jag köper dem i 200 g påsar men det finns lite olika märken. Tror rent av att jag sett dem i lösvikt.
Just den sort jag köper hittar jag inte på nätet men övriga verkar ligga runt 12% kh. Har dock för mig att mina innehåller betydligt mindre… Obestämd

mejeri
0

#136 oki

ttss
0

136# 130#

De finns i lösvikt vid naturgodiset! Tror att de bara innehåler cirka 5 kolhydrater per 100 g (att det andra var obrytnerbara)

mejeri
0

Är soja väldigt onyttigt? (kinesisk) Mamma använder den ofta i såsen. Och det är ju inte bara några droppar till färg. Tex ett recept på kötträtt i ugn så ska det vara 3 dl grädde, 2 dl cf 2 tsk sambal oelek och 1 DL soja, men hon tar nog lite mindre än 1 dl men ändå.

Vi har köpt japansk soja nu för jag tror att den är bättre, men det är fortfarande drygt halva flaskan kinesisk kvar. Ska vi kasta den?

Banon
0

Hej, mejeri!

Jag är en "tant" som minns hur det var att vara 14 år. Jag har läst igenom både din och din mammas tråd, och jag förstår allas oro för dig. Jag har också varit orolig, eftersom jag vet hur lätt det är att halka in på fel spår. Jag tror inte det finns någon som kommenterat (utom möjligtvis Skakti) som inte vill ha dig här, tvärtom.

Efter att ha följt dina inlägg tror jag att du är på rätt väg igen. Du lyssnar. Härligt också som du kan ta för dig och bita ifrån.

Jag önskar dig all lycka till!

odezza
0

Mejen, du undrade tidigare i tråden hur mycket fett en smal tjej äter (eller något i den stilen, orkar inte gå tillbaka och leta upp inlägget)

Jag är ingen tjej, du tycker nog att jag med mina 53 år är ganska gammal. Flört

Men jag väger strax under 50 kg, (156 cm), så jag tror att jag kan kalla mig smal, iallafall… Flört Och jag har ätit LCHF i 3 år och 8 månader.

Jag antecknar inte vad jag äter. Men jag äter minst 60 gram smör till frukost. Det blir 40 g osaltat smör i kaffet, och ca 20 g till mina tre frukostägg. Sedan har jag riven ost till äggen också, så det blir ytterligare lite mer fett, 1 tsk kokosfett åker ner i kaffebaljan, plus en rejäl skvätt grädde. Så minst 60 g till frukost, kanske närmare 80 om jag skulle räkna ihop allt.

Sedan äter jag ju mer under dagen, så det blir ju mer fett, men då jag inte räknar eller kollar, så kan jag inte ange närmare hur mycket det blir. Jag låter hungern styra hur ofta och hur mycket jag äter, för jag vet att jag inte går upp, så länge det är rätt saker jag äter, dvs LCHF.

Jag går inte upp av fettet. Det håller mig mätt och belåten, och på gott humör hela dagen. Hoppas att du har fått lite svar på din fråga, iallafall…

Nu menar jag inte att du måste börja ha smör i kaffet, eller teet, jag menar bara att du inte behöver vara rädd för att lägga till fett till dina måltider.

Du verkar ju vara på god väg att få till LCHF-kosten igen, så jag vill bara lyckönska dig på den vägen. Glad

"still lost in space and time"

mejeri
0

#141 Nej jag dricker varken kaffe el the. Smör på ostrullar är gott men då blir det protein med

Fiana
0

Appropå nötter är pecan nötter oerhört gott och ligger inte så tokigt till kolhydratsmässigt, lite dyrt bara.

Men det är nog bättre/viktigare att lägga till lite blandade ovanjordsgrönsaker speciellt om man inte äter inälvsmat. Det är också oftast bättre för vikten om den är problem att få kolhydraterna därifrån än från mjölkprodukter t ex.

Broccoli med smält smör är mycket gott (eller jag tycker det är godare om smöret inte blir helt smält utan bara mjukt). Några skivor gul eller grön paprika är kanon, zuccini/squash är finfint att steka med andra saker. Mindre portioner vitkålssallad(pizza salad, men hemgjord utan socker utan bara olja vinäger och kryddor). För att inte tala om spenat, nästan inga kolhydrater alls och suger upp mycket smör när man fräser den, passar bra till fisk. Rädisor ska vara oerhört kolhydratsnålt också om man tycker om dem (det gör inte jag)

Sojan är nog ingen fara om du inte äter upp hela laddningen med 1 dl i och varje dag.

Kanske också kan prova att äta lite grann av mammas gratänger (som ett litet tillbehör) till en portion lite mer rent protein (typ stekt kött med eventuellt fettkant etc. kvar och en liten "dutt" gratäng som "sås")

mejeri
0

Ja nu ska ni få höra något spännande. Nu har det varit en psykolog eller nåt sånt hem hit! Min smarta mamma hade tydligen bokat in ett hembesök eftersom jag inte ville följa med och träffa henne. Det har jag inte skrivit om förut men det stog i mammas tråd såg jag att hon tänkte kanske göra det så ni vet nog allt. Jag har fått höra en hel del intressant. Så här tycker hon att en bra matdag ska se ut för mig

Frukost: Havregrynsgröt med lättsockrad lingonsylt el äppelmos. Gärna lättmjölk till Jaha och varför inte helfet? Ja den magrare var berikad med nåt vitamin En skiva grovt bröd med lättmargarin, ost el skinka ja efter lite ifrågasättande var bregott ok En frukt, ex äpple  1 glas juice Det är väldigt viktigt att starta dagen med rejält med kolhydrater, långsamma sådana. Annars orkar man inte med skolarbete osv

Om det går mer än 3 timmar mellan frukost och lunch bör jag äta ett mellanmål lämpligtvis en frukt el knäckebröd med ost/skinka

Lunch 2 medelstora potatisar el motsvarande portion pasta/ris, en handflatestor del protein kött fisk ägg. Resten grönsaker. 1 frukt i efterrätt om jag är hungrig fortfarande.

Om det går mer än 3 timmar mellanmål samma som förmiddagen

Middag samma som lunch men växla proteinkätta och byt ut potatis mot ex pasta

Drick gärna mjölk till måltiderna

Innan läggdags gärna en banan för de sover man gott på. Jaha!?

Jag frågade om hon jobbade på livsmedelsverket. Det tyckte hon inte var ett dugg kul.

Hon hade med sig en våg och jag skulle vägas. 50,5 precis som jag visste. Nu ska jag gå på viktkontroll varje onsdag. Ja det kan jag väl göra eftersom min vikt inte kommer ändras nämnvärt.

Hon pratade en del runt det hela, hur farligt det är att utesluta vissa livsmedel, men hon nämnde inte att det var fettet som var farligt att utesluta utan frukt fullkornsbröd fullkornspasta potatis. Ja ja det är bara att nicka och hålla god min

Tänker jag följa hennes råd om kosten? Nej.

Mamma och jag har pratat nu och tack och lov är vi överens om att jag får äta lchf. Vanlig lchf inte fakir, eller jag får väl fakira ibland om det går helt åt fel håll men inte nu iaf

Banon
0

Så fel det kan bli! Och ändå så rätt till slut.Glad

kaisakavat
0

Har följt din tråd mejeri.. var lite orolig för dig i början, som de andra.. men måste nu skriva: Så himla härligt!!

Du börjar få till LCHFandet - kanonjobb av dig att ta till dig de vettiga tips du fått (och att säga nej till de ovettiga), och dessutom - fantastiskt - att du och din mamma hittar varann och kan kompromissa, bli överens! Det är häftigt och jag beundrar er båda!!

Lycka till i fortsättningen! Skrattande

ttss
0

144# den vitamin den är berikad med, mjölken alltså, är B vitamin (tror jag) och den har blivit borttagen när mjölken fettreduserats. Den innehåller alltså inte mer vitaminer, utan man har bara lagt till det man tagit bort och det som finns i vanlig mjölk.

ttss
0

Skönt att din mamma och du är överens. Så länge inget går överstyr så är det bara att fortsätta!

skogs-tolva
0

Vad du befarat besannades… Tyst

Nej, en psykolog har inga dietistkunskaper, i vart fall inga sunda sådana, det håller jag med om.

Att din mamma är orolig det kan jag förstå.

Tyvärr måste jag hålla med i oron som uttryckts här tidigare i tråden också, men det verkar ändå som att du förstått att du måste ha mera fett. Alltså, missförstå mig inte - så som jag sett i början av din tråd så blev jag också orolig, för en ätstörning brukar börja så som du gjorde när du 'extrem-fakirade'…

Jaja, nu ska jag inte moralisera, det har du fått tillräckligt med… Flört

Tycker nog allt att du tagit åt dig av våra råd och tips ändå (bortsett från shakti's…) Vidare kan jag ju i o f s tycka att under i a f 1500 kcal är lite lite då du fortfarande växer.

Har själv en dotter som snart (om en månad) fyller 13, hon äter som jag, liksom min son på 9 och min sambo. Hon mår alldeles utmärkt, håller vikten och växer så det knakar (brukar säga till henne att inte stå på tå bredvid mig, men det gör hon inte…längre än mig alltså)

Nu är hon noga med att äta rätt men inte för lite, hon äter tills hon är mätt, oftast mer än jag. I skolan har hon tom ett eget Bregottpaket som hon delar med lillebror för att slippa Lätt Floran som de serverar.

Kram/monica

sepersl
0

så härligt att ni funnit varandra (din mamma och du). Det är viktigt att ni håller ihopa. Det gäller att hitta punkterna där ni är överens - skönt att ni kunde hålla ihopa er under dessa omständighetern. Håll kvar vid lchf och du kommer må bra. Se bara till att få i dig fett oxå Flört

Mojjan73
0

Åh vad jag kände mig glad nu. Ja inte över att du fick taskiga kostråd utan att du och din mamma ihop har kommit fram till vad osm är bäst för dig. :)

Tyckte det var MYCKET roligt när du frågade om hon jobbade på livsmedelsverket. *skrattar högt* Kul att du har skinn på näsan, tjejen!!

Lycka till!!

skogs-tolva
0

Jag håller med, att du och din mamma kommit fram till en gemensam linje är fantastiskt! Glömde kommentera det tidigare då jag bara suttit och haft en bekymmersrynka i pannan när jag läste hela tråden…

Annica38
0

Härligt för dig och din mamma att ni hittat tillbaka till varandra igen!

Fortsätt så! Glad

bimp
0

Härlig läsning här i slutet av tråden! Skrattade gott åt din fråga om hon jobbade på livsmedelsverket!!

Nu till din fråga.

Nej min dotter rör sig inte här inne på forumet (vad jag vet iallafall). Hon har fullt upp med allt annat spelar instrument, rider, tränar hunden mm. Jag försökte inte omvända henne eller någon annan i familjen när jag började med detta utan hon valde LCHF för att hon inte var så förtjust i potatis, pasta och bröd mm.

Det hon har velat veta har hon frågat om men hon är inte lika påläst som du. Trots detta har hon lyckats omvända några av sina kompisar till att äta mer naturligt med bregott istället för margarin osv, och hon har haft diskussion med hemkunskapsläraren i skolan men insåg tidigt att där fanns inte någon förståelse. Hon gör det bästa av situationen i skolan och äter bara det hon upplever som nyttigt och sen tar hon en babybel eller två när hon kommer till sitt skåp.

Jag tror att när du märker att du inte går upp av fettet, grädden och allt det andra goda så kommer du nog också att kunna slappna av lite mer vad det gäller maten.

Min dotters mantra det senaste året är "Bacon och stark cheddar ost det är livet det".

Det gäller att äta det man gillar ibland också bara för att det är gott!

Fortsätt som du gör så ska du se att det mesta löser sig med hembesök osv.

mejeri
0

#154 ja det där med skolmaten är ett stort problem för mig. Jag vet inte vad såser osv  innehåller. Och även om man skulle strunta i vad den innehåller så är det mycket som inte alls smakar gott. Som köttbullarna, som gråa studsbollar smaklösa. Jag vill ha mina egna med massa starka kryddor. Och om jag inte gillar dom så kanske jag trugar i mig 3 st på sin höjd. Sen håller jag nästan på DÖ av hunger innan jag kommer hem. Förut hade man ju med sig frukt minst 3 st + att man köpte godis på rasterna. Och så känns det lite dumt och överdrivet att ta med sig typ ägg och äta dom på skolan när dom andra köper godis o läsk på rasterna.

skogs-tolva
0

Men ta med dig några Babybel, jag skickar med mina barn sådant istället för frukten numera.

mejeri
0

#156 jag har aldrig köpt babybel, hur smakar den? Jag vill helst ha starka ostar cheddar o långlagrade. Gillar inte hushållsost el edamer

sylfida
0

Mejeri. Det här var verkligen härlig läsning. Stort lycka till i framtiden till både dig och din mamma!

Kramen

mejeri
0

Men som smältost duger dom milda ostarna

mejeri
0

#158 tack det var snällt sagtGlad

Fiana
0

Gillar inte "original" babybel riktigt, de gula som är med emmenthaler tror jag är mycket godare - sen är det ganska löjligt dyrt båda - skär några rejäla bitar av en "vanlig" ost istället och ta med dig. Oopsie(eller liknande)-"smörgås" kan man ju också ta med sig - ser lite "normalare" ut än att äta ägg bara (för en tonåring) - Gör en "dubbelmacka" och vira in i servett eller dyligt - det är väl säkert en del andra som äter mackor istället för lunch? Bara att säga att du får ont i magen av vanligt bröd om någon skulle påpeka du har egna istället för att köpa och att skolmaten inte är god. Lägger man stekt ägg som pålägg blir det mycket mättande.

Brukade alltid (när jag fortfarande åt bröd) ta med en dubbel macka med stekt ägg till nya ställen för att ha som nöd-lunch om jag inte visste det skulle finnas något vettigt att äta, eller en matig sallad, men oftast stekt ägg mackorna. Tror inte jag heller skulle känna mig modig nog att äta rena kokta ägg i skolan (även om min skola nuförtiden är universitet och jag är dubbelt så gammal).

mejeri
0

#161 Det var en bra idé. Har ju faktiskt bakat just oopsies. Dom blev iofs inte så goda, eller dom smakade just inget men pålägget är ju det som smakar förstås

skogs-tolva
0

Personligen tycker jag de röda smakar bättre än de gula babybelen.

Annars en god gräddost kanske eller cheddar? I stavar, rullar med smör…?

Oopsies med stekt ägg lät ju mums!

vinteralvan
0

Oopsies har ganska mycket omelettsmak. Jag tycker att polarbröd är mycket godare, prova att baka såna istället.

mejeri
0

dagens mat :

Energi kcal:

1076,50

Energi kJ:

4503,10

Proteiner:

60,60

Fiber:

2,30

Kolhydrater:

4,06

Vatten:

326,07

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

91,50

Kolesterol:

1555,38

E-mättade:

30,37

Mättade:

45,09

F-mättade:

6,16

Vitaminer:

A:

1003,50

B1:

2,10

B2:

1,16

B3:

18,08

B6:

1,45

B9:

275,70

B12:

4,75

C:

60,50

D:

5,53

E:

7,35

Mineraler:

Fosfor:

1037,70

Järn:

9,02

Kalcium:

236,20

Kalium:

1168,50

Magnesium:

86,70

Natrium:

365,90

Selen:

51,52

Zink:

6,11

30Gram Crème fraiche 34% fett
30Gram Vispgrädde 40% fett
200Gram Fläskkotlett gris m 2 mm fettkant
50Gram Blomkål fryst
50Gram Broccoli fryst
25Gram Äggula
25Gram Äggula
25Gram Äggula
25Gram Äggula
30Gram Smör 80% fett

mejeri
0

Plus att jag åt en sak till. Jag bakade ju oopsies. Jag gjorde enligt grundreceptet här och det blev 8 st. Jag åt 1 st med 4 tjocka skivor cheddarost och bregott och gurkskivor.

Men jag bjöd 2 kompisar på dom också. Men dom vart inte så glada. Har ni inget annat bröd sa dom.Rynkar på näsan

mejeri
0

Ja just det. Polarbrödet, hur hittar jag det. Jag skrev in på sökfunktionen men då kom jag till Lembasbröd. Är det samma som polarbröd? Men då är det ju Fiberhusken som jag är rädd för

eskilina
0

Hej mejeri,

har nu läst igenom tråden och jag liksom många andra var orolig i början av tråden. Men det är bara att gratulera! Du är en stark och smart tjej med skinn på näsan och som dessutom är duktig på att ta till dig konstruktiv kritik och inse när du inte "har tillräckligt på fötterna". Jag är helt övertygad om att med de egenskaperna kommer det att gå bra för dig i livet! Din mamma borde vara stolt över att ha en så'n klok dotter och det är ett mycket tuffare samhälle som du växer upp i än vad jag ("tant" på 36 år Flört) växte upp i så kör hårt tjejen! (Men jag hade nog ätit lite lite till, men du är ju på rätt spår nu!)

Kram på dig!

eskilina
0

Jag glömde ju skriva att när jag gör oopsies så har jag i ca en matsked brödkryddor (finns färdigt i påse) för att få dem att smaka mer brödigt. Funkar kalasbra eftersom jag trots att jag älskar ägg har svårt för den omelettiga smaken….

Lycka till!

sepersl
0

Så bra allt har blivit! Fnissa ordentligt när jag läste om livsmedelsverket. Som andra skriver jag att du verkar vara en klok tjej som nu oxå äter ordentligt. Läste att du ville ha receptet på Polarbröd - så här har du det!

Kram

OE "Polarbröd"  / OE Pitabröd   - 1 karb/styck

- 1/2 burk Keso (låt den rinna av)
- 1,5- 2,0 dl riven ost
- 3 stk ägg
- Salt, pepper, pizzakrydder, oregano, basilikum mv.

Hårdvispa äggvitorna - ha gärna i lite salt för att få det ordengligt styvt.

Mosa keson och äggulorna tillsammans med en stavmixer eller med en sked. Rör in den rivna osten med en slickepott. Krydda därefter med salt, vit pepper, pizzakrydder mv. etter smak. Vänd så forsiktigt in de vispade äggvitan. Du kan också ha i tex finskuren skinka eller finskuren, stekt bacon i röran om du vill.

Ta fram en plåt med bakplåtspapper. Klicka ut röran med en sked. Jag brukar ha på lite mer pizzakrydda när jag lagt ut smeten på plåten - mest för utseendets skull. Det blir ca 8-10 stycken OE Polarbröd beroende på hur stora du vill ha dem. Kom ihåg att de flyter ut under gräddning. Grädda på ca 175°C i ca 20 minuter, eller tills de har fått en gyllenbrun färg.

mejeri
0

#170 Å tack vad snällt. Och det var ju ingen fiberhusk i, perfekt!

[GoForIt]
0

Det utvecklar sig ju åt rätt håll det här - härligt att läsa mejeri! Såg också att du startat en "byta-erfarenheter-tråd" för tjejjer (och killar) i din egen ålder - kanonbra!. Den kan jag tipsa min dotter om nu när hon börjar intressera sig för LCHF på allvar Skrattande

magma
0

Klarar inte din mage av för mycket fibrer, så det är därför du inte vill använda fiberhusken?

Polarbrödet ovan använde jag mycket förut till pizzabotten, helt OK!! Du skulle kunna göra pizza med polarbröd som botten, och ta med dig kalla pizzabitar som mellanmål till skolan?Oskyldig

mejeri
0

det var som så att när jag för några månader sen precis börjat med lchf hittade jag ett recept här på pizzabotten.

Jag tror att tråden hette "godaste pizzan ever" nåt sånt. Och massor av folk skrev hur bra botten det blev. Så jag gjorde den. Men usch, den var alldeles slemmig, hal. Jag klarade inte av att tugga på den. Hemsk konsistens. Jag vet inte om det berodde på fiberhusken men det antog jag och sen har den bara fått stå i skafferit

magma
0

OK, trodde du blev dålig i magen av husken. Jag har svårt för "skumgummikonsistens" men tycker faktiskt att Lembasbröden smakar helt OK- bara man gräddar dem länge nog, utan att de för den skull blir brända.

Jag gjorde "bröd" igår, då blandade jag bara på en höft PO-fiber, krossade linfrön, fiberhusk, lite solrosfrön, kruskakli, salt. PO-fiber och kruskakli innehåller runt 14-15% kolhydrater men är väldigt lätt, så det blir inte många gram i hela satsen.

Blev kanske sammanlagt 7-8 dl?

I det 3 ägg, filmjölk och 1,5 tsk bakpulver, man kan ha i lite olja om man vill men jag tycker det blir bättre utan fett i själva "degen", har på mycket Bregott efteråt istället. Man kan ha i riven ost också om man vill, jag gör både med och utan, det är olika.

Jag har i så pass lite fil (man kan ha vatten också om man vill) att det går att forma bullar med handen, sedan plattar jag till dem med handen så de blir bara någon cm tjocka. Går lättast om man fuktar handen med kallt vatten.

Gräddar i 175 grader tills de fått färg.

Man får tänka på att dricka mycket vätska, eftersom det i stort sett bara är fibrer:) Jag gillar att ha på mycket Bregott, en god, rökt skinka, ost samt gurka eller grön paprika ovanpå.

Fiana
0

mm polarbrödspizza är gottigottgott - är lite för lat för att tycka det är värt vispandet av äggvitor, så jag har gjort snabbvarianten av polarbröd som är mer platta och kompakta där man mixar ihop alla ingredienser och gräddar i långpanna (måste ha papper för att det inte ska fastna dock) - mycket snabbare och enklare än den säkert goda "pam´s lchf-pizza" som det ofta är länkat till.

Det man får se upp med är att det blir riktigt "tung" mat eftersom det är mycket ost redan i botten - sen är det gott och man äter lätt för mycket med magont som följd :/

nobban7
0

#130 Så, nu är jag hemma och kan läsa på påsen Glad

De nötter jag äter heter "Dry-roasted Macadamias with a slight pinch of sea salt" från Nutisal. En påse innehåller 85 g

Näringsvärde per 100 g
2900 kJ/690 kcal
Protein 9 g
Kolhydrater 2 g
Fett 73 g

chocolatina
0

Japp, macadamia är verkligen jätte gott. Brukar stoppa i mig 3 - 4 stycken när jag är lite "sugen" så jag inte faller för frestelsen att stoppa i mig choklad istället.

mejeri,  jag tycker att dagens mat ser finfint ut.  Blir du mätt eller går du fortfarande hungrig??

Sojasåsen ni har hemma skulle jag absolut inte kasta. 100g innehåller visserligen 9 kolhydrater, men Du äter ju inte en hel dl utan den mängden räcker ju till fler personer.

mejeri
0

ok tack fär tipsen, skall testas framöver

#177 Oj det var väldigt lite kolisar för att vara nötter. Låter väldigt intressant Vart köper du dom?

nobban7
0

#179 Coop Forum

magma
0

#176: Pam´s lchf-pizza, hmhmm, nu blev jag hungrig..! Den ÄR verkligen riktigt god!Tungan ute Den hade jag nästan glömt bort. Om man inte gillar polarbrödspizza så är den verkligen värd att prova.

cnidaria
0

Nu fick du i dej lite c-vitamin ser jag, det behövs varje dag, men du kanske äter du nåt slags kost-tillägg? Annars finns det mycket C i bla röd och gul paprika samt broccoli (fast det vet du väl). Fördelningen ser bra ut annars, men mera energi, som sagt. Ha det bra Flört

C-vitaminer

negar
0

Måste tipsa om Sasas pannkaksrecept, så gott och bra till allt möjligt. Kolla in tråden " Pannkaksdieten" (vet inte hur man länkar..) Dom är jätte bra att ha med sig och äta kalla…lätt beroende framkallande..nu när min pojkvän var bortrest var det nästan det enda jag åt, fast med olika fyllningar..Tungan ute

mejeri
0

#182 Äter c vitamintillskott och omega3 inga andra tillskott

#183 Blir dom där pannkakorna "slemmiga" av fiberhusken?

kai010
0

Jag har sträckläst din tråd, väldigt intressant. Jag tycker du är en väldigt klok tjej som är väl påläst, kunnig. Kul att se tycker jag, dessutom har du ju tagit till dig alla råd du fått på ett bra sätt. Fortsätt på din bana och lycka till.

Mojjan73
0

mejeri: Pannkakorna blir inte slemmiga av fiberhusken utan smakar och ser ut precis som vanliga pannkakor. Min son som är stor pannkakefan ääääälskar dom, han tror dom är vanliga pannkakor. Dock gör jag dom oftast i plättlagg med 1 msk smet per plätt. :P

Fiana
0

Har provat det pannkaks receptet, dock inte gräddat som tunnpankakor men något tjockare i ugnen - inte att rekommendera blev något av de äckligaste och slemmigaste jag ätit (har inga större problem med fiberhusk i mindre mängder i brödlinknande saker). Kanske inte blir så om man gräddar i stekpanna tillräckligt tunt. Men har sett att en del gjort ugnspannkaka av det receptet och tyckte det blev så bra, så det kanske är individuellt om man tycker om det recepetet eller ej. Så prova ingen jättesats om du inte gillat fiberhusk slem i andra recept.

mejeri
0

#187 nä jag var med om det en gång i ett pizzarecept. Jag tror jag gör kokospannkakor istället. Folk verkar tycka lite olika om det också men jag gillar kokossmak iallafall

[Russinflarn]
0

Jag har gjort både tjock- och tunnpannkaka av receptet, samt testat med vatten + grädde istf mjölk + grädde. Tjockpannkakan blev vidrig, bara slemmig och… Ja, äcklig. Däremot tunnisarna är huuur goda som helst! Dock gör jag inte med vatten någe mer för då upplevde jag slemkänslan igen (jag gillar inte heller den). Dessutom väntade jag inte alltför länge innan jag gräddade dem, så smeten hann inte geléaihop sig. OM den gör det till sista pannkakan så "smälter" den ändå liksom ut.

Men - det är ju vad jag tycker, smaken är ju som baken, onekligen! Förstår rädslan för slemkonsistens mer än väl. *ryser* Men om du gör ett försök och inte gillar dem så kanske nån annan i familjen kan äta upp dem?

negar
0

Jag tycker också att slem-känslan är jätte äcklig men om man gör pannkakorna enligt det första receptet och har TÅLAMOD när man steker dom (det är om man inte gräddar tillräckligt länge som det kan bli slemmigt) så är dom verkligen goda, mycket bättre än kokos eller mandel pannkakor. Pröva en gång och ge det en chans, förhoppningsvis så gillar du dom! Men ha inte för hög värme och stek dom länge i smör. Jag brukar värma dom lite i stekpannan innan jag fyller med något gott och då blir dom frasiga, super gott!

mejeri
0

Energi kcal:

1464,55

Energi kJ:

6124,00

Proteiner:

58,35

Fiber:

2,37

Kolhydrater:

5,39

Vatten:

324,08

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

135,76

Kolesterol:

1837,85

E-mättade:

48,89

Mättade:

64,02

F-mättade:

10,08

Vitaminer:

A:

1211,70

B1:

0,88

B2:

1,10

B3:

7,21

B6:

1,14

B9:

292,25

B12:

6,09

C:

85,50

D:

6,11

E:

10,47

Mineraler:

Fosfor:

1068,65

Järn:

9,42

Kalcium:

321,75

Kalium:

932,45

Magnesium:

78,10

Natrium:

1760,70

Selen:

59,24

Zink:

7,49

60Gram Bacon gris
65Gram Ägg stekt
25Gram Äggula
25Gram Äggula
25Gram Äggula
25Gram Äggula
50Gram Smör 80% fett
100Gram Köttfärs blandfärs (50% nöt 50% gris)
20Gram Ädelost grönmögelost 30% fett
50Gram Broccoli fryst
30Gram Paprika grön gul röd
30Gram Crème fraiche 34% fett
30Gram Lök gul röd

mejeri
0

Ovanstående åt jag igår!

ttss
0

191# Det ser ju jätte bra ut!

mejeri
0

#193 Tack Det var gott ocksåTungan ute

sepersl
0

Lysande mejeri! Skrattande

Aniara4
0

Bra jobbat!

mejeri
0

Men alltså. Det blir så mycket äggvitor att kasta om man vill få ner proteinet. Eller ska man ändå äta vitan, det kanske inte gör nåt? Hur gör ni? Känns konstigt att kasta mat liksom

kaisakavat
0

Gör en marängbotten.. med hackad mandel. Vispa ihop en gräddsmet (med bär) och voila - du har en tårta!! Skrattande

Här är ett kanonrecept med grädde bär och mascarpone, enkelt att följa och gottigottgott!

mejeri
0

#198 Men oj, det där såg verkligen smaskigt ut. Kan ju (tyvärr) bli rätt många tårtor här. Det äts en massa gulor här om man räknar det mamma äter också. Pappa och brorsan dom äter hela ägg och tycker inte det är nåt att dela på

chocolatina
0

Jaa här kastas det tyvärr också många äggvitor. Jag kan ju inte äta marängtårta och Chokladmousse var och varannan dag.

Angående kokospannkakor (jag kör med dom nu eftersom jag är i Las Palmas och inte har tillgång till fiberhusk här, men istället hittat kokosmjöl i en indisk affär) så grädda tunna pannkakor och över ganska svag värme, då går de bra att vända, bränns inte och man slipper degig konsistens som inte är så trevligt. Låt dem även stå minst en halvtimme innan de gräddas.

nobban7
0

Jag dricker en sats äggmjölk varje dag och till den använder jag 4 äggulor, vitorna slänger jag oftast. Tycker inte det är så mycket att bry sig om, jag slänger ju skalen också Skrattande

chocolatina
0

Mina skal hamnar ju iallafall pa komposten och blir sa smaningom till lite jordSkrattande

cnidaria
0

DET DÄR ser riktigt bra ut! Keep on the good work baby

Cool

mejeri
0

Jag måste få fråga en sak angående makrill i tomatsås (konserv) På minmat står det att 100 g av det innehåller 0,5g kh. Stämmer det? Varför tar så många bort tomatsåsen då? 0,5g är ju inte muycket. Eller menas det att bara makrillen utan tomatsås innehåller 0,5 g?

LatMask
0

*hasar mej ut i köket och kollar förpackningen* På min ask står det 2,5 g kh / 100 g, så det varierar nog mellan olika tillverkare, och det är förstås makrillen MED tomatsås. Asken innehåller 64 % makrill.

Jag brukar bara ta med sisådär en fjärdedel av tomatsåsen och mosa ihop med en ordentlig klick majonnäs - jättegott! - och MIN anledning är helt enkelt att det blir godast så, annars smakar det för mycket tomatsås. Men det är förstås efter tycke och smak.

mejeri
0

å jag tycker tomatsåsen är godast haha,, men jag kan ju ta bort en del ändå

jenso
0

Hej Mejeri!

Jag ligger lite efter, läste just alla inlägg (nästan… pust) och inser ju att jag lägger mig i i ett skede när allt egentligen verkar ok igen.

Ville bara säga hur imponerad jag blir av dig och skicka lite pepp pepp! :)

Är så himla kul att läsa dina inlägg. Du verkar som en oerhört smart och driven tjej och jag är helt övertygad om att du kommer att klara det här fint. Jag tror att du är fullt medveten om att du inte skötte viktnedgången på bästa sätt, men du verkar ju sköta delen att hålla vikten desto bättre! :)

Se bara till att du sakta med säkert ökar på det du själv tycker att du vill ha med i din diet tills du hittar en bra balans. Jättekul också att du lyckats "inspirera" din familj att börja med LCHF (eller hur man nu ska uttrycka det).

Jag misstänker att du inte är så kolhydratkänslig eftersom du är så ung. Du går knappast upp i vikt fastän du lägger till en hel del grönsaker och fett, så länge du inte är mycket underviktig såklart. Viktigare är då istället (om du är som jag) att ta reda på hur mycket kolhydrater du kan äta och fortfarande känna dig avslappnad till mat och inte trigga sötsuget och förstöra tarmfloran. I alla fall jag blir lite besatt av mat och godis om jag äter för mycket kolhydrater. Går egentligen inte själv upp i vikt av att jag äter kolhydrater utan snarare för att kolhydrater får mig att äta mycket.

Pust, det blev långt det här. Hoppas det går bra för dig i alla fall och fortsätt skriva hur det går!

Kramar!

jenso
0

Om du förresten inte är så intresserad av inälvsmat är nog ägg ett väldigt bra substitut. Speciellt i ekologiska ägg finns mycket nyttigt.

Om inälvsmat som tanke ger dig äckel så ska du låta bli det tills du har lust att prova eller verkligen känner att du vill lära dig gilla det, men om det bara är smaken du inte gillar så håller jag med en av kommentarerna ovan. Testa biffar med liten procent lever, t.ex. 10%. Det smakar nästan som vanliga biffar. Vanliga biffar (dom jag gör i alla fall) innehåller kanske ca 60% lever.

mejeri
0

#207. Hej vad kul att du orkat läsa igenom hela den långa tråden och den har ju ändrats en del sedan start. Jag har ändrats. Jag var väldigt fettskrämd ett tag, men nu mår jag mycket bättre när jag får äta mig mätt på all god mat som finns att välja på med denna kost. Tack!

[ErikSvensson]
0

Önskar verkligen att fler gjorde som du Mejeri och börjar äta vettigt och laga riktig mat i tidig ålder, det kommer göra dig gott när du flyttar hemifrån då du tar med dig både kunskap och bra hälsa! Får hoppas att fler föräldrar/ungdomar kan inspirera/ta lärdom av varandra så som ni verkar göra i er familj.

Kommer själv från en "kolhydratrik" familj som tycker det är bra med barn som äter mycket och gärna tar flera portioner.. (vilket lett till en övervikt såklart..) och det är såå mycket svårare att bli av med dom "dåliga" vanorna när man är "uppfödd" med dom, så därför är det extra roligt att du är igång såpass tidigt. Skrattande

Fortsätter följa tråden med spänning!

Erik

mejeri
0

Hej alla, Det har gått rätt bra med maten tror jag. Makrill i tomatsås och opsies med stekt ägg är nödmat i skolan när dom inte serverar nåt vettigt.

Ska ju träffa Eva psykologen varje onsdag ett tag framöver och prata och kolla vikten. Jag har varit dit i eftermiddag. Ja hon sa väl inte så himla mycket men hon tyckte det verkade som det gått bra i veckan (Hon hade ringt mamma) Jag vägde iallafall 50,8 (+0,3kg) men kläderna sitter likadant så jag bryr mig inte.

missaz
0

mejeri; Fint att det går så bra för dig med maten! Glad Ville bara påpeka att vikten normalt sett varierar lite utan att det betyder att man lagt på sig (inte för att du verkar bekymrad över det, men ändå…)

Speciellt för oss kvinnor är det normalt att pendla ett par kilo upp och ner pga menscykeln. Många drar på sig extra vatten runt mens, så OM detta händer dig, få inte panik, det kan bara vara "normalt kvinnligt".

Fortsatt lycka till med allt!

mejeri
0

#212 Jo jag vet. Och beror ju förstås också på hur mycket man druckit. Inte tillförlitligt att väga sig efter man ätit utan man ska väl eg göra det direkt på morgonen om man vill jämföra från vecka till vecka

Fiana
0

Vad skönt att det verkar bättre nu :)

vill instämma med missaz om det kvinnliga och vikten - blivit tydligare för mig med lchf också - 2 veckor i månaden väger jag helt enkelt ca 1 kg mer, boom över en natt så är det där, och likväl borta igen efter ca 2 veckor.

bluegoose
0

#211 Hej mejeri! Jag har följt din tråd och är precis som de andra imponerad av hur du har kunnat argumentera för dig och samtidigt ta emot råd från andra. Så skönt att du släppt fettskrämdheten!

En sak som jag tänker på är att din kropp är i en tid av förändring och omformning. Du kommer garanterat att öka i vikt framöver - eftersom du fortfarande växer och din kropp håller på att mogna. Det är inte realistiskt att sträva efter att hålla vikten konstant när man är 14-15 år. Så bli inte panikslagen om vågen börjar visa lite mer, menar jag. Dessutom bygger du mer - och snygga - muskler på den här kosten och muskler väger en del.

- Så gör precis som du har gjort nu och titta på hur kläderna sitter och sånt i stället för att sätta ett exakt viktmål, tycker jag. Glad

Stort lycka till med fortsättningen!

[linda-pinda]
0

Härligt att följa tråden från början och ända hit! Jag var som de andra orolig i början men känner nu stor tillförsikt! Du är en stark, smart, driftig tjej som kan ta emot råd och ta till dig kunskap och samtidigt stå för dina åsikter! Snyggt jobbat! Jag önskar att jag hade haft både din kunskap och ditt självförtroende när jag var i din ålder! Då hade mycket varit annorlunda idag. men men, jag får göra bästa möjliga av situationen nu istället! Som sagt, härlig läsning! Lycka till i fortsättningen och fortsätt gärna skriva här, för det är roligt att följa hur det går för dig!

Kramar,
Linda

mejeri
0

Hej

Igår gjorde jag en jättegod torskrätt som tydligen blev familjens nya favorit. Såhär gjorde jag:

Strimla purjolök och lägg i en form. Lägg torskfiléer över. Salta peppra. Ångkoka broccoli och blomkål och lägg runtom.

Blanda grädde och timjan. Häll över. Strö över riven grönmögelost och lite cashewnötter. In i ugnen 225 grader 20-25 min. Servera sallad till.

Jättegott! Testa någon gång om ni vill.

GLAD PÅSK på er allihopa!!

nobban7
0

Låter gott! Glad Påsk själv!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.