Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9047 ggr
[Wraith]
0

Pumpakärnor och järnbehovet!

Har just börjat uppskatta Pumpakärnor och läst hur bra detta är. Då jag även är vegetarian så är det stora järninnehållet som lockar + att det ska varta nyttigt.

Min fundering är:

15mg är 107% av RDI.
15mg är 0.015g

Eller för att göra det lite enklare så betyder detta att om jag äter 1g per dag så får jag i mig dagsbehovet av järn och lite till?

Hoppas någon kan upplysa mig då jag länge letat efter ett effektivt sätt att tillfredsställa järnbehovet utan att ta tabletter. Pumpakärnor är billigt och helt ok i smakväg.

Har försökt leta på nätet men inte blivit klokare, kan någon här göra mig klokare?

Järnet är sk. icke hemjärn och tas upp lite sämre av kroppen än vad hemjärn gör. Men tänker jag rätt ang. detta med pumpamängden, då borde ju även 1g täcka även som icke hemjärn?

MimLan
0

Jag är osäker på vad det är du räknar. Var kom "1 gram järn" ifrån? (Jag tippar på att du inte pratar om att äta orimliga mängder frön för att komma upp i 1 gram järn?)

Wildrat
0

Ingen aning om järn och upptaget av det men pumpakärnor lär innehålla en hel del omega 6 precis som alla frön.

Annars innehåller äggula en hel del järn och det lär väl vara hemjärn?

[Wraith]
0

#1 Nej talar inte om 1g järn utan 1g pumpakärnor, annars vore det ju ganska tokigt.

#2 Ägg äter jag, men vill som sagt bara känna mig relativt trygg att "om" man inför pumpakärnor på regelbunden basis så behöver man kanske inte tänka för mycket på andra livsmedel för att få i sig dagsbehovet. Självklart försöker jag äta annat som innehåller järn, men variation vill jag gärna ha:)

MimLan
0

#3 Då förstår jag var det tokiga är. 1 gram frön innehåller inte 15 mg järn. Det är 100 gram frön som gör det.

[Wraith]
0

#4 Haha ja så blir det om man försöker bli klok när man är trött. Du har alldeles rätt per 100 gram är det. Så för att få i sig dagsbehovet så ska man äta minst 100g pumpakärnor;) Förstår inte varför jag valde att hoppa över den delen i tänkandet dvs innehållsdeklarationer brukar ju alltid begränsa det till en viss mängd, i detta fall per 100g.

Blir dock en hel del kärnor per dag, tyckte att 1g per dag lät lite för otroligt;) Men om det stämmer att det är nyttigt så kan det ju inte skada, men varje dag lär det ju ändå inte bli.