Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 3425 ggr
Murmelin
0

ÄGG. Vad är det som gäller?

Hur ligger det till egentligen? På Livsmedelsverket finns uppgiften att ägg innehåller O kolhydrater. På en massa andra ställen står det att ägg innehåller 1,5 gr kolhydrater per 100 gram. Vilken uppgift är egentligen korrekt?

Wtn3
0

Kollar du samma lista hos livsmedelsverket finns det uppgift om att äggvita innehåller 1.3% kolhydrater, även fast det i samma lista står noll på kokt/rått ägg, så jag skulle utgå från att uppgiften på förpackningen är mer rätt än en databaslista.

marieliden
0

Många säger att det är vitan som innehåller kolhydraterna. Själv använder jag bara gulan, som är den som mättar.

Wtn3
0

Äggvitan är en fullvärdig proteinkälla, så är man inte rik finns ingen anledning att kasta bort den. Även vanligt muskelkött som det står noll på i listor kan innehålla lagrat glukos från djuret, så att jaga den sista kolhydraten är sällan nödvändigt, för man får i sig mer än man tror.

bazz
0

Efter att ha kollat flera databaser så räknar jag numera 1 medelstort helt ägg som 0,6 gr kolhydrater

marieliden
0

Självklart är den en proteinkälla, jag använder äggvita jag med, när jag har skralt i kassan. Allt räknas.