En apas betraktelser.
Har ätit LCHF i tre veckor nu och det har hänt en hel del…
Som nu idag tex hade fuskdag igår (men bara väldigt lite för att jag fyllde år) och i morse (för att jag var bakis (inte sant) och kunde unna mig ostbågar till frukost). Insåg ganska snabbt att jag egentligen inte ville ha för det helt enkelt inte var gott. Lyckades dock inte motstå och satte ändå i mig hela påsen.
Men nu känns det ändå som att jag kanske på sätt och vis behövde göra det här avsteget för att inse att det inte var värt det alls. Och jag är ganska säker på att jag inte kommer att göra om det i första taget för nu vet jag ju hur det är. I vanliga fall hade jag verkligen känt mig som en värdelös skit efter en sån här grej men nu är jag ändå lugn. Har på något mirakulöst sätt förstått att man inte kan förändra allting på bara tre veckor (inte likt mig) och att jag faktiskt har kommit en bra bit på väg.
Nu får jag bara kämpa med huvudvärk och trötthet idag tack vara ostbågarna, och det är ju jobbigt såklart men samtidigt också en morot att hålla ner kolhydraterna. De är liksom inte tillräckligt goda för att väga upp att må risigt. Och att drivkraften att bara så snabbt som möjligt sätta i mig hela påsen inte var så stark som den varit förut, när det bara händer utan att jag knappt märker det förrän påsen är tom och jag proppmätt och illamående, känns också bra och lovande.
Har även märkt att jag är stabilare rent psykiskt. Har varit i situationer som jag som så gott som säkert flippat ur totalt av och fått panikattack. Men nu "nöjer" jag mig helt enkelt med att bli ledsen och arg, kanske lite mer än vad situationen kräver men ändå ett stort framsteg för mig.
Och DESSUTOM så har jag redan minskat 5 cm runt midjan. Genom att bara äta. Jag har aldrig nånsin ätit så mycket som jag gör nu. Det är ju inte klokt! :D
Ostbågar till frukost?! Yak! Säger en som älskat ostbågar i sitt tidigare liv…
Du har upptäckt samma sak som många måga andra: De där eftertraktade kolhydraterna smakar inte så jättegott när man väl äter dem…
I övrigt verkar du ju ha gjort fina framsteg, grattis till det!

Grattis till insikt och ett försenat grattis på födelsedagen!

Tack för peppen! Behövs verkligen nu för dagen som började så bra har redan utvecklats till katastrof. Jag känner mig så värdelös och det verkar som att allt jag rör vid blir till bajs..
Hehe, det kan du nog tacka ostbågarna för…
Ta det lugnt, det är en ny dag imorgon.
Släng allt vad ostbågar och liknande heter nu ikväll och se till att du vet vad du ska ha till frukost imorron, så du är förberedd! *kram*

#4 Låt oss säga att kolhydrater och PMS är en dålig kombo..Stackars min karl, hoppas att han fortfarande vill träffa mig imorgon ;)
Känns just nu som om jag aldrig mer vill äta (dåligt tecken) men jag tänkte muta mig med avokado som jag älskar så jag hoppas på att det fixar sig. Håll tummarna för mig!
Absolut! 

Ätet idag:
Frukost: en liten ostbit och en tomat, ett stort glas vatten
Lunch: lite svampstuvning med mycket smör i, ett stort glas vatten.
Antagligen på tok för lite men jag mår ändå illa. Är inte heller särskilt mätt men känner mig ändå innerst inne i ärlighetens namn väldigt nöjd över det och har inga större planer på att äta något mer idag. Möjligen en avokado.
..om jag orkar gå till affären (fat chance). Har noll och ingen lust att göra något som helst idag men om inget oförutsett händer tänker jag tvinga iväg mig själv till dansen ikväll och hoppas på att det här eländiga tillståndet släpper.
Inga planer på att äta mer, och klockan var bara två på dagen när du skrev det? Beror det på att du mår illa och har dålig matlust?
Du löper risk att få både sockerklåda/sug om du äter så lite, och får du inte i dig mer energi än lite ost och lite svampomelett på en hel dag så lär du få dras med tröttheten. Ett sätt att försöka få mer aptit och slippa illamåendet är att äta flera mindre måltider/dag, tillfälligt dra ned på fettet (om man nu äter mycket fett dvs) samt att äta mer grönsaker. Hoppas du snart mår bättre, och känner dig piggare!

Jag hade dålig matlust för att jag var deppig. Men jag gav mig själv ett mission att leta upp mitt nya källarförråd och då släppte det lite. Sen var jag och dansade magdans en timme vilket gjorde underverk för humöret och sen hade karlsloken lagat jättegod fisk så det styrde upp sig tillslut.
Idag har jag varit riktigt duktig och ätit bara bra saker och lagom mycket (med undantag för ett gäng vindruvor men det får jag leva med).
Vad bra att det ordnade sig:)

Dagens skörd än så länge:
Sen frukost:100 g korv (36% fett, 24% protein, 1% kolhydrater),
en liten skål fjällfil (4,2% fett, 3,3% protein, 5% kolhydrater) med lite hela linfrön samt
en stor kopp te med en minimal skvätt gammaldags mjölk för gammal vänskaps skull och en klick (matsked?) cocosfett.
Gott, jag är mätt och nöjd, och snart förhoppningsvis inte lika död i magen som jag varit på sista tiden.
Hej hopp!

Alltså cocosflott är grejen! Sen jag började med en klick i mitt morgonte har centimetrarna rasat av mig. Jag tror knappt att det är sant.
Igår var jag på middag hos ett par vänner som hade lagat ungsbakad lax täckt med majonäs, cf och oregano (så gott så det var inte klokt), fixat en schysst sallad till mig och potatis till sig själva. Värsta middagen! Annars är jag alltid lite orolig när jag ska äta borta för många fattar inte riktigt vad jag kan och inte kan äta.
Fö finns det numera på min ICA små mini-ölkorvar som är nya tidens godis. Fram för ölkorvar i påskägget!
Jag är på det hela taget väldigt nöjd med mig själv just nu. Känner mig smal och snygg och mår mycket bättre i huvudet, ingen panikångest här inte :D
Och som bonus ett litet tips som inte har med mat att göra:
magdans gör underverk för humör såväl som midja.
Glad påsk!