30 kolisar/dag
Hejsan!
Jag har sedan drygt en vecka käkat LCHF. Jag har medvetet ätit mycket (!) "kalorier" (typ runt 2700-3100/dag enligt ungefärliga räkningar på minmat).
Jag är 23 år, 172 cm. Har inte vägt mig sedan förra året, men ligger på ca 63 kg. Jag är hundägare och rör på mig en del. Vissa dagar mycket, såsom promenader på 2 mil. Denna veckan började jag dessutom jobba i ett ganska rörligt arbete.
Anledningen till att jag övergått till denna kost är att jag vill slippa suget efter socker (beroende), bli piggare, starkare och mer stabil i humöret. Dessutom önskar jag att få ordning på min mage som är helt kajko (superhård) och spänd/gravidmage. Kanske är jag laktosintollerant, men jag har aldrig ätit strikt laktosfritt så det är svårt att veta. Dessutom vet jag att jag reagerar med gaser osv om jag äter mycket bröd. Kanske är känsligheten uppkommen pga av kolhydrater?
Än har jag inte fått magen att funka helt, den är stor/spänd fortfarande. Äter dock vanlig grädde och ost.
Första veckan låg jag på ca 20-25 kolisar/dag. Denna veckan kommer jag ligga på 30-35 kolisar då jag äter en grillkorv (10 kh) (+stekt ägg, makrillfilé och en skvätt grädde) till frukost. Detta för att det är smaskigt och för att jag behöver vara mätt länge då jag börjat jobba i ett rörligt jobb med knasiga mattider.
Jag behöver inte gå ner i vikt, men vill må betydligt bättre än vad jag gjort hittills. Är 30-35 kh/dag för mycket? Måste jag dra ner betydligt på fettet eller kan jag smöra på obegränsat?
Hur lång tid kan det ta för magen att reparera sig ifall där finns någon inflammation eller dylikt? Flammar inflammationen lätt upp igen ifall jag en lördag kolisäter?
Äter jag alldeles för mycket, kommer jag gå upp i vikt?
För övrigt känner jag mig gladare, stabil, och pigg efter att börjat med LCHF. Huvudvärk och trötthet försvann fort.
cirka siffror:
75 % fett
3-5 % kh
15 -20 % protein (minst 100g/dag)
Tacksam för era funderingar!
Ju högre du lägger kolhydraterna desto större roll brukar kalorimängden spela för vikten.
Varför lägga till mer kolhydrater om du behöver hålla dig mätt längre? det är ju snarare tvärt om att du håller dig mätt kortare ju fler du lägger till….
och varför grillkorv av alla korvar? de flesta sorter har ju så mycket potatis i att man kan säga de har potatismoset "inbyggt" - det finns många ganska "vanliga" korvsorter runt 5g/100g kolhydrater med större andel kött i
Är magen känslig kanske du snarare skulle dra ner på kolhydraterna från icke grönsaks källor ett tag ännu mer - mjölkprodukter kan vara svårsmält och ost är väldigt stoppande (de flesta som känner sig uppblåsta brukar vara lite tröga i magen, det blir liksom lite stopp)
Och om den reagerar på bröd och annan stärkelse är nog inte det bästa att lägga till annan stärkelse från stärkelserik korv.

Strunta i kalorierna, ät lagom med protein, få kolhydrater och fyll sen på med den fettmängd som behövs för att du ska vara mätt. Om det innebär ett kaloriintag på 1300 eller 3500 är inte viktigt.
Jag förstår era tankar ovan, men jag återkommer ändå med min ursprungsfråga; är 30 kh/dag för mycket? Jag behöver inte gå ner i vikt men vill kunna äta (i princip) obegränsat med fett.
Antalet kalorier skiter jag egentligen i, har dock kikat på dom och reflekterat över att det är en hög siffra.
proteiner ligger jag strax över 100g/dag
och fett kring/över 200 g/dag
kolisar 20-35g /dag
Tacksam för fler funderingar!
Det går inte att svara på för det är individuellt. Du kan inte göra annat än att prova och se vad som händer.
En del går upp om de äter mer än 5 gram dag, andra kan äta upp till 100gram per dag utan att gå upp.
Jo, fast har jag hela livet levt på enbart kolhydrater/socker och inte blivit överviktig borde jag väl inte behöva GÅ UPP i vikt av 30 kh kombinerat med fritt fett, eller?
Förövrigt är grillkorven på morgonen så förbannat fucking jävla god och motiverar mig att gå och lägga mig i tid på kvällen. Måste jag verkligen avstå från dessa 10 kh?
Jag tror inte du behöver avstå från de kolhydraterna.
Om det är magen så tror jag mer på att avstå spannmål.

Man kan gå upp i vikt på 0g kolhydrater. Men det gäller i allmänget om man är underviktig eller undernärd. För en normalviktig person som inte är insulinresistent så kan man normalt vara rätt så liberal med antalet gram kolhydrater, utan att räkna bara man följer sina hungersignaler, vilket inte är samma som sug… Efter en tid lär man sig det där (vad som är sug och vad som är verklig hunger(=kroppen behöver energi))
Men givetvis kan man aldrig äta obegränsat av något utan att gå upp i vikt. Jag som är hyfsat normalviktig och inte äter extra mycket protein just nu kan lätt äta 30-40g kolhydrater och ändå befinna mig i ketos. Med ovanjordgrönsaker är det 6-8hg grönsaker… minst ! Nu äter jag inte så mycket pga kostnad, annat när det är säsong, men det ger en liten fingervisning om att man kan äta REDIGT med grönsaker utan att överäta kolhydrater
T.o.m mer än livsmedelsverket önskar !
Medarbeterare på Kost
Spannmål äter jag inte öht sedan starten av LC(?)
Tack för ditt svar, det låter så klart rimligt att man går upp i vikt ifall man är underviktig.
För att veta ifall man är insulinresistent så antar jag att man får pröva sig fram, eller finns det något smart sätt att ta reda på det? Det är absolut svårt att veta ifall man är hungrig eller om det är sug.
Idag har jag haft en riktigt trött dag, somnade efter jobbet men är fortfarande trött. Kan det vara omställningsbesvär (trots att jag överlag mått väldigt bra) eller är det ett resultat efter lite extra kolhydrater i lördags?
För övrigt har jag bestämt mig för att hålla igen lite på kolisarna, så jag ligger kring 20-25kh/dag för att stabilisera mig och hålla igång en riktig förbränning. Sedan ska jag prova laktosfri grädde, om det finns en fullfet sådan variant. Dessutom ska jag se till att jag inte äter mig övermätt vid varje måltid heller.
Tack för era svar, men fyll gärna på ifall ni har fler bra tankar!

Är du kraftigt överviktig ?
Man kan iofs vara insulinresistent ändå, typ som min far som "blev" diabetiker vid 45 utan någom övervikt ö.h.t.
Att bli typ-2 diabetiker är lixom det man blir som en direkt följd av att bli än mer insulinresistent…
Men det gäller med stor sannolikt inte dig ffa pga fter ålder och vikt….
Du kan testa det på vårdcentral eller t.o.m. själv men jag kan inte se någon anledning till det !
Sug efter sött är något helt annat dock. Det kan man ha även om -man inte utvecklat ett fysiologiskt beroende och som en följd av det utvecklat en insulinresistens. Man kan äver vara rent socker/kolhydrat(typ mackor är allt…)-beroende utan att ännnu vara resistent…. 
Så ta tag i de framtida konsekverna i tid genom att skippa kolisarna så långt möjligt så kommer det att gå bra ! …
Medarbeterare på Kost
#9 No, jag är inte kraftigt överviktig (ca 64kg/172 cm).
Nu har jag varit inne i lchf härvan i snart tre veckor;) En kväll, när jag var borta och blev bjuden på godis så kunde jag inte låta bli. Annars har jag skött mig över förväntan!
Dock kan jag inte alltid tacka nej till en kaka i jobbet (av sociala skäl vilket vi inte behöver diskutera här) men jag har alltid lyckats hålla mig till en kaka + vatten. Vilket jag ser som en styrka!
Dock har jag med stor sannolikhet gått upp lite i vikt (varken väger eller mäter mig).
Kan detta bero på att jag har haft väldigt svårt för avföring överhuvudtaget? Jag menar, käkar man massor med fett + protein och inte gör sig av med överskottet så hamnar det väl på kroppen till slut, eller hur?
Jag har sedan länge haft problem med mage/tarm och under många år haft väldigt lite att släppa ifrån mig. För att få igång magen har jag börjat med oxymax och inolaxol (som fungerat för mig tidigare). Dessutom äter jag tabletter med goda tarmbakterier. Har redan märkt viss förbättring.
Jag hoppas att jag får ordning på mig mage och tarm snart, det ser jag fram emot!
Orkar någon överhuvudtaget läsa mitt långa inlägg..

Jaja, självklart orkar vi läsa!
Jag tycker du verkar ha en bra inställning till maten och du behöver inte trixa med något. För att utvärdera ditt mående så låt det ta lite tid. Oxymax har den effekten på mej oxå samt kokosfett. Det är kanske mest spannmål som tarmarna får bekymmer med, men även socker (laktos?), det där kommer du på allt eftersom. Lycka till!