Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 10378 ggr
Minett
1

Färdig LCHF-mat i kyldisken!!!

Upptäckte att ett Piteåföretag som tillverkar kyld färdigmat utan konstgjorda tillsatser nu kompletterat sitt sortiment med ett antal LCHF-rätter vilka säljs under namnet "Sunda smaker". De köps enligt uppgift in av både ICA och Coop centralt så förhoppningsvis finns de att få tag på i hela landet! (De har även ett varumärke som heter Vilda smaker, så ser ni detta i er butik borde de ju även kunna ta hem LCHF-varianten eftersom de uppenbarligen redan har kontrakt med leverantören!)

Har inte sett dem i butik ännu, bara på nätet när jag surfade runt. Men å andra sidan brukar jag aldrig kolla på färdigmaten i butiken så förhoppningsvis är det därför jag inte sett dem IRL. Men nu måste jag ju börja leta! Vore ju suveränt att ta till i "krislägen"! Glad

Edit: skrev först att det var FRYST färdigmat, men när jag läste på bättre såg jag att det är KYLD färdigmat. Det är ju bra att veta när man ska leta i butiken!!!

annizan
0

Jag väntar också med spänning på dessa rätter, verkligen toppenalternativ!

Hoppas på att få se dem i kyldisken snart.

PiteCarina
0

Tack för tipsen! Jag är pitebo, men har inte hört talas om det här och brukar inte heller kolla bland färdigmaten i butikerna.

Men jag ska kolla efter det nästa gång jag far till Coop. Det är förstås bäst att laga egen mat, men ibland har jag saknat LCHF-vänlig nödmat.

Mojjan73
0

Ja ibland behöver man en räddare i nöden. Väldigt sällan jag äter färdiglagad mat men är det akut så är det. :P

Aniara4
0

Det lät ju jättebra, men när jag tittade närmare på innehållsförteckningarna på Vilda smaker insåg jag att jag som är jätteallergisk mot morötter och broccoli bara kan äta falukorven, och den innehåller över 14g kh per portion.

Bra initiativ, men var det nödvändigt att ha morötter i ALLA rätterna? Det är ju inte ens särskilt LCHF-vänligt.

Aniara4
0

Förresten ser jag nu att alla rätter utom laxen ligger runt 15g kh per portion, så de passar kanske inte "riktiga" LCHF:are så bra, men om man inte är så strikt och/eller lite desperat vid något tillfälle är de ju bättre än de vanliga stärkelse-och-transfett-bomberna.

Aniara4
0

Puttar upp tråden.

sylfida
0

Jag har testat Hjortskavspanna och Falukorv av Sunda Smaker rätterna, alltså de som har LCHF skrivet på framsidan. Jag hittade rätterna på ICA Maxi här i Västerås och var bara tvungen att testa. Tycker de var helt OK, men lite dyra, 53:-/st. Gör nog min mat själv i fortsättningen också.

Anne-
0

Bra med allternativ vid krislägen! Dessa ska jag titta efter, och morötterna kan man väl peta bort om man vill ( om man inte är allerigisk förstås).

ragnhildar
0

Sylfida, Vet du möjligen vad hjortskavsrätten hade för kh-innehåll?

Tisdag
0

#9 Ser ut som 4g/100g. Sunda smaker.

ragnhildar
0

Det var ju verkligen lågt.

Fiana
0

#11 observera du måste multiplicera med portionen - tror en portion är 400 gram så 16 gram per styck

ragnhildar
0

Fiana.    Sant! Kom på det när jag tryckt på sändknappen. Kunde man inte fixa lägre kh-innehåll undrar man ju.

Hemulen
0
missaz
0

#14 Det är ju otroligt!!!! Något så vansinnigt har jag aldrig kunnat tro på om jag inte läst det svart på vitt! Skrikandes

Hemulen
0

ja jag vet. man orkar ju inte ens kommentera. de är ju helt sjuka.

Jerker63
1

Då skulle jag, som tillverkare göra tabellen med näringsinnehåll med så stora bokstäver att det syntes direkt i hyllan! Inga ord om LCHF, bara den tillåtna informationen, dels pr 100g och dels per portion. Sen får kunden själv dra sina slutsatser.

Det är det bästa sättet att bekämpa idiotin, genom att göra det med deras egna regler, för då kan de inte protestera. Det är bara att låta gräsrotsrörelsen växa och låta kunderna rösta med fötterna. För om LCHF-maten säljer så kommer butikerna att tillhandahålla den.

Jag drar mig till minnes en devis jag läst nån stans:
Diskutera aldrig med en idiot, för då måste du sänka dig till idiotens nivå och då kommer den att vinna på överlägsen erfarenhet.

Hemulen
0

hahaha underbar devis och jag kommer citera den ofta Glad

nyborjare08
0

Nu försvarar jag inte slv:s "tänk" på något sätt MEN de är en statlig myndighet som måste följa de riktlinjer/lagstiftning som tas fram inom EU. Och av vad jag har förstått så finns det sådana EU-riktlinjer/lagstiftning vad gäller märkning av maten.

Alltså har de här inget val om inte Sverige ska dras framför EG-domstolen, typ. Däremot är det trist att det ska hanteras som det gör och blåsas upp i media. Sen finns det säkert sätt att komma runt märkningsreglerna, och det är väl det som tillverkarna av maten får försöka sätta sig in i och lista ut hur man ska göra. Tills dess att reglerna ändras!

Wtn3
0

Nu är jag rätt dålig på märkning och lagar runt det, men vad gör att viktväktarna får ha sin logga på en del mat, och vad är juridiska skillnaden mellan nyckelhålsmärkning och LCHF-märkning… Juridiskt finns det säkert någon dum grej som gör att det är skillnad på dem, men i verkligen är det ju inte det, båda är en märkning som ska tala om att varan är på ett visst sätt, att förbjuda det ena men inte det andra är minst sagt märkligt.

missaz
0

#20 Viktväktarna är väl ett eget märke… "weight watchers" är väl typ som "findus" eller Felix" eller vad som helst, men det är inte LCHF. Antar att det är skillnaden….

Pewpewz
0

Vore kul att veta vilket märke det här är. Är det något som du lyckats hitta?

Zepp
0

#0:
Jag blir i förstone lite ledsen, för det finns företag som försöker tillhandahålla iallafall hyfsade bra måltider via COOP/ICA/Willys/andra, de brukar misslyckas antagligen på grund av pris, samt sämre shellftime!¨

Hur som helst så kan jag då föreslå ett annat alternativ, dvs ät på eller köp lunchtakaway på någon lokal lunchresturang, jag garanterar inte att allt är eko.. iallafall så gynnar man sina lokal näringsidkare och ger jobb till deras personal.. dvs sådana som oss!

Såå jag köper klippkort, det blir 81 sek per lunch, det är billigt, man får äta hur mycket man vill, man får blanda från buffen.. man får lov att ta om.
Det enda problem jag har är att jag inte orkar äta av allt, inte orkar inte ta om.. för futtiga 81 kronor, då ingår både dryck, kaffe kaka och salladsbord, Pizza, Texmex, hamburgare, samt Thaimat och Sushi.. lite olika fördelat på olika dagar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.