Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 1300 ggr
Karin20
0

Måndagsgratäng med spenat

Ur Fredriks Fiskar och som han skriver "Prova gärna med dina egna favorittillbehör"

Till 4 personer:

400 g fryst torskfilé

1 pkt fryst bladspenat 250 g

2 tomater

1 knippa persilja

smör till formen

2 dl créme fraiche

salt, peppar

1-2 dl svarta oliver

Tina fisken. Tina spenaten och pressa ur det mesta av vätskan. Skär tomaterna i tärningar. Hacka persiljan. Sätt ugnen på 225 grader. Bred ut spenaten i formen. Toppa med fisken. Strö över tomattärningar och persilja (spara lite persilja till garneringen) Krydda crème fraichen med salt och peppar och häll den över fisken. Sätt formen i ugnen och låt stå cirka 15 minuter eller tills fisken är färdig. Garnera med oliverna och den sparade persiljan.

Jag tog bort tomaterna och finhackade oliver i crème fraichen. Garnerade också med forellrom. Dyrt, men oerhört gott. Röd kaviar är enklare.  Och med färsk fisk och färsk spenat blev det super. Gott och enkelt.

//Karin

Margareta
0

TACK, låter supergott!!!

Skall absolut testas.

Numer pensionär i Nynäshamn

Karin20
0

Fredriks Fiskar har massor av goda recept som är användbara för oss, men man kan väl inte skriva av dem för mycket, jag vet inte vad immaterialrätten säger om det? Men något är väl ok

//Karin

Margareta
0

Jag skulle gissa att det upplevs som oerhört positiv reklam, med källa och allt, men som sagt 1 kanske kan räcka!

Numer pensionär i Nynäshamn

Iza_the_cat
0

Måndagsfisk på en onsdag det gick bra

Men hade ingen Crame Fraiche hemma så det fick bli turkisk yoghurt och vipgrädde och lite färska örter i blanda form. Sen hittade jag färdig blanda blad spenat med vitlök som jag la i botten det blev en riktig hit