Lightsaft o läsk
Hej!
Är ny för dagen på denna sidan. Jag undrar om FUN-light saft och annan lightdricka är tillåtet när man lågkolhydratdietar?
Vore jättetacksam för svar!
Kram Cia

Jag kan inte för jag tål inte sötningsmedel.
Men andra tål det tydligen.
Jag skulle nog försöka låta bli. Är rädd att trigga mitt sötsug.
Tillåtet är det väl, men inget att rekommendera av samma skäl som de ovan givit. Sötningsmedel triggar igång sötsuget. Lätt beskrivet. Hjärnan får signal om att munnen smakar sött och förbereder sig på den energi som skall komma med socker, kommer det inte så skriker både hjärna och kropp efter energin som den blev utan och man är i farosonen att antingen falla dit för mer sött (ev socker) eller så okynnesäter man annat för att döva känslan.
Många av oss som valt denna kosten har gjort det just för att vi inte tål kolhydrater (= socker) och vill bli av med vårat sockerberoende genom att lära kroppen att mat inte behöver smaka sött längre. Då är det dumt att lura sig själv med onyttiga sötningsmedel.
Men tillåtet är det om man klarar det.

ja, det är ju det som är svårt…så jag ska nog ta och skippa lightkläsken. Tack för svar./Cia
Hmmmm….tillåtet….gäller det även typ Canderel strö? Om man klarar av det vill säga…
Mina smörbollar blev så "tama" tyckte jag… Vill gärna rulla dom i lite Canderel istället för pärlsocker.
// Shintaida
Man bestämmer själv vad som är tillåtet, ingen annan kan veta vad man tål. Men det är inte hälsosamt att äta konstgjorda saker.
Jag använder lite hermesetas i efterrätter och kakor och godis (allt LCHF) då jag inte gillar smaken av Stevia, som är det enda naturliga sötningsmedel utan socker. www.stevia.se. Men jag lagar inte dessa "maträtter" så ofta bara när det är fest.
Jag har slutat med alla former av light och läsk dricker jag några enstaka gånger. men när det gäller saft kan jag dricka ett par glas i månaden kanske och jag använder min egen hemmagjorda saft för då vet jag vad som finns i. Samma sak då det gäller sötningsmedel- måste det absolut vara socker får det blir riktigt socker och inte det konstgjorda. Så går det till i mitt hus iallafall
Jag dricker svag funlight, tycker inte om smaken på vattnet här, men dricker vatten i Ödeshög och Linköping. Jag dricker en cola light på lördagen.
Men jag har inte problem med sötsug utan stärkelsesug, så det passa mej.

Kika lite på google:aspartam+hjärntumör

Jag har fått fnatt på Ramlösa med massor av goda smaker. De är ju inte sötade, utan har tillsatt aromer bara. Dessutom får man i sig mineralsalter som t ex kalium och magnesium.
//Karin

Man får ungefär lika mycket kalium o magnesium från vanligt kranvatten…men kranvatten spar miljön och är billigare. Jämförelse

Tack, det visste jag inte, intressant länk
//Karin

Jag är så glaaad att jag gick med här på denna sajten!!! Ni har fått mig att inse (efter 16 år) att light är farligt… herregud…min make har tragglat detta i tid och otid…har sett på Anna Skipper på tv3 och hört hennes förmaningar.. Har suttit här och bälat lightläsk och funlight d a g l i g e n.. sen jag gick med i Viktväktarna för första gången 1991.
Men nu fattar jag
. Tack!!!/kram Cia

cia4fun - Ja, vem har inte varit lurad…..sojabönor, grovt bröd, extrafibrer, pasta i mängd, rapsolja, lightprodukter…. mättatfett farligt osv osv….Jag har varit SUPERLURAD länge!
Jag har inte TV3 - Tycker Skipper att man ska passa sig för lightprodukter?

Pasi: Ja, när hon kommer hem till någon som hon ska hjälpa så "skäller" hon på de som har lightläsk i kylen.. Hon berättar om det här med att hjärnan "tror" att det kommer energi…men att det inte gör det och så äter man mer för suget kommer igen och då sätter fettet sig på buken och där är det livsfarligt att ha fett./CIA