Skära ner på båda.
Hej!
Jag kör på lågkolhydratsdiet för jämnan, men är det inte bra att skära ner på fettet också om man strävar efter tex viktminskning?
och alltså försöka få större delen av kosten i form av protein?
Vad gäller motion funderar jag på vilken som är bästa motionsform då man inte äter kolhydrater?
Jag tränar gym + kondition 4ggr/ veckan, men man orkar ju inte lika mycket nu då man inte käkar kolhydrater.
Glad för tips! :P
Tack på förhand!
Läs tråden "Vanliga frågor och svar" där finns en del av svaret - sedan är det riktigt ohälsosamt att äta en kost baserad på större delen protein. Så kort svar: nej - dum idé.
Du orkar mer när du är ordentligt omställd på fettdrift

Jag tror att det är bra att kolla hur mycket mat man egentligen behöver emellanåt.. det är lätt att äta lite för mycket bara av vana eller för att det är gott!
Nej det är inte bra att äta för mycket protein.. proteinet skall motsvara ditt behov av byggstenar.. och fettet ditt behov av energi!
Pröva hellre om du kan äta lite mindre potioner.. utan att svälta eller bli vrålhungrig allt för tidigt innan nästa måltid!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Och om du inte orkar att träna så är du förmodligen inte omställd, eller så äter du inte tillräckligt om jag skall tolka att "för jämnan" innebär åtminstone >1 år på LCHF och vid det laget är man omställd.
Man skall äta protein efter den kropp man har och efter hur mycket man tränar. Inte efter en diet.
Tack för svar :)
Jag har inte ätit en Lchf i ett år, men slutade äta pasta bröd ris m.m för ca 3år sedan.. Sedan har det väl gått i perioder.. Det har ju varit enkelt att gå ner i vikt då man vill det och så.
Nu har jag en till sån period inför sommaren :)
Hmm jag tänker inte så mkt på fettet mest på proteinet.. det ser ut så här idag tex
Frukost: en halv kyckling file tomat och vitlöksost (light)
Träning ca 1h innan jobb
Mellanmål: Proteinshake (whey-80)
Lunch: resten av kycklingfilen och 2 cocktailtomater.
Middag har jag inte ätit än, men lär bli fläskfile lr ngt..
Äter dom flesta efter lchf för att gå ner i vikt eller för att bara ändra livsstil ?
Tack igen :)

Det där såg verkligen fettskrämt ut.. och väldigt lite mat.. orkar du verkligen träna på det??
Än så länge gör jag det. :)
men orkar inte köra i samma tempo direkt.
Men till middag blir det nog iaf 2-300gram kött å kanske ost lr ngt, så det där är inte hela dagen riktigt än.
Hm. Inte konstigt du inte orkar träna. Jag skulle undra om det är tillräckligt ens för en liten person som inte tränar, speciellt med avseende på fettet som verkar helt frånvarande. Den kosten ser snarare farlig ut, att bara äta protein leder till rabbit starvation.

Ingredienser i Whey -80; Ultrafiltrerat och instantiserat vassleproteinkoncentrat, sojalecitin, sojalecitin. Låter sunt och nyttigt….
Om du inte äter kolhydrater så måste du ju få i dig fett för att få någon som helst ork. Light-ost innehåller ju mer kolhydrater än fet dito.
Man steker ju kycklingen i fett, inte så den dryper kanske men man har juh lite fett där med.
Hmm ja det har du nog rätt i ska kanske byta osten mot en som inte är light. :) Tack.
Tycker whey-80 fungerar bra, det är inget man ska ta om man är hungrig dock, men funkar bra som mellanmål eller efter träning.
Hur ska en tallrik med fett se ut då? :P
Är det där ägg-mjölk gott?
vad tar man som mellanmål i en lchf diet?
Tack för svar igen :)
Jag som inte varken arbetar eller tränar äter mer än det där exemplet. Jag skulle aldrig klara en hel dag på så lite.
Själv ska jag börja använda minmat.net som hjälpreda. Så att jag verkligen får i mig det jag behöver.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Med det lilla du äter bryter du snarare än bygger upp kroppen…..
På tok för lite fett!

Jag kämpar själv för att få ihop en fungerande dag. Jag ligger bra på mina kolhydrater (ungefär 5-7 g om dagen) men på tok för högt i protein (ca 90 g om dagen) och alldeles för lite fett. Funderar starkt på att äta mer äggula och mindre kött och mer smör. Rekommenderar verkligen dig att börja med minmat.net, åtminstone tills du lärt dig vad och hur du äter, näringsmässigt.
Mellanmål är ju makrill, hemmagjorda köttbullar som står i kylen, ölkorv, i viss mån nötter, paranötter, turkisk yoghurt, keso, fetaost, baby-bell, ja alla såna där små goda feta ostar.
Lycka till

Tillägg; om du äter dig mätt när du väl äter så behöver du inga mellanmål, jag lovar.
Beanässås är ett bra sätt att öka fettintaget.

Sådana där proteindrinkar är inget för vanliga motionärer.. du skall äta ditt protein inte dricka det!
För elitidrottsmän kan sånt ha en funktion.. de har som regle problem med att få i sig de mängder de behöver!
Om du vill träna effektivt måste du förutom protein och andra byggstenar äta tillräckligt med energi.. annars så riskerar du snarare att bryta ner musklerna som energi!