Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5121 ggr
mumsan
0

Viktuppgång??!!

Oj vad besviken jag har varit de senaste dagarna. Mina mått blir större och vikten med. Förstod att något är galet med matintaget. Läste klart SSS bok Ät dig ner i vikt och där står det att om man inte har så många kg att gå ner som 20 och mera så kan det vara svårare att gå ner än om man har många kg övervikt. Tänkte att jag vet ju inte matmängderna och att jag kanske äter för mycket mat. Det jag kan minska på är proteinerna och äta ännu mera fett. Så jag kollade på gram i calcounter och idag  åt jag nog väldigt bra, men det kan bli bättre: prot 121 gr, kolh 16 gr och fett 173 gr i % bev det 23, 3, 74.

Funderar tom. på den stränga dieten med enbart biffar till alla måltider, de är ju väldigt mättande minst 200-250 gr styck 3ggr om dagen och vatten.

mumsan

DaMum
0

Jag är ganska ny på LC-kost också, så jag håller med om att det kan vara svårt att hitta den mängd som passar en själv. Men jag tror du kommer att lyckas finfint och önskar dig LYCKA TILL!

mumsan
0

Oj vad snabbt du skrev DaMum, tack!

Det är alltid roligt att få svar/kommentarer och uppmuntran.

Har prövat så mycket annat, så nu finns inget annat alternativ.

mumsan

Margareta
0

Sten Sture säger alltid att man skall äta så mycket som kroppen säger. Min kropp sa efter ett tag på stora portioner att jag inte behövde lika mycket mat längre.

Det är viktigt att äta mycket mat och fett i början så att man inte får något sug.

SEN när suget är borta och man är trygg i det man äter, då upptäcker man en dag att portionerna kan bli mindre ELLER måltiderna färre…

Numer pensionär i Nynäshamn

Gugge
0

hej, jag läste någonstans, tror det var i Skaldemans bok, att jag inte fick äta så mycket fett att kroppen inte förbrände kroppsfettet, inte dietfettet. Men när jag läser här så börjar jag undra om jag inte är för försiktig med fett. Så idag köpte jag kokosfett..

DaMum
0

Jaa… mumsan och ni andra också, det är inte lätt det här. Eller egentligen är det ju enkelt såtillvida att det inte är så mycket krångel med VAD man ska äta. Däremot varierar ju åsikterna om mängd…

Jag har också tolkat Skaldeman som att man i början inte alls behöver vara försiktig, utan gärna kan "fläska" på. Men så har det börjat droppa in åsikter om att man ska minska ner på ditten och datten…

Jag är nu inne på min andra vecka som strikt LC-are. Hade bestämt att jag skulle avstå helt från grädde och creme fraiche denna vecka, om inte måttbandet visade något positivt. Men nu har jag ju bestämt att skjuta upp mätandet en tid. Däremot ska jag faktiskt väga mig på fredag. Så om jag inte har tappat något i vikt, eller om jag gått upp i vikt (så känns det) så tänker jag alltså plocka bort grädde och mjölkprodukter.

Och jag är hungrig hela tiden… Det var jag inte i början, skryter ju t o m på "Min sida" här om att jag håller mig mätt på enbart 2 måltider per dag. Men så var det de första dagarna, jag lovar! Nu vill jag äta hela tiden. Magen skriker efter mat!

Vid 7-tiden satte jag i mig en GIGANTISK portion av 1 del Keso och 3 delar vispgrädde. Vid 9-tiden åt jag ett helt paket Grilstads fårsalami (26% fett, 21 % protein, 1 % kh). Jag är utsvulten!

SvartKaffe
0

DaMum: Hur åt du innan? Är kroppen van att få något ofta? Kanske kan du testa att dricka lite ljummen buljong innan du äter något? Vätska mättar också och ibland är hungersug "förklädd" vätskebrist.

Mumsan: Om det är till nån tröst så står jag totalt still efter att ha gått ner mina vattenkilon. Har hållt på två månader nu med lchf. FUnderar också på de där bantarbiffarna….

tessie
0

Hej

Jag har i bakhuvudet att om man är hungrig fast man äter enligt

LCHF så är det kroppen som skriker efter kolhydrater. Det är

ju helt logiskt att kroppen talar om att det är något som fattas.

Men efter ett tag så fattar den, att det blir ingenting av med det.

Så det så.

DaMum
0

SvartKaffe; Innan jag började med LC så åt jag i princip ingenting. Det senaste halvåret har jag levt i askes, en salig blandning av strikt vegetarisk och fettfri kost och Nutrilett, Naturdiet och andra måltidsersättningar. Resultat = 0.

Jag har också hört att hunger/sug kan vara förklädd törst, men jag dricker ofantliga mängder och kan inte dricka mer än jag gör, för då skulle jag kissa på mig hela tiden.

tessie: Jag kan också känna att det skulle röra sig om något slags kolhydratsug. Ibland inbillar jag mig t o m att jag skulle bli mättare av kolisarna, fast jag vet att det inte är så egentligen.

Man får bita ihop…

susanne.s
0

Jag håller också på att tappa sugen! Jg går inte ner ett dugg!

Jag har 5-8 kg kvar att gå ner som mest. Jag tycker att jag äter som jag ska men icke då. Finns det flera i min situation? Vad gör vi?

DaMum
0

Enligt Skaldeman ska man - om man hamnar på en sån där platå - ha "is i magen" och fortsätta, eventuellt elda på lite extra på fettbrasan, alltså lägga till lite fett.

Vad jag förstår så är det svårast när det återstår de där sista kilona, och jag antar att kroppen liksom vill vara säker på att det inte handlar om svält, att den riskfritt vågar fortsätta förbränna.

Lycka till och håll ut! Jag håller tummar och tår!

susanne.s
0

Tack DaMum! Jag har inte haft flera kilon att gå ner sedan jag nappade på det här. Visserligen har jag vikväktat och gått ner tidigare men det är år sedan. Jag går inte ner alls jag har bara platå men jag ska försöka med 0 kollisar får se…. Finns det ingen som kan uppfinna ett 0 kollis bröd. Det är det enda jag saknar nu. Tilläggas bör att jag har gått upp ca 1 kg men jag känner mig smalare på nåt sätt!

DaMum
0

susanne.s du HAR säkert blivit smalare också! Vikt och kroppsvolym synkar inte alltid, det kan gå i omgångar.

Har du läst Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt"? Där står mycket om just det här och om platåer o s v. Och initialt vet jag från säker källa att vi kvinnor t o m kan tendera att gå upp i vikt innan omställningen är klar.

Vi är trots allt summan av allt vi gjort och ätit tidigare!

Lycka till!

susanne.s
0

Tack DaMum. Jag har läst SS bok. Det var så jag hamnade här.

Jag försöker väl lite till då ….

DaMum
0

Jaa, susanne.s, det tycker jag du ska göra. Även om inte vikten minskar i den takt du önskar, så är hälsovinsterna så enorma med den här kosten, så bara det är orsak nog att hålla ut.

Kram!

Gittan-Xyz
0

Ja, tänk om man kunde följa berättelsel i SSS bok: bantarbiffar tre ggr om dan, vatten och kaffe. Det var väl så? Och man går ner 1 kg/dag. Nog skulle man väl kunna stå ut med det i 10 dar. Om jag levde ensam skulle jag mycket lättare kunna göra det, mycket svårare när man har andra att ta hänsyn till.

Ingeborg
0

Här kommer mina erfarenheter.

* Suget direkt efter ett "avhopp" botar jag med FETT, tills jag blir nöjd (då kan jag inte hålla min kalorigräns) Detta tar ett par dagar innan suget försvinner.

* SEN kan jag ta itu med viktminskningen och då håller jag mig på runt 1700-1800 kalorier och kolhydrater under 5%.  Detta  tar också ett par dagar innan jag kommer i ketos och börjar gå ner i vikt.

* Tålamod   UTAN att gå över 1800 + 5% någon enda gång.

DETTA ÄR RECEPTET FÖR MIG Skrattande OCH DET HAR TAGIT MIG ETT PAR VÄNDOR ATT KOMMA PÅ DETTA.

Lycka till, nyfiken på hur det kommer att gå för Er alla här.

jazza
0

Ingeborg - det låter vettigt det du skriver

Ska pröva ditt recept!

Margareta
0

ingeborg: Det där lät lika bra som om jag hade skrivit det själv… precis så tänker och handlar jag också.

Sug botas med fett tills man är NÖJD och aldrig mindre.

Sen tar man iut med viktminskningen och jag det går automatiskt för mig eftersom portionerna minskar när jag får så mycket fett…

NAan
0

Här kommer mina erfarenheter!

Jag har ätit LCHF i över tre månader och startade då på 98 kilo. I början krävdes massor av fett och protein för att stilla kolhydratsabstinensen, alltså suget. Efter två veckor hade jag gått upp en del och min mage var i olag, så jag tog bort alla mjölkprodukter. Jag minskade också på insulinet rätt snabbt… eftersom jag inte behövde lika mycket.

På nyårsdagen vägde jag 102 kilo, alltså efter 3 månader… nu väger jag 97 kilo… så det tog tre månader, men nu börjar det hända grejor…

Mervi
0

Jag har inte heller gått ner mer än de 2-3 vattenkilon i början. Sedan har jag pendlat fram och tillbaka och nu efter jul har jag lagt på mig ytterligare kilon. Har också ca 7 kg till mitt mål, och dit lär jag inte komma på detta sättet.

Måste börja tänka om igen.

Jag motionerar ofta, cyklar, promenerar och nu även tränar styrka bara för att komma igång och hålla kroppen i trim. Hoppas det snart händer något.

mumsan
0

Slutresultatet av alla kommentarer blir för mig att fortsätta testa mig fram. Kanske avstå från ost, grädden i kaffet vill jag inte vara utan. Sen kaloriintaget det blir olika för mig men nu ligger jag på ca. 2000. Det pendlar en del.

Det skulle vra intressant hur mycket ni äter som har hållt på ett tag. Inte i procent och gr utan vad som kommer på tallriken!

Jag vaknar ofta tidigt på morgonen även om jag inte har sovit klart, är hungrig och kan inte somna om om jag inte äter. Då har jag nu lärt mig att inte äta för ofta, så det blir en frukost och sen blir jag jättehungrig vid 11tiden, drar ut på tiden lite till och det blir lunch sen på kvällen mellan 5-7tiden är jag hungrig igen. Ofta blir det lite ost och smör senare eller stekt ägg om vi är vakna länge.

Jag kan inte äta mera vid varje enskild måltid för att klara mig på 3 måltider.

Så här kan jag äta en dag:

frukost: 2 ägg, kokta eller stekta,bacon eller, skinka och smör och ost, kaffe med smör i ca 5-10 gr och grädde.

Lunch: 3 köttfärsbiffar (ca. 227 gr) fyllda med fetaost, några strimlor röd paprika, lite smör till biffarna.

Eftermiddagskaffe med smör och grädde, 2 ischikladformar med arrakbollsmet i .

Middag: En köttförsbiff med fetaost och 1,5 dl coleslawsallad (även med grädde i)

mumsan

mumsan
0

Jo det här med att kroppen säger till när den är nöjd. Vet inte riktigt hur det känns?

Har lärt mig att man blir först riktigt mätt efter 20 minuter när man har ätit. Det brukar stämma.

Äter ni mycket smör när ni vill äta mera fett några dagar?  

mumsan

Margareta
0

jo, mkt smör blir det vissa dagar…

Mervi
0

Mumsan: Jag har ätit så här idag

Frukost: 1 stekt ägg, + 2 skivor köttfärslimpa + lite potkäs + kaffe med smör

Lunch: Kalops, blomkål, isbergsallad, gurka

Middag: Köttfärslåda med spenat + potkäs

Kväll: Kaffe med smör

2016 kcal minus 200 för motionen=1816

89g proteiner, 11 g kolhydrater, 182 g fett, %:18/2/81 enligt Calcounter.

mumsan
0

Mervi: Så mycket grönsaker äter jag inte nu som du gör. Vad är potkäs?

Om det håller i sig med min viktminskning, ja det står rätt, jag har nu gått ner 1 kg och det känns jättebra. Har hållt på ett tag nu. Först med GI i några månader och nu med LCHF som jag började med för några månader sen. Så alla ni som kämpar håll ut. Det fungerar.

mumsan

Margareta
0

Ptkäs är riven ost blandat med smör. Recept finns under ostrecepten.

Mervi
0

Potkäs är riven ost med smör och kryddor. det finns recept i forumet här till vänster under Mat-recept på osträtter och fett.

Det är gott till allt kött. Jag äter inte så stora mängder grönsaker, 2 par blomkålsbuketter och lite gurka och sallad för syns skull på lunchen. Oftast äter jag middag utan grönsaker.

Gittan-Xyz
0

Jag tar klickar av smör när jag är hungrig mellan målen.

Mervi, tänk om vi skulle köra den variant som Skaldeman skrev om i sin bok att de testade i USA på -30-talet. Bantarbiff, vatten, kaffe x 3 ggr dagligen x det antal kilon vi vill gå ner. Alltså på 7 dagar skulle du gå ner din önskade övervikt. Låter det inte helt otroligt? Men det var ju väl beprövat.

Själv vägde jag 56 kg när jag hade kört LCHF sommaren 2005, därefter gick jag över till Stenålderkost i 8 månader och gick upp till 60 kg, sedan återvände jag till LCHF-kosten och gick på nio månader ner till 57 kg. 1 december-14 januari åt jag vanligt och gick upp till 63 kg. Rätt intressant som jämförelse.

Mervi
0

Det skulle jag kunna tänka att göra om jag inte jobbade, ta en eller två veckor med den dieten, men jag kan inte äta bara biffar på jobb, det går inte. Men varför inte köra på semestern om man fortfarande inte gått ner till det.

mumsan
0

Har ätit biffar i 2 dagar nu men med lite coleslav och fisk till lunch idag. Det blir ganska entonigt med biffarna. Men man kanske skulle pröva. Fast jag tycker om mat och det är ju trevligare att äta när det är gott.

Jag tar alltid smör i kaffet nu och när jag vaknar tidigt på morgonen, kanske 4,5,eller 6 och har några timmar kvar att sova men det suger i magen och tankarna maler i huvudet om saker så kan jag inte somna om. Då tar jag en kopp lugnande te med en stor klick smör i och ibland rullar jag in smör i några skivor ost. Det hjälpte mig dessa dagar nu och dessutom var jag ganska aktiv jämfört med annars.

Är mycket bättre i mitt knä och kan röra mig mera. Det andra knäet får nog vänta ett tag till med op. Träffade Dr,n idag och jag fick välja men det går ju inte att belasta ordentligt ännu. Så det blir väl till hösten efter rötmånaden.

mumsan

mumsan
0

Mervi jag äter mera proteiner än vad du äter och det är kanske för mycket, lite olika varje dag men en bra bit över 100g.

Jag måste kanske ändra lite för att få bättre resultat? Vill alltid göra det bästa!!!!

Men jag har gått ner 1 kg så jag är nöjd till en början att det händer något. Vägde smöret i dag för skoj skull och det var mera än 50g.

mumsan

mumsan
0

Fettbrasan brinner nu!

Har hitat min nivå av matmängd och förstår nu när jag har ätit nog som du skrev om Margareta.  Det tog lite tid att lära sig efter alla indoktrunerade matideer man fick lära sig förr med VV om mängd  av maten. Det spelade ingen roll om man var mätt eller inte så föreslogs vad man skulle äta utan att själv tycka till.

Har blivit lite smalare och kan ha jeans som var för trånga ett tag.

mumsan

Margareta
0

Grattis mumsan!

Mervi
0

Vad bra mumsan. Det är skönt när man hittar det fungerande konseptet.Glad

mumsan
0

Jo det känns skönt samtidigt som vikten inte står still när den väl har gått ner så går jag fort up igen någon dag och sen ner igen. Som i morse vägde jag ytterligre minus 1 kg. Jag måste sova ordentligt inte vara upe när jag vaknar utan försöka somna om. då går det lättare. Men på dagen så vägde jag nästan plus 2 kg mer än morgonen. det verkar konstigt. Men jg får väls trunta lite mera i vågen, även om det är svårt. Jag känner åtminstonde att jg är smalare på klädern och dubbelhakan är mindre, där märker jag det alltid först.  Det får ju vara en tröst. Sen är jag olika hungrig olika dagar. 

Det jag lite gruvar mig för att äta smörgåstårta på dopet av mitt barnbarn. Ska resa långt i slutet av månaden och det känns inte trevligt att tacka nej till maten. Men jag får väl överleva det ändå. Vill ju gå ner några kg nu under februari som jag anmälde mig till. Har redan planerat att ta med mig biffar, ägg, smör och kaffe med grädde och smör på resan. Då klarar jag mig gott och väl.  Annars längtar jag att få hålla om mitt lilla barnbarn en liten kille.

mumsan

Mervi
0

mumsan: alla väger mer på kvällen än på morgonen, helt OK. väg dig inte hela tidenFlört. Jag menar flera gånger per dag.

Smörgåstårtan är så klart inte det bästa att stoppa i sig, men det är nog bara brödet som du behöver skippa. Vilken bra ide att du planerat att ta med mat. Om det funkar att ha eget med är det ju kanon.

Jag har ätit någon gång när det inte fanns något alternativ. Det viktigaste är att man sen återgår till LCHF direkt efter och inte låter det flippa ut. Inte alltid det lättaste.

Kul att vikten dalar.

mumsan
0

Maten jag tar med är endast för resedagen. Hemma hos sonen handlar jag och lagar det jag vill ha. Han kommer nog att bli sugen när han luktar bacon och stekt ägg till frukost, men mamma äter du sånt nu, kommer han att säga!