ÄGG. Vad är det som gäller?
Hur ligger det till egentligen? På Livsmedelsverket finns uppgiften att ägg innehåller O kolhydrater. På en massa andra ställen står det att ägg innehåller 1,5 gr kolhydrater per 100 gram. Vilken uppgift är egentligen korrekt?

Kollar du samma lista hos livsmedelsverket finns det uppgift om att äggvita innehåller 1.3% kolhydrater, även fast det i samma lista står noll på kokt/rått ägg, så jag skulle utgå från att uppgiften på förpackningen är mer rätt än en databaslista.

Många säger att det är vitan som innehåller kolhydraterna. Själv använder jag bara gulan, som är den som mättar.

Äggvitan är en fullvärdig proteinkälla, så är man inte rik finns ingen anledning att kasta bort den. Även vanligt muskelkött som det står noll på i listor kan innehålla lagrat glukos från djuret, så att jaga den sista kolhydraten är sällan nödvändigt, för man får i sig mer än man tror.
Efter att ha kollat flera databaser så räknar jag numera 1 medelstort helt ägg som 0,6 gr kolhydrater

Självklart är den en proteinkälla, jag använder äggvita jag med, när jag har skralt i kassan. Allt räknas.