Frukosten på sjukhus
Jag pluggar och har därför tagit ett extra jobb som städare på sjukhuset för att klara ekonomin. Idag fick jag gå bredvid och lära mig allt jag ska göra. I morse vid 7 gjorde de frukost åt patienterna:
Hon kokade en stor gryta med gröt. Till det lingonsylt eller lågkalori lingonsylt eller mos. Lätta, (margarin!!!) serverades till brödet, givetvis serverades många mackor… Musli och kornflakes serverades också.
Jag kände mig så frustrerad när jag såg den kolhydratrika och nästan helt fettfria mat (förutom margarinet…)som serverades till alla stackars sjuka patienter. Den enda skymt av protein var en liten ynka ost skiva per macka.
Var även inne på diabetes avdelningen, där satt det en stor plansch på väggen med kostcirkeln… Det stog om vikten av att balansera måltiden. För mig känns det som ett elakt skämt mot alla diabetiker, uppmana dem äta så mycket kolhydrater!!!!! 
Samtidigt så känner man sig så hjälplös! Det är en allmän "sanning" att tallriksmodellen och mycket kolhydrater samt lite fett är bra för alla… Det säger ju alla dietister och läkare på sjukhuset.
På frukosten i personal rummet (vid 8.30 ) var jag den enda som inte åt någon frukost. De andra (som åt sitt bröd, sina flingor och sina frukter) frågade om jag inte var hungrig nu. Jag sa att jag äter innan jag åker till jobbet ( alltså 05.30) och står mig så bra på det att jag inte behöver äta mer före lunch. (11.30). De fick stora ögon och sa att de minsann hinner bli vrålhungriga till 08.00…..
Oj då, blev visst ett långt inlägg. Men jag blir bara så frustrerad och känner mig så oerhört maktlös när jag ser vad de "matar" patienterna med. Hur kommer det bli om jag blir sjuk och måste bli inlagd på sjukhus? Skräck senareo, jag blir matad med kolhydrater… Finns ju inget alternativ till maten! 
Det ser lika ut på hemmen för utveklingsstörda/åldringar/dementa. Tyvärr. Det känns fruktansvärt men vad ska man göra…?