Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5723 ggr
Mallers
0

Träning och LC?

Hej!

Jag har nu kört på det här i nästan två veckor, fuskat nån gång men konstigt nog inte fastnat i det beteendet utan har raskt gått tillbaka till lc. Mår helt kanon både fysiskt och psykiskt! Även om det känns helt fel att käka fett, man är ju matad med lågkaloriprodukter från alla håll men eftersom jag mår så himla bra kommer jag fortsätta med detta. Har nu bara en fråga, jag tränar kampsport och det ganska frekvent, har känt lite "sus i kåpan" när jag tränar hårt och mycket. Vad ska jag göra åt det, kan jag reglera det med kosten? Är det okej att dricka Gainomax eller liknande? Behöver förlora vikt men det är inte det primära utan det primära är att bli piggare och jag har redan blivit det men jag vill kunna träna som jag gjort tidigare utan att bli yr i huvet. Tips någon??

Fiana
0

Det kan ta lite tid innan kroppen är helt omställd till fettdrift, drick inte gainomax eller liknande, det kommer bara göra att det tar längre tid att ställa om. Det brukar vara de första veckorna som är svårast (vecka 3 ska kunna vara jobbig) sedan brukar hjärnan ha vant sig. För resten av kroppen kan det ta ytterligare lite längre.

Beroende på hur mycket kolhydrater du äter kan du prova att lägga till lite mer grönsaker för att göra en långsammare omställning och kanske ha lite mindre besvär.

mazen
0

Läs boken I STÄLLET FÖR DOPING av Frank Nilsson (biblioteket har den eller tar hem ) Han coachade Macus Hellner med kosten och det blev ett OS Guld. Jonas Colting kör Lchf mellan tävlingarna så han hemsida kanke kan ge lite tips. Kostdoktorn har skrivit en hel del om Colting

Wtn3
0

Björn Ferry, inte Hellner.

mazen
0

OK

Digital
0

http://www.musclehack.com/

Handlar om träning på LCHF, visserligen kolhydratladdsning en gång i veckan men annars är det en jättebra sida. Bla har han skrivit en träningsmanual som man kan ladda ner gratis.

Rekomenderar också boken Istället för doping.

mikaelj
0

Vad tränar du? Hur ofta? Vilken intensitet? Hur gammal är du? Vikt? Ålder? Vad äter du en typisk dag? Tidigare träningserfarenhet?

Mallers
0

Jag tränar 5-6 ggr i veckan, kyokushin karate blandat med löpning och styrketräning, aldrig mindre än två timmar åt gången. Är 30 år och har tränat i stort sett hela mitt liv men efter en skada har jag gått upp en hel massa i vikt och har precis kommit igång med träningen igen. Väger för tillfället 90 kg men har då alltså också en massa muskler (under fettet *haha*)

En vanlig dag äter jag till frukost fil med musliblandning av solrosfrön, pumpakärnor och krossade linfrön, avokado och kaffe. Till lunch käkar jag bacon (1/2-1 pkt) och kokt eller stekt ägg. Avokado till mellis och nån näve nötter. Till middag kan det bli grönsallad med tomat, gurka och purjolök, en köttbit typ karreé, fetaost/haloumi och beasås (Lohmanders?)

Steker i smör men är fullständigt galen i morötter och måste ha mjölk i kaffet, annars dricker jag inte så mycket mjölk som tidigare. Kan det vara så att jag äter för lite fett? Jag själv tycker att jag vräker i mig fett och tycker att huden har börjat reagera på kosten, den är mycket fetare nu än tidigare. Dricker inte så mycket vatten som dom första två veckorna även om det är fint med vatten.

Jag blir verkligen susig i huvet och är enormt trött nu (tredje veckan). Äter inte en enda kolhydrat förutom mjölken i kaffet och en och annan morot. På grund av ekonomin och det som faktiskt finns kvar i frysen så har jag någon gång ätit vanlig korv, men det tar jag inte så allvarligt på.

SÅ, vad ska jag göra för att orka med min träning?

Zepp
0

Tre veckor är precis omställningstiden.. det kan vara som så att det blir bättre från nu!?

Annars så verkar frisk o vältränad.. så det vore kanske inte såå farligt med lite mer kolhydrater.. från bra källor då som grönsaker, lite frukt, kanske lite rotfrukter!?

Det viktiga är ändå att fett utgör din huvudsakliga energi.

Hur är det med energiintaget räcker det till?

Alla mår inte bäst på minsta möjliga mängd kolhydrater och du bränner väl en del under träningen.. tänk mer.. nyttig mat med näring!

En sak är att man kan ligga lågt så man får en snabb omställning.. sen får du testa vilken nivå som passar dig bäst och din träning.. det finns ju även cyklisk ketodiet och targeted ketodiet för idrottare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.