Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 5728 ggr
[slamslams]
0

Martin Ingvars bok

Jag har köpt och läst denna intressanta bok, en bok med ideer som jag tycker sammanfaller med Annika Dahlqvist, Doc, mfl.

Idag 9/1 i tidningen NST/ HDs D-bilaga finns en hel sida om denna bok " Banta med hjärnan "

Intressant läsning men vid reporterns fråga om likheten med ex Annika Dahlqvist och lchf kost svarar han att i grunden ger han henne rätt på vissa saker men lite fel på andra, samt att vi inte skall ställa vår bok mot henne.

Min undran är, vad är det som han inte håller med Annika om när det gäller kosten. Kan någon förklara detta för mej.

Nu skall jag förstås som jag brukar göra  läsa boken om o om igen tills jag fattar, det brukar löna sig, men kanske har någon fattat bättre, vad är det han inte håller med henne om när det gäller kosten.

Margareta
0

Jag har läst halva boken och hittar än så länge bara en skillnad och det är fetternas sammansättning.

Annika förordar mättat animaliskt fett och Martin Ingvar förordar fleromättat typ oliv och rapsolja.

Mängden fett och avsaknaden av snabba kolhydrater är samma budskap hos båda.

Jag har inte läst hela ännu, men jag kan tänka mig att Ingvar inte förordar lika låg kolhydratnivå som många av oss äter, men han talar inte emot det heller. Tvärtom - låg kolhydratnivå för att hålal blodsockret i balans.

Tvärtom är jag helt överrumplat förtjust i boken. Jag har som sagt bara läst halva (i natt) men jag kommer att läsa ut den snabbt och jag är fascinerad över att mycket det vi säger finns ordagrant i den boken. Margarintillverkningen och varför vi inte äter margariner är bara ett exempel. Stek i smör för inget annat fett håller, är ett annat.

Numer pensionär i Nynäshamn

KatNyb
0

Boken heter "Hjärnkoll på vikten", eller hur? Den ska jag läsa snarast!

Mervi
0

Jag skall kolla om jag kan hitta den, låter väldigt intressant.

Tack för tipset.

Margareta
0

Mervi
0

Jag hittade den på Adlibris för 165 kronor. Det finns nog inte på något bibliotek ännu, den är så ny. Nu har jag beställt boken. Måste bara ha den. Kul för att det finns andra som förspråkar det vi redan vet och då kan man ha det också när man argumenterar.Skrattande

Margareta
0

Jag kommer att förorda att någon av våra jounalister (Bosse eller SSS) intervjuar Martin Ingvar i LCHF-magasinet, med en recension av boken intill. Det är den helt klart värd.

Jag har länge efterlyst något liknande - sen jag själv läste en bok 2001 som heter Matmissbruk. Den boken omvände mig och jag har sen dess förstått (mer eller mindre) vad som händer när kolhydraterna ockuperar hjärnan. Jag har även efterlyst någon som kunde recensera Matmissbruk och sammanfatta innehållet, men har inte fått napp ännu (boken finns inte längre).

Nu kom det en bok (utan min inverkan) som tar upp problemet på ett begripligt sätt.

Jag säger bara: läs den!

[Columba]
0

Tack för tipset.Jag beställde just boken.

Mervi
0

Vilken bra idé med intervjun. Skrattande

KatNyb
0

Jag har beställt boken från Ad Libris men nu fått mail om att den är försenad från förlaget. Har det blivit rusning månne?Flört

[Columba]
0

Jag fick samma besked igår.

Mervi
0

Jag har fått besked att min bok är på väg, jag var väl före er. Hoppas era böcker kommer snart.

Margareta
0

Min kom direkt då jag beställde den - jag hann väl före ruschen

Effie
0

Jag beställde min via Kostdoktorn för en vecka sedan. Den kom idag från Bokus. Ska bli spännande.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

ovkyhn
0

Jag beställde oxå min via Kostdoktorn och fick min i dag , den läser ja ut i kväll , väldigt lättläst o bra.

ulf-jansson
0

Jag vet inte om den här länken redan finns i nån annan tråd . http://webbradio.mixmegapol.se/index.aspx?mediaid=52509&cid=1&cattype=2

4 minuter in i programmet börjar inslaget med Martin .

ikna
0

#1 olivolja är väl enkelomättat?!

sigyn
0

Jag beställde min igår och den är på vägs till mig från Adlibris så ni andra måste nog också få era nu.

Mervi
0

Jag beställde för ett par dagar sedan och idag hittade jag den i brevlådan. Har försökt läsa men telefonen ringer och dottern kom så det får bli en annan dag.

Mervi
0

Har ändå börjat läsa och tycker om det jag läser. Vilken bra bok. Synd att jag måste gå lägga mig för orka upp i morgon.

Mervi
0

Jag var på Viktminskning i fokus och tipsade om boken. Tycker det är så bra.

Bisam09
0

Jag har också börjat läsa boken. Den verkar kanon! Tycker det känns förtroendeingivande med hans bakgrund. Han om någon borde ju veta vad han pratar om.

[Columba]
0

Fick boken idag. Läste igenom den. Den är välskriven, saklig och informativ. Ska snart läsa den på nytt.

Mervi
0

Den är bra att plocka fram när man vacklar och när suget drar i en. Flört

Margareta
0

Det är vissa bitar som jag inte tycker han har helt koll på. Lite märkligt med tanke på att det handlar om hjärnan. Jag har ätit ketogen kost länge och enligt honom går väl nästan inte det eller hur har ni andra uppfattat glukos till hjärnan via levern enligt honom? Jag äter inte så många kolhydrater att det borde räcka till hjärnan enligt hans och gängse teorier.

Mervi
0

Jag skall läsa mer om det. Jag återkommer.

Mervi
0

Jag har försökt att hitta det du skriver om. Men ännu inte hittat. Att levern tillverkar glukos till hjärnan vet vi ju men jag tror att de kolhydrater vi äter räcker, annars hade min hjärna lagt av.

Jag ska läsa vidare.

Margareta
0

Jo jag tror också att det är så Mervi - men han förordar hela tiden långsamma kolhydrater (lågt GI) medan vi trivs bäst på "nästan inga alls"

Mervi
0

Han gör ju det, och det har jag också reagerat på. Jag äter inte så men gjorde det när jag gick ner mina kilon 2004-2005. Men då var jag även fettskrämd och hungrig jämt, så det vill jag inte.

Kanske hade det varit lättare med ullfeta produkter då.

Det jag tycker är bra när han förklarar detta med hjärnan och belöningen. Det gör det lättare att förstå varför vi har så lätt att falla i träsket.

KatNyb
0

Jag läser nu hjärnforskaren Martin Ingvars och medicinjournalisten Gunilla Elds nyutkomna bok "Hjärnkoll på vikten", som vi skriver om här på tråden. Bara att den finns är helt fantastiskt! Jag tror att den starkt kommer att bidra till att göra LCHF "rumsrent".

Ett citat från sid 16: Ända sedan övervikten blev ett samhällsproblem har folkhälsomyndigheterna sprutat ur sig information om vikten av att hålla vikten. Den tråkiga symbolen "tallriksmodellen" förföljer oss från dagis till ålderdomshemmet. Viktväktarna och andra traditionella bantningsmetoder har haft fokus på attt väga, mäta, räkna och snåla: Tjockisar ska äta mindre och magrare mat. Det är en både deprimerande och ovetenskaplig hållning, inte minst när man vet att ingen står ut med att leva så i det långa loppet.

[Sias]
0

#24 "hur har ni andra uppfattat glukos till hjärnan via levern enligt honom?" På vilken sida i boken står det om detta?

slamslams TACK för tipset om boken!

Men svårt att hitta! Om det är möjligt borde tråden flyttas till "Boktips", så att fler kan få glädje av tipset - och denna läsvärda bok.

Och gärna kompletterad med en tråd där de som läst boken delar med sig av det som gett AHA-känsla, lett till nya insikter, etc.  Återger valda delar ur boken - med synpunkter, funderingar, m m. Diskuterar.

Jag började läsa boken i helgen.  Av det lilla jag läst har jag stött på många bra förklaringar och också skillnader mellan det som oftast förespråkas av LCHF-anhängare. Som t ex motion. Avsnittet "Naturen är orättvis", Sid 73-74,  avslutats med; "Öka din insulinkänslighet genom att motionera mer". Mina funderingar kring det blev - är det kanske så att sockerkänsliga behöver motionera mer, för att må bra - inkl ha må-bra-vikt - än de som inte är sockerkänsliga ?

Sötningsningsmedel, diskuteras då & då  här på sajten - och verkar vara helt OK för många att använda.  I avsnitt "Konstgjord sötma lika illa", sid 67-68,  står det bl a  "……söta - men sockerfria - produkter grundlurar hjärnan".

Avsnittet "Lyssna på signalerna" sid 62-63.tar upp  mycket intressant, kanske speciellt för sockerkänsliga;  "Ju snabbare du är på att avstå i början desto snabbare blir du av med beteendet.

När du avstår från socker och allt som innehåller vetemjöl eller stärkelse får kroppen tid att ändra hormonsystemet till normalläge. På köpet får du då en normalisering av belöningssystemet i förhållandet till socker".

I samma avsnitt reagerade jag för orden; "Onödiga kalorier triggar "mathjärnan".

Avsnittet om choklad - också intressant.

subcalva
0

I dagens NT är det  en intervju med Martin Ingvar och jag tycker ett par citat från honom är lysande

Angående att bli bjuden på kakor: "Själv rör jag inte kakor med bäst före datum efter min pension"

På frågan om myndigheternas rekommendation kommer att förändras: "Som jag brukar säga, myndigheterna backar i god hastighet in i framtiden"

ragnhildar
0

Har också börjat på boken. Sensationellt helt enklet. Det där med belöningscentrum som vi KAN påverka genom att utesluta kh. Det är ju den enda framkomliga vägen. Att kämpa mot hunger och sug går inte. Det är ju en övelevnadsdrift. Att då kunna bli av med suget genom att äta fett och protein i form av god mat är ju som ett mirakel.

Adur
0

Vill bara tipsa om att boken finns att låna som e-bok, för er som är lika frälsta som jag på det formatet.

Den var MYCKET läsvärd. Enkel, informativ och rolig samt en hel del aha-upplevelser. Eller ja, kanske inte så många för oss LCHF:are, men för alla andra. För oss blir det istället många nöjda, igenkännande nickningar.  Glad

Martin Ingvar är visserligen fortfarande lite rädd för mättat fett, men det må vara hänt då han förklarar kolhydratproblemet så elegant. Man blir verkligen motiverad att arbeta med sin kropp istället för mot den.

Boken passar nog alla människor som tycker att LCHF är för extremt, men som ändå börjar misstänka att kolhydraterna kanske inte är så himla oskyldiga som man har trott.

ragnhildar
0

Håller på med boken nu. M Ingvar är mkt strikt ang motionens betydelse för välbefinnande och blodsockerkontroll, men också mkt liberal då det gäller intag av kh. Han talar mkt om långsamma kh och jag associerar till GI"metoden" för viktkontroll och hälsa. Han rekommenderar råris, surdegsbröd och fullkornspasta, vilket känns långt ifrån lchf.

chapp
0

Ingvar förordar att vi ska undvika grädde och smör, dvs mättat fett. Hur rimmar det med vår kost? Jag petar i mig en hel del smör och grädde och ost. Det borde jag nog sluta med och istället gå över till oljor och avokado. Särskilt det där med avokadon retar upp mig väldigt, rena lyxkonsumtionen, liksom lax. En annan äter (utan att vara fattig) fläskfärs och ost/smör/grädde. Finns i Sverige till ett överkomligt pris och bättre för miljön än avokado/lax combon.

Wildrat
0

Han borde prata med de som skrivit i tråden om ADHD. Då kanske han skulle ändra sig om kosten också. Men man får tänka på att han precis som vi andra är matad med lågfett och vegfettpropagandan och han är professor på hjärnan inte hjärta-kärl eller kost. Han skriver (har jag för mig) att han TROR mättat fett är dåligt, inte att han vet…

ragnhildar
0

Men dock . .  . han  är MYCKET negativ till snabba kh i alla former.  . . . och han är INTE fettskrämd

bazz
0

Martin Ingvar har under många år arbetat med och utvärderat alternativmedicinen inom humanvården så det kan vara en anledning till att has sinne är mer öppet för det avvikande än "normala" från etablissemanget. Han är därför också en påläst kritisk granskare. Någon som tittade på alternativmedicindebatten i TV i fjol? Gjorde även där ett redigt intryck. Allt av godo! Sen behöver han inte hålla med oss om allt. Det är väl att begära för mycket. Men han hjälper till att hålla igång debatten till vår fördel!