Lightläsk?
Jag blev lite konfunderad idag. Min kompis som äter LCHF också dricker även lightläsk. När jag tittar på flaskan så är kolhydratsinnehållet noll här, men ja, jag vet det innehåller sucralos. Jag som sockerberoende kan inte alls använda mig av sötningsmedel av detta slag men hur är det om man äter LCHF för att gå ner i vikt och för att må bra??? Kan man dricka lightläsk då? På tanke på att det inte finns några kolisar i det? Sen vet jag ju att de kemiska tillsatserna är inte bra i lightläsk men är det fel egentligen som en äkta LCHF:are att dricka lightläsken?
jag tillåter mig light-läsk innimellan, det har inte bromsat min viktnedgong iaf, men detta är nog heller för att det inte triggrar nåt hos mig. Tur som jag har är jag inte sockerberoende. Dock är jag mer och mer medveten om alla dom konstiga tillsatser som finns i light-läsken och har börjat låta bli den med, fast det är ju en annan visa…
Om det är fel eller inte, vet du jag tror det är individuellt även här. Stoppar det viktnedgongen, triggrar det sötsug och kolhydratsmonster är det definitivt fel för den individen. Om det inte triggrar nåt och inte innehåller kolhydrater, ja då är det ju upp till var och en om man vill eller inte. Många tycker det blir för söt smak oavsett om det triggrar eller inte, så som min mann. Han tycker det är äckligt sött nu. jag är på god väg själv. sen är det ju upp til var och en hur mycket konstgjorda tilsatser man utesluter från kosthållet tycker jag.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Man bestämmer ju själv vad man vill äta, men med tiden vill man ju som "äkta LCHF" ha allt renare mat och allt mindre E-nummerinnehåll. Så kom inte med en lightläsk till mig!
Jag tror det är svårt att klassificera LCHF:arna som mer eller mindre äkta utifrån hur rent från tillsatser eller strikt man äter, eftersom det är en så spridd skara som äter LCHF och av så många vitt olika anledningar. Det ena bör kanske inte anses "bättre" än det andra, man måste utgår från vad som passar bäst för individen.
(Litet sidospår: Det är en av orsakerna till att jag personligen tror det kan- behöver inte- innebära en begränsning att starta en LCHF-förening, där riktlinjerna riskerar att bli mer smala än i ett sådant här öppet forum, där det finns lite flytande gemensamma riktlinjerna som baseras på individualitet och varierar en del från person till person.)
En del kan dricka/äta söta saker och gå ned i vikt- om det är vad man vill- andra inte. Om man ska se det helt krasst från enbart kolhydratintaget och inte lägger in andra aspekter åt ideologihållet som tillsatser osv, då anser jag att man kan dricka lightläsk och ändå äta LCHF. Lightläsk innebär ju de fakto ingen påverkan på kolhydratmängden i de flesta fall, och då äter man ju fortfarande lowcarb?
Själv drack jag det tidigare, men inte nu längre.

Inga kemikalier är bra. Oavsett kolhydratinnehåll. Punkt.
Det är nog så också att vi är olika som Ni säger här. Jag tror också att det söta i lightläsken blir väldigt sött när man väl dricker det eftersom man inte är van vid det söta i munnen….
Bara det fungerar för den individuella personen, det håller jag med om. Man vet ju själv vad som fungerar och inte….

Nu är denna tråden gammal men jag skriver ändå :) Personligen så tror jag att jag blir kass i magen om jag blandar högfettkost med läsk. Det blir en salig röra nere i kistan och det var det som fick mig att sluta äta högfettkost. Att jag blev rent dålig i magen med smärtor som inte var utav denna värld. Jag har emellertid lagt av med lightläsken (dricker ibland men inte alls ofta) så jag tänkte ge detta ett försök till så får vi se vad som händer. Själv tillhör jag inte dom som blir sötsugen om jag dricker läsk eller äter sött.
lightläsk är ju sötat med sötningsmedel som ofta har laxerande och gasbildande effekt
sedan läste jag tror det var Mikael J som skrivit att citronsyran som är tillsatt kunde oavsett kolhydratsinnehållet "knuffa" ut dig ur ketos, och därmed bidra till sämre resultat