Att fuska?
Vi är nu några stycken på orten så gått in för LCHF, å det är ju kul att kunna peppa varann.
Igår kom vi i diskussion om att fuska. Att man kan unna sej;
- nån godisbit när man känner för det
- mjölk istället för grädde i kaffet
- ett glas rött vin på kvällen
- brieost etc. för kvällssuget
- lite glass istället för kaka till kaffet
Jag ställer mej lite frågande till det här. Hur mycket "kostar" det för kroppen att fuska lite då och då egentligen?
Vet att vi alla är olika och har olika svårt att gå ner/upp i vikt. Men jag tänker generellt - kan man verkligen fuska lite då och då med ovanstående, utan att det gör nått????
Vill man anamma LCHF för att vinna sitt mål - finns väl egentligen ingen anledning att fuska? Genväg kan väl vara en senväg? Eller?
Och en fråga till; Hur viktigt är det att räkna kcal? Räcker det inte att lyssna på kroppen, hungersignalerna tänker jag då på,? Måste jag räkna kcal för att gå ner i vikt?
Hur fusket slår är olika för alla så även där får man prova sig fram. Vissa kan ju äta liberalt medan andra måste vara strikta för att gå ner i vikt. Sen beror det ju på fusket. Ett glas vin och brieost är ju klart bättre fusk än sånt med socker i. Det med socker kan dessutom trigga sockermonstret för den som är känslig.
När det gäller kalorier så är min åsikt att de bara behövs som en koll för hur mycket man äter, främst då om man äter väldigt lite. Börjar man må lite kymigt, slutar gå ner i vikt eller får andra problem och då registrerar maten och upptäcker att man bara äter 1000kcal så är ju det ett bra mått på att man äter för lite. Jag tar det som ett snabbmått, som snabbsänka. Det talar inte om vad som är felet men ger en indikation på att något är galet.
Vissa har ju förstört sina hunger-mättnadskänslor innan de hittade LCHF och då går det helt enkelt inte att lita på dem och man kan behöva räkna lite istället…
Skit i kalorierna, iaf till en början.. LCHF handlar ju om att bli mätt på mindre mängd mat, fett mättar ju mer än kolh. "viktmässigt" men kalorierna blir många.
Och iaf i början märker ju många att de kan/behöver äta rätt mycket vilket blir massor med kalorier, men det spelar ingen roll.. portionerna kommer minska med tiden.
Ang. "fusket" så är det väldigt personligt, jag tex kan ta en LITEN kaka utan att det händer särskilt mkt, men ett par öl en utekväll blir alldeles för mycket. Vatten fastnar på kroppen (ca 1.5-2 kg) och detta tar nästan en vecka att bli av med. Och givetvis så stannar ju önskad viktminskning upp under denna tid. Man får lixom testa sig fram och se hur mkt man själv tål. Och, märk väl, att man LCHFar ihop med någon betyder INTE att man alltid kan fuska lika mkt.
Även när det gäller viktminskningen är det väldigt olika, en del tappar massor på direkten medans andra får hålla på lääänge innan det händer något!
Sen det här med hur mkt kolh. man kan stoppa i sig, en del här är ju extremt strikta medans många andra, tex jag då som inte har viktnedgång som primärt mål längre allt kan "unna mig" både det ena och det andra.. äter sällan kakor/godis men unnar mig nån liten potatis ibland när man äter ute osv. MEN självklart får man inte bli förvånad över att man går upp 2kg för några jäkla potatisars skull.
Välkommen hit förresten, satsa lite tid på att bläddra runt bland sidorna här. Finns mkt lärorikt, men prat om kaloriräkning och kolhydratsklyverier på noll komma nånting är inget att lägga vikt vid än på bra länge.. Satsa på de grundläggande grejjerna nu, lär känna din kropp och det nya sätt som den kommer reagera på maten du äter framöver!!

Jag försöker ta bort ordet "fuska". Jag tar mig istället en funderare på vad jag väljer att göra. Om jag använder "fuska"-ordet så blir just ordets inneboende laddning "användbar" - det räknas liksom inte, är ju bara lite fusk… Om jag istället medvetet väljer att äta lite choklad, ta ett glas osv. så blir det svårare.
Detta besvara inte "vad man har råd att göra" - men kan kanske vara till hjälp om man vill låta bli!
Lycka till.
Är det att fuska att ha mjölk i kaffet, ta ett glas rött och äta brieost? I så fall fuskar jag ju hela tiden!! Jag får nog tänka lite mer på vad jag äter i så fall….
Det beror naturligtvis på vad man vill åstadkomma med lchf och hur ens egen kropp reagerar. Det är alltså helt individuellt vilken effekt "fusk" har.
Man kanske också ska fundera på hur motiverad man faktiskt är att uppnå den önskade effekten. Att fuska är att synda (så tänker vi gärna) - men vem sätter upp reglerna?
Risken är också stor att man "fuskar till det" oftare och oftare om man börjar… (men som sagt, det hänger på ens egen "motivering"). Man underhåller då lätt kroppens 'socker-/kolhydratbehov'.
Det enda som är att göra om man vill "fuska" är att prova sig fram.
Socker - d v s godiset - skulle jag definitivt utesluta!
Själv har jag "fuskat" genom att äta nå'n skiva hårdbröd någon gång. Potatis, ris, pasta och bröd har jag inte saknat ens.
Om du inte tycker om grädde i kaffet för att det är för "tjockt" - så gör din egen gräddmjölk. Blanda grädde och vatten = mjölk - som du häller i kaffet. Vilket blir "samma sak" fast med mindre kolhydrater.
Brieost - är väldigt mycket lchf! Så ät på!
Glass - för mig är det "godis". Så då skulle jag rekommendera att söka efter recept (finns här på KiF bl a) på LCHF-glass. Kan vara både kul och inspirerande att hitta nya slags glassar.
Jag anser att det kan vara viktigt att räkna kalorier - om man vet att risken finns att man får i sig för lite mat och näring! Jag lärde mig snabbt att jag inte får i mig tillräckligt (trots att jag är överviktig) - så för mig var det bra att hålla koll på kalorierna i början också. Nu vet jag (efter drygt ett år på lchf) ungefär hur mycket jag behöver äta för att få i mig tillräckligt, så nu räknar jag inte kalorier.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Det här lilla ordet "unna" sig är också intressant. Det antyder att man är på en tråkig kur, och så unnar man sig något av allt det goda man ska äta sedan - när allt är över.
Det är svårt att komma bort från det här gamla, att om man ska gå ner i vikt så ska ska man lida medan man gör det. Det kan man ju se på efter tio - tävlingen om inte annat.
Jag hör till dem som går ner långsamt - 10 kg på dryga året. Men jag har inte lidit en sekund under tiden. Herregud så mycket gott jag har ätit! Jag "unnar" mig varje dag.
Däremot så väljer jag vad jag äter. Ibland väljer jag att äta en potatis. Men det är inget som bara "blir".
men blir det så mkt kolhydrater att det räknas som fusk om man har en skvätt mjölk i kaffet? Blir orolig nu för hur fel jag räknar egentligen.

#7 Nej, jag kan inte se att det är fusk, men du måste själv vara uppmärksam på vad just du tål och inte tål. En del tål mjölk, andra inte.
Släpp tanken på "fusk". Det finns hur mycket som helst att läsa om LCHF. Skaffa kunskap och ta det lugnt under tiden. Lyssna på kroppen och njut. Få inte ångest över en skvätt mjölk!
Okej, förstår vad ni menar och jag sitter mest bara och nickar och håller med…. Det är upp till var och en vad man stoppar i munnen, vad som känns okej eller inte. Att lyssna på kroppen kan vara svårt så här i början.
Hemulen - jag själv tar hellre en skvätt grädde i kaffe numera och väljer bort mjölken. Det känns okej för mej.
Tycker det är svårt det här med kaloriräkningen, det är så mycket annat som jag känner att jag vill lära mej…. Det blir helt enkelt för mycket att ta till sej. Provade www.minmat.net för att underlätta uträkningen av hur mitt dagliga matintag ser ut. Även detta tycker jag är krångligt.
Hur mycket väger ett ägg? Hur mycket väger 1 dl grädde? Allting på minmat.net räknas i gram och har man då ingen våg att mäta - hur ska man då kunna veta?
När det gäller det här med fusk - jag tar gärna ett glas vin till helgen, lite brieost att snaska på, för mej blir det "helg" då… Vet att jag egentligen skulle låta bli vinglaset, för jag har så lätt att gå upp i vikt. Men tänker som så att jag kan "unna" mej det - är rätt strikt i andra fall.
Undrar även över det här med mensperioder. Jag är på min 3:e vecka med LCHF, fick min mens igår. Idag känner jag mej som en Michelin-gubbe, kroppen säger att jag gått UPP i vikt…. Tycker det känns lite motigt idag! Fler som känner så under dessa perioder?
Men jag ger inte upp - vill sååå gärna gå ner i vikt samtidigt som jag vill må bättre fysiskt och psykiskt.
Hur mycket äggen väger står på förpackningen (på ett ungefär), 1dl grädde väger ungefär 100g (som vatten). Men du har rätt, det underlättar att ha en våg när man ska använda MinMat. Som tur är finns det ganska billiga vågar att köpa om man nu VILL registrera sin mat.
Det är vanligt att gå upp i vikt kring mens, även med LCHF. Det är så hormonerna funkar. Som tur är det mesta vatten och det rinner ju ut igen men det talar om för oss kvinnor att vi kanske inte bör väga oss för ofta då vi helt naturligt kan variera så mycket som 5kg utan att eg gå upp i vikt. Enklast är väl att väga sig bara en gång i månaden så man alltid har samma förutsättningar (strax efter mens då man väger som minst
)?

Jag slutade med brie - det blev för gott och för mycket!
Nu mumsar jag istället på korvar av den torkade franska varianten. Inte dumt det heller…
Jag håller med #3 och #6. Det är viktiga synpunkter som de flesta av oss bör fundera över varför vi använder sådana uttryck.
Äter jag något som jag vet inte är bra för mig, så inte är det att fuska eller "unna sig". Jag gör ett val. Jag tar konsekvenserna. Punkt.
Alla konsekvenser är individuella. Det går bäst att lära känna sig egen kropp genom att se vad som fungerar och inte. Och därefter vikta utfallet.

#12 och för min del gjorde den insikten att en tyngd lyftes av mina axlar. Upptäckten att jag inte är en dålig människa!
Det var bara kostråden som inte passade mig.
Jag håller med flera tidigare i tråden. Man "fuskar" eller "unnar" sig inte, man gör val. Jag tror saker blir mer laddade och leder till mer sug och ångest om man tänker i termer av fusk osv. Åtminstone om jag går till mig själv.
Sen är det ju väldigt individuellt hur mkt kolhydrater olika tål och kan gå ner i vikt eller hålla vikten. Jag är på en del amerikanska lågkolhydratforum och där rekommenderas ofta kvinnor med sködkörtelproblem att äta lite mer kh för att kunna gå ner i vikt utan att sködkörtel stänger ner helt.
Och många som kör Atkins induktion (som är max 20 kh) börjar inte gå ner i vikt förrän de faktiskt ökar på kolhydraterna. Så vi är alla olika. Och det finns en uppsjö av olika lågkolhydratkoster att äta efter därute i etern.

Tja… för mig tar det minst en vecka att komma över varje avsteg, så jag "unnar mig" att slippa den plågan, med värk, sötsug, migrän osv.
Brieost är LCHF, nåt glas rödvin kan funka för många (men inte alla), men resten brukar man nog behöva ta bort om man vill må bra och gå ner i vikt.
Egentligen är det rätt enkelt, det är som dr Phil säger: När du väljer beteendet väljer du konsekvenserna. Men exakt vilka konsekvenserna blir för just dig och huruvida det är värt att ta dem för att få känna en söt smak i munnen en liten stund, kan bara du själv avgöra.
kollade baksidan på mjölkpaketet nu. Jag är laktosintollerant så jag dricker laktosfri mjölk och den har faktiskt MINDRE kolhydrater i än grädde. Nu känns det mkt bättre! 
Jag gillar ordet "avsteg" och har börjat använda det helt konsekvent. Ord som fuska eller synda har definitivt fel laddning!
apropå kalorierna - det är naturligtvis individuellt
*men* generellt så gäller att ju striktare du äter desto mindre roll spelar dem äter du t ex bara fett och kött så kan man mer ofta strunta i dem för mättnadssignalerna kommer reglera sig bättre - ju mer kolhydrater och saker som höjer insulinet extra oavsett kolhydraterna (mjölkprotein) desto större risk att du äter för mycket
sedan är det en viktig skillnad mellan att äta så kroppen blir nöjd och inte hungrig jämfört med "äta så mycket jag vill" - för de flesta som blivit feta så är det andra fallet oftast på tok för mycket och man måste lyssna noga på kroppen vad som är nog och vad som är "för att det är gott" eller "lite sugen" eller "gillar att vara fullständigt proppmätt"
brieost är väl inte att fuska. Jag köper brie med noll kolisar
Håller med! Äter man väldigt strikt (i stort sett bara kött fisk ägg ungefär) så är det svårt äta för mycket, men när man blandar in ost och grädde så kan energimängden springa iväg gansak högt, särskilt om man är en sån som äter inte endast för att man är hungrig…
Övervikt kan man ju ha av flera orsaker, kanske man äter för mycket mat, eller småäter, eller gillar sötsaker, eller äter fel sorts mat 8och så klart kombinationer).

Jag har inte en enda gång under den tid som det tagit att gå ner 10 kg räknat kalorier. Jag känner mig lugn med att jag kommer att fortsätta krympa, eftersom jag vet att jag äter rätt saker. Ett litet avsteg då och då ändrar ingenting, möjligtvis tar det lite längre tid. Vad gör det då?
Det är ju det som är det härliga med LCHF - att inte behöva mäta, väga och räkna så förbaskat. Inte så länge det funkar i alla fall.
Portionerna har däremot minskat i storlek helt av sig självt, och jag tar mycket sällan om.