Alkoholförbränning?
Jag undrar om denna kost får kroppen att förbränna alkohol långsammare… Dvs på "vanlig" kost visste jag att om jag tar en flaska vin på kvällen en dag bör jag skippa att köra bil till kvällen dagen efter, en del säger att alkoholen förbränns långsammare när man äter så här, stämmer det? Bör man låta bli att köra extra länge om man druckit och ätit LCHF jämfört med om man druckit och ätit "normalkost"?

Jo, det är jag ganska övertygad om. Uppfattade det som att jag kan dricka mer som lchf:are än vad jag kunde tidigare men har nu insett att det beror på att ruset kommer senare. Alltså borde även tillnyktrandet komma senare, tycker jag

Att man känner sig annorlunda och full på mindre har jag också noterat på sistone men frågan är om alkoholen i sig stannar i kroppen längre som trådstartaren undrar, bra fråga, jag har ingen aning.

Etanoloxidationen görs uteslutande i levern. Det enda kända som kan påverka den hastigheten (varierar stort på individbasis, kön, vikt, arv) är fruktos. Men det är ganska marginellt. Dvs du måste äta bra mycket fruktos för att hastigheten ska öka… i princip så mycket fruktos att du kommer att få diarré av det. Sen är ju inte heller av flera skäl fruktoskonsumption bra, snarare värst av alla kolhydrater !
Medarbeterare på Kost