Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6032 ggr
myyysan
0

fläskboll

Hej alla som kämpar! Jag har hållit på med hflc i en månad nu och går bara UPP i vikt istället för NER!!Jag blir knäckt av att behöva köpa större kläder.Jag är 52 år och har jojjobantat hela mitt liv.Jag vägde 73 när jag började och har inte vågat väga mej sedan dess,jag är livrädd för att veta vad jag väger idag!!!min idealvikt ligger på 65kg eller mindre.Ge mej lite morötter så jag orkar hålla på,jag ger snart upp!!!!!!!!!!!

mazen
0

Mer uppgifter: vad äter du, hur mycket?

Ställ undan vågen, mät eller testa kläder från tidigsre liv

DET ÄR MITT TIPS

Mycket förändras i kroppen till det positiva hållet även om man inte går ner i vikt. det finns mycket att reparera

myyysan
0

Jag äter inte så mycket.Dicker 2 koppar kaffe med äggmjölk på morgonen. Vid 11 tiden äter jag kanske en burk tonfisk i olja och några paranötter.Till middag blir det strekt torsk med äggsås eller någon köttbit med sås.Min dotter är diabetiker så jag kollar med hennes diastix,och det visar på att jag är i ketos,men det händer inget.Jag får inte på mej några gamla kläder och jag väger mej inte för då skulle jag nog sluta äta helt och hållet.Det enda positiva med detta är att jag sover gott.Jag håller på att tappa sugen nu!

isalu507
0

Mitt tips skulle vara att faktiskt äta ordentligt. Just nu så verkar du inte få i dig så mycket mat.

myyysan
0

ja kanske det,jag vill ju äta så lite kolhydrater som möjligt,så det blir lite fantasibrist när det gäller sepeciellt frukosten.Jag orkar inte äta så mycket ägg för det står mej upp i halsen.Förut åt jag alltid en fralla med leverpastej och gurka,men jag vågar inte äta leverpastej pga kolisarna.Idag ska jag baka oopsis,så får vi se om det blir bättre ordning på mej.Jag har nog varit fakir senaste veckorna.Har du andra tips?De mottages tacksamt!!!!!!!!

shigne
0

Jag är ny, i slutet av min andra vecka bara!

Jag kom att tänka på ett program, såpa, där folk skulle tävla om vem som gick ner mest i vikt. En tjej gick upp, trots massa träning och diet. Det visade sej att hon åt för lite, kroppen gick på sparlåga istället för att förbränna. Kanske det kan vara så för dej med?

Jag tills jag blir mätt, inte övermätt som förut ifall det var smaskigt. Försöker hålla fasta tider: frukost kaffe + gräddskvätt + ost/skinka/smörklick. Lunch ½ paket bacon + 2 ägg, steker jag som en röra, om jag känner mej lite log o svag så blir det en skvätt grädde i röran. Middag Kött eller fisk + kryddsmör eller sås, sallad eller grönsaksgratäng, eller kanske en cole slow.

Min tanke är att jag ska testa mej fram nu några veckor, lära mej om kosten och hur kroppen reagerar etc. etc. För det är såååå himla mycket att lära sej, iallafall om man inte har ett hum om kcal, proteiner, kolhydrater och allt sånt!!

Sen när jag har lite mer kött på benen, då hade jag tänkt att styra min viktnedgång.  Men omgivningen har redan påpekat en förändring; mindre rumpa, smalare i ansiktet….. Flört

Kolla http://www.lchfmat.com/ där finns iallafall en början på ideér om måltider.

Sen kan man alltid googla LCHF och få upp massor, massor…

Lycka till!

Kul om du ville berätta hur det går?!

myyysan
0

Tack för tipset! Ja ,jag äter nog för lite,men ibland kväljer det mej att äta fet mat och jag får halsbränna.Jag åt en kebabsallad utan majs igår,men fick dåligt samvete för att jag åt grönsakerna.Det svåra är att jag bla jobbar som personlig assistent åt en brukare som behöver gå ner i vikt.Hans dietist rekommenderar mager mat, mycket grönsaker.Jag äter med honom så där blir det lite konflikt i min hjärna!Nu ska jag äta några oopsisar med potkäs,hoppas det är gott!

Wildrat
0

#6 Men grönsaker är fullt tillåtet med LCHF också, man ska bara inte basera måltiden på dem… Ät sallad, gurka, broccoli, blomkål, spenat etc till varja måltid om det är vad som behövs för att du ska gilla maten.

Din brukares mat kan du också äta om du skippar pasta, potatis och liknande kolhydratrika saker samt tillsätter mer fett (smör, kokosfett, majonäs). Man behöver inte vara ett ufo om man inte vill.

myyysan
0

Tack för era tips! Jag bakade oopsis ock det var jätte gott med potkäs till.Så fort jag får tid ska jag baka något bröd oxå.Jag hittade nötmjöl på Lidl igår,går det lika bra att använda i recepten som mandelmjöl?Idag känns det som om kroppan börjar acceptera mitt matval,jag känner mej inte lita pluffsig som för en vecka sedan,kanske är jag på gång nu!Jag blev lite godissugen i helgen,jag äter sällan godis i vanliga fall,men som sagt blev lite sugen.Då gjorde jag tryffel med choklad,man kan ta vilken smak som helst.Jag tror nog att det är ok för oss med sån godis.Här får ni receptet.

25gr smör,25 gr cocosfett som du smälter tillsammans med mörk ckoklad i ett vattenbad på spisen. Rör sedan ner 1msk creme fraische och en äggula.Jag tog lite Kahlua i men man kan ju ta vilken smak som helst.Det blev jättegott!!!!!! Låt det stelna i kylen över natten så kan du göra små praliner av dom nästa dag. Lägg märke till att det inte är något socker i !Lycka till!

MimLan
0

#8 Det är socker/kolhydrater i både choklad, kahlua och creme fraiche.

Jag tror du menade att du inte hade rent socker i ditt recept, men det känns lite missvisande att säga så när du tar kahlua som till hälften är socker.

myyysan
0

ja just det,det menade jag.Andelen alcohol kan man ju välja själv,du kan utesluta den helt om du vill.Men med tanke på att godiset är så "mustigt" behöver man inte äta så mycket för att bli nöjd.Man kan oxå ta kakao pulver om inte smält mörk choklad är ok.Du kan i stort sett ta vad du vill för smak,kanske kanel eller kardemumma,allt är gott!