Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 11903 ggr
sockret
1

spraygrädde utan socker?

nu har jag en fråga, men jag misstänker vad svaret blir Flört

Finns det ett bra alternativ till spraygrädde? Alltså någon utan socker, med få kolhydrater, och helst utan konserveringsmedel?

Då skulle jag bli lyrisk!

zikzak
0

Icas spraygrädde innehåller inget socker men konserveringsmedlet kommer du nog inte undan =)

maxiq
0

Jag har en spraygrädde från Coop liggandes hemma i kylen. Jag ska kolla på den när jag kommer hem och återkomma om den motsvarar dina "krav"

Glad

sockret
0

Hehe!

Ja men visst vore det perfekt att bara ha en spray och spraya på lite grädde på kaffet, omeletten, och där man önskar Skrattande

#1: Den från ICA, hur många kolisar innehåller den? Hoppas på mycket lågt!

Fiana
0

Finns det inte något som heter typ Grädd-syphon eller något som har någon gas patron och fixar det? dvs du häller i din egen grädde

Wildrat
0
Fiana
0

#5 ja en sådan var det jag menade - har aldrig provat någon dock - men låter trevligt att ha :)

sockret
0

Ja, men så himla dyr bara! Vore utmärkt om man kunde köpa en vanlig spraygräddeflaska på Ica utan att risker socker och kolhydratchock!

kwik
0

Vad innehåller dessa spraygräddena för andra ämnen, för att bli skum och för att inte bli dålig. Läs igenom innehållsförteckningen, om du kan. Storleken på texten är oftast minimal så vi inte skall kunna läsa den.  Tacka vet jag äkta vispgrädde 40%.

Aniara4
0

Jag tycker inte det är något problem att hitta spraygrädde utan socker, men sen är det ju som sagt en massa annat i som man får välja själv om man vill ha i sig eller inte. Vi hade ett gäng halvfulla spraygräddeflaskor i kylskåpet ett tag efter en fest, och det kändes  onekligen rätt lyxigt att sätta en sprutt längst upp på kaffet och pudra över med kanel!

Rynna
0

Men finns det spraygrädde som är god? Jag tycker åtminstonde den från ICa smakar riktigt illa.

Kebnekaise
0

Hur kan man bara komma på idén att köpa spraygrädde - en sån onaturlig produkt. När det är så himla enkelt att vispa upp lite riktig 40% grädde utan en massa skit i. Undrar ibland hur det står till med matlagningskunnande och intresse.

maxiq
0

Coop's är god och innehåller 99% grädde och resten stabiliseringsmedel, emulgeringsmedel och drivgas. Helt OK tycker jag om man inte har möjlighet att ställa sig att vispa. Det enda som inte är OK är att förpackningen inte är särskilt miljövänlig…

byggarn30
0

#11 - Jag gör majonäs i en stor sats och har i kylen. Likaså bea. Det funkar bra att spara. Men att ha en stor sats vispad grädde för dagligt bruk funkar inte. Den härsknar och separerar. Så att man kan vilja ha en gräddsifon för den dagliga vispgräddetillsatsen borde alla och envar förstå.

maxiq
0

Jag kom på ett par nackdelar till: Det höga priset och att man inte vet varifrån i landet grädden kommer, jag försöker att handla lokalt (norrländskt) så långt det går.

marieliden
0

Här finns gräddsifoner, billigare än den proffsiga som visas här ovan Kelko .

DanielS
0

Varför skulle vispad grädde vara mer naturlig än sifonerad grädde. I första fallet använder du dig av en blandning av kvävgas och syre för att "emulgera", i det andra fallet begnar man sig av lustgas(dikväveoxid). Lustgasen oxiderar ej grädden vilket syrgas gör; Lustgas ger ung. dubbel så stor volym på på grädden, nackdelen är att grädden återgår till halvflytande fas när lustgasen diffunderat ut från grädden. Så skall man bevara vispad grädde med lustgas måste den trycksättas.

fenixthebasketcase
0

Eller så får du köpa dig en gräddmaskin. En sån som vi hade i bageriet, jättepraktiska! Men jag tvivlar på att det är för hemmabruk.. ;)

keja01
0

Lustgas skadar ozonskiktet och är en stark växthusgas.

Maia
1

Annars tar det väldigt lite tid att hälla grädde i en liten skakburk (shaker) och skaka sig den grädde man vill ha på en eller ett par koppar kaffe. Den blir inte lika fluffig som vispad grädde, men det fungerar. Bra motion också! Tungan ute

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Magica1970
0

Biliga sifoner i all ära, men dert krävs ju både patroner, packning och ett visst underhåll som du slipper med en elvisp. Jag köpte en Matsui elvist för 99:- på Elgiganten. Och då får jag dessutom slicka av visparna :D Win-win

sockret
0

Ja, nu har jag faktiskt varit och köpt coops spraygrädde. Tack för tipset maxiq!

Den innehåller 99% grädde, och om man jämför med allt annat skit som man kan äta, t.ex. gräddglass med diverse kemikalier och socker, tycker jag nog ändå att detta är ett bra alternativ.

[Columba]
0

Jag brukar använda en matsked ovispad vispgrädde till kaffet. För första gången  vispade jag en matsked vispgrädde(35% fett) Det lyckades fast det blev litet löst, eftersom jag inte hade tålamod att fortsätta vispa. Kändes litet fånigt med den mängden, men om man är en persons hushåll så..

Hittills har jag trott att 1/2 dl vispgrädde är minsta möjliga som går att vispa.Det använder jag som efterrätt ibland med några hallon. Nästa gång blir det 2 matskedar vispgrädde i stället.

morochdotter
0

Grädde innehåller 1 sockerbit per dl. Så vem påstår att grädde är nyttig?

KunskapÄrMakt
2

#23: En "sockerbit" låter överdrivet alarmistiskt och som att det är tillsatt socker och det är det inte. 3 gram socker per hundra gram, som Arlas innehåller, är inte speciellt onyttigt. Och troligtvis äter man inte 100 gram grädde åt gången. Sluta med alla dessa kategoriseringar av mat i "bra" och "dåligt". Det är inte svart eller vitt.

hemul
2

Sluta också gräva upp över 10 år gamla trådar om det inte är för att tillföra något.