Mjölksyrade grönsaker
Jag har tidigare köpt en del sk. "probiotiska" mjölkdrinkar osv som ska innehålla en massa bra för magen, men tänkte att nåt bättre måste gå att hitta. De innehåller ju oftast en massa socker / sötningsmedel, och är säkert i många andra avseenden alltför syntetiska för att vara riktigt bra.
Nå, jag tänkte pröva ett alternativ nu. Mjölksyrade grönsaker, något som jag tycker det har skrivits om lite här och var, bl.a. på Weston A. Price Foundation.
Efter lite letande så hittade jag familjeföretaget Tistelvind som har ett utbud av olika mjölksyrade produkter, vilka tydligen säljs tex. på Coop, i hälsokosthandeln, och vissa Ica Maxi. Jag hittade mjölksyrade morötter+kålrot, samt surkål, på Coop Forum i Kungsängen.
Allt verkar vara KRAV-märkt, och opastöriserat för att bibehålla alla näringsämnen. Min burk med morot+kålrot innehåller endast riven morot, riven kålrot, kryddor, havssalt och kryddnejlika. Alltså inga mysko tillsatser :)
Jag har aldrig egentligen ätit något mjölksyrat förut, men moroten smakade i alla fall bra, om än något ovant!
Det talas mycket om att man inte ska räkna det som en huvudingrediens i måltiden, utan bara ett litet tillägg vid sidan av. Jag har väl tagit ett par matskedar eller så på tallriken tillsammans med ett av dagens mål.
Är det någon annan som har erfarenhet om det här? Hur mycket är lagom att sätta i sig?
Jag testade medan min mage/tarm krånglade och jag hade en släng av för mycket Candida Albicans.
Dessvärre åt jag en massa annan fel mat så jag kan inte göra en rättvis utvärdering.
Smaken är som sagt "skum" men man vänjer sig.
Jag handlade på Coop och i en Antroposofaffär
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag har surkål hemma och blandar med en klick majonäs. Man behöver inte så mycket till maten, tror det är viktigare ur hälsosynpunkt att i så fall äta det regelbundet.
Jag har funderat jättemkt på att börja äta syrade grönsaker. Men har inte gjort slag i saken. Är Tistelvinds surkål dyr? (jag orkar inte syra själv igen)
Tycker inte det känns dyrt, åtminstone inte om man bara ska ta lite åt gången - typ 25-29kr för lilla burken (380g) har jag för mig. Det var under 30kr iaf.
Hm, ok. Hur mkt går det åt? Vad ska man äta det till? Är det bara att sleva in? ;o)
Hah, vet inte ;) Jag har tagit typ en matsked eller två till sidan av den vanliga frukostomeletten och middagen under de senaste dagarna.

Synd att ni tycker att det ar jobbigt att syra sjalva. Jag gjorde surkal av ett helt vitkalshuvud i november och har fortfarande tva glasburkar i kylskapet. Om man ater ett par matskedar lite da och da racker det lange, smaken och priset ojamforbart. Recept pa Nyfiken vital www.nyfikenvital.org/?q=node/115 . Dar anvander man kummin och apple, forutom vitkal, enbar och salt. Jag har inte anvant kummin, men gjort bade med och utan appelbitar.
Jag tänkte faktiskt pröva själv, men just nu avvaktar jag eftersom jag ändå hittade en bra, ekologisk produkt som verkar vara framställd på ett näringsriktigt sätt :) Man får väl se, så småningom kanske man vill göra med egen kryddning osv..