Glassfabrik i köket!!
Vårkänslorna pockar på idag.. så jag startade en liten "glassfabrik" i köket.. så att det alltid finns glass färdigt när man blir sugen. Bara sätta sig på balkongen o gassa i solen med en skål efter jobbet :D
Gräddglass i divese smaker, lagom portionerade för två pers i sånna där smålådor man brukar få när man köper hämtmat från kinakrogarna. Alldeles lagom stora ju, att ja aldrig tänkt på det förut.. :)
Har nu gjort med rabarberlikör (sött, jag vet men gott), choklad, björnbär och jordgubbar.
Vad brukar ni ha för smaksättningar när ni gör glass? Vill ha tips på massor med sorter nu att ladda frysen med..
Jag brukar ha riven choklad med lite pepparmyntsessens.
Ooh, pepparmynta!! Det lät ju väldans gott. 

Kaffe!

Sött är gott, ja. Vid högtidliga tillfällen brukar jag göra hallonparfait, som jag lagt ut receptet på i någon tidigare glasstråd. Kan även göras i glasspinneformar!
Men som sagt, till vardags blir det alldeles för mycket kolhydrater bara av grädden i glassen!

Vad använder ni för recept när ni gör glass?
Vanilj.
#5 Mitt glassrecept:
3 äggulor
3 dl vispgrädde
1/2 dl sukrin
1 vaniljstång
Värm hälften av grädden med sukrinet och den delade vaniljstången får inte koka bara sjuda, ta bort från värmen och låt dra några minuter. Vispa ihop äggulorna med resten av grädden i en bunke. Häll den varma blandningen genom en sil ner i bunken under vispning. Låt blandningen kallna och häll i glassmaskinen.
Var köper man sukrin?
Jag tar på ett ungefär, 2-3dl grädde till 2 äggulor plus smaksättningen.. Bara vispa ihop, den ska va rätt lös i konsistensen. Ställ i frysen, brukar "rufsa till" glassen med en gaffel några gånger under frysningen så det blir lite luftigare. Sen får man ju ta fram den en stund innan servering så det hinner mjukna lite.
Jag har köpt steviva på vår hälsokost
går bra att söta hemgjord glass med
#7 Sök innan du frågar. Denna fråga har redan besvarats ett otal gånger tidigare.
CasaRamon frågade: "Var köper man sukrin?" Billigast blir Sockerfri.com tror jag? Leveranskostnad är i alla fall 39 kr oberoende hur mycket du köper.
Sockerfritt#11 Tack för ditt svar, nu vet jag var jag ska beställa sukrin.
#7 Sukrin finns att köpa i Stockholm vid Fridhemsplan på Daglivs, köpte igår, då fanns inte 500 g/69 kr utan annan fabrikant 350g/64 kr, dvs 44 kr dyrare /kg. Ringde Daglivs väl hemma, fick veta att 500gramspåsen fanns, att jag inte sett den bara! Det var jag som bad Daglivs ta hem Sukrin och mejlade sortimentansvarige om LCHF och att vi (då) var 10000 medlemmar på KiF, det går att påverka trots allt!
JAUS det är väl inte så konstigt att nytillkomna läsare frågar om sådant som vi "gamla rävar" sett avhandlas om och omigen! Jag tycker att det är trevligt med KiF att man för det mesta blir välkomnad och trevligt bemött!
Smörälskare

kanske man ska gå dit i morgon. då jag är i sthlm i morgon över dagen
Hannah - gör ett besök på Daglivs! En fantastisk affär med separat fiskdisk, en STOR delikatessdisk med alla sorters ostar, skinkor och korvar mm! Nej, jag är inte anställd/släkt men går 8:nde terminen på St Eriks Bridgeskola, dvs snart 4 år, alldeles brevid. När jag började bodde jag i Kungsängen, närbutiken var COOP FORUM där man tagit bort delikatessdisken, snart följde ICA inne i Kungsängen och tog bort sin trevliga bemannade delikatessdisk, konstigt nog, förstod aldrig hur de tänkte, försökte påverka men det gick inte.
Så det kändes som himmelriket och sen när jag framförde önskemål om sukrin och förklarade varför och de faktiskt tog in det tycker jag att jag kan göra litet reklam!
Smörälskare
Undrar om Sukrin finns att köpa i Uppsala, Är det någon som vet? Jag har en fråga till som kanske inte passar i den här tråden men jag frågar ändå: Vad är Wasabi och var köper man det? Har sett ett gott LCHF recept där man blandar Wasabi med Philadelpiaost och brer på rökt lax.
Tack på förhand
#7 Du kan tro att "sökfunktionen" som du rekommenderar till används flitigt och lika ofta som den används, så fungerar den inte särskilt bra.
Jag förstår att många av er som varit med länge tröttnar på att samma frågor dyker upp men vill du inte hjälpa till eller läsa inläggen så går det ju bra att hoppa över dem. Eller du menade kanske inte att du skulle "låta" så sur som du uppfattades 

Wasabi är en stark japansk pepparrot. Illgrön. (några stackare har förväxlat den med marsipan o stoppat en stor kluns i munnen - inte bra!) Finns på tub i många affärers asiatiska avdelning…
Och det är jättegott på lax!

Ogilla: tack för tipset om affären. Hittade till och med kokosfett där. Blir att gå ditt flera gånger när man har vägarna förbi Sthlm
#17 På vilket sätt "lät" jag sur? Det var ett tips, och ja, jag vet att sökfunktionen inte är bra.
Punch, Ägglikör eller krossade polkagrisar Super gott!!