Brasilianskt naturkött bra?
Jag vet inte om det skrivits någonting om detta här? Har inte riktigt koll.
Men jag blev allt lite chockad när jag läste följande:
"Every point of view is a view from a point."

Ja och nej.. det som kommer från feedlots i norr och utfodras med soja är inte bra, lika med det som kommer från röjda marker i Amasonas!
Däremot det som kommer i från söder vid gränsen till Argentina är förmodligen bättre!
När man pratar om det högkvalitativa sydamerikanska nötköttet som är det bästa i världen så kommer det främst ifrån Argentina!
Där går korna och betar på pampas grässlätter.. hur länge det nu får fortsätta!??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Okej.. Vad tragiskt att man inte kan lita på någonting.
"Every point of view is a view from a point."

Mnja.. man lurar nog sig själv om man tror att något med hög kvalitet är billigt!
Däremot verkar det som om våra matkedjor låtit lura sig rätt rejält.. men man kan undra om det skett i god tro eller av snöd vinning?

Jag har köpt en hel del sånt därnt sydamerikanskt vaccuumkött för att det är så billigt, men inte tusan är det särskilt gott.
Ikväll blir det en redig hängmörad biff från Hälsingestintan, med sås på rödvin, hemkokt buljong och grädde, vare sig mer eller mindre!
Synd att de inte skeppar djuren i specialbyggda kylcontainrar där de kan hängmöras under frakten till Sverige.
Själv äter jag bara svenskt kött! Både av princip och för miljön.

Det är ju själve f*n att man inte kan lita på nånting längre, utan att man själv nästan måste åka dit och kolla.
Men det är intressant att det står att det är pga jordbruket de måste tränga samman djuren. Ät mer kött så det förorenande jordbruket måste lägga ner!!
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det är ju inte helt okomplicerat att äta svenskt kött heller, för en väldigt stor beståndsdel i kraftfoder till svenska köttdjur är ju sojaprotein som odlas där regnskog skövlas…
Så, för att det ska vara helt OK så ska det vara svenska frigående betesdjur som får svenskt ensilage på vintern. Läs i LCHF-magasinet!

Som sagt.. det finns prima Svenskt gräsbeteskött!
Dessa är från västkusten och säljs direkt i lådor till kund, men även som detalj i ICA och Coop!
I Skåne (och Stockholm) kan man få gräsbeteskött hemkört av Karlsson & Elner.
Lite dyrt, mest för att jag aldrig annars köper så fina biter, men mycket fint och gott.

Jag äter en hel del sydamerikanskt kött, men bara från Argentina och Uruguay. Bättre kött, bättre pris, bättre miljöval och bättre djurhållning. Men kan man hitta svenskt gräsuppfött kött är det självklart ett bra alyernativ.
/SSS
Jag köper mitt gräskött härifrån - i Stockholm
#0 - Nej! Köp svenskt naturbetes.
#12 - Tack! :-)
/L