Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 10726 ggr
illernettan
1

tonfisk på burk

Jag har börjat äta tonfisk på burk till frukost. Den är inlagd i solrosolja. Jag häller alltså inte bort någon olja. Det måste väl vara ok? Till detta dricks en kopp te med kokosfett och grädde. Jag blir ju mätt och står mig länge.

Varför jag frågar är för att jag läste någonstans att oljan som tonfisken låg i inte var så bra, eller hur det nu var.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Wtn3
0

Solrosolja är typ den sämsta oljan som finns, massor med omega 6. Jag köper alltid tonfisken i vatten och tillsätter eget fett.

MimLan
0

Solrosolja är en av de sämsta oljorna som finns, massor med omega-6 som är inflammationsdrivande. Köp hellre tonfisk i vatten och häll på annan olja som t.ex. oliv om du gillar olja till.

Eller köp tonfisk i olivolja, det finns, men är inte helt vanligt i affärerna.

illernettan
1

Jaha, med uppgiven röst :-((. Jag som trodde och hoppades att det kunde vara lite bra.

Är ju inte så förtjust i olivolja egentligen, vad kan jag ta istället?

Tack för era snabba svar :-))

Joula
0

Majonnäs kan du blanda med, det är gott :)

Annars är rapsolja troligen det bästa alternativet av vegetabiliska oljor och den smakar ju inte heller lika mycket som olivoljan gör.

Wtn3
0

Macadamiaolja är den bästa vegetabiliska, tillsammans med kokosfett, men kokosfett och tonfisk låter inte så gott. Jag skulle blanda tonfisken med majonnäs, och om du tål mejerier kanske lite crème fraiche.

illernettan
0

Så långt tänkte inte jag Skäms. Då blir det till att köpa tonfisk i vatten o blanda med CF. Är inte så förtjust i majjo.

Tack än en gång för era svar Glad

sockret
0

kanske kan du blanda cf och någon krydda du gillar? tonfisk, cf och curry kanske mer passar som del av lunch. Men någon god citronpeppr eller liknande, för att få lite intressant smak!

Wildrat
0

Citronpeppar utan glutamat finns i Santa Marias ekologiska sortiment men bara på påse (titta på hyllorna under kryddburkarna). Den ekologiska grillkryddan utan glutamat kan jag rekommendera också, den är jättegod.

mazen
0

Jag mosar 2 ägg och en buk tonfisk+Majo och CF. Citronmajo i bland

LarsCarlHansFson
0

Har för mig att Skaldeman skrev att man skulle löpa tonfisk i olja och hälla av oljan. Kanske för att tonfisken fortfarande skulle vara lite fet men att de största mängderna O-6 har försvunnit? Eller kanske bara för smakens skull, att tonfisken marinerats i oljan? Annars borde ju tonfisk i vatten med tillsatt nyttigt fett vara mycket bättre…

Hur är det med O-6 egentligen, är det lättare för kroppen att ta upp från vegetabilier? Antar det eftersom det varnas så mycket för vegetabiliska oljor i LCHF. När det gäller O-3 så sägs det ju hela tiden att det måste processas av ett djur för att bli långkedjigt och kunna tas upp av våra kroppar.

Wtn3
0

Tror inte Skaldeman förklarat varför han rekommenderar tonfisk i olja fastän oljan är kass snarare än att rekommendera tonfisk i vatten med eget tillsatt fett, någon kanske borde fråga honom…

O-6 tas upp lika enkelt oavsett om det kommer från vegetabiliskt eller animaliskt fett, men i vegetabiliskt är det helt dominerande och det enda O-3 som finns i vegetabiliskt fett är ALA och inte EPA och DHA som finns i animaliskt, och det som visat sig vara nyttigt.

sockret
0

Jag blandade tonfisk med cf idag till lunch. Någon som har tips på hur man kan krydda upp det hela för att få lite variation? Skrattande

Helst färdiga kryddblandningar som finns i vanliga butikshyllan, utan en massa socker såklart…

Fiana
0

Nu äter jag inte tonfisk, men jag läste en gång för länge sedan att tonfisken i olja är sämre även så till vida att det är magrare bitar de utgår från (de är billigare och de ska ändå tillsätta olja) än för tonfisk i vatten som är fetare och därmed bättre

Läste det i bantnings sammanhang och då var det förstås omvänt om vad som var bra och dåligt :P - dvs det skulle bli magrare totalt om man tog tonfisk i olja och lät den rinna av riktigt ordentligt än tonfisk i vatten.

LarsCarlHansFson
0

grymt, då blir det tonfisk i vatten hädanefter!

jag brukar blanda tonfisk med majonnäs och lite olivolja och kryddor… älskar tonfisk i vanliga fall men denna röra blir nästan lite för salt / stark :-( kan inte köra CF för det sabbar min viktnedgång…

har någon förslag på tonfiskröra som känns lite "lättare"?

har rivit i gurka någon gång men det blir inte så fakir…

MimLan
0

Köper man riktigt god tonfisk går det att äta den som den är, gärna med några varv med pepparkvarnen. Calippo, röd burk. Den är inlagd i olivolja, men det smakar ärligt inte olivolja.

LarsCarlHansFson
0

#15 var hittar man Calippo? vanliga butiker som Coop / ICA?

MimLan
0

#16 Callipo hette den visst. Jag har köpt den på DagLivs Klippet på Fridhemsplan, som hör till Coop. Så det bör gå att få hem via Coop-affärer. Men jag har hört bekanta som köpt den på en ICA, så det bör gå även där.

Conquest
0

Jag blev fruktansvärd magsjuk av en dålig nyöppnat burk tonfisk i mellandagarna. Samma vecka var det ett program på dansk TV om hygien i kollegiekök, och där man varnade för just tonfisk över en dag gammal.

Mina spyer, min hud, kiss, ja allt omkring mig luktade tonfisk i 2 dygn. Fy fan! Tydligen är det ett extremt känsligt livsmedel. Jag hade aldrig hört om detta men en sak vet jag nu.

Jag äter aldrig mera tonfisk!

Tisdag
0

#12 Förslag på smaksättning;

Senap, rödlök, dill, god majonnäs, wasabi, hackat ägg.

sockret
0

hm, jag undrar vad det är för "vatten" i tonfiskburkarna. Om man köper Icas tonfisk i konserv, kan man då behålla lite av vattnet för att blanda ut med majonnäsen till en bättre konsistens? Eller innehåller "Vattnet" en massa dåligheter?

nicesandra
0

#20 ingen aning vad vattnet innehåller, därför sköjer jag alltid ur tonfisken i kranvatten innan jag anänder den

MimLan
0

#20 Du är medveten om att vore vattnet dåligt så är tonfisken också dålig eftersom den ligger i vattnat? Det gör ingen skillnad om du använder resten av vattnet eller inte.

MimLan
0

#20 Du är medveten om att vore vattnet dåligt så är tonfisken också dålig eftersom den ligger i vattnat? Det gör ingen skillnad om du använder resten av vattnet eller inte.

Pasi
0

Egentligen synd att kasta bort vattnet ur tonfisken, för självklart finns det en mängd vattenlösliga mineraler och vitaminer i det.

nicesandra
0

#24 så, egentligen borde jag sörpla i mig vattnet?

Queenjosefin
0

Jag brukar mosa samman tonfisken med creme cheese, ett ägg och lite pressad citron. Det blir mums filibabba.

sockret
0

ja, det var ett bra tips! att jag inte tänkte på cream cheese! jag kör pressad citrom och peppar i creme fraiche, men börjar tröttna på det…

illernettan
0

#26 Det där lät ju jättegott. Ska köpa med en burk nästa gång jag handlar.

Va kul att min tråd fick leva en längre stund och att den spretar lite :-))

sockret
0

Ja, vi kan väl experimentera oss fram och hitta på nya smaksättningar! Utmärkt som lunchlåda Skrattande Ös på med tips!!!