Hormonernas påverkan
När jag var ung åt jag p-piller under några år.
Jag är spensligt byggd, men hade "kagge". Var "normalt" fettskrämd och bantade givetvis med jämna mellanrum.
Jag noterade under flera års tid att på våren behövde jag inte göra det, gick ner ändå. På hösten däremot gick jag alltid upp i vikt, hur jag än försökte svälta mig.
Hormoner är ju fettlösliga och nu när jag äter mer fett så får de väl mer att säga till om?
Började med LCHF för 13 månader sedan. Tappade snabbt ett par kilo och 3 cm i midjan. (Låter inte mycket, men det var det på min kropp - tro mig!)
Sedan har jag stått i princip still, men är hur nöjd som helst ändå, har börjat träna o försöker bygga lite muskler.
Nu när jag varit på semester i två veckor och misskött mig lite med utekvällar med vin, lite frukt mm, mm så har jag i alla fall gått ned.
Kan det vara hormonerna som säger åt kroppen att lagra fett när vi går mot mörkare tider, och låter den släppa lite mer när det blir vår igen?

Samma här, jag väger alltid lite mindre under den varma årstiden!
Sen om detta är hormoniellt styrd eller ej vet jag inte.. isåfall är det mörker o kyla som ändrar balansen!
Men det kan lika gärna vara tristess o vinterdeppression!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag upplever också att det är lättare att gå upp i vikt under vintern - kanske är mörkret stressande eller kanske beror det på större D-vitaminbrist under vinter…. eller så är jag som björnen som verkar ha en inbyggd klocka som reglerar insulinresistensen.
I år har jag inte upplevt viktuppgång - enda skillnaden mot andra år är nog att jag ätit lite mer D-vitamin (också ett hormon/prohormon).
PS Alla hormon är inte fettlösliga och de som är det åker ju inte runt i kroppen med smörklumpar.