Frukosten på sjukhus
Jag pluggar och har därför tagit ett extra jobb som städare på sjukhuset för att klara ekonomin. Idag fick jag gå bredvid och lära mig allt jag ska göra. I morse vid 7 gjorde de frukost åt patienterna:
Hon kokade en stor gryta med gröt. Till det lingonsylt eller lågkalori lingonsylt eller mos. Lätta, (margarin!!!) serverades till brödet, givetvis serverades många mackor… Musli och kornflakes serverades också.
Jag kände mig så frustrerad när jag såg den kolhydratrika och nästan helt fettfria mat (förutom margarinet…)som serverades till alla stackars sjuka patienter. Den enda skymt av protein var en liten ynka ost skiva per macka.
Var även inne på diabetes avdelningen, där satt det en stor plansch på väggen med kostcirkeln… Det stog om vikten av att balansera måltiden. För mig känns det som ett elakt skämt mot alla diabetiker, uppmana dem äta så mycket kolhydrater!!!!! 
Samtidigt så känner man sig så hjälplös! Det är en allmän "sanning" att tallriksmodellen och mycket kolhydrater samt lite fett är bra för alla… Det säger ju alla dietister och läkare på sjukhuset.
På frukosten i personal rummet (vid 8.30 ) var jag den enda som inte åt någon frukost. De andra (som åt sitt bröd, sina flingor och sina frukter) frågade om jag inte var hungrig nu. Jag sa att jag äter innan jag åker till jobbet ( alltså 05.30) och står mig så bra på det att jag inte behöver äta mer före lunch. (11.30). De fick stora ögon och sa att de minsann hinner bli vrålhungriga till 08.00…..
Oj då, blev visst ett långt inlägg. Men jag blir bara så frustrerad och känner mig så oerhört maktlös när jag ser vad de "matar" patienterna med. Hur kommer det bli om jag blir sjuk och måste bli inlagd på sjukhus? Skräck senareo, jag blir matad med kolhydrater… Finns ju inget alternativ till maten! 
Det ser lika ut på hemmen för utveklingsstörda/åldringar/dementa. Tyvärr. Det känns fruktansvärt men vad ska man göra…? 
Att komma som outbildad nyanställd och ifrågasätta en sån sak är inte så bra om man vill behålla jobbet… Och även om du får behålla jobbet så tror jag inte att de skulle lyssna så mkt på dig.
Jag pratade med den ansvariga sjuksköterskan där jag jobbade sist om några av de boende som var diabetiker. (De fick vanlig kost, inte ens diabeteskost och den enas blodsocker svängde mellan 3mmol/l och 35mmol/l). Hennes svar var att diabetes ska inte överdramatiseras utan de ska äta vanlig mat och behandlas med insulin. 
Min dotter var inlagt på sjukhus för kanske 1,5 år sedan, hon är diabetiker. Hon frågade efter diabetikerkost, det finns inget speciellt kost för diabetiker att få på sjukhus. Inte klokt.
Nu är man väl förberedd och vet vad som serveras, så man får väl ringa en vän och be dem komma med mat.
När jag var på semester i höstas hade jag beställt diabetikermat på alla flygen. Mina reskamrater hade beställt vanlig. Man skulle kunna tro att det varit tvärtom, min var mycket sötare än deras.
Min mamma lever så på ett hem för dementa och hon har gått upp ca 25kg eller mer sen hon flyttade in där för 3½ år sedan. Det är HEMSKT och jag kan inget göra.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag håller med er, det är fruktansvärt, men vad ska man göra????

Det gick inte att få mjölk fri mat någonstans på lasarettet en gång när jag var där…
Fanns ingen "ren" mat…
På sjukhus borde det serveras bra mat om någonstans!
För att tag sedan låg min kompis på sjikhus med sin lilla nyfödda dotter.
Jag åkte dit till henne med ordentlig mat några gånger.
Då slog det mig att man kanske skulle öppna catering firma på sjukhus.
Fast det är väl det det föreställer de serveringar och annat dom iallafall har i Örebro…
Men somsagt det borde vara sjukhuset som serverade den bästa maten!
Och hörrni i individualitetens tecken var maten bara "ren" dvs inte hopgeggad så skulle ju alla kunna välja det dom behöver!
Så vill jag ha det i skolan också!
Tyvär Pasi och ni andra jag vet inte hur vi ska få en förändring tillstånd……………..